Gitarrpreampkompressordistekoprojektet

Berätta om dina pågående projekt.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Gitarrpreampkompressordistekoprojektet

Inlägg av Pedalosaurus »

Här är min prototyprigg där jag för närvarande testar den lilla förnämliga kretsen ssm2166. Det är en mikrofonförförstärkare med kompressor och noisegate. Den ska utgöra inputen på gitarrförstärkaren. Efter den blir det en tonestack EQ följt av overdriven och slutligen delay som är baserat på PT2399. Just nu testar jag 2166:an och kommer att anpassa den noggrant till gitarrsignalen. Jag använder en FET buffer för att höja inimpedansen till 500k, men jag ska testa att köra direkt in i 2166:an istället. Den har en OP på ingången konfad som icke inverterad förstärkare och jag tror att det går att modifiera den och slippa ha en extern buffert. Vi får se. Testet har utfallit till belåtenhet. Tror det blir bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32783
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrpreampkompressordistekoprojektet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kul projekt. :tumupp:

Jag har ju en gitarr att bygga klart och skulel vilja ha en gitarrsynth till den men misstänker att det slutar med en enkel rörhäck, en Fenderklon.

I takt med att du får grejer att fungera, släng upp lite scheman! :wink:
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Gitarrpreampkompressordistekoprojektet

Inlägg av superx »

Coolt! Impedansen in verkar vara 180k vilket är i lägsta laget, inte beroende på gitarr etc behöver det inte vara så dåligt heller. Däremot står det i databladet att "input level" är 1Vrms. Oklart vad det betyder, men det låter lite lågt om du vill kunna få rena ljud ut ur burken.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Gitarrpreampkompressordistekoprojektet

Inlägg av Pedalosaurus »

Nej det är inga problem, gitarren ger max några hundra millivolt ut, så det blir bra. Jag testade och ljudet är mycket rent från kretsen. Kompressionen kan ställas mellan 1:1 och 15:1 vilket är rätt kraftigt! Dock är det ingen poäng att ha för hög kompression eftersom man får mer brus i decayfasen. Men där får man lira med noisegaten så att den stänger på ett snyggt sätt. Man har också en limiterfunktion (rotation point) där man kan sätta nivån där kompressorn börjar jobba. Rätt praktiskt.
Jag lägger upp rapporter och lite scheman allteftersom arbetet fortsätter.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Gitarrpreampkompressordistekoprojektet

Inlägg av superx »

Ok! Bra att du testat. Output från olika gitarrer varierar kraftigt, så det kan vara svårt att veta vad som behövs utan att prova. Kretsen kanske inte klipper hårt förrän vid flera volt heller.

Kompressorer är kul och kan ju konstigt nog användas både för att öka och minska upplevd dynamik beroende på tiderna. Vad vill du uppnå? Anpassa nivån in i dist-delen?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Gitarrpreampkompressordistekoprojektet

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja om man kan plana ut den annars extremt dynamiska gitarrattacken så kan man finlira med overdriven och få en mycket subtil klippning av signalen "hela vägen" sas. Har byggt andra liknande lösningar till pedaler som fungerar och låter väldigt bra, så det är mitt mål.
Skriv svar