Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Berätta om dina pågående projekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är väldigt sällsynt att moln orsakar delskugga över hela installationen.

Det är fasta förmål som skuggar som är problemet som man eliminerar med solaredgesystemet, mikroinverters osv. Det ökar dock priset med ca 20-25 % för panelerna. Observera att de inte ger mer effekt/ energi utan de gör att skuggade pneler inte sänker hela strängen.

Vid oskuggad belysning blir det ingen skillnad i princip.

Det går att lösa med andra metoder, tex tunnfilmsceller som inte är lika känsliga för delskugga.
De ger också högre modulspänning så färre behövs för att nå rätt spänning.

Kr/w är ungefär detsamma för medelsolcellen av kiseltyp och tunnfilms. Det krävs dock mer yta av tunnfilm.

En fördel med de senare är att de är mörka/svarta i sig själv, vilket ger en snyggare installation mot ett mörkt tak. Billigare polykristallina är ju blåaktiga, det får bli monokristallina kiselceller som är dyrare (men bättre verkningsgrad)

Tunnfilm har också lägre verkningsgradsförlust pga temperaturen.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Precis som ovan skrev. Molnen som sådan är inte det stora problemet utan när man har skortstenar, hus, träd eller andra föremål som skuggar.

Jag har inget sådant.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Ja hur står jag till nu. Nedan kan en bild synas där jag hängt upp den nya invertern. Det gamla systemet har fått plats på sidan istället tills vidare.
Jag har plockat bort ena skåpet så den får gott om plats men det är en tung sak. 47kg och 60cm hög och 50cm bred gör att det behövs lite plats.
20160714_180622.jpg

Här har jag satt in en brytare samt åskskydden i en låda. Jag kommer ha en låda per sträng. Man kan i regel lägga det i samma men jag vill ha det helt åtskillt.
20160714_181951.jpg
Jag hoppas att kabel samt strömställaren för AC sidan kommer imorgon så jag kan planera ut vart det ska sitta. Jag måste även skaffa kabelkanal att dra de olika kablarna i så man kan gömma undan det lite.

Reflektion över invertern är att den tyvär inte är dammskyddad och det är lite synd. Det finns många som är just skyddade för detta men denna är inte det. Sedan har den både brytare för PV sidan samt även AC sidan så den är i regel godkänd utan att ha detta externt. Nu kommer jag ha externa ändå då de på invertern inte är låsbara samt svåra att överblicka då de sitter under.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jockeh
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2016, 17:54:25
Ort: Gotland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Jockeh »

Hej! snyggt projekt! kul att se!
tänkte själv testa PIP-4048 men såg att du nu skall köra på Mpi hybrid nu?

hur tänker du i och med detta ? velar själv om man skall köra 3 st PIP-4048 eller en hybrid..
hybriden bättre eller? inte insatt ialla funktioner ännu...
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Skillnaden mellan de olika serierna är just "hybrid"

dvs Hybrid serien kan man sälja el/skicka ut el på nätet igen samtidigt som man också har en last källa som kan vara som UPS.
Därav att jag ska köra med Hybrid

Jag kommer till en början ha kvar min 4048. Mest för att jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Ev kan hela den enheten inkl alla brytare och så komma till försäljning men inte närmaste månader eller 3 :)

Uppdatering: Nej har inget sedan sist. Har inte gjort något mer i helgen då det varit svensexa samt måste bli klar med veden. Räknar att Kabel samt brytare kommer imorgon. Då ska den sättas upp samt jag ska dra ekkx kablen från befintligt mätarskåp till verkstaden. Blir att gräva ner den. Ca 80 meter....
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Eons elektriker kom innan idag. Tyvär kunde han inget göra då min elektriker inte gjort det han ska, dvs byta brytaren i huvudskåpet till en 4 polig samt sätta dit klisterlappar.

Så efter att jag fick tag på han lovade han att komma ut nästa måndag de första han kan då han var tillbaks från semestern.

Ingen brådska för min del då jag också har saker kvar att göra innan jag kan börja producera någon el mot nätet i större omfattning.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Roadtrip på 400km idag. Så får man se vad man kommer hem med.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Detta har anlänt:
paneler.jpg
Har även byggt ihop inkommande el. 3fas handske som är skyddad åt båda hållen dvs båda är "honor". Denna är godkänd för 32A.
in.jpg
Den som är flink ser även att brytaren inte är rätt. Sitter en 3+1. Hoppas rätt kommer nästa vecka dvs 4 polig så jag kan bryta nollan med. Nu är inte denna kritisk då det sitter en 4 polig på maskinen samt sätts en 4 polig vid mätarskåpet men jag vill ha det rätt här med.


