Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Mina "Tack-vare-EF-projekt"
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=83510

Författare:  eeedis [ 13.56 2016-08-04 ]
Inläggsrubrik:  Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Det här forumet är som sagt ett fördärv, tänkte samla lite av det jag pysslar med i en projekttråd om intresse finns. Hittade det här forumet när jag började fundera på att CNC-konvertera min gamla Abene VHF-1-fräs och sedan har det ena lett till det andra...

I maskinparken "Tack-vare-EF" finns nu:
1 Kina-laser
2 Hurco-fräsar (projektmaskiner)
1 äggprinter
1 3D-printer från Boris
1 6040-fräs
1 kit med delar så jag kan bygga en större fräs än en 6040 med Kress-spindel och allt
plus en massa småprylar man har fått tips om via forumet...

Börjar med det jag pysslar med nu, köpte 6040-fräsen för några veckor sedan och efter att ha slaktat mina robotceller jag hade ståendes så fick jag fram en rejäl och stabil bänk till maskinen.

Det mesta strippat från bordet, har suttit mängder med givare, reduceringar och pryttlar på dessa robotceller.
Bild

Mycket prylar i skåpen som ska rensas också, finns väl alltid något man kan ha nytta av
Bild

Bild

Bild

Bild

Var någon vätska som läckt ut på borden, så jag slipade rent bordet med en putstrissa och vinkelslip. Det är en solid bit (1000*695*30mm) så perfekt bas att använda till en fräs till. Kanske bygger en lite större, har ju två likadana robotceller ståendes till.
Bild

Lite bökigt att komma åt skruvarna till skåpet, ville ju inte sabba skåpet genom att kapa bort det, men det gick :tumupp:
Bild

Baxade in det i verkstaden, lagom smidigt, på ett ganska ojämnt golv... Skulle vilja gjuta ett nytt golv ovanpå det gamla, men det är ju dyrt och mycket jobb att flytta runt alla maskiner, så det dröjer nog... Men vi gjorde det på jobbet och lackade golvet grått, är ju sååååå sjukt nice att ha det så!
Bild

Passade bra med hålet, så smidigt att bli av med kablarna.
Bild

Kommer mera om intresse finnes! :tumupp:

Författare:  tecno [ 14.15 2016-08-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Klart att det finns intresse för att se vad du hittar på, så ös på du bara ;)

Författare:  GeekJoan [ 17.50 2016-08-04 ]

Det är ju såna här trådar som är bäst! :tumupp:

Författare:  eeedis [ 21.18 2016-08-04 ]

OK, några intresserade iallafall :tumupp:

Har varit på tippen några gånger idag, wellpapp, en gammal frys, en spis och en massa metallskrot lättare nu. Gött! Så har bara pillat lite med maskinen ikväll, klurade en stund ikväll och upptäckte av en ren slump att hyllorna jag köpte i samband med att jag köpte en massa Gigant-prylar passade perfekt måttmässigt på bordet.

En hylla för datorn...
Bild

Ett gammalt tangentbord i kombination med en snedmonterad hylla blev kanonbra
Bild

En lite liten hylla för styrlådan, blir kanske justering på det. Ska köpa ett väggfäste till skärmen, troligtvis en större skärm också. Inte optimal arbetsstation, men sitter aldrig där ute och ritar ändå. Det är ju nyttigt att stå också :tumupp:
Bild

Ska göra en vettig lösning för kylningen, kommer montera pumpen på bordet och ha förskruvningar för slangarna så det blir ett slutet system. Kommer köra med batterivatten så man slipper algerna också.
Bild

Mitt senaste alster, väntar på lite mer saker så den inte ser så tom ut
Bild

Det värsta är att semestern snart är slut, har ju hur mycket roligt som helst man vill pilla med :vissla:

Författare:  el34 [ 21.55 2016-08-04 ]

Snyggt jobbat! :doubt:

Författare:  Rohan [ 23.31 2016-08-04 ]

:tumupp: Riktigt fint att få läsa sådana här trådar! Alltid spännande att se vad andra har och hur de ordnar det omkring sig.

Författare:  eeedis [ 21.21 2016-08-05 ]

Idag blev det någon vända med lite kablar elprylar till tippen igen, skulle ändå in och köpa en stickkontakt till maskinen, smidigt att passa på att slänga lite. Har lagt massor med tid på att flytta runt saker och dona den senaste veckan, känns gott att börja få ordning på utrymmena. Brukar bli så med jämna mellanrum, så gör man lite fynd och vips blir det trångt igen :vissla:

Idag körde jag igång maskinen och det är riktigt surt att ha kört med maskinen, utan att ha haft problem, och vips fick jag skitstora problem... Så fort jag startade frekvensomriktaren började stegmotorerna att få tuppjuck... Höll på med jordningar, jordade maskinen, bordet och testade att lossa jorden till frekvensomriktaren, rätade ut alla kablar igen (kul när man försökt få till det vettigt..). En av gångerna hann jag inte stänga av maskinen förrän spindeln gick rakt i skivan och bröt av fräsen :doh: :evil:

TILL SLUT hittade jag vad det var... Det här "styrskåpet" har ju en separat 5V-matning till styrkortet och original hänger det väl med en USB-kabel så man matar från datorn, men jag har använt en separat liten trafo. Testade att mata den på annat håll och då gick maskinen som den skulle! Testade sedan att sätta den på samma matning som resten, fast hade kablarna längre ifrån spindelkabeln och då gick det som det skulle igen... Det är ju oskärmade kablar och de var ganska långa, så det blev väl en bra antenn för störningarna från frekvensomriktaren...

Har skruvat fast pumpen så den blev lite tystare (dunken blev resonanslåda), men man fick inte plats med två förskruvningar i locket till dunken, så jag ska snoka och se om jag hittar någon smidig lösning på tank. Hade väl inte varit fel med en tystare pump heller. Satte dit slangarna på kabelkedjorna lite halvt oseriöst idag med, ska byta till större kabelkedjor och samtidigt fixa bättre slangar som inte är så mjuka.

Så nästan ingen skillnad mot igår... Men några förbättringar iallafall.
Bild

Författare:  eeedis [ 19.22 2016-08-06 ]

Inte så mycket elektronikprojekt idag, knappast EF-relaterat heller... Idag tänkte jag mest pilla med lite småsaker, men det blev en del skruvande idag. Samt ryckande i startsnöre...

Skaffade en gokart förra året, som enligt uppgift inte skulle gå. Men efter lite första hjälpen fick jag iallafall liv i den. Det är ingen stor motor, men sjukt vilken kompression det är... Det sitter en dekompressionsventil på toppen, men om den inte går igång på första draget, så är det lätt att glömma att trycka ner den och då håller man nästan på att slita av sig näven. Är duktig öm i högernäven ikväll... Höll på att justera förgasaren, men den beter sig inte som jag vill... Har kört lite med den, men den vill tvärdö när man börjar få upp farten.

Ett bevis på att den var igång iallafall, den ryker :-)
Bild
Vi kan ju säga att det är elfel, så platsar den som EF-projekt också :wink:

Vet inte varför bilden blir på fel håll här, men här är en minnesbild. Har 6 st sådana här liggandes, så är läge att se om de går att ha till något kul, tror de drev "transportbanden" i robotcellerna. Känns gedigna!
Bild

Sedan över till lite bilmek, har rivit motorn på en urquattro 83:a och naturligtvis gick en pinnbult av till grenröret. Köpte en skruvutdragarsatsen på Biltema med borr och allt, men det gick inte att få loss pinnbulten, lyckades nog mest att sabba Biltemaprylarna... Då över till klassikern, banka in en Torx och vrid runt. Det gjorde jag... Smack sa det bara, så gick Torxen av i bulten :wall:

Försökte på alla möjliga olika vis, men Torxen är ju så hårda så det går ju inte att borra bort en sådan med mina skitborr jag hade hemma. Till slut fick Abenen jobba lite istället!
Bild

Räddaren i nöden!! Lyckades få bort resterna av Torxen!
Bild

Ska borra upp ett större hål och sätta Helicoil istället... Var lagom förbannad på mig själv när Torxen gick av... Anade att det skulle hända, hade varit bättre att borra i fräsen direkt...

Författare:  tecno [ 19.37 2016-08-06 ]

Ja shortcuts är oftast en omväg tyvärr.

Författare:  eeedis [ 19.59 2016-08-06 ]

Precis, det värsta är att man vet om det också... :vissla: :oops:

Författare:  tecno [ 20.25 2016-08-06 ]

Är vi medlemmar i samma klubb? :lol:

Författare:  eeedis [ 21.36 2016-08-06 ]

Människan är ju av naturen lat, så vi är nog inte ensamma i klubben :lol:

Kollade lite på motordata på motorn på bilden ovan och det var inte så spännande saker, blir svårt att komma på något jag behöver de till, men slänger jag de på tippen kan jag ge mig tusan på att man kommer på något de passar perfekt till.. :oops:

Författare:  eeedis [ 17.35 2016-08-07 ]

Var på bilutställning under eftermiddagen, men donade lite i ladan idag på förmiddagen, håller ju på att "strukturera om" lite. Kom lite sent på att köra lite ultraljudstvätt, så den snurrade bara i 20-30 minuter, så det var väl knappt 30 grader i vattnet mot slutet, hade nog blivit bättre om det hade varit varmare, men hann inte med att köra mer.

Ett litet skruvstycke jag köpte i en fyndlåda på en auktion i närheten för något årsedan
Bild

Badar lite
Bild

Kunde kört mer, men hann inte...
Bild

Körde nog 10-15 minuter, sedan skrapade jag ett snabbt varv med en stålborste och sedan i badet i 10-15 minuter till.

Författare:  eeedis [ 20.38 2016-08-08 ]

Första dagen på jobbet efter 4 veckors semester, hade inte ångest när jag gick till jobbet, men hade kunnat offra mig om jag hade tvingats vara ledig några veckor till :vissla:

Fick hem MPG:n idag :D
Bild

Hoppade igång smidigt och körde igång probefunktionen också, både i programmet och via MPG:n.
Bild

Sedan lekte jag lite i allmänhet med inställningarna i Mach3 och inser att jag måste bygga dit limit-switchar på axlarna! Snarast!

Har beställt snabbspännare till bordet, ett gäng med 2-skärsfräsar och en laddning med "snablar" för kylvätska/luft också.

Författare:  eeedis [ 22.02 2016-08-13 ]

Har blivit några timmar i verkstaden i veckan, lite småpill och någon vända till tippen igen.

Köpte nyligen ett gäng 200mm:s svarvchuckar som sett bättre dagar. Har bara kört mjuka saker, men de var i princip orubbliga innan ultraljudstvätten.

Ingen bra bild, men skvallrar nog lite om skicket
Bild

Fint, eller hur :vissla:
Bild

Ultraljudstvätt, stålborstar och maskinolja
Bild

Känns grymt nice nu!
Bild

Har inte putsat så himla noga, går nog få bättre
Bild
Bara några till att fixa! Kan nog bli lite projekt av dessa i framtiden, har lite idéer...

Idag var jag på veteranmarknad och hittade en säljare som hade mycket godis. En höjdrits bland annat (spetsen är inte med på bilden) och ett väldigt märkligt mätverktyg som jag inte kunde låta bli att köpa
Bild

Go blandning av gängsnitt
Bild

En låda med slipstift och försänkare, rätt många märkesprylar, lär kostat mer än hundringen jag gav för den lådan
Bild

Men i veckan blir det spännande! Anländer ett projekt till på tisdag eller onsdag! :D

Författare:  bobobo [ 22.37 2016-08-13 ]

Om du inte kunde låta bli att köpa det mycket märkliga mätdonet så betalade du nog inte så värst många promille av dess nypris :)
Jag pratade med en säljare på senaste verkstadsmässan på Elmia om just det instrumentet, och det var bra mycket dyrare än vad jag tyckte det såg ut som.
Det ska sitta en indikatorklocka i "bakkant" mittemot mätspetsarna. Sedan ställer man in det mot ett känt mått och kan göra jämförande mätningar på andra detaljer eller positioner.

Författare:  eeedis [ 23.03 2016-08-13 ]

Ja, ska försöka hitta en indikatorklocka som passar där! Vore kul med en instruktion för det, för det känns som att det finns en massa finurliga funktioner med klackar och hållare m.m.
Gav 150kr för det, kände att jag inte kunde låta bli för de pengarna.

Var det ett helt nytt sådant verktyg du kollade på?

Författare:  bobobo [ 21.10 2016-08-15 ]

Jo det var helt nytt, ca 12-15000 kr +m för 150mm variant (som ett vanligt skjutmått).
Det var i Marposs monter. Jag hittar det inte på deras hemsida men du kan ju ringa dem och fråga efter en instruktion.

Författare:  eeedis [ 22.46 2016-08-15 ]

Kanon, stort tack för tipset! :D :tumupp:
Det var ett saftigt pris, undrar vad denna 50cm:are kostade ny :eek2:

Donade lite igår, köpte ju ett arkivskåp för ritningar för några årsedan och planen var att lacka det rött. Men det fungerar ju även när det är vitt och att lacka det står inte så högt på priolistan. Så har börjat sortera lite bland småplocket jag har. Går i mycket i ett sådant här skåp, det dyra och krångliga är att få tag i passande fack... Arkivlådorna är ganska låga, så det är inte lätt att hitta passande smålådor. Köper gärna mer Gigant-inredningar om någon vill sälja!

Lite gamla fräsar och skär sorterade
Bild

Lite nya prylar
Bild

Detta är delarna från fyndet på veteranmarknaden, var nog runt 150 olika slipstift och försänkare m.m.
Bild

Fick hem lite ER11-muttrar också
Bild

Köpte ett svängbart väggfäste till skärmen också, så nu är den inte i vägen
Bild

Köpte en 12-liters vattendunk på Biltema och borrade hål i locket för kylslangarna
Bild

Kom på att jag skulle tagit en helhetsbild efter att jag släckt inne, så blev lite mörk bild.
Bild

Pratade med åkaren idag och imorgon kommer det en maskinleverans! Spännande :-)

Författare:  eeedis [ 21.41 2016-08-16 ]

Jaha, idag var en glädjens dag! En stund iallafall...

Idag anlände maskinen! En Harrison TU150U, en liten styrd svarv som enligt uppgift inte gått många timmar alls. Men han som ägde den nu hade inte fått igång styrsystemet och behövde en vanlig svarv så han sålde den och jag hoppades på att kunna boota igång den. Finns ju en likadan här i forumet, så tänkte att det fanns hopp om lite roligheter med denna maskin!
Bild

Började bra, säljaren fick den ju inte att läsa in disketterna, men var inne och ändrade i BIOS så att den letar efter rätt diskettstation, stod på 5.25" default, ett klassiskt problem med dessa maskiner. Kände att jag var lite på gång och fick igång den med en bootdisk och tänkte sedan skicka på DOS och sedan programmet.
Bild

Så här ser det ut på baksidan, tyckte att det såg prydligt ut!
Bild

Notera den lilla automatsäkringen med röd knapp längst ner i bilden...
Bild

Höll på att labba med systemet och bootade om och klabbade, försökte läsa de olika disketterna som hängde med och allt var frid och fröjd. Kändes lovande!

