Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Priset man säljer för beror helt på vilken operatör jag väljer. Dvs fast alt rörligt. Timpris/dagspris o.s.v.

Då inkommande sol vintertid är ganska begränsad. Har sett siffror som ligger mellan 15-35% på Dec/Jan.
T ex: http://bengtsvillablogg.info/fakta-solceller/

Nu har jag inte personligen räknat på det utan ganska villt höftat just på denna fronten då priset på elen som sådan inte svänger lika stort mycket som intaget sol gör och således optimerar jag där jag har mest intag med sol. (Eller det gör jag ju inte heller då jag faktiskt kör en standard installation rakt på taket)

Mitt personliga elbehov är bara marginellt större på vintern (Några få % som mest)
På sommaren kör jag med varmvattenberedare och på vintern eldar jag. Det som dock drar upp att jag använder något mer på vintern är att jag har Luft-pump i verkstaden. Nu vet jag att du syftade till överlag (Nerre) och det är nåt man ska titta på. För 3 år sedan tjänade man på att sälja dagtid för att köpa kvällstid. Man gick rentav plus då man kunde dag tid sälja till högre än man köpte. Tyvär är det inte så längre.



När det kommer till optimering så tror jag personligen hellre på att sätta en farm på marken som antingen är manuellt inställbar beroende på årstid eller för den delen solföljande.

Och som jag sa tidigare. Orsaken att jag inte optimerar lutningen just på taken har ganska många faktorer som jag vägt in. Jag ser det dock inte som en omöjlighet att jag efter denna första vintern kanske bygger om allt och helt enkelt går på linjen att optimera med bättre vinkel för att få ett större intag över hela året. Fördelen just nu är ju att försäljning kontra köp av el beräknas på ett helt år. Så även om jag kör in 75% av totalen på sommaren så sprider det ut sig. (Man får inte sälja mer än vad man köper i nuläget för att inte få betala extra...)


Bra med att få lite input. Man har långt att gå ännu och som sagt ens egna erfarenheter finns bara i det man läst så här långt.
Senast redigerad av danielr112 10 juli 2016, 17:46:21, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Ny bild. Denna gången lägger jag för hur elen sitter. Allt var inte helt genomtänkt placerat så blev lite dumt men det har funkat. En prototyp för att testköra allt i fas1.

Jag har följt (hoppas jag) Standarder för vad som krävs i kabeltjocklekar samt säkringar och dylikt överallt. Jag har inte satt fast samt lagt kablar från solpaneler samt batterier i skyddande rör dock. Det kommer det ligga för nästa version.

[attachment=0]solpanel el 1.jpg[/attachment

Jag har monterat allt på en skiva som jag sedan skruvade upp på väggen. Nästa system kommer byggas in i skåpet jämte samt detta hörnet. Där kommer vara filter och fläktar för att se till att erforderlig kylning och ren luft finns. Detta pga av att det är i verkstaden.

Det återstår dock att se så fort elektrikern varit här nästa vecka hur det faktiskt kommer bli eller om det sätts på annat ställe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Eli »

Om jag sätter in och jämför
42 grader lutning mot syd
med
15 grader lutning mot väst
i beräkningsprog. http://solarlab.se/solpanel/el-produkti ... verige.php
Så visar det 25% mer energiproduktion/år för det första fallet för samma yta. Inte försumbart!

På höst & vårdagjämning är optimal lutning ca 60 grader, så visst det kan också löna sig att kunna justera lutningen t.ex ett par ggr/år kanske manuellt genom att använda olika hål i stag som reglerar lutningen.
På vintern ger större lutning också fördelen med snökana.

Det är så dålig lönsamhet i solpaneler, än så länge, så man bör ta vara på de optimeringsmöjligheter som finns.
Senast redigerad av Eli 10 juli 2016, 18:09:25, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Givetvis men att sätta paneler mot syd på ett tak som vetter mot väst är inte riktigt lönt. Då är det bättre jag sätter dem på gräsmattan :)

Orsaken att det inte är helt lönt är att jag får inte in hälften av antalet paneler istället samt måste bygga alt köpa ganska komplicerade ställnignar. Räknar vi in tiden det tar att bygga alt kostnaden det kostar att köpa denna ställningen så kan jag likväl köpa ett par extra paneler för att kompensera.

Men du har helt rätt och man måste överväga just detta med placering. Och just att kunna justera ett par ggr per år tror jag mycket på! Än bättra med system som ställer in sig själv. Och mitt nästa (om det blir nästa) eller när jag bygger om ska helt klart följa solen.

