Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.27 2019-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.26 2016-08-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5497
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Hej på er!

Tack vare en väldigt vänlig och generös EF:are så blev jag nyligen ägare av en Flott borrmaskin.
Den har använts till mönsterkortsborrning och har en helt underbar patina, känsla och doft. Vid första uppstarten så lät det lite "grovt" och då den här ska få tjäna mig i många år tänkte jag att det kanske är lika bra att ge den en omgång som den väl förtjänar. Slutligen ska den "få sin plats" med lite utsug och annat mumma.
Hur den låter vid körning kan ni lyssna på nedan men OBS: Börja med lågt ljud i högtalarna! Den andra ljudfilen är när jag roterar motorn för hand.

Kanske inte ett projekt i samma storleksklass som många andra här men det är högst frivilligt att läsa tråden :)
Vill också nämna att terminologin kommer vara ganska amatörmässig men rätta mig gärna.

Då kör vi.

Först ljudfilerna och den främsta orsaken till renoveringen. Fick inte bifoga formatet min mobiltelefon skapar så fick komprimera filerna.
Bilaga:
Motorljud.zip


Lite bilder innan demontering. Visst är den vacker?
Bilaga:
Vänster_Sida.jpg
Bilaga:
Höger_Sida.jpg
Bilaga:
Flott.jpg
Bilaga:
Chuck.jpg
Bilaga:
Djupmått.jpg
Bilaga:
Höjdlås.jpg
Bilaga:
Lampa_1.jpg
Bilaga:
Lampa_2.jpg
Bilaga:
Typplåt.jpg


Dags att demontera motor som en början att lokalisera källan till oljudet.

Bilaga:
Remskivorochrem.jpg
Bilaga:
Rem.jpg
Bilaga:
Spindelskiva_över.jpg
Bilaga:
Spindelaxel.jpg
Bilaga:
Spindelskiva_under.jpg
Bilaga:
Motorskiva.jpg


Här tog det stopp. Det var inte att bara skruva ur låsskruven och dra upp remskivan. Fastän skruven borta så satt skivan som stumt på axeln.
Avdragare var min första tanke men av någon anledning var centrumhålet fyllt med någon slags lack och hjulet gjort i aluminium, så lite svårt att genomföra med en avdragare. Vad gör man då? Jo man kontaktar någon med väldigt mycket kunskap om sånt här (ge dig gärna till känna om du törs :wink:). Personen berättade att det kunde vara harts för att eventuellt kompensera för att hålet är aningens för stort eller annat.
Mycket riktigt. Efter lite grävande med mejseln så fick jag ut ett pulver som påminde väldigt mycket om kolofoniumet jag använde vid min flusstillverkning. Jag får också tipset att i så fall testa med att fylla hålet med iso och låta verka, för att sen göra ett nytt försök.
Resultatet blir nedan...

Bilaga:
Pulver.jpg
Bilaga:
Fylldmediso.jpg
Bilaga:
Motorskiva_demontering.jpg
Bilaga:
Motoraxel.jpg


Så ja, det verkar som att dom har fyllt ut hålet med harts, kanske för att få bättre balans med tanke på formen på axeln? Remskivan var helt rund inuti. Tack än en gång :tumupp:

(Fortsättning i nytt inlägg då max antal bifogade filer uppnått)

EDIT's: Bildstrul


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av Magnus_K 23.47 2016-08-23, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.27 2016-08-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5497
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Med båda hjulen på bordet så passade jag på att mäta upp diametern för att få fram de olika varvtalen. Nedanför första bilden är en liten tabell som jag hoppas stämmer med framräknat varvtal och utväxling.

Bilaga:
Remskivor.jpg

Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
Motor    Spindel    Förhållande    Spindel_RPM

70       30         1:2.333        9333 RPM
50       50         1:1            4000 RPM
30       70         1:0.429        1724 RPM


En jäklans fart vid max varvtal men som sagt, den har ju använts till mönsterkortsborrning.

Vidare till demontering av motorn:
Bilaga:
Motor_demontering.jpg

Bilaga:
Kopplingsplint.jpg


Lagret blottade sig under ett litet lock som gick att försiktigt bända bort:
Bilaga:
Bakre_lager.jpg


Och här står vi nu. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare men om inte annat så blir det väl att ta lite skruvar i taget och se vad som finns under... Kolhållarna är hittade i alla fall och behöver också en omgång, men mer om det imorrn :)
Bilaga:
Motor_ovan.jpg

Bilaga:
Motor_sida_2.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.48 2016-08-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 9080
Ort: Helsingborg
Så vackert!
Är det en sorts frostolivgrönt! Sickert roligt pilljobb. Må den var till glädje länge! ;-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.06 2016-08-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5497
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Den färgbeskriven tycker jag stämmer bra!
Ja jag håller bara tummarna att jag inte får en otrevlig överraskning imorrn när jag öppnar upp motorn. Kan inte hitta någon som helst information om den där ute.
Förhoppningen är att beteckningen fortfarande går att läsa på båda lager, alternativt ta med dom till till någon firma som kan plocka fram ersättare.