Började dock fundera lite på varför inte allt hoppade igång i skåpet, så jag resettade säkringen. Då hoppade det mesta igång!
Bild

Ojojoj, det började lysa i maskineriet här också, kändes väldigt lovande vid det här laget :-)
Bild

Det var därefter det hände... Poff... Sedan släpptes röken ut :evil:

Efter att snabbt ha dragit ut sladden började jag skruva loss lite paneler och försökte lokalisera "läckan"...

Kom fram till att servomotorn som driver axeln till verktyget upp och ner var stekhet och det var förmodligen den som brann upp :(
Bild

Sååååå... Nu är man inte lika glad...

Frågan är vad som orsaken till detta var. Var det så att den skulle initiera axlarna och att axeln var låst eller hade kärvat fast, det går lätt att snurra på motorn till kulskruven på andra axeln, men den sitter bomfast till motorn på axeln som brann. Bromsfunktion eller inte? Varför skulle den röra sig om inte styrsystemet var igång? Kulskruven ser ny ut, utanför själva växlaren iallafall.

Ska läsa på lite mer... Och deppa lite... :vissla:

Författare:  Lasp [ 22.53 2016-08-16 ]

Lider med dig!
Det kommer säkert kompensation med Posten så småningom!

Författare:  eeedis [ 20.34 2016-08-17 ]

Haha, jag tror inte att jag ska stå och vänta vid postlådan på kompensation, har svårt att tro att något sådant skulle dyka upp :lol:

Tänkte lagt upp strategin och felsökt lite mer ikväll, men fick ett akutjobb precis vid 16-tiden, så det fick bli det istället. Var på ett företag vi gör lite uppdrag åt ibland och för några årsedan uppgraderade de till en nyare planfräs, så de har en gammal ståendes där som jag suktat lite efter. Med tanke på några dåliga affärer jag gjort under sommaren, så borde jag inte köpa fler saker, men måste fundera över hur den ska placeras innan jag bestämmer mig... Men har till 90%:s säkerhet bestämt mig för att köpa den... :vissla:

Funderade en hel del på scenariot igår och varför det kunde bli som det blev, det sitter ju motorskydd till motorerna också, så de borde ju ha löst ut kan man ju tycka. Har dock inte kolla vad de är ställda på.

En annan sak som jag insåg är att den andra Harrison-maskinen här på forumet har ett annat styrsystem, detta som sitter i min maskin är tydligen väldigt ovanligt med dessa Baldor-servoprylar och datorlösningen som sitter i den... Så det som ligger närmast till hans är att bygga om allt och köra Mach3, frågan är bara om det är värt det... Hårdvaran är nog helt OK, men det är ju lite det här med nyttan... Med stångmatning och lösning för det kan man ju göra mycket roligt och säkerligen få en del uppdrag på tillverkning, men hade ju önskat att kunna köra maskinen lite så man hade sett vad den går för innan man tar beslutet att satsa på den.

Författare:  eeedis [ 21.20 2016-08-18 ]

Hann felsöka lite ikväll och bekanta mig lite med maskinen. Den kan inte ha varit mycket använd, verktygsväxlaren ser riktigt fin ut och nu när jag skruvade bort servomotorn så gick det lätt att snurra upp och ner växlaren, så kulskruven och den biten fungerar fint. Servomotorn däremot luktar så in i he*lv*te och axeln är bomlåst, går inte snurra på den överhuvudtaget.

Tror att jag har hittat en lite logisk förklaring också, men kan inte bevisa det till 100% ännu. Idag när jag testade maskinen så ställde jag verktygen i ändlägena så den passerade brytarna. Lite senare spänningssatte jag maskineriet, drog igång säkring för säkring och inget som brann denna gången. Lyckades dock inte få igång maskinen på samma vis som när den brann upp, så jag började misstänka att det inte bara var servomotorn som brann upp...

Men så kom jag ju att tänka på att jag ställt maskinen i homeläge, eller limitläge, har inte full koll på hur det står till ännu. Testade då att flytta en axel så att den hoppade förbi brytaren igen och då hoppade maskinen igång på samma vis som häromkvällen. Så min teori, dock ej fastställd, är att den trots att den inte har något operativ försöker att ställa sig i homeläge och börjar med verktygsväxlaren, men om den rackaren hade kärvat ihop totalt, så slutade med att den brann upp ordentligt istället för att röra sig.

Ett tråkigare scenario skulle kunna vara att drivaren är tokig och då är frågan... Vågar man testa den fungerande servomotorn mot den drivaren... Föredrar nog att mäta mig till det om det går.

Ingen som har en Baldor brushless servomotor liggandes? Det ska vara en
BSM80B-175AA
B045/0425
S2P02W14G2
1.63Nm
4000rpm
300V
8.75A peak

Sett att det finns på Ebay, lagom dyra... Men får jag igång operativet i maskinen så får det bli ett köp.

Författare:  eeedis [ 23.36 2016-08-19 ]

Det är inte så lätt att felsöka eller komma fram till vad som fattas när det verkar vara en udda konfiguration på maskinen, men hoppas Denford-forumet ger lite mer napp.

Här är verktygsväxlaren, ser inte speciellt sliten ut
Bild

Fick med en boot-disk så man kommer en liten bit
Bild

Försöker man köra programfilen händer detta
Bild

Tror inte min maskin använder sig av hårdvarulås, men testade det för att se vad som hände...
Bild

Testade en lite nyare boot-disk, men eftersom det inte finns någon HD eller liknande lagringsenhet, så går det ju inte så bra.
Bild

Här är en bild på PC-kortet
Bild

Det här kortet ska via L om det är OK
Bild

Produktskylten
Bild

Jag fick med sådana här till tangenbordet i mängder, lär ju inte slita ut dessa om jag säger så :vissla:
Bild

Författare:  persa [ 08.42 2016-08-20 ]

Varför tror du inte att hårdvarulås används ?. Det står ju "A DENFORD dongle cannot be detected"

Författare:  eeedis [ 09.22 2016-08-20 ]

Det är lite baserat på den här tråden jag hittade:
http://www.denfordata.com/bb/viewtopic.php?t=2635

Att jag visade den bilden var för att visa att det går att exekvera något program iallafall. Filerna som ligger på Denfords sida passar till en massa olika maskiner och vissa använder tydligen hårdvarulås. Har inte hittat någon naturlig plats att placera ett hårdvarulås heller, det brukar ju finnas en dedikerad plats för det isåfall. Hittar inget i manualen om det heller.

Författare:  tecno [ 09.30 2016-08-20 ]

Bild

Ta en närmare titt på CMOS batteriet.

Författare:  eeedis [ 09.42 2016-08-20 ]

Ja, det är värre, har inte slitit ut korten ännu, men hittar inget klassiskt batteri. Den kommer inte ihåg tiden om den står spänningslös, så det batteriet är tomt. Sedan om det är ett pålödat specialbatteri eller inte har jag inte listat ut ännu, men det är nästa steg.

Har dock testat allt efter att ha ställt tiden i BIOS och bootat om också, då är ju tiden OK.

Författare:  tecno [ 09.46 2016-08-20 ]

Den är nog på sluttampen, dessvärre så ser den inte ut som vanligt batteri utan är med största sannolikhet mera likt en större DIL krets.
Så ut med kortet och ta bilder så lär det nog reda ut sig.

Författare:  eeedis [ 10.17 2016-08-20 ]

Här är kortet:
Bild

Detta gick att läsa och det är ca 10mm mellan cc på benen. Ser definitivt ut som att det har gjort sitt och smittat ner omgivningen lite också...
Bild

Edit:
Löder nog dit ett par stift istället, så jag kan byta batteri lätt i framtiden, bra tips här:
http://pc-restorer.com/replacing-cmos-b ... n-old-pcs/

Författare:  tecno [ 10.42 2016-08-20 ]

OK, det var inget Dallas chip. Det där är ju relativt enkelt att fixa bara se till att få rent från det som läckt ut.

Författare:  Meduza [ 10.43 2016-08-20 ]

Det är onekligen helt andra servodrivare och motorer än vad som sitter i min TU150

Om styrsystemet kan jag inte säga så mkt, eftersom jag har kastat ut mitt :p

Författare:  eeedis [ 10.51 2016-08-20 ]

Har du kastat prylarna? Misstänker att ditt system såg helt annorlunda ut också, men du fick inte med några disketter?

Författare:  Meduza [ 11.26 2016-08-20 ]

Själva korten kastade jag då styrsystemet inte startade pga att några eepromar hade tappat minnet och att min plan var att byta ut styrsystemet redan från början, såg dock relativt likt ut från vad jag minns.

Kan eventuellt finnas några disketter kvar, ska titta i de lådor jag har kvar i sthlm, min maskin är däremot utlånad på långlån till Makerspace Linköping så jag har svårt att titta på det som står med maskinen :-)

Författare:  eeedis [ 12.30 2016-08-20 ]

OK, hade varit guld om du kunde snokat efter disketterna! :D

Författare:  eeedis [ 15.35 2016-08-20 ]

Det satt ett likadant batteri på "Motion controller"-kortet också, tur jag såg det innan jag beställde batterier. :vissla:

Shoppade lite på ELFA:
NiMH Ackumulatorpaket 3.6V 15mAh 169-01-593
Diskett 3,5""/svart 1,44MB

Ska testa om jag kan få till en pedal till frekvensomriktaren jag satt på min sick- och falsmaskin.
Lägesgivare 10 kOhm Linjär 250mW 300-08-337

Sedan köpte jag lite billiga switchar till 6040:n så jag kan få till ändlägesbrytare
Mikrogapströmställare 5A Hävarm rulle 1 110-83-592

Författare:  anders_bzn [ 18.28 2016-08-20 ]

Kul att följa, är det en diskettstation du beställde?

Du skulle skrivit en köpes tråd, sådana är inte svåra att hitta. Jag kunde fixat en till dig!

Författare:  eeedis [ 18.51 2016-08-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mina

Aj då, klippte bort för mycket text ser jag, beställde bara ett 10-pack disketter :oops:

Insåg dock igår att det var längesedan man använde disketter, det var inte många gamla datorer jag hade det på hemma. Tänkte installerat en windows 98-maskin, men hade inget bra objekt tillgängligt och hade inte Hyper V på 10:an, så blev inget virtuellt heller.

Tackar för omtanken gällande diskettstation! :D

Författare:  eeedis [ 21.57 2016-08-21 ]

Var på Vallåkra idag, så blev inte många knop hemma efter det. Tar på krafterna att vara uppe tidigt och trava runt där i solen en hel dag :oops:

Kunde dock inte låta bli att slakta skrotmotorn:
Bild

Bild

Bild
Tror den har gjort sitt :vissla:

Det ena lagret löpte fint, det andra kändes ganska risigt så min förhoppning är ju att själva motorn var skadad innan jag drog igång den. Annars är det ju risk att det är något annat som det också är fel på...

Författare:  nomis_82 [ 07.27 2016-08-22 ]

Hänger på makerspace linköping lite nu och då. Vad jag minns finns inga disketter med maskinen där. Är det något speciellt du vill veta eller se bilder på med den maskinen ska vi se om jag kan fixa det..

Författare:  eeedis [ 18.22 2016-08-22 ]

Kanonbra! Tackar för erbjudandet! Det hade varit kul att jämföra innehållen i skåpen, för det verkar ju finnas flera olika versioner av styrsystem, intressant att veta om "backbone" är likt med elprylarna i övrigt. Ingen brådska eller måste, mest för att det är kul att jämföra och om man beställer delar kan det ju vara intressant att veta om man ska fråga er om ni också behöver eller inte. :tumupp:

Författare:  eeedis [ 19.40 2016-08-22 ]

Wihooo! Ett steg i rätt riktning!!

Hade en gammal bärbar PC med Windows XP och diskettstation, så skapade en startdiskett (bockar i att man ska göra en MS DOS startdiskett i formatteringsmenyn) och la sedan alla filer jag hade laddat ner från Denfords hemsida direkt i roten på disketten. Både filerna från Drivers2-filerna från deras hemsida och även TU150-filerna.

Sedan hände detta:
Bild

Bild

Bild
Tyvärr är nog inte detta rätt filer, för jag har ingen luftanslutning på maskinen, ska testa med TU150E-filerna senare, men är rädd att jag verkligen behöver TU150U-filer. Så vore verkligen guld om Meduza hade hittat disketter i sina gömmor.

Testade att knappa runt lite, försökte även kicka igång spindeln, men hände inget. Vilket det nog inte borde heller, inte innan man har kört homeing.

En liiiiten seger iallafall :D

Paketet från Elfa är på gång också, så lite batteribyte kan nog hinnas med under veckan också.

Författare:  tecno [ 20.25 2016-08-22 ]

Det artar sig, bara att tuta och köra.

Författare:  eeedis [ 17.20 2016-08-23 ]

Har fått hem lite grejer i veckan, men inte helt rätt. Skulle fått med fyra snabbspännare av denna modell, men fick tre av den modellen och två av en modell där jag bara beställde en på test... Men det var nära :lol: Har även beställt sådana som är monterade på en alu-platta, borde komma snart också.
Bild

Några tvåskäriga fräsar för aluminium
Bild

Över till svarven igen! På Denford-forumet fick jag detta tips, ändrade NOAIR 0 till NOAIR 1 i TU150.opt-filen så slapp jag luftlarmet! Gött!!
Bild

Sent igårkväll så slog det mig varför inte spindeln hoppade igång... Det var ju för att jag hade luckan öppen på framsidan :doh:
Lyckades faktiskt köra den på 100rpm, både CCW och CW! Gött!! En liten seger till :D
Bild

Kontrollmätte kablarna till servomotorerna, ingen kortis iallafall och testade att köra Z-spindeln lite. Den gör en liten rörelse, så den verkar leva, men den väntar troligtvis på X-axeln, så jag kommer nog inte mycket längre innan jag har en ny servomotor.
Bild

Skulle vilja klarställa att servodrivaren till motorn som brann verkligen fungerar som den ska. Mätte spänningsnivå ut i "tomme" och på den som fungerar så ligger den på 135V AC på alla faser, men på "eldaren" så ligger två på 40V AC och en på 135V AC. Men å andra sidan har den ju inte kontakt med någon encoder eller motor, så det är inte så lätt att säga om det är OK eller inte. Ska läsa på mer om det!

Det går framåt iallafall :D

Författare:  eeedis [ 19.48 2016-08-24 ]

Testade att koppla in motorn på haveri-positionen och testade att slå på servodrivarna utan att mata på drivsteget med spänning och den ville inte bli grön nu heller, så drivaren är alltså paj... Skruvade isär maskineriet och hittade lite brända prylar.

Här är drivarna
Bild

Detta är den kassa
Bild

Lite bränt...
Bild

Bild

Bild
Snabbgooglade lite utan att hitta den komponenten, frågan är om det är lönt att byta dessa eller om det är mer som är "gået" som vi säger i dessa trakter...

