Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Haha, tecno, det var en bra benämning på hur det känns med maskinparken hemma :badgrin:

Lasp -> Jag höll mig borta från kameran, men detaljen som är i mätmaskinen har jag gjort modellen till, gjorde två liknande detaljer som var intressanta kärnor på. Vi har två mätmaskiner som går för högtryck.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av adent »

Unnaryd låg väldigt långt från Norra Unnaryd (som det händer att jag passerar) :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Ja, det är inte direkt nästgårds med Norra Unnaryd. Själva socken här heter Södra Unnaryd, men tätorten heter Unnaryd. Bara några mil bort finns även Sunnaryd (där man kan åka linfärjan över till Bolmsö). Så man får kolla nog på vägskyltarna så det inte står S.UNNARYD om man ska till SUNNARYD :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Krille Krokodil »

eeedis skrev:När det gäller mitt vanliga jobb så sitter jag och ritar i CAD hela dagarna, vi gör prototyper i aluminium och järn, modellutrustning och designprojekt m.m. Det gör att man inte kan lägga upp en massa kul saker på nätet, men nu har vi lagt upp en liten film på nätet som visar vad som händer bakom väggarna hos oss:

Ett litet klipp på knapp 3 minuter som visar de flesta stegen i processen. Behöver jag säga att det är ett riktigt intressant och kul jobb? :D
UNIX tidigt 90-tal skymtar förbi på en skärm... ..det kan bara vara TEBIS! :D

Det är ju precis så ett UI för en teknisk applikation ska se ut! Motif-looken borde vara en orubblig ISO-standard för alla tekniska programvaror!

Jag var på studiebesök på Sibbhultsverken för 1 år, det var intressant att se masstillverkningen av de där gjutgods-sakerna och hur de automagiskt hanterade dem med robotarna fick in dem rätt i fixturerna i CNC-maskinerna för att få ut dem rätt på 0.01 mm, inga helt lätta problem att lösa...
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Ojojoj, trodde aldrig någon skulle kunna konstatera vilken CAD-programvara vi använder :bravo:

Jag har ju kört SolidWorks tidigare och med Tebis så har det nästan varit som att börja på noll när det gäller CAD. Men efter att ha ritat i Tebis nu, så får man ju erkänna att det är ett riktigt grymt program med inbyggd CAM-beredning. Det jag saknar mest är filletfunktionaliteten, men det är nya grejer på gång med parametrerade solid-funktioner också. Ser lovande ut!

Man lär sig nya finesser hela tiden och det går att göra samma sak på hur många olika vis som helst, så det gäller att lära sig vilken metod som är snabbast. Men en annan som kommer från IT-sidan och har haft NotePad++ och cmd.exe som favoriter så känner man sig hemma med Tebis GUI :lol:

Man kan inte låta bli att fängslas av robotar och CNC-maskiner, alltid kul att se processer som sköter sig självt! :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har varit väldigt lugnt på projektsidan, har kört en hel del minigrävare, riktigt kul! Ska bli en hel del mer på semestern, så den kommer att få göra mycket nytta :D

I övrigt så har jag lagt mycket tid på att hitta en ersättare till min BMW i3:a som jag ska lämna tillbaka i oktober. Vill ju helst köra eldrift, men skulle vilja ha dragkrok och då finns det inget bra alternativ... Men så fick jag ett bra erbjudande om att leasa en Nissan Leaf 40kWh (Tekna) under 1 år, så det blir en sådan. Kanske blir lagom att få en Tesla Model 3 levererad efter det året!

I övrigt har jag kollat mycket på båtannonser, är sugen på en styrpulpetbåt som är ca 450cm. Men ju mer man kollar, desto mer sugen blir man på en dyrare båt än nuvarande budget, så det dröjer nog innan det blir en båt. MEN... Efter min jakt efter båt så dök jag på en annons jag inte kunde motstå!

En Jacobsen LF3800 som inte riktigt gick som den skulle! Det blev dock liiiiite värre att få hem den än väntat, för den var så stor så att jag inte kunde ta det på ett bilsläp, så det fick bli med hjälp av en lastbil.
Bild

En Kubota V1505-motor på 37hk! I en gräsklippare!! Kraftigare motor än i minigrävaren :lol:
Bild

Fräckt med ett inbyggt felsöknings-system
Bild

Dioder som lyser när brytare m.m. är aktiva. Riktigt snyggt, har redan haft nytta av det!
Bild

Lite tillsnyggning och felsökning har det blivit, verkar som att jag har fått ordning på den så att den går som den ska nu! :D
Bild

Den ser inte så stor ut på bilden
Bild

Den har 5 cylinderklipparaggregat! Alla hydrauldrivna
Bild

Jämför med min åkgräsklippare, liiiiite skillnad :mrgreen:
Bild

Ska byta samtliga filter på den, byta hydraulolja, motorolja, köpa slippasta för att skärpa knivarna och ev. byta lite småprylar på klippaggregaten. Kanske lite nya lampor på den också, några LED:ar måste ju på den.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Sicket monster till klippare :tumupp:


Brorsan har en lite större båt till salu om din budget medger ca 400Kkr?
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Ja, galet monster till klippare :lol:

Nej, jag kikar på båtar runt 50kkr, från början var det 15-20kkr, men ju mer man kikar, så blir man sugen på något bättre. Så det kanske slutar med en för 100kkr, eller så blir det ingen alls. Men ledordet är att det ska vara en båt som är enkel att sjösätta, det ska inte bli ett projekt att ge sig ut och fiska. Det ska gå snabbt och smidigt, annars blir det inte av alls.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

OK, ja denna finns det trailer till men kräver lite bil att dra med.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Nu är det semester!! Så gött!

Har inte så mycket EF-relaterat, men har sorterat ut det som ligger närmast. Skippade det som haft med bilar/racing att göra :vissla:

Börjar med lite service på den "lilla" gräsklipparen, köpte slippasta till knivarna
Bild

Körde knivarna baklänges och penslade på detta. Känns inte riktigt bekvämt att köra in en pensel så :humm:
Bild

Nya bakdäck, det ena av de gamla pös ut luft i vissa lägen.
Bild

Bytte motorolja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och båda hydraulfiltren.
Bild

Bytte hydrauloljan också när jag ändå slabbade med att byta filter, 40 liter olja ungefär.
Bild

Kollade hur mycket kyla den pallar, så kommer att byta kylarvatten också, var lite för lågt, kanske kan bli tajt även om den står i ladan i vinter.
Bild

Var på auktion också, var nära att köpa en vedmaskin, ett Logosol M7 med elsåg och timmerfräs och till och med en Kinatraktor från 2008. Trodde inte de skulle bli så billiga som de blev, så jag kollade inte upp de så noga innan budandet, så jag vågade inte bjuda mer än jag gjorde, förutom på Logosolet, men så visade det sig att den som bjöd mot mig var en nyanställd på jobbet. Tröstade inte att bjuda över honom, önskar bara att han hade tänkt så... Så blev bara lite smått, skyltarna är bra att ha om man ska göra egna skyltar (har ju dekalmaskin).
Bild

Våtdammsugaren glappade lite i brytarna, så jag beställde nya som är bytta nu.
Bild

Var tvungen att testa, klart grym maskin, har önskat mig en sådan länge, men de är ju rätt dyra annars så har inte blivit något inköp. Ganska sällan man behöver använda en sådan.
Bild

Var även på loppis i Simlångsdalen, helt galet kul loppis, med ett kul regelverk. Blev faktiskt en Wacom Intous ritplatta för 20kr och dessa två för 15kr/st
Bild

Med fodral och originalinstruktioner
Bild

Eftersom det är kris med bete, så sågade jag fram en väg så "min bonde" kunde komma och slå en gammal åker. Går inte att köra här med traktor normalt, men nu är det torrt! Blev två rundbalar med "nöd-gräs" iallafall, kanske räddar någon häst eller ko.
Bild

Nu över till något annat i växtriket. Jag satte en massa chiliplantor i början på året och de växer så det knakar. Har lite fööör många plantor nu... Men har skördat lite nu, detta är min första "Cheyenne". Smakade på den och först var det inte så farligt, men ju närmare mitten man kom, desto mer svettades jag, typ 30-50000 scoville på denna.
Bild

Nu över till lite 6040-jobb. Igårkväll fick jag ett infall, behövde komplettera mitt postlådeprojekt...
Bild

Det tog några timmar, men kul är det
Bild

Ångrar lite mitt val av "gradningsfräs", men jag har ingen lust att göra om den, blev OK ändå
Bild

Så idag skruvade jag upp vår nya postlådehållare:
Bild
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har en skylt ute vid vägen som jag vill byta ut, så det här projektet har jag funderat på ett bra tag. Fick en design-idé häromdagen och knåpade ihop ett underlag för detta.