Utgående panel. Denna kommer skicka backupström till huset nu i början tills jag funderat på ev kraft-omkopplare. Blir dock först när mätarskåpet är flyttat. Har bara kopplat in ett 1-fas uttag som ska sitte där inne i skåpet. Kommer vara utgående 3-fas smo går till servrar samt huset. Då alla invertrar som kör Sol kopplar ifrån sig om nätspänningen försvinner och så gör också denna på matande sidan. Fördelen med denna invertern och det extra uttaget.
ut.jpg


Sido note så här långt: 3 fas kontakterna ovan har omvänd ordning mot kablen och dess färger. Så man får vrida ledarna innuti för att det ska passa ihop. Något störigt och något extremt jobbigt med 5g10 kabel men det går.



Elektrikern kommer på måndag så hoppas ha allt monterat tills dess samt en slinga paneler på taket till så jag kan testa. På tisdag alt onsdag ska byte ske av mätare och så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av rikkitikkitavi »

Solcellsgrossen.se har nu bra pris på trina 275 W mono paneler, 1850 sek/st

60 cells, 1640*99x mm alltså.

Jmfrt med en budget 250W ger denna alltså 10% mer
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Mycket bra pris för att vara MONO och bra effektivitet helt klart! Hade jag vetat om dessa hade jag köpt dem istället helt klart.

Men för skojs skull så räknar vi lite på det bara för att se hur de ligger till :)

250w har jag fått pris på 1500kr st. Dvs 6kr/watt (Dock fick jag priset efter jag köpt de 260w panelerna så orkade inte krabba med olika paneler samt min order på 40 paneler)
Såldes vanligtvis för för 1650sek/st och det skulle vara 6.6kr/watt
De jag köpte var på 260w för 1750 sek. 6.7kr/sek

De du länkade är 275watt och blir då 6.7kr/watt

Så ja helt klart bra pris. Är nästan så man blir sugen att köpa en omgång till då det är just mono :) Men ja jag kan inte nyttja mer än jag har då jag ändå bara har 16A huvudsäkringar.



12 paneler till uppe på taket. Ligger just nu 13st kvar i kärran som ska upp. Har även provstartat nya invertern. Men imorgn ska vi se om vi kan producera lite el.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mono mest för utseendets skull.
Men priserna sjunker ju hela tiden, så om några år är vi nere i 4 kr/W.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Ja det lär vi vara och effektiviteten ökar dessutom. Finns ju som sagt paneler med >21% idag men tyvär är priserna något höga ännu.

Det är som all teknik. Väntar man på att få det mest effektiva kan man likväl flytta ut i skogen och skita i det... Det ändras för varje dag. 8)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av lillahuset »

Det är som med all teknik, man får försöka hitta en lagom punkt på pris-prestanda kurvan. Allt som är nytt idag är omodernt imorgon.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Idag fick jag upp 18 paneler på taket samt körde igång den nya Invertern på allvar och det funkar. Det som känns segt är ju att max ut på en fas är 3300w när man vant sig vid den andre som kan trycka ut 4kw :)

I-lands problem dock.

Har just nu 15+18 paneler kopplade mot den. Har 7 till som ska upp senare nästa vecka. Har även en del skyddande av kablar till panelerna att göra samt kabelkanaler ska upp med. Imorgon ska elektrikern komma förbi "hoppas jag".


Bilder kommer senare på hur det ser ut.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är väl inte ofta du får max från panelerna och säkringarna på försörjningen begränsar?

Ja, om några år när det är dags att lägga om taket har priset fallit så då blir det nog lite paneler...
Svarta mono eller tunnfilms matchar snyggt.

(Huset går i rak nord sydlig riktning med 45 graders fall på taket och enligt PVGIS får man då ut ca 850kWh/kWp installerat )

Kanske det finns rimligt prisatta semitransparenta för uterummet då också (rakt i söder, 22 m2 kanalplasttak)

Turligt har vi 25A huvudsäkringar men nätägaren tar max 16A enfas
Skriv svar