Författare:  anders_bzn [ 20.03 2016-08-24 ]

Laga!

Det är säkert mer som kan vara trasigt, men här är databladet på FET:arna som är trasiga: http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... rfd110.pdf

Rita sedan upp lite schema runt dessa så kan man avgöra vad som mer kan vara trasigt. En kortsluten motor kan hinna ställa till med en del innan motorskyddet löser ut, det är mer till för att skydda motorn än elektroniken.

Författare:  eeedis [ 20.15 2016-08-24 ]

Ja, jag hittade detta nyss också:
http://elcodis.com/parts/407641/IRFD110.html#datasheet

Men det finns olika komponenter på kortet som också är FD110. På dessa står det FD110 I*R9520 2G 3T och på någon annan står det FD110 I*R9434 8X 4T

Det här med småkomponenter är inte min grej direkt :oops: :vissla:

Författare:  anders_bzn [ 20.25 2016-08-24 ]

I databladet jag hittade står det en referens till sidan 1515 för part markings. Men den sidan är inte med såklart. Jag tror inte dessa är viktiga
FD110: Är komponenten
I*R: Är international rectifier (tillverkaren)
9434: Är tillverkad 1994 vecka 34
8X 4T: Kan bara besvaras av databladet från tillverkaren.

Författare:  eeedis [ 22.37 2016-08-24 ]

Hittade denna på ELFA:
https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... tion%2Fpdf
På sista sidan står det att tecknen längst ner står för "Assembly lot code".

Bara att beställa ett gäng med andra ord. Synd att jag inte kollade detta tidigare, beställde ju häromdagen... Beställer delar för några kronor och "så passar man på" att handla annat så man får det fraktfritt också. Det blir dyra komponenter :vissla:

Författare:  eeedis [ 22.56 2016-08-25 ]

Beställde ju prylar från ELFA häromdagen och jag måste ju säga att DHL är fantastiska:
Bild
De försökte inte leverera idag, men däremot fick jag ringa och godkänna leveransen... Försökte få de att köra till utlämningsstället istället, men det gick inte för det är olika bolag. De skulle leverera det hemma mellan 12 och 14 imorgon.

Men paketet var i Köpenhamn i tisdags och nu är det tillbaka där igen :bravo: :vissla:

Undrar varför de heter DHL Express förresten?

Man drar sig ju lite för att beställa komponenterna från ELFA om det blir likadan frakt... :doubt:

Författare:  tecno [ 09.11 2016-08-26 ]

Så olika det kan vara med DHL. Min servomotor skickades i lördags från HongKong och var hemma hos mig tisdag lunchtid.

Författare:  eeedis [ 16.41 2016-08-26 ]

Paketet anlände idag iallafall :D

Det skumma är att jag valde frakt till utlämningsställe när jag beställde, men det blev med utkörning och de fick inte köra det till utlämningsstället...

Löda lite batterier senare ikväll, måste även beställa lite komponenter också.

Författare:  tecno [ 17.05 2016-08-26 ]

Funkar inte för utrikes ankommande paket att köras till Servicepoint, gäller enbart inrikes paket som i sin tur inte körs ut till adressat.

Författare:  eeedis [ 21.02 2016-08-26 ]

OK, det förklarar saken. :tumupp:

Batteriet på Motioncontrollern gick utmärkt att byta, men det på CPU-kortet verkar vara ditsvetsat! :shock:
Det ena benet var i princip löst rent mekaniskt och tyvärr såg jag ingen riktig kopparbana på vägen. Minusbenet satt helt galet hårt och gick inte att få loss. Höll på så länge jag vågade, men till slut kortade jag benet på batteriet och lödade dit detta på resterna av det gamla batteriet. Men det känns som att kopparbanan har försvunnit till pluspolen, så batteriet gjorde ingen nytta. Men som jag fick våldföra mig så kändes det som att jag skulle vara glad om datorn hoppade igång igen...

Var ute och testade nyss och den hoppade igång, men fortfarande klockproblem, så ska man få rätt på det så får man nog byta PC-kortet.

Författare:  eeedis [ 21.29 2017-04-30 ]

Har varit lugnt på EF-projektfronten under vintern... Bytte jobb i höstas, jobbar som konstruktör på ett företag som gjuter och bearbetar prototyper. Så nu känns inte maskinerna hemma som tillräckligt avancerade längre när man ser vad maskinerna på jobbet kan göra...

Men nu är jag på gång med lite skruvande igen, har dock varit justerad de senaste två månaderna, för min hälsena gick av när jag skulle fälla en stor björk med hjälp av brytjärn. Trodde aldrig att man kunde slita av sin hälsena på det viset, men det gick... Kommer ta ett bra tag innan man kan springa igen...

Hursomhelst, vi börjar med min Harrison-svarv. Det dök upp en servomotor på Ebay för ett tagsedan, så den inhandlades. Gav runt 3500kr för den, dyrt med tanke på vad jag gav för hela maskinen.
Bild

Sitter inte smidigt till, så var liiiite jäkligt att få den på plats igen.
Bild

Väntar nu på ett gäng styrkort också, fick tag i 3 kort och 3 mindre servomotorer i England för ca 2500kr, ska faktiskt dyka upp på tisdag! Så jag håller tummarna för att det ska gå att få liv i den igen!

Nu över till gårdagens köp, en EMCO compact 5 PC som jag köpte på en loppis
Bild

Läste en guide om att det går att bygga om kretskortet som kommunicerar med datorn, så det gav jag mig på idag.
Bild

Bort med "latchen" och in med byglingar
Bild

Innan jag ens gjorde ovanstående så såg jag att en säkring var gången och det verkar som att de har försökt att felsöka på maskinen för luckan på baksidan var halvöppen. Så den fungerade nog inte när den ställdes undan.

Det är ett Power Supply Board och hur jag än kopplar loss och donar så går säkringen. Ser dock inga komponenter som har "släppt ut röken" så det är lite knepigt. Har hittat lite dokument på nätet, men inget riktigt bra elschema ännu. Det är säkringen i ringen som går hela så fort man slår på maskinen.
Bild
Det går dock att slå på maskinen och dra igång spindeln, men jag har problem att få 5V-matning till kommunikationskortet, så det går inte att få några servomotorer att röra sig.

Varför kan det aldrig gå enkelt och smidigt någon gång? :vissla: :lol:

Författare:  eeedis [ 21.42 2017-04-30 ]

Här är halvrisiga scheman som jag har hittat på nätet:
Bild

Bild

Författare:  MiaM [ 04.02 2017-05-01 ]

Om jag ser rätt på bilden så står det e6 1A vid säkringen som går.

Har du en multimeter med diodtestfunktion? I så fall, slå av strömmen till maskinen och kör diodtest över säkringshållaren (utan säkring). Mätaren ska visa minst 1,2V. Om den visar mindre än så så lär minst en av dioderna invid (typ 1N4004 , följ banorna från säkringshållaren ifall du är osäker på vilka dioder det är) vara trasig. Mät i så fall diodtest över varje diod, du ska få minst 0,6V över varje diod mätt åt "rätt" håll och oändligt åt "andra" hållet.

Mät sen diodtest eller ohmmätning över kondensatorn (1000µF 25V). Mätaren ger antagligen lite utslag först och ett ögonblick senare visar den oändligt. Om du inte får oändligt på mätaren så får du felsöka mer. Det är i princip bara att lossa olika delar. Börja med att lossa kabeln från X11/4 och mät igen. Om det fortfarande inte blir oändligt på mätaren så löd loss kondingen.

Om allt detta ser bra ut så prova att lossa det som är kopplat till utgången X11/4 ("Coss deck"?), i med en ny säkring och se vad som händer när du slår på strömmen. Troligtvis kommer du få dels 5V fungerande, och dels få 16V (eller lite mer) på X11/4 (mätt mot signaljord, X11/6).

Om säkringen däremot går igen så kan det inte vara så mycket mer fel, elektrolyten på 1000µF 25V eller den lilla kondingen på 100nF är väl det enda som också skulle kunna vara paj. Motstånd (330 ohm) blir det i princip aldrig kortis i och även om det är kortis i zenerdioden eller nåt däromkring så ska motståndet se till att det inte går så mycket ström att säkringen går.

Kopplingen med motståndet på 330 ohm, en zenerdiod och en kondensator på 10µF ger drivspänningen för själva styrningen i LM723 som används till 5V-utgången, medan den lindningen på trafon som är säkrad 4A trög ger den ström som till slut kommer ut på 5V-utgången. Så det är helt normalt att 5V saknas när "din" säkring är trasig.

P.S. dessa gamla blåa elektrolyter från Philips brukar vara rätt bra, men om maskinen stått länge så kan det vara bra att mjukstarta. Helst med en vridtrafo, men i andra hand genom att bara köra kortare stunder i början och låta kondingarna vila ett tag mellan provkörningarna. Detta sparar dig troligtvis jobbet att behöva byta kondingar framöver.

Den guldfärgade kondingen som verkar ingå i delen där säkringen går vet jag dock inte hur bra den är-

Författare:  eeedis [ 10.13 2017-05-01 ]

Stort tack för din fina felsökningsguide! Jag mätte och donade lite igår, men fick inte ut kortet helt utan att lossa kablarna på vänstersidan, de är omärkta så jag måste fixa märkning innan jag gör det, men det lilla jag kunde mäta på igår så verkar dioderna hela, har diodtest m.m. på mitt instrument. Lutar lite åt den guldiga kondingen, ska mäta på den!

Det mer specade elschemat är nog inte riktigt till exakt samma modell, men de använde nog detta kortet till flera modeller och nu när du skrev Coss Deck så inser jag att det är Cassette Deck på de maskinerna som har det! För inget är inkopplat på X11/4, men eftersom den används till LM723 så sabbar ju den säkert det för det.

Stort tack som sagt! Återkommer med resultatet :D

Författare:  eeedis [ 12.28 2017-05-01 ]

Wihoooo!!! Lödade bort den gula kondingen och det blev 0 ohm när jag mätte, hade tur att ha en trasig svets som hade en passande konding, så lödade dit den och nu fungerar det att köra från Mach3!!!

Grymt nöjd nu :D

Författare:  eeedis [ 14.27 2017-05-01 ]

Lite pics från dagen:

Den gula kondingen var boven i dramat, lödade bort den och mätte den med ohm-mätaren och det blev 0ohm.
Bild

Skruvade ihop allt igen
Bild

Här är kortet, ringade in den "nya" kondingen
Bild

Putsade lite på maskinen, den lär inte ha använts mycket!
Bild

Var ju tvungen att "spåna" lite, så körde av lite aluminium manuellt med knapparna via Mach 3.
Bild

Såååååå, nu blir det till att lära sig svarva med Mach3, göra en vettig fast installation och framförallt, komma på vad man ska svarva i den :vissla: :lol:

Författare:  tecno [ 14.40 2017-05-01 ]

Följ bara minimi rekomendation vad gäller PC för Mach3 installation. Alternativet är att du går på LinuxCNC istället, håller på i detta nu att få klart med min övergång från Mach till LCNC.

Författare:  MiaM [ 00.21 2017-05-02 ]

Se där, gött att det blev fart på den! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Författare:  eeedis [ 21.27 2017-05-02 ]

Shit vad kul att leka med maskinen! Har CNC-svarvat för första gången nu :D

Fick börja med att tweaka lite, X-axeln gick åt fel håll, så fick ändra en DIP-switch här:
Bild

Första spånen styrd via Mach3! Utan haveri! :D
Bild

Ändrade samma körning och tog sedan lite mer
Bild

Bild

Har inte bytt skär, eller ens funderat över rätt skärdata, det får komma senare :vissla:
Bild

Nästan exakt iallafall :D
Bild

Det jag höll på med efter det var att få in varvtalssignalen i Mach3, sitter ju avkännare på spindeln och en himla massa hål, misstänker att det är lite för mycket pulser att hantera, ska mäta med oscilloskopet i veckan. Man vill ju kunna gänga ordentligt också.

Författare:  eeedis [ 22.10 2017-05-02 ]

Laddade upp en liten filmsnutt på tuben också:
https://youtu.be/N6idfh72FL4
Var lite mycket att filma, kolla och vara beredd att stoppa det samtidigt :lol:

Författare:  Glenn [ 09.39 2017-05-03 ]

Grymt avundsjuk på emcon, för det priset också, grr :)

Har du monterat ändlägesswitcharna på 6040'n ? ..tänkte göra det på min med men har inte riktigt bestämt hur jag ska montera.

Författare:  eeedis [ 16.02 2017-05-03 ]

Hehe, känns gott nu, men ett tag kändes den som ännu en skrotmaskin som det inte var liv i :lol:

Har inte monterat brytarna ännu, men har fått hem dessa. Är kallt i verkstaden så har sparat det projektet tills nu när det är mer behagligt :oops:

Författare:  ecenier [ 16.53 2017-05-03 ]

Håller med Glenn :) Jag är också lite avis :)

Kul att följa din konvertering.

Författare:  eeedis [ 21.09 2017-05-04 ]

Det är mycket roligt nu! Idag kom ÄNTLIGEN paketet med lite prylar från England, 3 små servomotorer (som inte kommer användas) plus 3 servodrivare av ungefär samma kort som min.
Bild

Flyttade över "datakortet" i drivaren till det med ett helt bakplan och efter diverse skruvande fick jag liv i det så det lös grönt iallafall!! Ingen servomotor som släppte ut röken heller 8) :lol:
Bild

Igång med systemet...
Bild

Kör Home och klickar på X+ som man ska göra i manualen och den rör sig!
Bild

Ojojoj, liv i den!
Bild

MEN... Inget går smidigt med den här maskinen... Då blir det så här:
Bild

Klickar man lite till så låser det sig...
Bild

Ska mäta pulserna från encodern, men det jag funderar över är:
- Fungerar pulserna
- Var det en annan pin-konfig på min "nya" servomotor
- Är verkligen programmet rätt konfat, ser lovande ut och jag kan faktiskt se spindelhastigheten om jag kör igång den, så det I/O:t verkar fungera. Manualen refererar på något ställe att man ska använda TU150U-filen. Men jag har bara hittat TU150- och TU150E-filer på nätet och TU150E fungerar inte alls.
- Fungerar lägesbrytarna som de ska, upptäckte att det finns nödlägen som bryter allt servorelaterat om man går i ändläge. Tog en stund att fatta det, trodde först att det var säkerhetsrelät som strulade, för det slog av.

Ett par steg framåt ikväll iallafall, men är inte nöjd för det... Fortsättning lär följa...

Författare:  eeedis [ 22.13 2017-05-06 ]

Började felsöka igår, men så ringde en gammal jobbarkompis, så det blev en grabbkväll och lite race på Nordschleife i lite olika bilar på hans X-box. Var riktigt kul, måååånga årsedan man körde Colin McRae på datorn... Men idag dök jag på det igen...

