Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Lasp: Intressant.

Som sas där är det extremt viktigt att man monterar allt fast och snyggt samt har avskiljare. Detta har jag i mitt och har följt alla dessa bestämmelser. Den jag inte sett innan är denna:
„ I solceller där tomgångsspänningen är högre än 120 volt ska isolationsövervakning installeras
Nån som har mer info om det? Nu har jag inte över 120VDC i nuvarande system men det kommer ligga på närmare 450-500 på nästa och då blir det kritiskt att få med den punkten.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

fästen.jpg
Skissat på nya fästen till systemet nu. Istället för att skruva en skruv uppifrån ner i träet så ser de nu ut så här:

Så det jag tagit är ett plattjärn som jag sedan svetsat på en m8 gängstång. Ovanpå använder jag samma bockade plåtbit som jag hadde innan.

Denna biten sitter skruvad sidledes istället uppifrån och bör således ge bra mycket bättre hållfasthet. Nu ska bara ett x antal sådanna tillverkas. Kostnad mot köpes är bra men tiden som går åt är kanske inte så billig. Men tror jag fått till och kan göra ganska många på en och samma timme.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Har försökt skissa på en ritning över hur sakerna är kopplade men har inte fått till något program som gör smo jag vill...


Men i regel ser det ut så här:


3 st paneler i serie. x5 i paralell. Detta ger 15 paneler total.
Ingående spänning på ca 105v max och runt 90 vid drift.

PV -> Säkring 10A -> Sammankoppling -> Huvubrytare -> Inverter
PV -> Säkring 10A -> sammankoppling....
x5

Här saknas dock Överspänningsskydd samt jordning av panelerna. I nya anläggningen är detta inplanerat så det kommer om någon vecka eller 2. Får hoppas på att det inte åskar för mycket....


Batteri -> 150A säkring -> Huvudbrytare -> Inverter
50mm2 kabel mellan batteri och inverter. 48v och ca 200Ah

Inkommande ström -> Huvudbrytare -> Säkring -> Inverter
6mm2 kabel. Kopplat på ett 3fas uttag idag... Avsäkrat 16A. 3fas pga av att det inte är permanent inkopplat och kommer göras om.

Inverter -> Huvudbrytare -> Säkringar -> Ut till vissa delar av huset/verkstaden


Ni får visualisera hur detta ser ut. Jag ska ta ett kort på hur existerande ser ut. Jag har monterat allt på en större platta som sedan är uppskruvad på väggen.

Nu kommer denna uppsättningen bara finnas kvar en kort tid till innan jag byter till ett 3fas system efter mycket tittande och grubblande.


-------

Papper till EON för det nya systemet är inskickat. Det kommer bli 12kw 3 fas system med batteribackup. Invertern är på nominellt 10kw från batterier och max 14.5kw från Sol. Från nätet klarar den plocka in 16kw som mest. Detta kommer dock köras på 16A huvudsäkring på inkommande så får se vad EON säger om vad max Soleffekt faktiskt får vara.
Supporten och Elektrikern jag varit kontakt med kunde inte svara på detta. Teoretiskt kan man tycka det borde vara runt 11500watt (Snabbt höftat i huvudet)
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Nästan 50 fästen gjorda. Så här ser dom ut (Förutom att bara detta fästet är målat så långt)
fäste2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av MiaM »

Tänk på att alla omkopplare för att välja mellan inverter/reservkraft och vanliga elnätet måste vara riktiga reservkraftsomkopplare. De kostar flera tusenlappar styck (för en rent manuell). Orsaken är att det ej valda läget måste garanterat vara isolerat innan det valda läget kopplas in. Om det blir överledning mellan strömmen från din inverter och vanliga elnätet när det är strömavbrott på vanliga elnätet så grillar du nätägarens personal när de felsöker och du skickar ut ström baklänges.

Tyvärr är väl den mest prisvärda varianten att helt enkelt ha dubbla uttag för t.ex. tvättmaskin å sånt och flytta stickproppen, Inte nån jättebra lösning...


Är det inte bättre att se till att invertern är stark nog att orka driva hela huset, ha en enda reservkraftsomkopplare för i princip hela huset, och om solen inte räcker så mata både batteriladdning och inverter med lämpligt nätaggregat?

Fast nu verkar du ju ha skaffat en sån inverter som ligger "online" - då kan du ju inte ens ha nån omkoppling eller liknande, den "dör" så fort det blir strömavbrott och eventuellt val mellan att köra tvättmaskin & co på sol eller nät går inte att göra utan det kommer köras på det som finns. Möjligen om du har en enfasinverter och vill kunna välja att flytta runt laster till just den fasen, då är det dels vettigt att kunna göra det valet och omkopplarna behöver dessutom bara vara godkända för 400V AC utan särskilt mycket special så att säga.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Nerre »

Räcker det inte med att ha en "3-läges" omkopplare? I och med att den alltså passerar ett off-läge mellan de två on-lägena så är det väl i princip obefintlig sannolikhet att det skulle kunna bli fel?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

MiAm:
Nerre: Kravet som sådant är att det ska i grova drag: Finnas ett dödläge emellan, klara bryta max avsäkrad ström med marginal, samt gå att låsa den i ett visst läge.


Kan tillägga att den nye Online invertern är skickad. Och nej den stänger inte av sig om nätets ström dör. Den slutar bara mata ström mot nätet. Den kommer dock ändå förse mitt hus med ström.

Special med den är just att den har ett extra last-uttag. Detta kommer mata huset. Detta uttaget kan drivas på sol/batteri utan att nätet är inkopplat. Den kan också plocka in ström från nätet till just last-porten ifall att nät finns och det inte räcker till med solen. Dvs den agerar omkopplare.
Och valet föll på denna just pga av att jag vill kunna ha ström även om nätet dog samt slippa fippla med en manuell omkopplare. Detta gör att jag måste köra allt igenom den. Det kommer dock tillkomma en omkopplare på utsidan för att kunna plocka bort och serva invertern men något som läggs till vid senare skede.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

En brytare som denna skulle i regel kunna fungera. Dock är den inte låsbar men som jag förstod det från ena elektrikern här var att om man satte den i ett skåp som var låsbart och med indikering (t ex transparant lock) så kan det fungera.
Nu ska jag dock inte ha sådan utan jag kommer ha en riktig avskiljare innan invertern. Efter har jag 4poliga brytare som sitter i proppskåp.
brytare.jpg
Fick idag papprena från EON att jag är godkänd för att producera 11kw solel till deras nät. Signerat och återskickat. Så efter det ska elektriker bokas in och få det inkopplat (Det som jag inte ens byggt ännu....)

Det som kommer inom kort är:

Bild på nuvarande inkoppling av elen samt batterier.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Nerre »

Det går ju annars att modifiera vredet så det blir låsbart. Kan får ju skilja på själva brytaren och det som den manövreras med.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Går det med.

Sitter och tittar på köpare av elen. Inte helt lätt heller och en gigantisk djungel. En bra källa som jag tittat och läst mycket på är:
http://bengtsvillablogg.info/

Sedan spanade jag in Eons hemsida för att se status på mitt ärende.
Och min elektriker måste vara en jäkel på att va duktig:
eon.jpg
:D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Och nu har EON godkänt de inskickade papprena och har nu skickat arbetsordern till en montör för att byta mätaren.

Så med lite tur byts detta nästa vecka.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Håller på att slänga upp för att sätta paneler på nästa tak också. Dessa kommer ligga helt dikt med samma vinkel som taket åt väster. ca 15 graders lutning.

Tog 2 kort på det ivf så man får en hint om hur det är infäst. Här kommer också de nya fästena användas direkt. Blir 1 sträng med 18 paneler på raken på denna.

Börjat lägga reglarna. Panelerna hamnar 60mm ifrån taket så det bör räcka med kylningen.
tak1.jpg
Infäst med vanliga vinkeljärn och butyltätning bakom i mängder för att det ska hålla tätt.
tak3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Eli »

"samma vinkel som taket åt väster. ca 15 graders lutning"
Inte så bra.
Det skulle säkert löna väl sig att ha lite spridning mellan panelerna och luta varje individuellt med lämpligare vinkel åt söder i stället, även om det är besvärligare att få till.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Eli: Nja njä. Om vi räknar på det lite fort. För att jag ska kunna luta det på 30 grader eller mer åt söder på det taket så kommer jag kunna ha ca 12 paneler om de inte ska skymma varandra stora delar av dygnet. Detta pga av taket idag.

Visserligen kommer jag då upp till ca 99% effektivitet mot nuvarande 85%

0.99*260*12 = 3088w
0.85*260*18 = 4071w

Så med nuvarande får jag ut beräknat nästan 1kw mer i effekt. Samt kan fånga kvällssolen.
Ovan är alltså taket som vetter åt väster. Eftersom det är så låg lutning så är det helt ok.

Tar vi taket som är rakt mot söder. Taket där är också ca 15 grader. Jag har satt dessa på 21 graders lutning nu.
på 15 grader söder har man 93%. på 21graders lutning som jag har idag som är max om jag ska få upp 24 paneler får jag ut 95%
Lägger jag dessa ner på söder taket till 15 grader så kommer jag således sänka verkningsgraden något. Men det jag vinner är att jag istället kan ha 4 paneler till.
dvs:
0.99*260*24 = 6177w
0.95*260*28 = 6916w

Så vad är nackdelarna? Givetvis kostar det mer med fler paneler men det är en investeringsfråga och över tiden sparas det in.
Nackdelen med att man låter de alla vara lyfta mot söder? Jo snön kommer fastna mellan panelerna.

Fördel med högre lutning är att snön åker lättare av samt att man får mer solel på vintern. Däremot slår det jämt ut över ett helt år då sommaren ger mer instrålning och i sverige har vi mest sol på just sommaren så det är där jag optimerar.

Sedan så ser det också snyggare ut om alla paneler ligger dikt an :D


Så på dit påstående om att lönar sig säger jag, nej det lönar sig inte i det långa loppet. Då jag måste upp i mer än 30 graders lutning och då får jag så pass färre paneler. För att inte tala om så pass mycket jobbigare att bygga ställnignar för panelerna.

Långt utlägg men lika bra att jag förklarar tankarna. Jag har i början också jagat 40graders lutning rakt mot söder men tittar man på antalet paneler kontra vad man egentligen förlorar i effekt så är det inte värt det i mitt fall.

Edit: Men jag är öppen för förslag samt att förändra vad jag tänker. Så länge det baseras på minst 15 år frammåt.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Nerre »

Det är visserligen sant att vi har mest sol på sommaren, men det är också då elbehovet är som lägst.

Men du kanske får ett fast pris per kWh oavsett tid på året? Då är det ju vettigast att optimera på sommaren.
Skriv svar