Projekt budgetlabb

Berätta om dina pågående projekt.
bjre7685
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 oktober 2009, 09:41:35

Projekt budgetlabb

Inlägg av bjre7685 »

Äntligen är det dags att försöka ordna ett litet labb här hemma, istället för att invadera matbordet för att snabbt hinna löda ihop något innan familjen ännu en gång vill använda bordet för att äta (någon som känner igen sig? :P ).
Några bilder på rummets status just nu finns här

Denna tråd planerar jag främst att kasta upp konstiga budget-idéer för labbutrustning och liknande i, och se vilka som klarar en vecka utan att bli totalsågade :D
Jag hoppas förstås också få höra vilka smarta lösningar andra på detta forum använt sig av för att maximera nytta och nöje ur sina labb och samtidigt minimerat kostnaderna.

För att sätta bollen i rullning kommer här en länk till det nätagg jag tänkt mig att bygga som första projekt:

Del 1

Del 2

Del 3

Komponenter

Anledningen till att valet föll på just detta agg är möjligheten att styra det från en PC. Jag har funderingar på att använda en Raspberry Pi som enkelt oscilloskop, och denna skulle då även kunna agera frontend till nätagget. Kanske onödigt, men ett intressant projekt i sig självt.

Nog med svammel, plikten som familjefar kallar.
Jag är tacksam för alla svar, speciellt de som avråder mig från att spendera slantar i onödan. Och de som peppar och ger energi nog att kanske lyckas med något litet hobbyprojekt tillslut :D
sozza
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2012, 16:49:32

Re: Projekt budgetlabb

Inlägg av sozza »

Trevligt

Sitter själv fundera på hur ja ska planera in rack skåp simpit +kontor /labb.

Mm me barn är de lättare hoppa mellan 2 sky skrapers än få tid över...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Projekt budgetlabb

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser ju spännande ut men har en fundering på mikrokontroller. I informationen står det att han använder en atmega8. Jag skulle personligen välja en atmega328 (Arduino Uno) då du får en hel del mer pang för pengarna så om det inte är allt för svårt att gå från megs8 till mega328 tycker jag att du skall satsa på mega328-n.
Lycka till och glöm inte en massa trevliga byggbilder och annat kul.

Lycka till!! :tumupp:
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Projekt budgetlabb

Inlägg av thomasloven »

Bygg in en FTDI eller liknande också så att du kan styra labagget direkt med USB.
bjre7685
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 oktober 2009, 09:41:35

Re: Projekt budgetlabb

Inlägg av bjre7685 »

Ett rack vore ju trevligt. Jag har en gammal 1U-låda som jag funderar på att använda till mitt nätagg (eventuellt kan man trycka in två stycken i samma chassi), och med lite tur kan jag fortsätta att snubbla över chassin för att bygga rackanpassad instrumentering.

En biffigare mikrokontroller har jag inte ens funderat på. Och som av en händelse råkar jag ha en ATMega8 liggandes, så jag nöjer mig nog med den. Funderar dock på om man kan ha användning av dubbla agg, så eventuellt kan det bli ett till baserat på en 328.
Byggbilder brukar jag komma på ungefär när sista skruven/komponenten sitter på plats, men jag ska försöka bättra mig!

USB-anslutning istället för rs232 är en mycket bra idé, den ska jag nog ta fasta på :D

Tack för all feedback, det är både tankeväckande och motiverande :tumupp:
Skriv svar