Kollade inte så noga i paketet igår, men det var ju duktigt misshandlat. Det var till och med så illa att en servomotor har trillat ur på vägen... Lite svinn får man tydligen räkna med... :tumner:

Började mäta lite på brytare m.m. och de verkade fungera. Men så bytte jag ut mitt gamla kort som satt i drivaren, till ett annat och banne mig, nu blev det liv i maskineriet!! :shock:
Bild

Men... Är lite problem kvar. Den kommer i självsvängning om den ska komma i position. Går bra med små steg och i Continous mode, då rör den sig helt OK. Men när den ska större steg blir det fel, här är med 1mm steg.
Bild

Kolla en bit in i filmen jag gjorde nyss
https://youtu.be/s6tg8l-t9SE

Har ett par saker att reda ut nu:
- Väljer jag 1mm och flyttar Z-axeln ett steg, så flyttar den sig 1mm på skalan. Klickar jag 1mm på X-axeln så rör den sig 2mm, så frågan är om det ska vara så... Det kan ju vara orsaken till svängningarna. Men om man svarvar av 1mm på en stång, så blir ju diametern 2mm mindre, så är osäker på hur de räknar. Har inte hittat något uppenbart i manualen ännu.
- Kontrollmäta rörelserna på båda axlarna.
- Parametrarna i maskinen kanske behöver tweakas lite...

Känns som en ganska rejäl seger att ha kommit så här långt ändå :D

Författare:  eeedis [ 13.07 2017-05-07 ]

Jag tror att jag har fått den att fungera hyffsat nu!!! :D

För att bli av med självsvängningarna så ändrade jag i TU150.opt-filen
SLAVE_GAIN_X 1
justerades till
SLAVE_GAIN_X 0.5

Mätte även rörelserna på axlarna och 1mm blev ca 1.23 i verkligheten, så labbade runt lite och det blev helt OK att ändra
SLAVE_MMCONVERT 500
till:
SLAVE_MMCONVERT 410

Wihooooo!

Så nu är det bara att lära sig lägga in verktygen och lära sig att programmera!! :D

Författare:  eeedis [ 17.14 2017-05-07 ]

Första biten svarvad!
Bild
Taget ur manualen, men lite småjusteringar på måtten så jag kunde svarva en bit jag hade liggandes.

Nu ska här pluggas programmering :vissla:

Författare:  SeniorLemuren [ 18.27 2017-05-07 ]

eeedis skrev:
Ändrade samma körning och tog sedan lite mer
Bild

En liten fråga om Mach3. Min Denford Orac svarv har legat i träda en längre tid nu. Men jag tänkte göra ett litet ryck med den igen. Den programmerades med G-koder manuellt i en textfil som man sedan överför seriellt till svarven. Det är inga problem. Problemet är att det är "bökigt" att programmera helt för hand och tar tid. Min fråga är om man inte kunde låta Mach3 generera G-koderna och sedan bara föra över dem till svarven.

På bilden som eedis lagt in ser det ju väldigt enkelt ut att få till själva Gkoderna. Jag trodde Mach3 var enbart för fräsmaskiner så jag undra om är det samma version till både fräsar och svarvar och vad programmet kostar.

Författare:  tecno [ 18.40 2017-05-07 ]

Bättre då att låta en dedikerad CAM programvara generera G-koden i rätt format till den kontrollern du har i svarven. Då har du även möjlighet att föra över via seriesnöre direkt från CAM programmet.

Författare:  eeedis [ 22.13 2017-05-07 ]

SeniorLemuren-> Jag är ingen expert på det här, men ska kika vidare på olika lösningar, dels överföra program via diskett och dels via dripfeed som ska fungera också.
Mach3 kostar 175$:
http://www.machsupport.com/shop/mach3/
Men jag rekommenderar att kika i detta forumet, finns nog en hel del matnyttigt för din del där:
http://www.denfordata.com/bb/viewforum.php?f=43
De har även lite saker för gamla maskiner att ladda ner här:
http://website.denford.ltd.uk/dos-vinta ... formation/

Har även skaffat en USB-läsare som agera diskettstation, får se om det går att lura den här maskinen. Risken är att det krävs en lite nyare PC för att det ska gå.

Gjorde en liten video också från dagens manöver:
https://youtu.be/vJHr4TvEr2M

Författare:  SeniorLemuren [ 09.00 2017-05-08 ]

tecno skrev:
Bättre då att låta en dedikerad CAM programvara generera G-koden i rätt format till den kontrollern du har i svarven. Då har du även möjlighet att föra över via seriesnöre direkt från CAM programmet.

Låter ju rätt. Till 3D skrivaren ritar jag ju ut objektet i Inventor och skickar det till Cura som genererar G-koden. Det kanske finns något lämpligt program som kan göra likadant fast till svarven. Några förslag på BILLIG lösning.

Edit: Har laddat hem CNCSimulator. Verkar vara något. Skall testa lite.

Författare:  eeedis [ 21.08 2017-05-09 ]

Var och inhandlade lite material att svarva ikväll så ska snart leka på allvar :D

Men diskettstation känns ju lite jobbigt, så har ikväll förberett min Gotek Floppy Emulator. Återstår att se om den fungerar, ska testa imorgon kväll. Har formaterat ett USB-minne som nu är indelat i "100 disketter", la in DOS på några av dessa och har kopierat in de aktuella filerna från svarven.

Denna filmen visar delar av det jag har gjort ikväll:
https://www.youtube.com/watch?v=taFP1J_lZBI

Ska skära ut lite koordinatsystemdekaler att sätta på maskinerna också. Lite nybörjarfasoner, men lite jobbigt när det är olika på EMCO:n jämfört med 150:an :oops:

Författare:  Glenn [ 07.43 2017-05-10 ]

Var köpte du material ?

Angående gotek kan du ju köpa och flasha den med HxC-mjukvaran så funkar den i princip med allt, tyvärr är Jeff som gör den mjukvaran ett riktigt original som är väldigt jobbig att ha att göra med när nåt går fel. (Däremot har jag uppfattningen att han är duktig på det han gör, det är den sociala kompetensen som är lite sådär..)

Författare:  eeedis [ 16.04 2017-05-10 ]

Köpte lite "random-material" av en bekant som har en mekanisk firma, han köpte en massa stångmaterial på auktion för några årsedan, så han har lite av varje, dock mest smått och osäkert vilka legeringar det handlar om. Men det passar mig utmärkt i början.

Ska kolla mer på HxC-mjukvaran, låter intressant! Tackar för tipset!

Författare:  Andax [ 16.42 2017-05-10 ]

SeniorLemuren och eeedis
Ett tips är att titta på Fusion 360. Den har CAM inbyggt för både fräs och svarv. Och gratis är det också för hobbybruk!

Författare:  eeedis [ 20.26 2017-05-10 ]

Jag har Fusion 360 på min Macbook, men har inte lagt någon tid på att lära mig det, kanske är det man ska leka med. Bara lite jobbigt att lära sig ett nytt CAD också, har ritat i SW på mitt gamla jobb och ritar i Tebis nuförtiden, så ett enkelt CAM-program hade suttit fint. Har testat CAMBAM hemma till saker jag fräst tidigare, men de har inte stöd för svarvning. Kostar dessutom 3000kr när man har använt sina 40 öppningar av programmet.

Fick banne mig igång Gotek-stationen! Testade lite olika saker och fick det inte att fungera med DOS-filerna jag använt tidigare, men om jag formaterade de fiktiva disketterna med DOS 7.1 så fick jag liv i det. La in olika versioner på olika disketter i USB-minnet, så fick liv i det med 4:e försöket.
Bild

Ersatte den gamla diskettstationen
Bild

Med denna
Bild

Gjorde några dekaler också
Bild

Före
Bild

Efter
Bild

Bild

En till EMCO:n också
Bild

Författare:  MiaM [ 00.49 2017-05-11 ]

Har datordelen i den där nån slags normala kortplatser av något slag? I så fall vore det väl smidigast med dels en lokal disk (IDE-kontroller + adapter till CF-kort), och dels ett nätverkskort?

Det är kanske ingen bra idé att ha nätverksmjukvara igång medan den svarvar, men jämfört med att bära fysisk media så är det väl kanske inte så dumt att boota om och vid boot välja svarvmjukvaran eller nätverk, och sen när nätverket är igång kopiera de filer som behövs åt ena eller andra hållet.

Det finns klienter för DOS som kan prata med de flesta moderna windows-dela-filer-grejs, åtminstone om man ställer in så att man tillåter klienter med gammal trött dålig säkerhet. Fast jag vet ju inte hur det ser ut där du har grejerna, det kanske går åt värsta sjumilakabeln för att få fram nätverk dit.

Författare:  eeedis [ 17.40 2017-05-11 ]

Datorn består av diverse instickskort och har ju lite I/O:n m.m. och visst hade en disk i maskinen suttit fint. Nätverk har jag ingen nytta av för tillfället, har ingen fast lina nedgrävd till verkstaden, så den snabbaste metoden för dataöverföring är ett USB-minne :lol: Men nätverk ska ner dit, men det är ingen smidig kabelväg om man säger så.
Bild

Var inne och kollade till den läkande hälsenan i stan idag och passade på att besöka några gubbdagis, hittade passande lysrör till belysningen i maskinen, så det blev ett litet men ack så trevligt framsteg idag också :D
Bild

Bild

Författare:  eeedis [ 22.21 2017-07-26 ]

Har varit lugnt på maskinfronten på sistone, har dock varit fullt upp med en massa andra projekt, har försökt beta av en hel del så man slipper göra allt tråkigt på semestern :badgrin:
Har dock fräst lite de senaste dagarna, riktigt kul, så nu är man sugen på att göra mer saker :D

Igår skar jag ut en skiva till min brors motorbåt som han har gjort en rejäl overhauling på, ingen avancerad fräsning, men brorsan fick nog också en massa fräs-idéer också:
Bild

Bild

Idag gick jag loss på ett ek-hyllplan
Bild

Vad kan detta vara? Ägg-hållare?!?!
Bild

Gjorde två sådana här...
Bild

Sedan en sådan här med "Pocket" istället.
Bild

Är nog ingen ägghållare då...
Bild

Tada! 5st M10-gängstänger på ca 85cm, en hög med muttrar, brickor och 4m 32mm:s plaströr och diverse finlir så blev det ett ställ för tillsatsämnen till TIG-svetsen! Är trött på att ha de liggandes i vägen...
Bild

Ska på hjul i botten och troligtvis ett litet handtag på toppen. Kul projekt som kanske blev liiiiiiite overkill.

Ska sätta på DYMO-lappar på rören så man vet vilket material som är vilket också.

Författare:  tecno [ 22.53 2017-07-26 ]

Snyggt och praktiskt ställ :tumupp:

Författare:  eeedis [ 21.05 2017-07-27 ]

Idag målades det mest fönster på ladan, men körde på lite linolja på stället och jisses vad det mörknade fint!
Bild

Bild

Fattar inte varför vissa bilder blir på fel håll...
Bild

Författare:  archen [ 21.23 2017-07-27 ]

Wow, läst igenom hela tråden. Mycket intressant att följa dina projekt o vilket snyggt ställ!! Blev riktigt bra med oljan.

.

Författare:  eeedis [ 21.57 2017-07-27 ]

Kul med respons! :D Man ser ju att många verkar läsa, men sällan någon som skriver något, så man funderar ju på om det är idé att posta inlägg. Men man får väl se det som en nostalgitråd för egen del framöver, så man vet vad man har pillat med :lol:

Författare:  ensten [ 12.00 2017-07-28 ]

Jag läser och förundras! :tumupp:

Författare:  Magnus_K [ 11.57 2017-07-29 ]

Jaaa, riktigt fint ställ! Oljad ek är ju rena skogs-porret. :tumupp:
Du kommer säkert få frågor av besökare vart du köpt det stället.

Författare:  ensten [ 12.45 2017-07-29 ]

Vilket ställe menar du? :D
Jag vet, men jag är pappa så jag *får* dra pappaskämt.

Författare:  eeedis [ 16.36 2017-07-30 ]

Slutfasen på projektet blev så att jag skaffade ett vitt handtag till toppen och så limmade jag på 11 runda överskottsbitar från fräsningen av hålen som fötter på stället. Hjul gick inte att ha, utan att göra en platta så att de hamnar en bra bit utanför stället. Med svängbara hjul på stället så räckte det att titta på det så ville det välta :lol:

Så nu är det stabilt och fyllt med tillsatsmaterial och när DYMO:n var i verkstaden så märkte jag upp alla lådor på skåpen bakom också.
Bild

Sedan ett ordningstips. Gillar när saker som man använder ofta finns snabbt åtkomliga, så innanför dörren i ladan, utanför hobbyverkstaden, så skruvade jag upp saker man ofta springer in för att hämta. Sprayburkar av diverse modeller, samt hjul-verktyg eftersom det ofta blir att man står utanför och byter däck.
Bild
Det blev ett konstigt perspektiv med mobilen, dörren till verkstaden är inte sned :badgrin:

Hållarna och krokarna på bilden är från Biltema.

Författare:  Klas-Kenny [ 17.09 2017-07-30 ]

Riktigt snyggt ställ!

Stod här om dagen och funderade över hur man skulle göra med förvaring av pinnar utan att komma på något optimalt. Har plats till två olika på svetsvagnen, men sen ligger några paket på den också, tämligen osmidigt. :roll:

Kan hända att jag tar lite inspiration här om det är ok. :D

Författare:  stenD [ 17.50 2017-07-30 ]

eeedis skrev:
Sedan ett ordningstips. Gillar när saker som man använder ofta finns snabbt åtkomliga, så innanför dörren i ladan, utanför hobbyverkstaden, så skruvade jag upp saker man ofta springer in för att hämta. Sprayburkar av diverse modeller, samt hjul-verktyg eftersom det ofta blir att man står utanför och byter däck.
Hållarna och krokarna på bilden är från Biltema.

Tipset snor jag rakt av !!

Författare:  eeedis [ 17.57 2017-07-30 ]

Kul att det gillas! Det är bara att plocka idéerna och använda tipsen :D :tumupp:

Författare:  Klas-Kenny [ 20.07 2017-07-30 ]

Du har inte en DXF att bjuda på? :vissla:

Författare:  eeedis [ 21.19 2017-07-30 ]

Haha, ok, kan väl bjuda på det :-)
http://tipsarn.se/bilder/Bottenplatta.DXF

Edit:
Använde denna typen av rör, fast köpte 2-meterslängder:
http://www.jemfix.se/avlopp-vitt__11609 ... er_9015835

Författare:  eeedis [ 20.31 2017-08-10 ]

Vi har fiskat en del på sistone, men så ville vi testa vertikalfiske så jag tog ekolodet från min gamla sportbåt och "stressbyggde" ihop en enkel lösning på ett par timmar. Har ju mängder av aluminium i denna storleken, så det var lätt att börja pussla och försöka få ihop det. Gjorde så att det passar i årfästet, så slapp man göra åverkan i båten. :tumupp:
Bild

Man skulle helst haft en rundad bit, som bryter vattnet bättre, men fungerade riktigt bra annars. Kanske ska utveckla det vidare så det blir fällbart också.
Bild
Men man vill ju ha ett ekolod med sidescan också... Fasiken vad kul prylar det finns till fisket nuförtiden! :vissla:

Vi fick ingen fisk den kvällen...

