Melker bygger om verkstan!

Berätta om dina pågående projekt.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av BJ »

Okej.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

Helt rätt rikkitikkitavi :tumupp:

Gjutande en 20cm tjock klump i botten till billyften igår!
Det som är ”kvar” innan golvet kan gjutas är: bygga gjutram för billyft, rör till slangar, armera, knäcka till en tröskel till porten och bygga en tröskel till dörren.

Kan tillägga att blandaren är från tiden strax efter Jesus gick i sandaler :)
Min morfar som skulle vara runt 90 år om han ännu hade vart i livet köpte denna som ung när han skulle göra ett utbygge till lagården, den köptes begagnad och ansågs vara gammal redan då 8)
Den har moderniserats efterhand och funkar hur bra som helst.

Kastade upp vattenpasset för att se hur det blev, i stort sett spikrakt!
Ena sidan så lutade det minimalt, men det var mot hålet i mitten så det vart åt rätt hål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Jonaz »

Ser ut som du börjar få punka på högerfram på blandarn...
:D
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av danielr112 »

Snyggt!

När jag gjöt min verkstad och där min lyft är så la jag ner avlopp. Som sedan går till en 200liters tunna som agerar oljeavskiljare innan det går ut till en tunna utomhus som sedan dränerar till typ en stenkista :) Det är inte enligt konstens alla regler men den gör sitt jobb och avleder utan problem olja där det ska :)

Grymt skönt när man ställer in bilar med snö på att det kan plocka upp de bitarna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av JimmyAndersson »

Riktigt kul tråd att följa. :tumupp: :tumupp:
Tog ett tag innan jag insåg att den maskinen var cementblandaren... Riktigt stilig sak!

Jag läste igenom tråden igen tidigare i dag och lade märke till:
"Har slagit upp vindpapp på utsidan mellan panel och läckt/plåt.
Dock ingen ångspärr på insidan då det bara är ett lager 145mm isolering och inget lager isolering för att bryta köldbryggor."


Jag gjorde i princip likadant i min verkstad (som i grunden är byggd likadant som din var, fast jag har trägolv med dubbla lager spånisolering)
och nu snart 10 år senare så fungerar det fortfarande utmärkt. Om jag inte minns fel så var det limpan4all som gav mig idén att strunta i plast.

Läste även att du inte tyckte det var kul att regla upp...
Jag förstår precis vad du menar. :D (Man måste nog ha varit med om det för att förstå.)
Men efter ett tag kom jag på ett sätt att göra det lite lättare: (Skriver det ifall det kan ge inspiration till någon.)
Du satte ju OSB utanpå originalreglarna. Där satte jag istället vindfolie (dvs så det blev ett mellanrum mellan vindfolien och klädselbrädorna).
Sedan satte jag nya reglar mot vindfolien. (Det var inte helt lätt det heller, för inget var ju rakt eller jämnt.)
Mellan de nya reglarna isolerade jag och sedan OSB på det.
Tänkte gipsa, men det slutade med att jag målade OSB'n. (Nån som behöver gipsskivor..?)


Sverige skrev på första sidan:
"De som hade huset innan, var de väldigt korta personer som inte nådde så högt att måla...?"

Ibland gör/gjorde man sådär för att "skydda" nedre delen när regnvatten har studsat upp så att träet börjar bli dåligt.
(Inte för att det egentligen hjälper så mycket. Slamfärg är till största delen för dekoration.
Från början var det bara de "bättre stående" som hade det. Resten hade ingen färg alls, så husen blev grå.
Det viktiga är att fukten kan komma ut. Gissa varför hus höll längre förr....)


Nu ser jag fram emot fortsättningen av tråden.
Ska bli spännande att följa arbetet med att ordna det riktiga golvet och billyften, med allt som hör till. Heja heja! :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, tidernas bästa cementblandare om man frågar mig!
(vi har dock inte den tjusiga modellen utan den enkla med bara trumman efter morfar, satt en råoljemotor på den från början, men tyvärr var den borta).
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

Jonaz :rofl

danielr112 Har tänkt i samma banor, men om jag har förstått det rätt så måste man ha tillstånd från kommun/region.
Sen så handlar det om så små mängder med olja och vatten så var det lättare att lösa det med en försänkning i golvet.
Men idéen är inte dum :tumupp:

JimmyAndersson Roligt att höra :)
Allt vad jag har fått lära mig om isolering och diffusionsplast så är det inte förens man kommer upp till närmare 200mm som det behövs.
Men jag är lite av en glad amatör när det kommer till byggande, så det känns skönt att höra att det funkade för dig.
Och tack för förklaringen med färgen, låter ”logiskt” med det tänket!

Mizzarrogh Den står på min arvslista, farsan fick den av min morfar för många år sedan, underbar apparat 8)

Har fått lite mera gjort idag, nu är röret till slangar och luft draget till billyften, armerat vid ingången och loppat fast det mot ramen billyften.
Sakta men säkert :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Palle500 »

Har funderat över att bilderna känns bekanta och ljust grus...?
Se slog det mig när du skrev i Cementa tråden att du var Gotlänning. Mina föräldrar är från Slite och Hammars och jag tillbringade många sommarlov i Hammars (ligger på andra sidan mot Slite av vägumeviken) och min moster hittade kärleken i Stånga. Så det var kalkgruset du använder och det typiskt karga gräsbevuxna grusplanen runt huset som triggade mitt minne.
Kul bygge du gör och vilket arbete du lägger ned.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

Skulle tro att det är så ljust beror på att det är mycket kalk, kommer från ett kalkrikt ställe, som i stort sätt resten av ön :D
Roligt att du har en ”historia” ifrån ön, spännande med mostern, bor i Stånga själv :)

Har lite mera att komma med, börjar snart bli dax för att klicka i golvet.
Tillverkade en tröskel i torsdags, glömde ta bilder under konstruktionen dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av säter »

Vad är det för Scania?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur kommer det sig att du gör tröskeln i plåt, istället för att bara gjuta den som "normalt"? :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

säter: Det är en 80 :)

Klas-Kenny: För att jag gillar järn :D
Nä men jag skall beställa en lastbil med ”vibbfri” betong (SKB?), det är flyttillsats i så jag tror inte att jag skulle klara av att hinna med och skrapa.
Och sen så har vi all utrustning för att klippa och knäcka på jobbet, så varför inte, känns dumt att chansa.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

Nu närmare det sig gjutning av golv!
Tröskeln är inriktad och svetsad, gjutplugg till billyften är byggd och förstärkt för att klara trycket.
Tröskeln kom tyvärr lite snett, diffar 5mm mellan högsta och lägsta punkten, men det skall inte vara några problem att skrapa till.
Det lilla som är kvar är att borra hål i tröskeln till spanjolett låsningen och göra ett stopp till genomgång mellan verkstad och bakomliggande utbyggnaden.

Som det ser ut för tillfället så skall det komma en betongbil inom tre veckor, så det närmar sig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av MrIzoard »

Hittade till tråden först nu.
Riktigt bra och spännande att läsa om :tumupp:
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

MrIzoard: Tack, roligt att läsa :)

Nu är det ÄNTLIGEN ett golv gjutet!
Från början så skulle jag gjuta ihop med min far, men veckorna gick och gick, sen så ändrades planerna så jag fick ta en betongbil själv.
Räknade att jag behövde 4.8 kubik men beställde för säkerhets skull 5.5 kubik :)
Installation av värmepumpen blir på måndag, så man slipper att frysa röven av sig i vinter, väntar även på bil och släp med 11-16 kross så jag kan fulla upp det sista på gårdsplanen.

Låter bilderna berätta det sista.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar