GhettoMod för 64bits Jultävling

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

GhettoMod för 64bits Jultävling

Inlägg av Stuggi »

Jag och en vän bygger för tillfället en "dubbeldator". Iden är att om vi hinner få den klar så kommer den med i 64bits julchassitävling (inget officiellt, kolla tråden på modding om ni vill veta mer). Vår första design var att bulta ihop två likadana chassin och lägga en dator i det ena. I det andra skulle en dammsugarmotor från en gammal elektrolux fästas. Denna skulle sedan modifieras så att den blåste luft på processorn. Motorn var rate:ad till 500W. Dock visade det sig nästintil omöjligt att modifiera denna så vi fick luften att gå dit vi ville, och så var den väldigt inefektiv då det gällde att skuffa luft. Så nu har vi övergått till en stor växelströmsfläkt istället. Jag hade en 7W fläkt liggandes, men den var lite fjuttig (7W jämnfört med 500W). Så vi pallrade oss iväg till en lokal skrotnisse och kollade runt. Han hade en fet 200W fläkt helt i gjutjärn, som vi direkt förälskade oss i. Så imorron skall vi fara efter denna och fixa in den i datorn...
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Låter som ren idioti att ha fläktar med dom effekterna för att kyla en cpu.
Om du nu ska ha den för hård klockning så kör vatten eller något liknande istället då luft aldrig kommer upp i samma kylning pga att det leder så dåligt.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Aha då vet man lite om min medtävlares bidrag...Hehe

Jag är också med i tävlingen men tänker inte avslöja något förrän själva röstningen börjat.

Vad är det som kommer va det juliga i lådan då?!? ;) jag förknippar inte jättefläckar med julen precis...

//Eskil [Slowfly]
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Alltså, nu var det ju ghettomod, så effektiviteten på fläkten har ingen större betydelse, bara den är stor, låter mycket och dödar hamstrar effektivt.

Och nog är den julig, fläkten är stor och röd och kommer att ha en FET stoppknapp, som också är röd. Men ni får se...
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

hehe min skriker fullständigt JUL !!

Jag ser fram emot att få ta emot den där musmattan senare runt julafton ;)

//Eskil
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Jag förstår själv inte riktigt grejen med att bygga stora fula saker som låter mycket men whatever makes you happy I guess :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Bara du lägger upp mycket bilder sen!! :)
Eddie
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 oktober 2005, 16:07:53

Inlägg av Eddie »

Varför inte köra med en kylarfläkt från en bil? Billigt, lätt att få tag på, har ungefär samma kantmått som ett datorchassi och går på 12 volt...
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Är du riktigt säker på det där, för vad jag vet så brukar kylarfläkten (den där stora jäveln som blåser på kylarn) drivas med rem från motorn...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Brukade, men ingen nyare bil kör så vad jag vet iaf.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var längesen det var den vanliga lösningen. Nu är det motor som är det vanliga. Onödigt att fläkten snuttar och tar energi när det inte behövs. Dvs. nästa jämt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Finns ju också såna värmekänsliga friktionskopplingar så fläkten snurrar helt fritt tills värmen blir för hög, som Ford hade. Det var iofs rena skämtet, antingen skar de ihop helt eller så sprängdes de av för hög värme pga friktionen... :D
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Haha det är märkligt vad tillverkare kan komma på för skumma lösningar på icke-problem (jag menar... måste ju bli enklare att montera en 12V-motor :D).
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

MadModder:Sån fläkt har du på en vanlig Volvo 240 med, funkar mig veterligen rätt bra. Men ofta hör man volvos där fläkten hängt sig då blåser det bra. Typ 1 hk drar fläkten har jag hört.

Dessutom har väl Ford inte gjort en riktig bil på 25 år?
Skriv svar