Igårkväll däremot blev det lite kul fiske, vi kastade i princip bara och det nappade riktigt bra. Vi fick upp en av de sötaste gäddorna jag har sett :-)
Bild
Blev 17 abborrar och 3 gäddor på 2 timmars fiske, vi släppte dock tillbaka alla, de var lite för små.

Författare:  GeekJoan [ 21.25 2017-08-10 ]

Coolt. Tror aldrig jag sett en så liten gädda.

Författare:  eeedis [ 19.23 2017-08-12 ]

Kanske inte riktigt ett EF-projekt, men ni brukar ju gilla maskiner, så jag får väl visa en av sakerna jag pillade med idag.

Ska ju vara med i Skrotbilsrejset igen och en kompis i ett annat team var här med skivorna från deras bil, så då plockade jag fram den kära svarven för bromsskivor. Den kan göra underverk med en risig skiva :D

Den matar automatiskt, så det är bara att stå och njuta av skönheten som sakta men säkert träder fram.
Bild

Behövde inte ta så hårt på dessa skivor, lät det vara lite fult där klossarna ändå inte tar, men grym skillnad mellan en svarvad och osvarvad!
Bild

Bakskivorna var ganska skeva, så det lär vara stor skillnad för de att bromsa efter detta. :tumupp:

I dagens läge när skivorna är skitbilliga, så är det inte lönt att svarva egentligen, men har man en bil med riktigt dyra bromsar, så är den guld värd.

Författare:  Glenn [ 00.08 2017-08-13 ]

Ser ut som brembo ? ..fast fyrbultat sitter väl normalt bara på billiga bilar ? :)

Författare:  eeedis [ 08.36 2017-08-13 ]

Det är en billig bil, till skrotbilsrejset (8 timmars körning) fick bilen bara kosta runt 5000kr och ska skrotas efter loppet. Så man vill inte lägga några stora pengar på dessa. Är man med i alla 3 loppen under året så får man använda samma bil till alla lopp.

Vi letade mycket efter bil och fick tag i en Volvo V40 T4, vilket även två kompis-team satsade på. Bra hk/pris-faktor där.

Vi satsade på ett coilover-kit till våran, bromskylning (vattendimma) och Yellowstuff-belägg, fungerade riktigt bra och vi kom 6:a av 56 lag. Trots att vi fick meka en bra stund, en packbox trycktes ut, troligtvis av för dålig vevhusventilation.

Men fantastiskt kul race för lite pengar!

Författare:  Andy [ 09.40 2017-08-13 ]

Packboxar brukar tryckas ut av "uppskruvat" turbotryck och/eller att motorn är slut i kolvringar och cylinderlopp, då hinner inte ventilationen med när det gasas lite extra. :)

Författare:  eeedis [ 20.46 2017-11-20 ]

Har varit ganska lugnt på projektfronten, blev ett skrotbilsrace på Anderstorp i september och en massa fiskande på lediga stunder, men sensommaren och hösten har mest ägnats åt att måla och fixa med ladan och garaget samt att rensa bland mina projekt. Har sålt diverse prylar/fordon/maskiner och även om det är lite tråkigt att bli av med dessa, så känns det ändå som en befrielse att sälja av och minska ner bland dessa. Plats blir det över också!! Men det är en prövning att sälja prylar! Blev en stor mängd Blocketmeddelanden, SMS och telefonsamtal... :vissla:

Har haft ett mål att spara ihop till en hjulgrävare, men efter att ha kollat på mååååånga annonser och varit och kikat på olika maskiner så blev det en minigrävare till att börja med. Tanken var först att gräva med den och sedan sälja den när jag har fått ihop resten av pengarna till en hjulgrävare, men jag tror att jag nöjer mig med maskinen som kom hem ikväll :D
Bild
En Neuson 3703 -02 med Powertilt, hydrauliskt S40-snabbfäste och tiltbar hytt så man kan stå i en slänt och gräva med hytt och grävaggregat rakt.

Det bästa med att vara fokuserad på att ha ett stort inköp på önskelistan är att man väger varje "impulsköp" extra noga, så förhoppningsvis slutar det med att man inte utökar projektlistan i onödan. Så mitt nästa "spar-mål" är nu en skördare :oops: :lol:

Författare:  Joe [ 14.41 2017-11-21 ]

Bromssvarven vilket varvtal (och matning) kör du med ?

Brukar fuska av skivorna i svarven men det är svårt att undvika vibrationer när man bara skär på en sida åt gången.

Författare:  Zkronk [ 14.54 2017-11-21 ]

Det är två runda rostfläckar eller vad man ska säga på bromsskivan (på den blanka ytan), vad har orsakat dessa?
Jag har liknande på en bromsskiva så jag har försökt fundera lite på vad det skulle kunna vara men har inte kommit fram till något :humm:

Författare:  Glenn [ 14.56 2017-11-21 ]

Det är en grop som är där från att skivorna är nya, brembo brukar ha det så, kanske även andra märken.

Skulle möjligen kunna vara nån "max slitage" varnare ? vet ej.

Författare:  eeedis [ 19.24 2017-11-21 ]

Har inte kollat upp varvtalet på svarven, men det går rätt sakta, allting sköter sig självt så jag har inte funderat på eller mätt varken varvtal eller matning.

Jag tror att fläckarna är som Glenn skriver ett maxmått på slitaget, har sett det på ett gäng olika skivor.

Edit:
Kollade i manualen för svarven och spindeln roterar 100r/min och matningen är 0.17mm/r. :tumupp:

Författare:  eeedis [ 21.16 2017-11-27 ]

Det har blivit mycket pillande på grävaren i helgen och även ikväll. Köpte den av en kompis som är kung på hydraulik, han köpte maskinen av en firma som använt den som en specialmaskin med ett speciellt dikesunderrede som gick att bredda som tusan. Han fick således maskinen "okopplad" och kopplade ihop det nödvändigaste för att kunna gräva, han skulle fixa resten senare. Jag ringde honom mest för att kolla om han visste om någon grävare och efter en bra stund i telefon så kom vi fram till att han kunde sälja sin maskin, så det blev affär snabbt och smidigt!

Min projektlista består av:
- Vända på riktningen så banden går på rätt håll i rätt läge på spakarna - Fixat, fick koppla om en del, grymt osmidigt...
- Få igång snabbfarten av banden - Fixat, kopplade slangar som satt sjukt illa till på sviveln och fick pressa någon ny koppling på plats.
- Få igång bomsvägen - Fixat, gällde bara att knappa på rätt knappar i rätt ordning
- Få igång frontbladet - Fixat, men var rätt klurigt eftersom de som körde i skogen hade kopplat lite specialare för att ha flera funktioner på sina andra band.
- Byta olja och diverse filter (motorn är nästan ny, har gått ca 500 timmar, byttes för de fick in vatten i den gamla motorn)
- Tvätta den ordentligt
- Montera skyddsplåtarna m.m.
- En LED-lampa är kass, ska byta den och ev. montera några fler.
- Lacka om den och montera nya dekaler (får bli nästa år)

Det går ju att tilta hytten, så man fick lite extra plats att meka med sviveln. (Ligger en träbit som spärr, plus står eb röd axel som säkerhetsspärr när vi mekade om ni undrar varför det ser ut som det gör).
Bild

Här är ett hie med slangar och ventiler, har börjat bli ganska bekant med dessa nu :vissla:
Bild

Vid svivlen ser det ut så här, här syns de tre nedersta raderna, finns två till... Snabbfarten skulle kopplas på den översta raden... På en T-koppling, satt riktigt illa till..
Bild

Reservdelsboken var bra att ha tillhands, bättre än alla scheman... Dessvärre gjorde specialkopplingarna inte det lättare.
Bild

Var tvungen att prova att gräva lite igår (innan vi fått igång bladet fram), här provar även brorsan hur det är att spaka grävare.
Bild

Ska bli sjukt kul att gräva :D

Författare:  Platis [ 21.31 2017-11-27 ]

Det var ju en gullig liten sak! :) Perfekt för husbehov! :tumupp:

Författare:  lond [ 21.35 2017-11-27 ]

Perfekt när du skall hjälpa till med grönsakslandet i vår :vissla: :vissla:

/// Marcus

Författare:  eeedis [ 22.00 2017-11-27 ]

Haha, den är sötare än min gamla maskin iallafall. Har haft en 13-tons maskin tidigare med lång sticka, gick ju inte att rotera runt på skogsvägarna, den här kommer att bli perfekt. Har mycket grävning att göra på gården, har ganska långa skogsvägar som ska snyggas till och en hel hög med idéer som ska förverkligas. Listan med projekt är rätt lång redan :-D

Skaffar man ett maskinsläp så är det nog inga bekymmer att skaffa sig grävprojekt hemma hos bekanta heller, känns som att många har gräv-projekt i tankarna :vissla:

Det finns ju ogrävda hål precis överallt :badgrin:

Författare:  eeedis [ 21.24 2017-12-02 ]

Blev lite elrelaterat idag, bytte ut några LED:ar, satte fyra nya på taket som pekar framåt och så bytte jag den som satt och lös på skopan också.
Bild

Igårkväll och idag snyggade jag till en skogsväg som vi nästan aldrig kör på för att den är så ojämn och sur så vissa delar var väldigt igenväxta... Värst här :vissla:
Bild

Här var det rätt vettigt, men närmade mig det suraste området
Bild

Här blev det riktigt geggigt... Får nog bli ett par lass med lite stenkross där framöver...
Bild

Här var i slutet på vägen, blev drygt 200m totalt
Bild

Blev bra med lamporna, men ska nog skaffa några fler som lyser bättre åt sidorna också.
Bild

Författare:  tecno [ 21.33 2017-12-02 ]

Alltid bra med mycket ljus!

Författare:  Lasp [ 21.38 2017-12-02 ]

Ju äldre vi blir, desto fler lumen vi need!

Författare:  KLset [ 23.50 2017-12-02 ]

eeedis skrev:
Det finns ju ogrävda hål precis överallt :badgrin:

Haha, vilken bra inställning. En dag ska jag också skaffa en grävare. :)

Författare:  eeedis [ 19.19 2018-02-06 ]

Den senast tiden har ju inte varit riktigt "gräv-vänlig", antingen skitblött, eller stenfruset, så det har mest handlat om att planera modifikationer och förbättringar på maskinen. Har beställt en hög med filter, blixtljusramp och lite extra tänder och låsningar till den lilla grävskopan. Ska beställa lite färg och annat smått och gott när det blir lite varmare framöver.

När det gäller mitt vanliga jobb så sitter jag och ritar i CAD hela dagarna, vi gör prototyper i aluminium och järn, modellutrustning och designprojekt m.m. Det gör att man inte kan lägga upp en massa kul saker på nätet, men nu har vi lagt upp en liten film på nätet som visar vad som händer bakom väggarna hos oss:
https://www.youtube.com/watch?v=AJywTeOvDis
Ett litet klipp på knapp 3 minuter som visar de flesta stegen i processen. Behöver jag säga att det är ett riktigt intressant och kul jobb? :D

Författare:  tecno [ 19.30 2018-02-06 ]

Det såg ju ut att vara ett trevligt ställa att fördriva dagarna på :tumupp:

Författare:  eeedis [ 21.52 2018-02-06 ]

Absolut! Det är en riktigt go känsla när man har suttit och ritat gjutmodellen, gjort simuleringar och ett par veckor senare se en gjuten detalj och efter ytterligare ett tag se en färdigfräst detalj liggande för leverans till kund.

Det värsta är att maskinerna hemma känns lite stenålders bara :vissla: :lol:

Författare:  tecno [ 21.59 2018-02-06 ]

Så är det för oss i korpen :vissla:

Författare:  Lasp [ 22.21 2018-02-06 ]

Du får väl hinta oss om några MM:SS var vi skall vara särskilt observanta! ;-)
Men jag gillade mätmaskinen.

Författare:  eeedis [ 22.53 2018-02-06 ]

Haha, tecno, det var en bra benämning på hur det känns med maskinparken hemma :badgrin:

Lasp -> Jag höll mig borta från kameran, men detaljen som är i mätmaskinen har jag gjort modellen till, gjorde två liknande detaljer som var intressanta kärnor på. Vi har två mätmaskiner som går för högtryck.

Författare:  adent [ 13.19 2018-02-07 ]

Unnaryd låg väldigt långt från Norra Unnaryd (som det händer att jag passerar) :)

Författare:  eeedis [ 18.05 2018-02-07 ]

Ja, det är inte direkt nästgårds med Norra Unnaryd. Själva socken här heter Södra Unnaryd, men tätorten heter Unnaryd. Bara några mil bort finns även Sunnaryd (där man kan åka linfärjan över till Bolmsö). Så man får kolla nog på vägskyltarna så det inte står S.UNNARYD om man ska till SUNNARYD :wink: :lol:

Författare:  Krille Krokodil [ 20.00 2018-02-07 ]

eeedis skrev:
När det gäller mitt vanliga jobb så sitter jag och ritar i CAD hela dagarna, vi gör prototyper i aluminium och järn, modellutrustning och designprojekt m.m. Det gör att man inte kan lägga upp en massa kul saker på nätet, men nu har vi lagt upp en liten film på nätet som visar vad som händer bakom väggarna hos oss:
https://www.youtube.com/watch?v=AJywTeOvDis
Ett litet klipp på knapp 3 minuter som visar de flesta stegen i processen. Behöver jag säga att det är ett riktigt intressant och kul jobb? :D
UNIX tidigt 90-tal skymtar förbi på en skärm... ..det kan bara vara TEBIS! :D

Det är ju precis så ett UI för en teknisk applikation ska se ut! Motif-looken borde vara en orubblig ISO-standard för alla tekniska programvaror!

Jag var på studiebesök på Sibbhultsverken för 1 år, det var intressant att se masstillverkningen av de där gjutgods-sakerna och hur de automagiskt hanterade dem med robotarna fick in dem rätt i fixturerna i CNC-maskinerna för att få ut dem rätt på 0.01 mm, inga helt lätta problem att lösa...

Författare:  eeedis [ 20.56 2018-02-07 ]

Ojojoj, trodde aldrig någon skulle kunna konstatera vilken CAD-programvara vi använder :bravo:

Jag har ju kört SolidWorks tidigare och med Tebis så har det nästan varit som att börja på noll när det gäller CAD. Men efter att ha ritat i Tebis nu, så får man ju erkänna att det är ett riktigt grymt program med inbyggd CAM-beredning. Det jag saknar mest är filletfunktionaliteten, men det är nya grejer på gång med parametrerade solid-funktioner också. Ser lovande ut!