For iväg och köpte en ek-skiva på K-Rauta idag som var 1200*400*18mm, perfekt att dela på mitten, för jag ska göra en fram- och en baksida.

Satte igång, kör bara med 3.2mm:s fräs, så tar sin lilla tid.
Bild

Bild

Fasade av allt med en liten V-spårsfräs
Bild

Skulle egentligen kört de detaljerade sakerna med en ännu mindre fräs, men blev rätt bra när man körde med V-spåret. Har lite småpill att göra manuellt kvar, sedan ska det göras en likadan till...
Bild

Dessa ska limmas ihop, rygg mot rygg och sedan ska det färgläggas, vilket jag har lite ångest för. Det ska bli snyggt och hållbart, har tänkt att texten och symbolerna ska vara svarta, men resten inoljat. Funderar mest på om man skulle försöka sig på någon epoxiblandad färg och fylla bokstäverna med hjälp av en spruta (tyd "doktors-spruta") eller liknande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Snyggt :tumupp:

Jag skulle också ge mig på att fylla med spruta, gäller bara att ha låååååååååång sätt tid om du ska köra med epoxy och ganska så stora kanyler. Har en känsla av att det går åt en del sprutor/kanyler så var förberedd.

Testa på en skräpbit.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Zkronk »

Har du lite marginal på graveringsdjupet så går det ju bra att slipa bort eventuellt spill när färgen torkat ordentligt.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Det gäller att smida när järnet är varmt! Påbörjade skylt nummer två i morse.
Bild

Oljade in den första skylten efter att ha putsat och snidat lite på den
Bild

Hade galen tur, stod vid maskinen med dammsugaren i näven och rätt vad det är så börjar maskinen driva iväg som tusan! Fick lätt panik, men lyckades stoppa maskinen!
Bild

Efter lite felsökning så visade sig att denna hade gått av. Körde inte hårt idag, så kan ha blivit ett brott på den igår när jag höll på att klabba lite med nollningen. Men galet att den gav sig mot slutet idag. Riktigt bonnröta!
Bild

Dags att hitta ett ställe att beställa hem en sådan här, de jag hade hemma var för små, eller för stora...
Bild

Käkade lunch och for sedan in till byn efter någon vettig färg, tyvärr hittade jag ingen epoxibaserad färg, eller liknande, så chansade på fönsterfärg, med 35 i blankhet. Hade lite ångest och kladdade på en del ställen, men gick ändå bättre än väntat.
Bild

Efter att ha sågat loss och slipat till kanterna på den andra skylten (efter att ha gjort det uppskattar jag fräsen ännu mer :vissla: ) så såg den ut så här
Bild

Lite olja på den också
Bild

På denna skylten så fyllde jag i färgen innan oljan torkat in, och då gick det extremt mycket bättre att fylla i färgen, ytspänningen gjorde att det flöt ut riktigt nice!
Bild

Bild

Har inte bestämt mig om jag ska fylla i vingarna ända ut i kanterna, är nog rätt stor risk att jag klabbar till det som sjutton om jag gör det :?
Bild

Blir väääääääääldigt spännande att se om det här blev en snygg och hållbar lösning... Nästan lite jobbigt att behöva sätta upp de här ute... Får inte glömma att olja in dessa med jämna mellanrum.

Det som återstår är att limma ihop dessa, eller montera ihop de på något vis, sedan ska de hängas ut vid vägen. Det tråkiga är att min befintliga skylthållare som består av galvade rör kommer att se ganska tråkiga ut. Får nog åtminstone måla de svarta.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Jag är grymt nöjd med resultatet!
Bild

Bild
Skriv svar