WebIOPi

Berätta om dina pågående projekt.
sm5uiu
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 mars 2005, 23:29:01

WebIOPi

Inlägg av sm5uiu »

Hej... tänkte dela med mig av ett litet miniprojekt... som även kan vara intressant för Er andra.

Det svåra brukar vara att komma på något som är tillräckligt intressant för att det skall vara värt att lägga ner tid till projektet - samt självklart skall det komma till användning (har alldeles för många junkbox projekt redan som det är).

Here goes. Har ett villalarm som allt för ofta inte används.. knappa koder, in med bilen i garaget, tidsfördröjningar, barn osv... I dagens läge med inbrott och skurkar mest överallt så är det mer aktuellt än någonsin att lösa "larmproblemet"... Har tidigare använt nyckelbrickor som ersättning för kod men "garage" problemet kvarstår - resa sig ur bilen, stänga av larmet, tillbaka till bilen ja ni vet...

Vad behövs.
Raspberry Pi (eller motsvarande)
Själv tog jag en Pi3 med inbyggd wifi men det går lika bra med Pi1 Pi2 samt extern USB wifi adapter (eller direkt nätverksansluten om man så önskar och har möjlighet till detta).

Raspbian.
Installera WebIOPI http://webiopi.trouch.com/
Den är egentligen avsedd för Pi1 men det finns mod som gör att den fungerar bra med Pi2 Pi3.
Programmet i sig har ett webgränssnitt (du får göra html koden själv) som anropar ett phyton script som styr GPIO portarna och som körs på Pi (du fixar scriptet själv, templates finns).
I phyton scriptet har jag ex lagt in att systemet skickar ett epost vid utlöst larm. (När epostmeddelandet vars avsändare ligger inställd som VIP, når telefonen så ljudet en "siren".. Kräver apples egna mail program, gmail saknar funktion för att ha olika ljud beroende på inkommande epost).

IO kort för koppling av Pi GPIO till omvärlden. I mitt fall ville jag isolera in/utgångarna så det fick bli med optokopplare. Kombinerat hål samt ytmonterat för att man slipper via's, spar utrymme samt slipper borra "onödiga hål". Raspberry Pi får sin matning via en step down DC DC converter 12V från larmet ner till 5V (just den sitter monterad i larmenheten). Finns att köpa på ebay för en dollar styck dvs inte värt att göra själv.

Man kan naturligtvis använda detta program till att styra precis vad som helst..... synd bara att Pi inte har AD ingångar utan kräver extern sådan... men även det går att lösa i programmet dvs läsa av analoga signaler.

Det bästa av allt - med lite konfigurering av router så styr man larmet var man än är... Webgränsnittet är lösenordsskyddat men det går bra att lägga in användarnamn samt lösenord i html strängen (jajaja - en del kan ju tycka att det är en osäker metod men orka bry sig hela tiden. Jag slipper i allafall knappa fram och tebaks).

Det kanske räcker med info för tillfället... nedan ett par bilder.

Det är lite mulle meck att få allt att fungera men det hör till...

/Sam
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.