Man lär sig nya finesser hela tiden och det går att göra samma sak på hur många olika vis som helst, så det gäller att lära sig vilken metod som är snabbast. Men en annan som kommer från IT-sidan och har haft NotePad++ och cmd.exe som favoriter så känner man sig hemma med Tebis GUI :lol:

Man kan inte låta bli att fängslas av robotar och CNC-maskiner, alltid kul att se processer som sköter sig självt! :D

Författare:  eeedis [ 15.56 2018-06-24 ]

Har varit väldigt lugnt på projektsidan, har kört en hel del minigrävare, riktigt kul! Ska bli en hel del mer på semestern, så den kommer att få göra mycket nytta :D

I övrigt så har jag lagt mycket tid på att hitta en ersättare till min BMW i3:a som jag ska lämna tillbaka i oktober. Vill ju helst köra eldrift, men skulle vilja ha dragkrok och då finns det inget bra alternativ... Men så fick jag ett bra erbjudande om att leasa en Nissan Leaf 40kWh (Tekna) under 1 år, så det blir en sådan. Kanske blir lagom att få en Tesla Model 3 levererad efter det året!

I övrigt har jag kollat mycket på båtannonser, är sugen på en styrpulpetbåt som är ca 450cm. Men ju mer man kollar, desto mer sugen blir man på en dyrare båt än nuvarande budget, så det dröjer nog innan det blir en båt. MEN... Efter min jakt efter båt så dök jag på en annons jag inte kunde motstå!

En Jacobsen LF3800 som inte riktigt gick som den skulle! Det blev dock liiiiite värre att få hem den än väntat, för den var så stor så att jag inte kunde ta det på ett bilsläp, så det fick bli med hjälp av en lastbil.
Bild

En Kubota V1505-motor på 37hk! I en gräsklippare!! Kraftigare motor än i minigrävaren :lol:
Bild

Fräckt med ett inbyggt felsöknings-system
Bild

Dioder som lyser när brytare m.m. är aktiva. Riktigt snyggt, har redan haft nytta av det!
Bild

Lite tillsnyggning och felsökning har det blivit, verkar som att jag har fått ordning på den så att den går som den ska nu! :D
Bild

Den ser inte så stor ut på bilden
Bild

Den har 5 cylinderklipparaggregat! Alla hydrauldrivna
Bild

Jämför med min åkgräsklippare, liiiiite skillnad :mrgreen:
Bild

Ska byta samtliga filter på den, byta hydraulolja, motorolja, köpa slippasta för att skärpa knivarna och ev. byta lite småprylar på klippaggregaten. Kanske lite nya lampor på den också, några LED:ar måste ju på den.

Författare:  tecno [ 16.03 2018-06-24 ]

Sicket monster till klippare :tumupp:

Brorsan har en lite större båt till salu om din budget medger ca 400Kkr?

Författare:  eeedis [ 16.10 2018-06-24 ]

Ja, galet monster till klippare :lol:

Nej, jag kikar på båtar runt 50kkr, från början var det 15-20kkr, men ju mer man kikar, så blir man sugen på något bättre. Så det kanske slutar med en för 100kkr, eller så blir det ingen alls. Men ledordet är att det ska vara en båt som är enkel att sjösätta, det ska inte bli ett projekt att ge sig ut och fiska. Det ska gå snabbt och smidigt, annars blir det inte av alls.

Författare:  tecno [ 16.14 2018-06-24 ]

OK, ja denna finns det trailer till men kräver lite bil att dra med.

Författare:  eeedis [ 19.59 2018-07-15 ]

Nu är det semester!! Så gött!

Har inte så mycket EF-relaterat, men har sorterat ut det som ligger närmast. Skippade det som haft med bilar/racing att göra :vissla:

Börjar med lite service på den "lilla" gräsklipparen, köpte slippasta till knivarna
Bild

Körde knivarna baklänges och penslade på detta. Känns inte riktigt bekvämt att köra in en pensel så :humm:
Bild

Nya bakdäck, det ena av de gamla pös ut luft i vissa lägen.
Bild

Bytte motorolja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och båda hydraulfiltren.
Bild

Bytte hydrauloljan också när jag ändå slabbade med att byta filter, 40 liter olja ungefär.
Bild

Kollade hur mycket kyla den pallar, så kommer att byta kylarvatten också, var lite för lågt, kanske kan bli tajt även om den står i ladan i vinter.
Bild

Var på auktion också, var nära att köpa en vedmaskin, ett Logosol M7 med elsåg och timmerfräs och till och med en Kinatraktor från 2008. Trodde inte de skulle bli så billiga som de blev, så jag kollade inte upp de så noga innan budandet, så jag vågade inte bjuda mer än jag gjorde, förutom på Logosolet, men så visade det sig att den som bjöd mot mig var en nyanställd på jobbet. Tröstade inte att bjuda över honom, önskar bara att han hade tänkt så... Så blev bara lite smått, skyltarna är bra att ha om man ska göra egna skyltar (har ju dekalmaskin).
Bild

Våtdammsugaren glappade lite i brytarna, så jag beställde nya som är bytta nu.
Bild

Var tvungen att testa, klart grym maskin, har önskat mig en sådan länge, men de är ju rätt dyra annars så har inte blivit något inköp. Ganska sällan man behöver använda en sådan.
Bild

Var även på loppis i Simlångsdalen, helt galet kul loppis, med ett kul regelverk. Blev faktiskt en Wacom Intous ritplatta för 20kr och dessa två för 15kr/st
Bild

Med fodral och originalinstruktioner
Bild

Eftersom det är kris med bete, så sågade jag fram en väg så "min bonde" kunde komma och slå en gammal åker. Går inte att köra här med traktor normalt, men nu är det torrt! Blev två rundbalar med "nöd-gräs" iallafall, kanske räddar någon häst eller ko.
Bild

Nu över till något annat i växtriket. Jag satte en massa chiliplantor i början på året och de växer så det knakar. Har lite fööör många plantor nu... Men har skördat lite nu, detta är min första "Cheyenne". Smakade på den och först var det inte så farligt, men ju närmare mitten man kom, desto mer svettades jag, typ 30-50000 scoville på denna.
Bild

Nu över till lite 6040-jobb. Igårkväll fick jag ett infall, behövde komplettera mitt postlådeprojekt...
Bild

Det tog några timmar, men kul är det
Bild

Ångrar lite mitt val av "gradningsfräs", men jag har ingen lust att göra om den, blev OK ändå
Bild

Så idag skruvade jag upp vår nya postlådehållare:
Bild

Författare:  eeedis [ 21.51 2018-07-23 ]

Har en skylt ute vid vägen som jag vill byta ut, så det här projektet har jag funderat på ett bra tag. Fick en design-idé häromdagen och knåpade ihop ett underlag för detta.

For iväg och köpte en ek-skiva på K-Rauta idag som var 1200*400*18mm, perfekt att dela på mitten, för jag ska göra en fram- och en baksida.

Satte igång, kör bara med 3.2mm:s fräs, så tar sin lilla tid.
Bild

Bild

Fasade av allt med en liten V-spårsfräs
Bild

Skulle egentligen kört de detaljerade sakerna med en ännu mindre fräs, men blev rätt bra när man körde med V-spåret. Har lite småpill att göra manuellt kvar, sedan ska det göras en likadan till...
Bild

Dessa ska limmas ihop, rygg mot rygg och sedan ska det färgläggas, vilket jag har lite ångest för. Det ska bli snyggt och hållbart, har tänkt att texten och symbolerna ska vara svarta, men resten inoljat. Funderar mest på om man skulle försöka sig på någon epoxiblandad färg och fylla bokstäverna med hjälp av en spruta (tyd "doktors-spruta") eller liknande.

Författare:  tecno [ 07.25 2018-07-24 ]

Snyggt :tumupp:

Jag skulle också ge mig på att fylla med spruta, gäller bara att ha låååååååååång sätt tid om du ska köra med epoxy och ganska så stora kanyler. Har en känsla av att det går åt en del sprutor/kanyler så var förberedd.

Testa på en skräpbit.

Författare:  Zkronk [ 08.11 2018-07-24 ]

Har du lite marginal på graveringsdjupet så går det ju bra att slipa bort eventuellt spill när färgen torkat ordentligt.

Författare:  eeedis [ 20.23 2018-07-24 ]

Det gäller att smida när järnet är varmt! Påbörjade skylt nummer två i morse.
Bild

Oljade in den första skylten efter att ha putsat och snidat lite på den
Bild

Hade galen tur, stod vid maskinen med dammsugaren i näven och rätt vad det är så börjar maskinen driva iväg som tusan! Fick lätt panik, men lyckades stoppa maskinen!
Bild

Efter lite felsökning så visade sig att denna hade gått av. Körde inte hårt idag, så kan ha blivit ett brott på den igår när jag höll på att klabba lite med nollningen. Men galet att den gav sig mot slutet idag. Riktigt bonnröta!
Bild

Dags att hitta ett ställe att beställa hem en sådan här, de jag hade hemma var för små, eller för stora...
Bild

Käkade lunch och for sedan in till byn efter någon vettig färg, tyvärr hittade jag ingen epoxibaserad färg, eller liknande, så chansade på fönsterfärg, med 35 i blankhet. Hade lite ångest och kladdade på en del ställen, men gick ändå bättre än väntat.
Bild

Efter att ha sågat loss och slipat till kanterna på den andra skylten (efter att ha gjort det uppskattar jag fräsen ännu mer :vissla: ) så såg den ut så här
Bild

Lite olja på den också
Bild

På denna skylten så fyllde jag i färgen innan oljan torkat in, och då gick det extremt mycket bättre att fylla i färgen, ytspänningen gjorde att det flöt ut riktigt nice!
Bild

Bild

Har inte bestämt mig om jag ska fylla i vingarna ända ut i kanterna, är nog rätt stor risk att jag klabbar till det som sjutton om jag gör det :?
Bild

Blir väääääääääldigt spännande att se om det här blev en snygg och hållbar lösning... Nästan lite jobbigt att behöva sätta upp de här ute... Får inte glömma att olja in dessa med jämna mellanrum.

Det som återstår är att limma ihop dessa, eller montera ihop de på något vis, sedan ska de hängas ut vid vägen. Det tråkiga är att min befintliga skylthållare som består av galvade rör kommer att se ganska tråkiga ut. Får nog åtminstone måla de svarta.

Författare:  eeedis [ 10.16 2018-07-25 ]

Jag är grymt nöjd med resultatet!
Bild

Bild

Författare:  tecno [ 10.21 2018-07-25 ]

Ser ju hur fint ut som helst det där, nu återstår det bara att hänga upp och visa det sedan på bilder.

Författare:  eeedis [ 10.39 2018-07-25 ]

Japp, "bara" det. Inser att min lilla ställning jag har idag kommer att se töntig ut, så funderar nu på att bygga något snyggare. Kanske med tak, LED och solcell... Tycker nog att skyltarna är värda det :D

Författare:  tecno [ 10.40 2018-07-25 ]

Kör hårt, ska bli kul att se slutresultatet.

Författare:  hawkan [ 10.52 2018-07-25 ]

tecno, har du fullt i din PM-låda?

Författare:  eeedis [ 17.32 2018-07-25 ]

Tack för de fina orden Hawkan :wink: :lol:

Min tidsram för det här projektet har redan spruckit, så avvaktar med belysningsbiten, men det går att eftermontera senare.
For in till bygghandlaren, gick runt och kikade på sortimentet och fastnade för ganska grova stolpar i tryckimpregnerat, som jag kapade till. Visionerade lite till och så det blev ett par regelstumpar också.

Min grovmåttning
Bild

Såga, ögonmåtta, skruva
Bild

Skruva
Bild

Fick bli under devisen "Keep it simple"
Bild

Så ser virke och lite bleck för 500kr ut i all sin enkelhet
Bild

Oljning
Bild

Min plan med uppfästningen av skyltarna är inte till nöje ännu, ska ändå en sväng till Värnamo imorgon, så ska spana runt efter något vettigt där.
Det här skyltprojektet kan nästan eskalera och sluta med att jag får plocka fram grävmaskinen också :lol:

Tur att det är semester :vissla:

Författare:  hawkan [ 18.26 2018-07-25 ]

Hehe, ja ingen komplimang är för liten här.
Hade lite problem att kontakta tecno via PM och när jag såg att han
gjorde ett inlägg här så försökte jag fånga honom i flykten. Off-topic naturligtvis. Ursäkta.

Att måla innan oljan torkat verkar vara bra.
Kör på, har inte mycket att tillägga mer än att det ser bra.

Författare:  eeedis [ 18.45 2018-07-26 ]

Idag var jag på Biltema i Värnamo och yrade runt efter bra idéer på lösningar, efter mycket dividerande och inköp av diverse tillbehör för 5-600kr så känner jag mig väldigt nöjd med resultatet!!

Lösningen blev båt-avdelningen och diverse rostfria öglor och vantskruv! Då kan man justera skylten i höjdled också om man behöver!
Bild

Närbild
Bild

Så här blev det på skyltarna, fick bli korta montageskruv i skyltarna, det och även lim mot den lilla regeln bör hålla.
Bild

Provmontage
Bild

Det gick inte med spett, så fick äntligen köra lite grävare igen. Skulle grävt en massa på skogsvägarna i sommar, men har inte vågat pga gnistrisken, så den har stått still länge...
Bild

Bild

Bild

Är GRYMT nöjd :D

Författare:  tecno [ 18.56 2018-07-26 ]

Ja det ska du vara, det blev riktig bra det där.

Författare:  Mickecarlsson [ 19.35 2018-07-26 ]

SNYGGT!! :tumupp:

Författare:  eeedis [ 19.56 2018-07-26 ]

Tackar! :D

Funderar allvarligt på att gräva ner en kabel till skylten, hade nog gjort sig med lite belysning... :humm:

Författare:  Oskar [ 14.09 2018-07-27 ]

Släpp taget, låt det spåra ur fullständigt och gräv ner kabel också! :mrgreen: :tumupp: :tumupp:

Författare:  LeCanard [ 14.22 2018-07-27 ]

ja, lägg en kabel !

Författare:  anders_bzn [ 14.44 2018-07-27 ]

Kabel, lite el eftersom detta ändå är EF,

Författare:  eeedis [ 21.40 2018-08-02 ]

Har inte blivit något med kabelprojektet, blir nog så småningom :tumupp:

Det har dock blivit en hel del chili-jobb den senaste veckan, testade ju att plantera lite i början på året och nästan allt tog sig, så jag har nästan 30 plantor att sköta om. Planterade om alla nu igen, 3:e gången och nu till 12-litershinkar. Hela altanen är full av chiliplantor :oops: :lol:
Ska försöka plåta några bilder när det är lite mer chilis som är mogna.

Rent elrelaterat så brann ju min bildskärm upp och efter mycket velande så skaffade jag en 27" med upplösningen 2566*1440 och shit vad gött nöjd jag är med det valet. Känns som en väldigt trevlig upplösning!

Nu över till dagens resa!