Vad skulle ni tro att det är för ålder på den? LeCanard kanske har lust att berätta under vilken tid den användes?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.20 2016-08-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23987
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Citera:
ge dig gärna till känna om du törs :wink:


Kul att mina tips gav ett bra resultat för att kunna gå vidare :tumupp:
Ska bli kul att följa denna renovering.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.38 2016-08-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.18 2009-04-29
Inlägg: 907
Ort: Stockholm
Den har stått och dammat har under decennier. Senast den var i drift var när Pelle Lönn ( ni äldre HF-rävar vet vem det var ) lånade den för en sissådär 20 år sedan eller nåt.
Själv använder jag mej av min Arboga när det gäller hål.

LeCanard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.23 2016-08-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08.16 2004-06-18
Inlägg: 4643
Ort: Vänersborg
Trevlig läsning och fina bilder. Lycka till med den fortsatta renoveringen.
Kände i alla fall igen märkningen på chucken C.E. Johansson. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.59 2016-08-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5497
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
@tecno: Utan din assistans hade jag nog fortfarande stått där. Väldigt betryggande när man håller på med sånt man själv inte alls har koll på. :tumupp:

@LeCanard: Pelle Lönn, så var det han hette ja. Tänkte jag skulle söka lite på namnet när jag kom hem men mindes inte namnet. Tackar för infon och hoppas du inte tycker att jag slaktar "gamla Bettan" alltför mycket :wink:

@MicaelKarlsson: Tack! Och jättebra att få namnet på chucken, sånt där är guld värt för en annan!

Så, till kvällens bravader:

Utan att veta så blev det "all-in". Alla 6 skruv ute
Bilaga:
Bultar_ute.jpg


Jag har tyvärr lyckats knäcka kol tidigare så dessa åkte ut också. Och fy så det såg ut i kolhållaren.
Kolen ser å andra sidan helt ok ut, så dom får gå en sväng till. Märkte upp hur dom satt så "inslitningen" ska stämma vid montering.

Bilaga:
Kolhållare.jpg

Bilaga:
Kol.jpg


Med hjälp av pincett och vita handskar så gick locket att försiktigt knacka ut och sen bända med loss med bilinredningsverktyg.
Bilaga:
Demontering_av_frontkåpa.jpg

Bilaga:
Frontkåpa_bort.jpg


Rotorn visste jag inte hur jag skulle få ut men med lite hjälp av pappersrullen så tänkte jag att det inte fanns någon chans att skada lindningarna i alla fall. Och visst, med lite hjälp av don och hammare så lossade rotorn inklusive bakre lagret.
Bilaga:
Demontering_av_rotor.jpg

Bilaga:
Rotor.jpg


Vad gör fjädern där? Måste försöka lokalisera vart den kommer ifrån. Båda locket till kolhållaren hade kvar sina fjädrar så den här kommer från något annat.
Bilaga:
Fjäder....jpg


Med rotorn fri så kunde jag lätt konstatera att dessa lager sjunger på sista versen. Herregud vilket knaster... Bort ska dom.
Bilaga:
Demontering_av_bakre_lager.jpg


Bakre lagret är kapslat och med måtten känns det verkligen som att det ska gå att få tag i ett nytt. Den mäter 30mm i yttermått, 10mm innermått och 9mm brett. Ska ta en kik på nätet när det främre lagret åker bort imorrn då det hade lite andra dimensioner.
Bilaga:
Lager.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.24 2016-08-25 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7327
Ort: Hallstahammar
Det låter som att du ska ha ett 6200Z eller ZZ (en eller två beröringsfria skyddsplåtar)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.47 2016-08-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5497
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Det verkar du ha helt rätt i X-IL, tack. :tumupp:
Kollade hos kullager.se (som jag har bra tidigare erfarenhet av) och hittade just 6200 ZZ 10x30x9 för 55:-.

Har tillfälligt lånat ut mitt avdragarset så jag kan inte demontera det främre lagret, men tog i alla fall lite mått. Den mäter 12x32x10 (IxYxB) och inte kapslad.
Rimligtvis är det här också ett standardlager så det passar nog med 6201 12x32x10 från samma serie som det andra. Eller hur?

Bilaga:
Främre_lager.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.16 2016-08-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23987
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
http://www.kullager.se/product.html/kul ... gory_id=26

Lägg till nån krona på ett kapslat lager.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.29 2016-08-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5497
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Då gör vi så! :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.51 2016-08-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.34 2010-12-06
Inlägg: 1435
Ort: Långsele, Västernorrland
Är det inte bättre att lägga på en tia till och stoppa i 2RS-lager med tanke på koldammet som blir i motorn? Visserligen slits väl läpparna så småningom men borde vara tätare än Z-lager ändå.


Senast redigerad av CPMS 00.16 2016-08-26, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.06 2016-08-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22326
Ort: Norr om Sthlm
Eller här..

http://www.kullagergrossisten.se/produc ... -metalltat

kullagergrossisten är bra sen när du ska börja kullagra upp dina RC-bilar också :)


Annars gillar jag att köpa kullager hos rotera, dom är väldigt trevliga om man kan komma dit personligen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.28 2016-08-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5497
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
@CPMS: Jo, dom är ju inte speciellt mycket dyrare och man kan ju absolut använda ett sånt på undre lagret (där allt skit samlas).
Det övre lagret kapslas in av brickan (som syns på bilden ovan) ihop med locket, så det är nog inte lika viktigt.

@Glenn: Hehe, jo det är klart :wink:

Får se vart det slutar. Nästa steg blir att demontera spindeln och kolla vad som sitter där. Skulle gärna vilja byta ut samtliga lager men just spindellagren kanske blir för dyrt. Äsch, vi får se inom några dagar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DeVille, sYph och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010