Men samtidigt som många räknar när de sättar plant inkl mig är att: visst det tar nåt år extra att räkna hem. Men man slipper pilla samt lite mindre utlägg.

edit: Ang snö så är det en stor faktor som spelar in. 30grader eller mer så behöver man i regel inte oroa sig för att snön sitter kvar. Men ärligt. hur mycket snö har vi här? :D
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Eli »

" Följa solen" ger inte så värst mycket jämfört med rätt lutning.
Atmosfären tar bort det mesta morgon & kväll och detta är också betydligt krångligare mekaniskt än att ställa in lutningen rätt.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Beror väl på. Följer den solen så behöver du inte ställa den mot solen på vår/sommar/höst/vinter.


Dock så verkar det finnas få riktiga körnignar med hur mycket man sparar in. Som jag fattar det så kan man öka med runt 25% jämfört med en helt optimal 40grader mot söder installation.

Har du sett något vettigt test/exempel som faktiskt jämför?

Att mekaniskt bara ställa lutning är helt klart rellativt enkelt men krävar oavsett en ställning för varje rad.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14870
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av rikkitikkitavi »

Finns en stor jämförelse utförs på solcellsparken utanför Västerås.

Kolla på bengtsvillablog.

Kontentan är att på en kommersiell anläggning lönar det sig inte. Min reflektion är att ifall man gillar att meka och kan gjuta fundament billigt så kanske det går.
Men det blir en betydligt mera komplex och dyrare anläggning.

Att vinkla upp panelerna mot 90 grader ger mycket riktigt lite mer effekt vintertid än optimal vinkelpå ca 40-45 grader, men energiproduktionen sett över hela året tappar betydligt.

Det är nog viktigast för off grid där man dimensionerar för någon form av vinterkapacitet vilket ger en stor överkapacitet sommartid.

Jag funderar på att sätta mina på carportstaket, bara 10 grader lutning ca men optimal azimuth.

Vintertid hade det varit coolt att fälla upp en reflektorpanel bakom som skullr öka solfångarytan med betydande area, fast grannarna hade nog haft synpunkter :)
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Är ju så :) I mångas fall handlar det ju om att få det bekvämt med. Dvs monteras en gång sedan sitter det där. likadant med utseendet. Monteras plant för att sitta där.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Idag har fler vinklar inhandlats så nu har jag nog allt.

Imorgon kommer DC brytare samt åskskydd. Schenker ringde i morse om leverans så det går att koppla imorgon.


Väntar dock fortsfarande på elektrikern och om jag måste ta hem kabel eller inte.


Fick föresten också ett MODBUS kort samt en elräknare för MODBUS. Kopplas till invertern så den håller reda på vad jag säljer och vad jag själv förbrukar. Även om jag kan kolla på EONS mätare så är det inte helt fel att se direkt själv. Ska fota dessa grejer lite senare.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Kom en klump på 50kg idag.
mpp2.jpg

Samt lite annat igår:
brytare (2).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Jennie »

Vad fränt projekt, vill också ha solpaneler i framtiden när jag fått mer kunskap (och pengar ;)).

Har en fråga - brukar man inte ha någon slags DC-DC-konverterare i såna här solpaneler som bara liksom ska öka spänningen extra innan det hela går vidare till en inverter som omvandlar det till AC?
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Du tänker kanske på en Power optimizer som vissa kallar det.
SolarEdge kör t ex med detta:
http://www.solaredge.com/us/products/power-optimizer#/

Min inverter har inte stöd för ovan typ ivf. Samt att då jag inte har någon som helst skugga så har jag inget behov av att kunna optimera individuella element.
Jag får också förlita mig på att alla mina paneler håller sig ungefär lika under tidens gång men det brukar fungera.

Power optimizers är i första hand till för att optimera utgående spänning t ex vid delvis skuggningar.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Nerre »

SolarEdge verkar köra en MPPT per panel, och det är väl för att hantera skillnader mellan panelerna, men MPPT i sig handlar väl om att maximera uttagen effekt baserat på solinstrålningen?
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Nerre det är korrekt. Mppt ser till att plocka ut ström där du får högst faktiskt effekt.
Med power optimizers så påverkas inte hela slingan om 1 panel skulle vara skuggad.

I mitt fall som kör 2 mppt kanaler bara. Dvs 2 slingor så skulle en panel skuggas tappar jag effekt från hela slingan.


Värt att notera är att Power optimizers eller för den delen micro inverters som också finns blir dyrare per panel. Men återigen har man skuggor som vandrar så får man ut större uttag över en större tid än utan.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Nerre »

Även om det är öppet mot himlen så finns det ju moln som är svåra att undvika, och de kan ju skugga panelerna ojämnt.

Men visst, det handlar om hur mycket man är beredd att betala för de där sista procenten i verkningsgrad.
Skriv svar