Mitt husprojekt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av Melkutt »

Har inget klokt att komma med i tråden än att jag hejar på och hoppas på att ni kan lösa de!
Barn brukar trivas bäst i kåk med massa utrymme och en tomt.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Och Kl 0620 Jävligt tidigt enligt mig!
Men är det inte dags att Du inser att "Du är det" ! Dvs. ansvarig för dina handlingar!
Jag vågar påstå att du är en drömmare och slarver.
Det var därför jag gav dig ett bra bud en gång i tiden.
Tycker att du förtjänade den chansen till körkort. Nu har du Familj och är ansvarig. Så Ge inte upp.

Fundera och se alternativen! Tillsammans kan ni göra underverk.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Jo visst är det tidigt! Dock betyder det faktiskt ochkl0620 något helt annat.
o= Odeshog (Ödeshög)
ch= Charles
kl=Klaesson
0620= 20e Juni
Det var så de byggde våra användarnamn i skolan, sedan råkade det följa med mig hit :)

Jo du har naturligtvis helt rätt! Jag har stora svårigheter att hålla mig på spåret.
Saker och ting ska ske så snabbt som det bara är möjligt, resultatet är att det blir slarv.

Jag fattar hastiga beslut som inte alltid är till min fördel, jag kan få en grym ide som genast måste genomföras, under tiden jag håller på med denna grej så dyker något nytt upp och det andra blir stående.
Kommer inget annat i vägen så kommer det skita sig ändå, antingen på grund av bristande resurser eller så tröttnar jag och lägger ner men med tanken, jag tar det sen. Såhär håller det på, hela tiden! Det kan gälla jobb, huset, intressen, projekt bygga en bil, ja vad fan som helst helt enkelt!
Detta helvete är något jag brottas med dagligen. Aja nog om det.

Ja det budet har jag inte glömt, det betalade 10 körlektioner eller om det var riskutbildningar som bidrog stort till mitt körkort, något som jag är dig evigt tacksam över.
Men det tog sin tid, och då är vi där igen... Det skiter sig en gång och jag ger upp!

Vi trivs bra i vårt hus och har lagt ner väldigt mycket jobb på det men när såna stora dyra saker som pannan rasar, gärna strax efter badrummet fuktskadas så känns det hopplöst.
Men jag tänker inte ge upp, finns inte på kartan även fast jag kan kläcka ur mig det ibland av ren frustration, och för det tillfället faktiskt vara fullt allvarlig :evil:

Åter till pannan...
Som sagt, jo det är VVB i panna som läcker. Efter ett samtal med en kille som jobbar med dagens Eryl pannor så kom vi fram till att så var fallet. Stänger man inloppet till VVB så slutar det.
Vi har kommit fram till att vi satsar på en acktank med inbyggd VVB som vi ändå behöver vare sig vi byter panna eller ej.
Eventuellt så blir det en förugn monterad på pannan också. Åsikter någon?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av CPMS »

Du har inte sådan tur att det går att byta slingan? Hittade en tråd på pelletsforumet där någon hade pratat med Eryl och enl honom gick det att byta slinga.
Borde vara billigast och enklast.

Förugn är fint, byggde en med farsan för 35 år sedan och han har använt den fram till några år sedan och varit väldigt nöjd. Acktank är nästan ett måste för har man laddat den full så brinner det ju ett tag.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av danielr112 »

En acktank med inbyggd slinga kan man ibland hitta för så lite som 500ing på blocket och liknande. Så kör på! Det går oftast att skramla ihop till något som funkar ett tag till.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

Jo det var tanken. Är det ett absolut krav eller en rekommendation att ha en laddomat som laddar och tar värme från tanken?
Testade en grej förresten, skruvade på vatten till VVB fast bara lite, inget märkbart sämre tryck i kranen men det verkar inte läcka!
Får se hur länge det funkar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av danielr112 »

Det finns pannor utan laddomater och det funkar att köra det med.
Man kan t ex punkt ladda genom att köra en pump kortare stunder för att ändå få skiktning. Och i värsta fall så kör man den konstant men då får du ingen bra skiktning i tanken alls men det funkar.

Sedan finns det system där man utnyttjar självcirkulation i kombination med cirkulations pump ocksp...


Mitt gamla system var bara en cirkulationspump som snurrade när pannan var varm typ. ingen direkt skiktning och visst det funkade.....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av danei »

Du ska ha någon typ av laddomat. Laddomatens funktion är att se till att pannan inte blir så kall att det blir kondens i den. Det kan annars gå den att rosta sönder fort.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av ochkl0620 »

I see...
Men antar att det borde vara relativt lugnt att köra utan kanske bara ett par månader tills man har råd? Olika bud :)
Har försökt att identifiera alla rör, kranar och sånt. Är jag helt vilse ute? Vart bör man koppla på tanken?
Hoppas bilderna kan tala för sig själv :O
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av CPMS »

Mojängen är troligtvis en backventil som ska förhindra att man trycker ut varmvatten bakvägen in i vattenledningsnätet.

Du har inte ringt runt till rörfirmorna här omkring och hört om dom har något bättre begagnat stående som du kan få/köpa billigt som
du kan sätta in istället för din panna, kan du göra rörjobbet själv kostar det ju inte så mycket och du kan kanske lita på att pannan håller några år. Blir ju lite bökigt om slingan ger upp helt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt husprojekt.

Inlägg av MiaM »

En lösning som blir dyr i längden men som kan funka kortsiktigt är att koppla in acktanken endast som elektrisk varmvattenberedare, med elpatron i acktanken. Vet inte vad det kostar att ha en sån igång driven på el. Förutom kostnaden att bara hålla den varm så kostar ju varmvattnet mer då.

OBS att det finns väl minst två olika varianter av laddomat. Om du hittar nåt begagnat så se till att det inte är en specialare för de som ändå vill använda varmvattenslingan i pannan. De lär ha fler cirkpumpar och mer avancerad styrning.
Skriv svar