Har ett bra tag sneglat på en elcykel-annons på Elbilsforumet. Ringde på den idag på morgonen och efter att ha snackat med den trevliga säljaren, så slutade det med en elbilstur på nästan 30 mil idag för att hämta något riktigt EF-relaterat:
Bild

Författare:  eeedis [ 19.05 2018-08-10 ]

Köpte denna tack vare EF:s Köp & Sälj igår, jag har ju haft en delningsapparat tidigare, men sålde den och har naturligtvis saknat en efter det. Så blev en elbilstur till Växjö igår efter jobbet och lastade denna MYCKET tunga pjäs. Den är mycket tyngre än min gamla!
Bild

Känns stabil och bra, chucken är ca 220mm
Bild

Ser nästan ut som att den borde gå att snygga till lite
Bild

Sagt och gjort, fram med Autosol och lite annat
Bild

En bit på vägen
Bild

Det tog ett par timmar och är helt slut i handen/handleden efter allt gnuggade, men är mycket nöjd med resultatet
Bild

Har gjort en Excelfil med delningen så jag vet hur jag ska köra apparaten för att få ihop delningen.
Bild

Har donat en del med cykeln också, hade bl.a. isär bakdämparen och bytte olja, blev som en ny cykel! Tänkte köpt ny bakdämpare, men de är ganska dyra, så jag testade en "renovering".
Bild
Batteriet är på 67.2V och 28Ah, så det går att ta sig långt, var ute på en rejäl tur i förrgår. Himla kul att "cykla" och njuta av naturen.

Köpte nya lampor i ett kit på XXL för 349kr, men framlampan höll bara två cykelturer, så ska byta den imorgon. Ska dock ha något biffigare framåt inför höstmörkret, så ska beställa något från Ebay gissar jag.

Författare:  eeedis [ 22.19 2019-01-13 ]

Har inte hunnit med så mycket roliga projekt under hösten/vintern. Haft varit fullt upp med allt annat skulle man enkelt kunna säga...

De första bilderna har ni kanske sett i annonsforumet, köpte ju lite maskiner via detta forum i höstas. Men kommer nya bilder längst ned :D

Vid hämtningen, fullt ös!
Bild

Lastat och klart! Vi skulle på födelsedagskalas efter detta, så vi hade tyvärr bråttom hem, hade varit kul att stanna och tjata mer (och leta guldkorn).
Bild

Vi lastade ju på för hand, men det fick bli grävaren för avlastning
Bild

Påbörjad tillsnyggning av sick/falsen
Bild

En tub Autosol senare :lol:
Bild

Två tuber senare, typ :mrgreen:
Bild

För tjocka egentligen, men testade att rulla lite olika saker. Barnsligt kul :vissla:
Bild

Plåtbocken ser ut så här nu
Bild

Det är något speciellt med gamla maskiner! Tror rundvalsen var stämplad 1954, så den är verkligen en gammal trotjänare! :tumupp:

Nu till det senaste projektet, har länge sneglat på kompakttraktorer och detta nådde sin kulmen under julledigheten! Satt och kollade på Youtube och annonser i flera dagar. Var nära att köpa en större variant, hittade en Holder A60 med en massa kul saker, men den såldes innan jag hann fixa frakten...

Hursomhelst så provkörde jag ett antal olika maskiner, vilket var riktigt kul, samtidigt som det var skönt att kunna stryka några varianter. Det som var viktigt för mig var fyrhjulsdrift, tät hytt och snöblad.

Var och kikade på denna, men den skramlade en hel del i fronten på låga varv, så köpte den inte vid första besöket, ville läsa på lite mer om vad som kunde strula.
Bild

Efter att ha kollat på fler maskiner och läst på lite mer, så blev det köp! En chansning, men ibland får man lita på turen...
Bild

Var sugen på att testa sandspridaren, men det saknades en sprint, hade ingen hemma i rätt storlek, så fick svarva lite. Här måttade jag för att se var jag skulle kapa av den.
Bild

Tada! Fungerade ypperligt att sanda med den!
Bild

De är ju orangea normalt och denna är penselmålad röd, men den är väldigt bra i karossen om man jämför med de andra jag har kollat på.
Bild

Den saknar lite smådelar, bl.a. locket till luftintaget, denna får fungera tills jag får hem ett riktigt som fungerar i snö/regn...
Bild

Fick med en nätt liten sopborste också. Ska snyggas till, måste ju ha lite att "putsa" på :lol:
Bild

Nu över till skramlandet, det jag hoppades på att det var, var det mycket riktigt, axeln från motorn ut till kraftuttaget i fronten var rejält sliten
Bild

Får jag inte tag i en ny axel, så förlänger jag den nog denna ca 10mm, så går det på den oanvända delen här istället.
Bild

Så här ser hela kitet ut.
Bild

Har skickat en prisförfrågan på diverse prylar, Svenningsens ska förhoppningsvis kunna skaka fram lite delar.

Ska fixa detta:
- Insugslock
- Vindrutetorkare (dubbelarmad)
- Ny axel till kraftuttaget
- Dekaler
- Handbromsdamask
- Blästra och pulverlacka grillgallren svarta

Önskelista:
- Frontlastare
- Betesputs
- Liten tippkärra

Författare:  eeedis [ 12.58 2019-01-14 ]

Fick en offert på lite delar från Svenningsens och det var det värsta jag sett. Är då van vid höga reservdelspriser eftersom jag skruvar gammel-Audisar...

Den lilla axeln kostar över 20500kr plus moms! Helt galet...

Författare:  tecno [ 13.17 2019-01-14 ]

Ja jisses :shock:

Författare:  persa [ 14.00 2019-01-14 ]

Termisk sprutning med efterföljande bearbetning ?

Ska ju vara ett bra alternativ till dyra reservdelar. Vet inte om den axeln är tillräckligt dyr för att det ska vara ett bra alternativ men det kanske inte skadar att undersöka

http://www.metalockengineering.com

Författare:  eeedis [ 18.45 2019-01-14 ]

Tackar för tipset, men ska testa att TIG:a på material och fräsa nya splines. Får ju en chans att testa delningsapparaten då också :D

Ska försöka spana efter fordon med parallella torkararmar också, för de skulle ha 1400 plus moms för ett torkarblad och de två prylarna som sitter längst fram på torkararmarna...

Damasken till handbromsspaken kostar 1620kr plus moms...

Min lilla inköpslista som jag hoppades skulle hamna på 3-4000kr hamnade på över 30000kr inkl. moms :shock:

Läge att skaffa en reservdelsmaskin och ställa undan :vissla:

Författare:  Jonaz [ 20.13 2019-01-14 ]

Det var ju inte billigt direkt med reservdelar.
Vad kostar en sådan maskin beggad?

Författare:  eeedis [ 22.57 2019-01-14 ]

Sjukt dyra delar! Just nu finns det en lite nyare (dock med 1500 fler drifttimmar) här för 106kkr, men min var ute på Blocket för 60kkr.
https://www.blocket.se/uppsala/Holder_C ... w=3&last=1
C30:n verkar inte så himla vanlig, däremot finns det ganska många P70, men oftast tvåhjulsdrivna och de som är fyrhjulsdrivna, verkar ha haft lätt för att gå sönder. P70:na verkar gå från 40-60kkr.

Över till kvällens mekande, ingen minns en fegis, så brorsan och jag försöker laga splinesen själva. Vad kan gå fel :vissla: :mrgreen:

En bild för att visa hur liten 25692-kronorsaxeln är :shock:
Bild

Fram med TIG:en
Bild

Det får duga
Bild

Kontrollmätning, satte upp den i fräsen i den "lilla" delningsapparaten.
Bild

Blev lite "svarvfräsning" för att få till diametern
Bild

Har även räknat fram hur jag ska köra delningsapparaten, så nu är det bara att fixa en fräs som fungerar till projektet också.
Bild

Återkommer förhoppningsvis inom kort! :vissla:

Författare:  tecno [ 23.05 2019-01-14 ]

Hur blir det med härdningen?

Författare:  säter [ 23.09 2019-01-14 ]

eeedis skrev:
Den lilla axeln kostar över 20500kr plus moms! Helt galet...
Ni är miljöskadade av kinapriser.

Författare:  eeedis [ 23.36 2019-01-14 ]

tecno skrev:
Hur blir det med härdningen?

Det som inte dödar, härdar :badgrin:

Nej, får se hur vi gör med den biten, det kanske får bli ett försök att härda själva. Just nu så är inställningen att detaljen är körd, så hur det än går, så är det bättre än idag.

Säter -> OK :humm:

Författare:  JimmyAndersson [ 06.33 2019-01-15 ]

Det går ju att testa hur pass härdad den var från början, med en fil eller nåt, och jämföra med svetsade ytan.
Så länge man inte använder kraftuttaget hårt varje dag så lär det räcka med lite lagom ythärdning.
Det ser ut som att du har tillräckligt med grejer för att kunna härda den så den håller i flera år iallafall.
En sådan traktor är ju inte tänkt för stora tillbehör ändå.

Kul tråd!
(Jag har inte heller några direkt elektronik-relaterade projekt just nu, så såna här trådar är perfekt!
-Förresten, det är alltid intressant med såna här trådar.)

Har inte sett en grävare med tilt (på hytten) på det sättet förut.
Det du beskriver med modifieringarna för dikesgrävning är högt på min önskelista.
(Har bl.a en väg som på ett ställe lutar nästan 20° pga att skördare har pressat ner ena körbanan ner i ett dike...)
Vet du ifall några av de delarna finns kvar fortfarande? Eller kanske bilder på dem.

Det jag inte förstår är hur i hela friden de har fått plats med alla hydraulik-slangar som fanns på en bild. Bakom grävaren eller?

Bra bilder på plåtbocken förresten. Jag funderar på att bygga en och råkade se dem när jag slösurfade på forumet igår. Perfekt inspiration. :)

Författare:  eeedis [ 22.13 2019-01-15 ]

Kul att du gillar tråden Jimmy! Kommentarer uppskattas :D >

När det gäller grävaren så är det verkligen udda, systemet kallas VDS. Dikesbanden som fanns på min maskin flyttades över till deras nyare maskin.
Kolla på Bengt-Oves Gräv här, den syns på några bilder:
http://www.bengt-oves.se/galleri/

Men kollar man på hans Facebook, så verkar det som att han har haft storslakt på maskinen i november förra året, verkar ha delat på maskinen där:
https://www.facebook.com/bengtovesgravab/

Slangarna går igenom en svivel i botten, men så tror jag att de hade något ventilpaket i själva bandet också, så de kunde ha flera funktioner på samma slangar som gick nedåt.

Det kom typ 1cm snö idag, så fick skynda mig innan den smälte bort, var bara tvungen :vissla:
Bild

Skulle vilja kunna höja bladet i fronten mer, får nog bli en liten justering av infästningen framöver. Men så sjukt gott med bra ljus, värme i hytten, justerbar vikplog och en otrolig vändradie! Har aldrig varit så kul att ploga snö tidigare :lol:

Författare:  eeedis [ 15.02 2019-01-20 ]

Ingen större uppdatering, var och sågade lite i skogen idag på förmiddagen, första gången på länge, så imorgon lär man vara lite mör.

Var och letade lite delar till Holdern i Halmstad igår, blev lite saker, men inget av det jag hoppades på. Har dock beställt lite prylar på Ebay och från Olssons i Ellös, så dyker nog upp lite saker i veckan.

Hittade denna på Biltema iallafall, sista exet:
https://www.biltema.se/utforsaljning/ut ... 2000028410
Bild
Man använder ju mutterknackaren rätt mycket, gott med en vettig sats med bits också.

Gjorde lite dekaler sent igårkväll, så passade på att sätta på de i det fina vädret. En före-bild:
Bild

Bild

Bild

Bild

Författare:  eeedis [ 20.40 2019-01-21 ]

Beställde lite filter och annat till Boxern, men Holdern fick lite prylar också
Bild

Kåpan är från en Fordson Major, stämde nästan, är någon m.m. stor diamater på röret, men det är inga bekymmer att få till bra.
Bild

Gillade inte brytarpanelens brytare
Bild

Bytte två, måste identifiera vad den längst till vänster är till först, innan jag kan beställa med rätt symbol.
Bild

Lamporna fungerar också :tumupp:
Bild

Kom typ 2cm snö idag, så "var tvungen" att ploga på gården, blev halt som f-n i backen ner till ladan. Kom på att jag hade en halv hink med sand i ladan, smidigt att sprida ut det med sandspridaren. Önskar bara att man hade mer torr sand i ett litet lager :vissla:
Bild

Det ska komma typ 10cm snö i helgen om prognoserna stämmer :happy:

Författare:  eeedis [ 19.33 2019-01-26 ]

Jag gillar verkligen inte att meka med diesel... Av någon anledning så får man göra det ibland och när det gäller vår gamla Boxer så är det en gammal trotjänare som nästan aldrig har strulat. Har använt den för snöröjning och för att driva vedklyven, men nu står den mest eftersom vi kör med elektriskt hydraulaggregat och nu när jag skaffat Holdern, så blir det inte ens snöröjning.

Hursomhelst så dog rackaren i våras, försökte mig på att få liv i den vid några tillfällen, men det gick inte så bra då. Har mekat en del med den de senaste dagarna i kylan, har bytt bränslefilter, satt dit en ny handpump, fyllt på oljor, blåst rent i tanken och försökt lufta, men bara fått soppa till en cylinder. Idag blev det lite mer felsökning och vågade mig på att skruva loss det stora locket på pumpen.

Fyllde bl.a. på olja där:
Bild

Gick åt en flaska Bräkleen, så blev pumpen lite anständig så man vågade öppna locket.
Bild

Som ni ser så är detta bekymret, den lilla kolven till dieselplumpen fjädrar inte tillbaka ordentligt.
Bild
Efter mycket 5-56 och tålmodigt trixande, så fick jag liv i det! :D

Gjorde en icke-professionell film om detta också :vissla:

Länk

När det gäller Holdern så kom jag fram till att vänsterknappen var till torkaren, när jag mätte spänningen på torkarmotorn så verkade det OK, men motorn gick inte. Plockade bort locket till motorn och såg då att reglaget var kasst, hände inget när man vred på brytaren på motorn. Men vred kopparplattan på rätt plats och då hoppade den igång som den skulle, så ny styr man den bara från panelen i taket :tumupp:

Fick hem torkarblad och armar från England också, men det var som jag misstänkte, lite för långa och fel fäste. Så jag borrade ur nitarna och använde armarna som satt på maskinen. Satte ihop de med 4.8mm:s popnitar istället, borde hålla:
Bild

Lite svart färg på de också:
Bild
Har ingen bra bild på det med allt på plats, får bli i helgen om det blir lite snö.

Fick även hem en ny, liten nummerplåt som nu sitter på maskinen, så nu är jag rätt nöjd. Ska nog beställa lite mer småprylar till den också, en vindrutetorkarbrytare och låsskruvar till huven hade suttit fint :D

Här är länkar till torkarna jag köpte:
https://www.ebay.co.uk/itm/BRITAX-6792- ... 2314335771
Bladet:
https://www.ebay.co.uk/itm/DURITE-0-894 ... 2396926328
Kanske var det sista man köpte från UK innan Brexit :humm:

Författare:  eeedis [ 17.37 2019-01-27 ]

Det kom rätt mycket snö för att vara här nere, så idag blev det körning! :mrgreen:
Bild

Brorsan provkörde en del, så att jag kunde fota och filma lite.

