Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

OK, det var inget Dallas chip. Det där är ju relativt enkelt att fixa bara se till att få rent från det som läckt ut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Meduza »

Det är onekligen helt andra servodrivare och motorer än vad som sitter i min TU150

Om styrsystemet kan jag inte säga så mkt, eftersom jag har kastat ut mitt :p
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har du kastat prylarna? Misstänker att ditt system såg helt annorlunda ut också, men du fick inte med några disketter?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Meduza »

Själva korten kastade jag då styrsystemet inte startade pga att några eepromar hade tappat minnet och att min plan var att byta ut styrsystemet redan från början, såg dock relativt likt ut från vad jag minns.

Kan eventuellt finnas några disketter kvar, ska titta i de lådor jag har kvar i sthlm, min maskin är däremot utlånad på långlån till Makerspace Linköping så jag har svårt att titta på det som står med maskinen :-)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

OK, hade varit guld om du kunde snokat efter disketterna! :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Det satt ett likadant batteri på "Motion controller"-kortet också, tur jag såg det innan jag beställde batterier. :vissla:

Shoppade lite på ELFA:
NiMH Ackumulatorpaket 3.6V 15mAh 169-01-593
Diskett 3,5""/svart 1,44MB

Ska testa om jag kan få till en pedal till frekvensomriktaren jag satt på min sick- och falsmaskin.
Lägesgivare 10 kOhm Linjär 250mW 300-08-337

Sedan köpte jag lite billiga switchar till 6040:n så jag kan få till ändlägesbrytare
Mikrogapströmställare 5A Hävarm rulle 1 110-83-592
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av anders_bzn »

Kul att följa, är det en diskettstation du beställde?

Du skulle skrivit en köpes tråd, sådana är inte svåra att hitta. Jag kunde fixat en till dig!
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina

Inlägg av eeedis »

Aj då, klippte bort för mycket text ser jag, beställde bara ett 10-pack disketter :oops:

Insåg dock igår att det var längesedan man använde disketter, det var inte många gamla datorer jag hade det på hemma. Tänkte installerat en windows 98-maskin, men hade inget bra objekt tillgängligt och hade inte Hyper V på 10:an, så blev inget virtuellt heller.

Tackar för omtanken gällande diskettstation! :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Var på Vallåkra idag, så blev inte många knop hemma efter det. Tar på krafterna att vara uppe tidigt och trava runt där i solen en hel dag :oops:

Kunde dock inte låta bli att slakta skrotmotorn:
Bild

Bild

Bild
Tror den har gjort sitt :vissla:

Det ena lagret löpte fint, det andra kändes ganska risigt så min förhoppning är ju att själva motorn var skadad innan jag drog igång den. Annars är det ju risk att det är något annat som det också är fel på...
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av nomis_82 »

Hänger på makerspace linköping lite nu och då. Vad jag minns finns inga disketter med maskinen där. Är det något speciellt du vill veta eller se bilder på med den maskinen ska vi se om jag kan fixa det..
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Kanonbra! Tackar för erbjudandet! Det hade varit kul att jämföra innehållen i skåpen, för det verkar ju finnas flera olika versioner av styrsystem, intressant att veta om "backbone" är likt med elprylarna i övrigt. Ingen brådska eller måste, mest för att det är kul att jämföra och om man beställer delar kan det ju vara intressant att veta om man ska fråga er om ni också behöver eller inte. :tumupp:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Wihooo! Ett steg i rätt riktning!!

Hade en gammal bärbar PC med Windows XP och diskettstation, så skapade en startdiskett (bockar i att man ska göra en MS DOS startdiskett i formatteringsmenyn) och la sedan alla filer jag hade laddat ner från Denfords hemsida direkt i roten på disketten. Både filerna från Drivers2-filerna från deras hemsida och även TU150-filerna.

Sedan hände detta:
Bild

Bild

Bild
Tyvärr är nog inte detta rätt filer, för jag har ingen luftanslutning på maskinen, ska testa med TU150E-filerna senare, men är rädd att jag verkligen behöver TU150U-filer. Så vore verkligen guld om Meduza hade hittat disketter i sina gömmor.

Testade att knappa runt lite, försökte även kicka igång spindeln, men hände inget. Vilket det nog inte borde heller, inte innan man har kört homeing.

En liiiiten seger iallafall :D

Paketet från Elfa är på gång också, så lite batteribyte kan nog hinnas med under veckan också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Det artar sig, bara att tuta och köra.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har fått hem lite grejer i veckan, men inte helt rätt. Skulle fått med fyra snabbspännare av denna modell, men fick tre av den modellen och två av en modell där jag bara beställde en på test... Men det var nära :lol: Har även beställt sådana som är monterade på en alu-platta, borde komma snart också.
Bild

Några tvåskäriga fräsar för aluminium
Bild

Över till svarven igen! På Denford-forumet fick jag detta tips, ändrade NOAIR 0 till NOAIR 1 i TU150.opt-filen så slapp jag luftlarmet! Gött!!
Bild

Sent igårkväll så slog det mig varför inte spindeln hoppade igång... Det var ju för att jag hade luckan öppen på framsidan :doh:
Lyckades faktiskt köra den på 100rpm, både CCW och CW! Gött!! En liten seger till :D
Bild

Kontrollmätte kablarna till servomotorerna, ingen kortis iallafall och testade att köra Z-spindeln lite. Den gör en liten rörelse, så den verkar leva, men den väntar troligtvis på X-axeln, så jag kommer nog inte mycket längre innan jag har en ny servomotor.
Bild

Skulle vilja klarställa att servodrivaren till motorn som brann verkligen fungerar som den ska. Mätte spänningsnivå ut i "tomme" och på den som fungerar så ligger den på 135V AC på alla faser, men på "eldaren" så ligger två på 40V AC och en på 135V AC. Men å andra sidan har den ju inte kontakt med någon encoder eller motor, så det är inte så lätt att säga om det är OK eller inte. Ska läsa på mer om det!

Det går framåt iallafall :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Testade att koppla in motorn på haveri-positionen och testade att slå på servodrivarna utan att mata på drivsteget med spänning och den ville inte bli grön nu heller, så drivaren är alltså paj... Skruvade isär maskineriet och hittade lite brända prylar.

Här är drivarna
Bild

Detta är den kassa
Bild

Lite bränt...
Bild

Bild

Bild
Snabbgooglade lite utan att hitta den komponenten, frågan är om det är lönt att byta dessa eller om det är mer som är "gået" som vi säger i dessa trakter...
Skriv svar