nyårs projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Alltså, har ni aldrig byggt en lysorgel till paralellporten nångång? När windows startas så blir alla 8 datapinnarna "höga", så man skall nog ha nån sort hårdvaru säkerhetslösning...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Bara en person här i tråden som tror att Windows är den ultimata säkerhetslösningen...

Minns jag inte helt fel tyckte han också att en nödstoppknapp är totalt onödigt till en CNC, fastnar man i maskinen är det givetvis lättare att trycka på esc på tangentbordet än att sparka in en nödstoppknapp... :roll:

En nödstopp skall absolut inte styra enbart mjukvaran, den skall bryta strömförsörjningen till apparaten. Vill man kan man ju också ha den att meddela programmet att den löst ut...
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Angående boot-up-problemet kan man sätta en och-grind på RS232 på signalerna DTR och RTS. utgången på denna och-grind kopplar man sedan till A-ingången på 8 och-grindar som man sen sätter vid parallelportsutgången.
Vips så har man löst boot-problemet. Jag har aldrig varit med om att RTS (Request To Send) aktiveras vid uppstart. Däremot har jag varit med om att DTR har varit igång vid uppstart. Därav och-grinden.
Död mans greppet (enter) kan sedan i mjukvaran styra RS232-porten att enabla RTS+DTR-pinnarna.
om död-mans-greppet är uppsläppt så disablar mjukvaran RTS+DTR automatiskt...
Vips så har man en hårdvarulösning som styrs av en mjukvarulösning.

Macce: Jag tycker inte windows är den ultimata säkerhetslösningen.... finns för många vägar in för en hackare. Men har man en bra brandvägg så är windows den utmärkta säkerhetslösningen.
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Fattar inte riktigt varför man ska blanda in datorer i såna här projekt dock när det ju inte kan ta många minuter att utveckla mjukvara till en microkontroller för sånt här...

Rör sig ju bara om "när en knapp trycks, slå igång tändanordning"... Då har man ju också betydligt större kontroll över alla utgångar än via en dator känns det som... sen är det ju enkelt att då ha död-mans-hand-knappen i serie mec Vcc till controllern så att den inte får någon el när man släpper... när man väl vill ha igång enheten igen så trycker man på knappen och allt funkar igen då det ju knappt rör sig om någon startuptid till skillnad för datorer....

edit: Grejen med din lösning är att ett eventuellt mjukvarufel kan leda till typ precis vad som hellst...
Senast redigerad av Buffi 1 januari 2006, 18:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Låt inte ännu en tråd spåra ur om Sebastians säkerhetslösningar.

Sebbe: Lova bara att du aldrig börjar leka med sprängämnen, för då kommer du inte att leva länge.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Buffi: jag har inte råd med en dyr programmerare. Ska prorammeraren bli billig så blir kretsen dyr istället.

Jag känner att jag vill börja med pic men jag har inte råd att börja med pic....
det bästa vore något starterpaket med 1 pic och en programmerare samt mjukvara för under 100-200 kr.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Sebbe: Hur länge har du Googlat? 1,5min? För du verkar inte direkt ha någon som helst aning om vad du pratar om.

Du kan utan tvekan bygga en programmerare för under 100kr. Varför skulle resten av kretsen bli dyrare?

EDIT: Ett exempel: http://www.olimex.com/dev/images/pic-pg1-sch.gif
För dyrt för dig?

Finns till och med enklare saker att bygga.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

AVR går att ISP-programmera med 4 motstånd.....
O en Mega48/88 är knappast dyr heller.
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Jag köpte min AVR-programmerar på futurlec för runt 45kr om jag minns rätt.
Brukar använda atmega32 som kostar ca 50-60kr från futurlec så för runt 100kr så får du en AVR samt programmerare och det är bara att köra igång.

Naturligtvis kan du bygga en programmerare själv också om du vill det, fast för 100kr så får man som sagt allt man behöver typ.
Fast nu var det inte det den här tråden handlade om.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Sebastian, varför blanda in datorn? Du som vill vara så ekonomisk, en knapp är mycket billigare än komponenterna du vill blanda in.

Jag börjar ha den åsikt att det är totalt onödigt att diskutera säkerhet i en topic Sebastian deltar i, spårar ur ändå med en massa s.k. säkerhet som är allt annat än säkert.

Angående programmeraren så säger mitt minne att Sebastian tror att det bara är PIC16F84 som går att programmera billigt, de andra behöver programmerare för flera tusen kronor.
Han fick det också förklarat hur situationen är i verkligheten, dock utan framgång.

Till sist åt Sebastian: Har du inte råd med säkerhet som är säker ur någon annans synpunkt än din egen till de elgrejjer du bygger, strunta i att bygga dem då.
Det du resulterar i är att förr eller senare skada dig och/eller andra.

Nåja, topic handlar om elektrisk antändning av sprängämnen. Vi skulle kunna hålla oss till det fastän nyår redan varit...
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

OT: Jag vill bara tillägga att jag INTE är släkt med Sebastian även om vi har samma efternamn, ifall det var någon som trodde det. :D


Jag håller med om att man inte ska blanda in datorer där det har med säkerhet att göra, om man nu måste göra det så ska man se till att man har en nödstopp med svamptrycke som garanterat bryter spänningsmatningen till utrustningen.
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

Nu kommer det lite dokumentation från nyår :D

först en bild på riggningen innan avskjutning:
Bild[/URL]

sedan efter allt pangande!

Bild[/URL]

det kanske ser ut som om jag bara tejpa ihop bomberna 3 o tre o sedan bara ställt dom i snön, dock e där ett maffigt järnspett i mitten av dom som är nerbankat med en rejäl hammare!

Som alla frågat efter kommer här en film på när jag trycker av en liten bomb. den är dock i högupplösning, så filen är stoooor. dock kan jag lova att det är värt besväret. 18MB är den dock. hoppas att inga modemanvändare tänker kolla dock.

http://rapidshare.de/files/10222315/MVI_4467.AVI.html

skicka gärna kommentarer vad ni tyckte :D
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Fick precis hem filmen, riktigt fräsigt måste jag säga..
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Hur mycket gick allt lös på egentligen?
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

svårt o säga, kretskorten kosta mig inget, sedan har jag haft mycket komponeneter liggandes med. men lådorna kosta lite... tja kanske en tusenlapp? man hade kunnat bygga det billigare, men valde elfa som lev. o deras priser e ju inte det billigaste!
Skriv svar