Länk

Författare:  tecno [ 17.44 2019-01-27 ]

Det var en smidig liten rackare den där Holder'n :tumupp:

Vill ha faktor ;)

Författare:  eeedis [ 22.04 2019-01-27 ]

Ja, smidig är rätta ordet :tumupp:

Kollade på ett gäng olika maskiner, väldigt många annonser och så här i efterhand så känns det som jag prickade väldigt väl i vad jag behöver. Lyckades dessutom köpa i rätt tid med tanke på snöandet nu. :D

Författare:  eeedis [ 18.57 2019-01-29 ]

Har plogat ca 5 timmar i helgen, är ganska många ytor på gården som ska plöjas, känner mig väldigt nöjd med maskinen. Trots att det var halt som f-n igår så tuffade den på bra, trodde att jag skulle vara tvungen att köpa kedjor, men den tuggar på förvånansvärt bra! Orken tryter nog före greppet känns det som :D

Ett av mina favoritföretag är Wiberger, fick bli en liten bra-att-ha-beställning därifrån i söndags, kom redan idag, alltid snabba :tumupp:
Bild

Var på väg in på logen och passade på att ta en bild på gårdsplanen, brukar normalt alltid bli en massa snö i vallar mot ladan annars, men nu har jag kört bort det med vikplogen :D
Bild

Nu fick C30:n ett par huvskruvar, snart är allt småfix ordnat.
Bild

Författare:  eeedis [ 21.42 2019-01-30 ]

Jahapp, satt igår och beställde lite pryttlar på Ebay, hittade ett företag i Tyskland som hade både knappar, toppstag, hålbom, draganordning och lite smått och gott... Gött att hitta allt på samma ställe, hittade inte det i Sverige...

Blev iallafall lite järnarbete ikväll... Tycker att bladet lyfter för lågt...

Kapade en 48mm-axel
Bild

Svarvade lite ned till 42mm, ser alltid snyggare ut i fart :vissla:
Bild

Borrade lite...
Bild

På plats i fästena till plogen! Teorin var att bladet tyngde framåt och åkte upp i bakkant, men så var inte fallet. Får trösta mig med att bladet inte glappar lika mycket i armarna som tidigare...
Bild

Det är klart, det är mycket lägre frigång än de på bilderna och filmerna...
Bild

Tänkte vänta tills toppstaget kommer hem, men så såg jag att det minsann fanns ett hål till att sätta toppstaget i, så flyttade ner det...
Bild

Oh, yeah! Nu snackar vi, stor skillnad!
Bild
Kom några cm snö inatt, men ska komma mer imorgon, så får väl bli lite plogning då :mrgreen:

Författare:  eeedis [ 23.35 2019-02-02 ]

Plogade runt på gården ett par timmar igår, har aldrig haft det så välplogat någon gång tidigare. Är otroligt nöjd med maskinen, tar sig fram riktigt bra trots att det var halt och att jag inte har några kedjor.

Blev ganska halt i backarna på gården och sandhögen hemma som är infrusen passar inte så bra att sanda med, så tog en sväng förbi Byggmax och köpte några säckar sand. Säckarna fanns inne i butiken, så tänkte att den var torr, men det var den inte.
Bild

Tömde i 3st 15-kg:s säckar, blev lite i botten på spridaren :vissla:
Bild
Testade lite olika öppningar på spridaren och fick till det så det sandade väldigt bra, blev bra fäste i backarna nu. Men det tog inte lång tid att tömma byttan, så blir dyrt om man ska sanda ofta med den sanden.

Kunde inte låta bli att testa däckpenna... Slutade med att jag krälade runt på golvet och gjorde likadant på alla däck. Trodde nog aldrig att jag skulle få för mig att måla med däckpenna på ett fordon och absolut inte en maskin :vissla:
Bild

Köpte även en LGF-dekal som jag monterade på magnetfolie, så blir den enkel att flytta mellan sandspridare och fordon.
Ska montera en brandsläckare imorgon, så blir försäkringsbolaget glada också, sedan är det mesta som jag vill ha det.

Letar nu efter:
- Betesputs/slaghack
- Liten tippkärra med boggie (primärt till grävaren)

Författare:  eeedis [ 14.08 2019-02-03 ]

Kom 3-4cm snö inatt också, så fick bli röjning idag också :D

Passade även på att leka mattläggare:
Bild

Bild

Bild

Känns lite mer ombonat iallafall, bättre för fötterna att vila mot gummitmattorna
Bild

Blev lite värmefärg på pipan också
Bild

Helhetsbild, men har kört så att det börjar lossna färg från bladet, men håller ändå bättre än vad jag trodde.
Bild

Lite sandning idag också, portionerade ut 15kg idag, blev lagom i backarna och där man går mest
Bild

Ser kallt ut på bilden, men är bara några minus.
Bild

Bättre färger här, notera att jag monterade en brandsläckare också :tumupp:
Bild

Författare:  eeedis [ 19.47 2019-02-04 ]

Fick hem lite prylar idag :)
Bild

Var ute och satte dit brytarna iallafall så jag fick fem av samma modell! De andra prylarna jag fick hem behövs inte riktigt ännu.
Bild
Ska snygga till plåten till brytarna någon dag när det är lite varmare också :P

Köpte prylarna från denna firman:
https://www.ebay.co.uk/usr/dt-autoteileshop?
Verkar bra, snabb leverans och väl packat! :tumupp:

Författare:  eeedis [ 22.29 2019-02-05 ]

Det var snöblaskigt och eländigt på gården efter nattens snöande och många plusgrader och mycket regn i prognoserna framöver. Förutom inatt och imorgon, då det ska naturligtvis bli kallt... Så för att slippa en risig rodelbana på gården fick det plogas igen, dock inte så noga, svepte bara bort det värsta.
Bild

Avslutade med saltning, hivade ut 50kg salt och avslutade med 15kg sand. Trodde aldrig att jag skulle ha nytta av sandspridaren, men den är ju riktigt go att ha!! :tumupp:
Bild

Backen upp mellan husen är vettig nu iallafall, var duktigt slirigt när jag kom hem från jobbet.
Bild

Köpte ju en ljusramp på Ebay till minigrävaren, men den har bara legat inomhus, så var tvungen att testa den. Sitter med magnetfötter och ansluts via cigg-uttaget, så går ju snabbt att flytta mellan maskinerna. Sällan det behövs, men är ju gott att ha om man är nära vägen och krabblar.
Kunde inte låta bli att filma lite, får väl även bjuda på något så meningslöst som en film på några av lägena också :vissla:
[video]https://youtu.be/E0jtFVIrMls[/video]

Författare:  MiaM [ 01.23 2019-02-13 ]

De där knapparna ser misstänkt lika de på mittkonsollen på Volvo 240. Månne samma? De måste väl vara en av de knappar som haft flest tredjepartstillverkare för? Kanske samma på fler fordonstyper?

Apropå axeln: Nu verkar det ju lösa sig, men: Det är möjligtvis inte samma "kuggar" som på nån något sånär vanligt förekommande halvgammal personbil? Givetvis säkerligen fel längd i så fall, men med lite tur lång nog för att kunna svetsa på en axel från en bil på grejerna du har.

Författare:  Zkronk [ 20.03 2019-02-13 ]

Volvos hjullastare och dumprar brukar ha sådana knappar också :)

Författare:  GastonDeVille [ 21.20 2019-02-13 ]

Det ser så himla gött ut med en midjestyrd traktor :P

Författare:  Zkronk [ 23.30 2019-02-13 ]

Svänger den med framänden eller bakänden?
Jag är mest van vid Volvo-lastmaskiner, men har även kört några små Wille-maskiner.

Dom svänger med bakdelen, och det känns jättekonstigt när man är van vid Volvo som svänger med framdelen :D

Författare:  MadModder [ 07.38 2019-02-14 ]

Sitter inte midjan precis i mitten på den där? Då svänger både fram och bak lika mycket.

Författare:  Joe [ 16.39 2019-02-14 ]

På Volvo sitter hytten på bakdelen (och Holdern ifråga), medans Wille har hytten på framdelen.
Midjan är i mitten på båda.

Författare:  MadModder [ 16.57 2019-02-14 ]

Jaså du menar så, vilken del man själv åker med på. Då är jag med. :)

Författare:  eeedis [ 18.57 2019-02-14 ]

Jo, när det gäller knapparna så verkar de vara standard i en massa olika maskiner, var inga större problem att hitta sådana. När det gäller axeln så har man ju efter att ha kollat runt efter kuggar/axlar insett att det är en djungel med det. Inte lätt att hitta något som är bolt on från något annat. Så ska ge mig på att fräsa snart, har bara varit lite för mycket annat emellan.

När det gäller midjestyrningen så har jag inte funderat på hur man ska definiera den. Den är ju inte så stor, men jag tror nog att fronten rör sig mest, men kan vara att man blir lurad av att man har plogen så långt fram. Har ingen större erfarenhet av midjestyrda maskiner tidigare, så har inget direkt att jämföra med. Det är iallafall otroligt kul och trevligt att köra den. Är nästan lite såld på småmaskiner nu :vissla:

Det är källossning här nere nu, får se om det blir en omgång vinter till, annars blir det snart till att stuva undan plogen och sandspridaren samt sätta rejäl fart på att hitta en betesputs och andra roliga tillbehör.

Författare:  eeedis [ 22.43 2019-04-20 ]

Har jobbat väldigt mycket de senaste månaderna, så har inte blivit så många projekt gjorda, men köpte nyligen en gammal betesputs, så har fått blodad tand och vill snygga till gammal åkermark som har börjat att växa igen.

Vet inte om ni tycker att det är lönt att jag lägger upp bilder på resultatet och fixandet med betesputsen, det är ju inte riktigt EF-relaterat...

Men gjorde en litet Time-Lapsetest med min DJI Pocket idag på förmiddagen, lite pryl-relaterat iallafall :vissla:

Länk

Författare:  eeedis [ 21.45 2019-07-26 ]

Har grejat lite!
Bild
64*280=17.92kWp :D

Författare:  GeekJoan [ 23.33 2019-07-26 ]

Wow, lilla panelen.

Författare:  4kTRB [ 19.07 2019-07-27 ]

Optimerade vinklar antar jag.

Författare:  eeedis [ 19.32 2019-07-27 ]

Nja, ju mer man funderar på optimerade vinklar, desto mer jobbigt blir det. Mina är iallafall vinklade så gott som exakt mot söder och jag valde 41 graders lutning.

Men, vissa program vill att man ska ha brantare vinkel och frågan är vad som är optimal vinkel på sikt. När kommer elen att vara som dyrast, när är det bäst att producera? Är den optimala vinkeln rent pengamässigt att ha den riktad så den tar morgonsol, eller kvällssol?
Jag tillhör ju elområde 4 och de senaste dagarna har priset varit typ 20 öre högre under vissa tider på dagen än i andra elområden, så för första gången så är man glad att man tillhör det området. Det kanske är mer ekonomiskt att producera lite mindre, fast göra det på kvällen i framtiden när "alla" har solceller på taket.

Likadant börjar man ju fundera på om det är bäst att leverera så stor andel av produktionen på dagen som möjligt så att man laddar elbilen på natten när elen är billig. Men det är ju en soppa med vad som är mest ekonomiskt, så det ska bli intressant att se hur elräkningarna ser ut framöver. Det är ju inte helt tydligt vad som gäller om man säger så...

Jag kan inte leverera ut mer än ca 9kW ännu, för E-On måste gräva fram en ny kabel så att de kan svälja min effekt. Nu ökar spänningen för mycket om jag försöker "trycka på". Det tråkiga är att om jag startar laddningen av elbilen som tyvärr bara är enfasladdad, så sjunker ju spänningen på den fasen. Eftersom omriktaren inte klarar av att faskompensera individuellt, så skickar den på samma ström på alla faser, vilket gör att spänningen stiger alldeles för mycket på de andra faserna så att man måste dra ner utmatningen på nätet några kW. Lite synd, men E-On aviserade detta efter att jag hade gjort min föranmälan. De hade helt rätt i sina antagande också... Det goa är att vi har haft två 20A:s anslutningar på gården tidigare och det sitter 35A säkringar i huvudstolpen.

Författare:  MiaM [ 07.33 2019-07-29 ]

När går egentligen gränsen för att det lönar sig med motorstyrda rörliga fästen för att följa solen?

Angående elbilen så är det kanske en god idé att skaffa en 400->230-transformator så att lasten kan lägga över två faser. Eller?

Författare:  eeedis [ 11.15 2019-07-29 ]

Nej, solföljare hade varit kul, eller haft anläggningen justerbar i vinkel hade gjort nytta. Såg någonstans att det skulle kunna ge ca 15% extra om man kunde ändra mellan några olika lutningsvinklar beroende på vilken årstid det är.

Det jobbiga med solföljare är ju att det går åt ganska rejäla prylar, eftersom panelerna är ganska tunga och är rejäla segel när det börjar blåsa.

När det gäller elbilen så har jag tune:at så att jag håller mig inom gränserna nu, så fungerade idag. Ska byta denna bilen i November och då hoppas jag att det blir en 3-fasladdad elbil, så är det löst.

Det är skitkul att följa produktionen, åtminstone nu i början. Trots att det är sol-dis eller liknande nu, så har anläggningen gått ganska bra. Har idag producerat 37kWh fram tills nu, vid 12:15, vilket är bra med tanke på att jag inte får mata ut så mycket. Min första produktionsdag hamnade på 102kWh, men då sken solen hela dagen.

Författare:  MiaM [ 02.18 2019-07-30 ]

Det är å andra sidan extremt långsamma hastigheter. Typ full rörelse från morgon till kväll kan väl som bäst vara kanske 16 timmar i dina trakter, så har du 8 timmar på dig tillbaka.

Minns en del från andra halvan av åttiotalet och tidigt nittiotal att det behövdes inte så fasligt grova grejer för att hålla parabolantenner med diameter på 1,5-2m på plats. Alltså stativen var allmänt rejält dimensionerade men de rörliga delarna var inte jättegrova.

Om jag hade en sån solpanelfarm och dessutom hade utrustning och kunskap att svetsa ordentligt o.s.v., så skulle jag nog ge mig på det, om inte annat för att det vore ett intressant projekt.

Jag skulle nog försöka mig på något som liknar parabolernas polarmountstativ, så att endast en motor behöver röra panelerna längs en axel för den dagliga rörelsen, medan en annan axel sakta rörs dag för dag. Den sistnämnda kan ju rent av handvevas nån gång i veckan eller månaden.

Problemet är väl att rörlighet i båda lederna kräver rätt mycket mer markyta eftersom panelerna annars kommer skugga varandra (och detta torde äta upp all vinst av att rikta dem).

Vet inte riktigt hur kalkylen ser ut men stora solfarmer, t.ex. den som finns på norra sidan av E18 mellan Enköping och Västerås, verkar ju ha panelerna i grupper om gissningsvis något dussin kvadratmeter vardera, och sedan massor av stativ som håller en sån grupp var. Man kan se hur enstaka sådana är helt "fel" riktade, kanske för att någon slags service pågår eller liknande. Men det kan ju tänkas att det rör sig om forskning snarare än att det är rent ekonomiskt lönsamt rakt av med dagens prisläge (på material, arbete och el)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme