Vippbrytare till flera ledare

Berätta om dina pågående projekt.
emyl
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juni 2013, 17:13:59

Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av emyl »

Hej. Jag har skaffat en rotortilt till min traktorgrävare och funderar nu på hur jag ska installera elen. På spakarna finns knappar som ibland används till annat. Jag hade velat använda dessa knappar till rotortilten medans jag gräver.

Edit: 24 volt dc

Varje funktion kräver 35W. Det är 6 st funktioner.

Jag vet inte hur mycket avsäkrade knapparna är idag men förmodligen bara styrström genom dem. Jag tänkte att jag kan koppla en vippbrytare på utsidan av knapparna och välja att eventuellt skicka styrström till ett relä som i sin tur skickar ström till ventilpaketet.

Detta kräver dock 6st vippbrytare & 6 st reläer. Finns det brytare för flera ledare så man kopplar om allt på en gång?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av Miramithe »

Ja det finns vippbrytare för flera poler http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... x&cPath=25

Finns 2 poliga där, elfa kan ha fler sorter
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av mrfrenzy »

Vill du kunna styra varje knapp separat? Annars räcker ju med en vippbrytare som styr alla reläer.
emyl
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juni 2013, 17:13:59

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av emyl »

Tänker du på matningen till reläerna?

Isåfall kopplar man ju inte bort originalfunktionen för spakarna?
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av Nerre »

En 6-polig vippbrytare antar jag att han syftar på.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade nog använt 6st växlande signalrelä typ g2rv. En enkel vippbrytare och 6st lämpliga effektrelä för ventilerna.
Det behövs ingen exotisk sexpolig brytare och reläerna bör vara en variant med sockel som finns hos närmsta elgrossist eller bilverkstad. Då blir det lätt att felsöka och serva.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av Nerre »

Nackdelen med att köra med 6 reläer är ju att man kan råka ut för situationen att ETT relä pajar. Så att man tror att funktionerna är omkastade men en av knapparna ger fel funktion.

Då skulle nog jag i alla fall välja tvåpoliga reläer och låta den extra polen styra en lysdiod (helst tvåfärgad). Då får man en rad lysdioder som tydligt indikerar att funktionerna står i rätt läge.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av netrunner »

Han kan ha 6st 2poliga reläer och seriekoppla den andra polen till en OK-lampa. Det är ju inga jättebelopp vi talar om.

Fast det kanske hade varit snyggare med en ERROR lampa.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av Nerre »

Jag vet att jag är lite miljöskadad, men en lampa kan gå sönder. Då vet man inte om lampan är sönder eller relät trasigt. Fast iofs, om lampan ska lysa när relät är draget så är det kanske inte så kinkigt.

Men det är väl inte så svårt att göra en lösning med tvåfärgad lysdiode. Är det tvåpoligt växlande relä så kan ju den ena kontakten ge dioden + i ena läget och - i andra. Så får andra benet på dioden vara kopplat till en spänningsdelare (d.v.s. mittemellan + och -). Då växlar dioden färg beroende hur relät står. Och går den sönder är den släckt.
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av T0ny »

Ännu enklare att använda en tvåfärgad lysdiod med 3 anslutningar,
En resistor på lysdiodens mittben.
Spänning till com på strömbrytaren resp resistorn.
MiaM
Inlägg: 9983
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av MiaM »

För att en sån indiktering garanterat ska fungera så måste reläerna vara fail-safe (åt rätt håll). Sånt används t.ex. inom järnvägen, dyrt men bra. Klart dyrare än att montera dubbel uppsättning av knappar/spakar...
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vippbrytare till flera ledare

Inlägg av Nerre »

Med tvåfärgad diod behöver väl inte reläerna vara failsafe? Då kommer man ju se på dioden om reläet fastnat i nåt läge.

Möjligen kan det skita sig om kontakterna på ena polen bränner fast, men det är knappast nån risk om det bara är signalnivåer. Annars följs ju alla polerna normalt åt.


Men om det behövs eller inte beror ju på vad knapparna styr i vanliga fall. Vad finns det för risk med om en knapp styr en annan funktion än den man tror den styr? Risk att maskinen välter, nån kläms, nåt går sönder?
Skriv svar