Enkel solcellsdriven bevattning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Sungam
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 juni 2006, 19:45:06
Ort: Göteborg

Enkel solcellsdriven bevattning

Inlägg av Sungam »

Har precis byggt ett växthus och inser nu att jag behöver ett bevattningssystem för att kunna njuta av semestern. Det finns flera trådar för bevattningssystem på detta forum i tillägg till massvis andra ställen på nätet. Dessa är dock antingen på tog för enkla (dvs uppochnervänd PET-flaska) eller på tok för komplexa (arduino-system med massa givare och funktioner), hittar såklart inget som passar vad jag är ute efter. Grannen har köpt ett färdigt system http://www.irrigatia.com/irrigation-kits som är väldigt nära det jag vill ha. Dessa låter dock en hel del och ser allmänt taffliga ut.

Vad jag tänker mig är alltså:
- Solcell som laddar ett batteri.
- Tyst pump som suger vatten från en vattentunna när ström finns att tillgå i batteriet
- Vid molnigt väder laddas inte batteriet lika mkt och bevattningen regleras således därigenom.
- Enkel givare (ledning med två nakna tåtar i tunnan) för att pumpen inte ska gå om tunnan är tom
- Droppvatten slangar från pumpen för att fördela vattnet på flera ställen i växthuset.
- Eventuellt någon enkel funktion för att reglera pumpen, t.ex. vred eller dyl.

Tyvärr är jag inte tillräckligt inne på elektronik för att göra detta så enkelt som möjligt på egen hand. Jag ser ju gärna att detta skulle gå att lösa ut avancerade styrningar och programmering.

Så vad behövs, förutom pump, solcell, batteri för att få till grunden i systemet?
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Enkel solcellsdriven bevattning

Inlägg av elshorto »

Flickan på hemsidan ser ju himla glad ut, klart du ska köpa den prylen. :D

Ett alternativ till batteri skulle ju kunna vara att ha en högt placerad tank och pump med högre kapacitet än dropphastighet.
Skulle ju kunna tänka sig att tanken är ganska smal, typ ett rör så ökar trycket och dopphastigheten när solen lyst en stund och nivån stigit.
Överfyllnadsskydd som leder tillbaka till tunnan kunde ju vara vettigt också.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkel solcellsdriven bevattning

Inlägg av Nerre »

Det jag vet är att övervattning är ett betydligt större problem än undervattning. Att köra nåt som pumpar vatten så fort solen skiner verkar vara som gjort för att ge "för mycket" vatten (vilket leder till att rötterna ruttnar bort).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Enkel solcellsdriven bevattning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan detta ge några tips och idéer?
http://www.instructables.com/id/Automat ... h-Arduino/
Skriv svar