Mitt husprojekt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Som flera av er säkert vet så flyttade jag och min familj upp till Näsåker, Västernorrland för ca 9 månader sedan. Vi hade fått tag på ett hus!
Dock med en hel del renoveringsbehov men det var precis vad vi ville ha.
Möjligheten att äntligen få forma sitt hem efter sina egna behov och smak, något som vi verkligen längtat efter, länge.
Det är tungt, jävligt tungt när vi båda studerar och har kass inkomst. Men vi gör det bästa av situationen. Inte äta hämtmat så ofta längre om man säger så ;) Vi har lyckats få köpa huset genom att betala av det med ett så kallat hyrköpsavtal i vilket säljaren har avskrivit sig ALLT ansvar angående fastighetsskötsel .mm. Vi har godkänt detta, kan låta dumt men vad gör man inte när man verkligen vill ha något och är beredd att ge allt.
Ca 2 veckor efter inflyttning kommer smällen, det rinner vatten från taket, jäms med väggen i badrummet. Det är toaletten på övervåningen som läcker, uppenbarligen har den gjort det periodvis en längre tid.
Att det pågått en längre tid grundar jag på att när jag river upp badrummet upptäcker jag omfattande fuktskador i en innervägg i badrummet samt bjälklaget i golvet i en tredjedel av badrummet.
Avtal är ju avtal, säljaren kommer inte stå för kalaset och försäkringsbolaget tog det inte då badrummet och toaletten över är allt annat än godkänt. Jag rev upp skiten och allt det skadade är borttaget och bjälklaget är ersatt.
Mer än så kommer jag inte göra med badrummet på ett bra tag då vi inte har ekonomi till det. Toaletten på övervåningen fixade jag omgående, nåja har fortfarande inte målat taket och satt upp belysning :P Duschen har vi i tvättstugan i källaren vilket fungerar bra. Dock ska tvättstugan också flytta till ett annat rum snart vilket kommer bli mycket trevligare.
Nyligen fick vi ju också reda på att vi ska ha en knodde till vilket rörde till planerna lite. Hugo och Nathalie börjar ju bli stora men sover fortfarande i vårt sovrum vilket är annat än optimalt då Hugo gärna vaknar tidigare och vill pyssla med saker och väcker då hela huset.
Det betyder att det är dags för egna rum! Ännu en grej att göra. Vi har lyckats låna lite pengar så vi kan fixa i ordning lite i huset nu.
Golven i barnens blivande rum, hallen uppe och nere och vårt sovrum är obehandlat fult och flisigt furu som minst en gång i veckan ger barnen stickor i fötterna, detta måste åtgärdas. Tänkte dock att det skulle lära ungarna att INTE springa inne men tji fick jag...

Igår var vi iväg på Bauhaus och inhandlade material till att dela av ett rum till barnen, och nytt golv till de rummen som behöver det.

Detta har skett idag.
Rensat ut rummet på en gammal lenoliummatta eller vad det heter och fått upp lite reglar!
Reglat med 45x45 då väggen kommer att gå mitt i ett fönster och inte får bli för tjock. Sedan kommer 13mm gips på vardera sida och stenull emellan.
Den gamla dörren in till rummet kommer att försvinna och en liten hall på ca 1m2 kommer att bli för att få plats med en dörr till vart rum.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av hcb »

:tumupp:
Värt att följa.

Men uppriktigt:
>Tänkte dock att det skulle lära ungarna att INTE springa inne
Vi har visserligen bara en, men hur tänkte du här? :mrgreen:

Stort plus för det-här-fixar-vi-själva-tänket.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av danielr112 »

Saker som flisor glömmer ett barn 5 min efter den är utdragen! ;)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Tänkte att de skulle lära sig att om man springer inne så får man stickor. Det funka inte :-P
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Håller på med ungarnas rum, ska försöka fixa lite bilder. Hade en iaf :) I vart fall är väggen mer eller mindre klar, lite gips kvar att sätta på en sida och en bit i taket.

Har dock en annan fundering... Vi har en gammal vedpanna. Bredvid sitter inget expansionskärl, då måste det ju sitta ett öppet uppe någonstans men kan inte hitta nåt! Inte heller har jag något avluftningsrör på taket :humm:
Har problem med att ett skvallerrör som kommer uppifrån droppar hela tiden några liter per dag så då måste det ju finnas nåt kärl gömt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av MadModder »

Om skvallerröret droppar konstant måste det betyda att påfyllningskranen inte är tät kan jag tycka. Och då fylls det ju på syrerikt vatten hela tiden, och det är kanske inte är så bra för elementen. :humm:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Drog åt påfyllningsventilen lite hårdare nu.
Hoppas det hjälper. Har varit o krupit i de smala gångarna på övervåningen vid takfoten och har hittat ett isolerat utrymme som kan vara en isolerad tank bakom toaletten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av MadModder »

Vilket jäkla ställe...
Förresten, brukar inte påfyllningsröret gå direkt upp till kärlet, och inte via elementslingan, nu när jag tänker efter? :humm:
Då blandas ju inte nya vattnet med det som cirkulerar.
Det var ett tag sen jag kom i kontakt med sånt här gammalt mög. :D
Personligen skulle jag nog ta en funderare på att göra om till att ha ett expansionskärl i pannrummet. Om kärlet uppe springer läck blir det mindre kul. :(

Men nya väggen ser bra ut såhär långt! :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Jahopp allt det goda måste ju ha ett slut...
Vi kommer nog få överge vårt hus. Problemet med att pannan ständigt tömmer vatten genom skvallerrören beror på att varmvattensslingan i pannan är trasig.
Denna kostnad är inget som vi kan klara av. Helt sinnesvridet att man inte får låna några ynka tusenlappar bara för att man är studerande och inte har fast inkomst. Blir så jävla trött.
Men men... Får börja leta lägenhet igen. Känns skitbra när man har fått så mycket gjort på kåken.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av CPMS »

En 2300:- elektrisk 100lit varmvattenberedare från Jula och plugga bort slingan i pannan?

Går lite mer el men ni slipper elda på sommaren bara för varmvattnet och sen byta slinga/panna när ekonomin/tid tillåter.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Jo alternativt en 500L acktank med slinga. Kan också ordnas för 2500-3000:-. Men problemet kvarstår. Pengar...hatar pengar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är sällan enbart Pengarnas fel. Det finns en orsak.
Jag tycker att det låter som drastiska beslut! Fundera och diskutera, inte hasta!
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av baron3d »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:

Droppande skvallerrör kan betyda hål i varmvattenberedaren.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av swesysmgr »

ochkl0620 skrev:Jahopp allt det goda måste ju ha ett slut...
Vi kommer nog få överge vårt hus. Problemet med att pannan ständigt tömmer vatten genom skvallerrören beror på att varmvattensslingan i pannan är trasig.
Denna kostnad är inget som vi kan klara av. Helt sinnesvridet att man inte får låna några ynka tusenlappar bara för att man är studerande och inte har fast inkomst. Blir så jävla trött.
Men men... Får börja leta lägenhet igen. Känns skitbra när man har fått så mycket gjort på kåken.
Låter väldigt, väldigt konstigt:

"Du som har Studenterbjudandet har ett lån- och kreditutrymme på upp till 25 000 kronor. Det innebär att du genomgår en vanlig kreditbedömning men att vi bortser från de vanliga inkomstkraven. Du kan disponera ditt lån- och kreditutrymme fritt mellan Studentlånet och en kredit på ditt SEB:s MasterCard.

Studentlånet ger dig möjlighet att låna mellan 10.000 och 25.000 kronor. Räntan är för närvarande:

6,80 % (2015-04-10)"

http://seb.se/privat/betala/studenterbj ... studentlan

Övriga storbanker har liknande erbjudanden.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av sodjan »

Det normala i dessa fall är väl att fastigheten utgör säkerhet.
Sedan behöver man betalningsförmåga för lån+am också, så klart.
Nu vet vi ju inte hur "hårt" belånat det redan är. För småbelopp
finns ju ofta även familj/släkt/vänner...
Skriv svar