Laga min fina gamla DVD/BlueRay spelare...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kallödning
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 maj 2016, 08:23:09

Laga min fina gamla DVD/BlueRay spelare...

Inlägg av kallödning »

Jag har i många år haft en väldigt fin Oppo DVD/BluRay (och i stort sett allt annat man kan tänka sig i fråga om Audio i detta format) som jag varit väldigt nöjd med tills den gick sönder (se nedan).

Spelaren är av en modell som inte officiellt sålts i Sverige och köptes med en regionmod installerad av en butik som inte längre finns. Oppo säger sig därför inte kunna reparera spelaren i Sverige och att sända den utomlands känns som ett sista alternativ då det nog kostar en bra slant i porto och sedan finns risken att felet ändå inte går eller lönar sig att reparera...
En ny "likvärdig" (men förstås med en del nya finesser som jag inte bryr mig om som 3D och 4k) kostar typ 7000-8000 eller mer varför jag tänkte lägga lite tid och möda på att se om jag kan fixa den...

Felet är inte med själva uppspelningsfunktionen utan på senare år har fjärren slutat fungera av och till och nu senast lagt av helt och hållet. Trist nog är det en del viktiga funktioner som BARA går att göra med fjärren och dessutom litar jag helt till automation med universalfjärrkontroll för att familjen skall bemästra hembion så att knappa manuellt är inte ett alternativ för mig...

Jag har med 99% säkerhet konstaterat att det är spelaren som är problemet då två olika fjärrkontroller (Oppo orginal och en LogitechOne som fungerar med andra apparater) båda slutade fungera samtidigt.

Spelaren har en "regionmod" som är monterad "på vägen" från frontpanelen till huvudkortet i spelaren genom att en lång flexkabel bytts ut mot två kortare med ett litet kretskort i mitten (se bilder - trist nog verkar inte detta forum hantera info om hur bilder är tagna med för vinkel på kameran så det blev lite som det ville). På detta sätt kan den "fånga upp" IR signaler och ändra regionkodning.

Jag har som första steg provat en enkel extern IR mottagare som är kompatibel med spelaren men det löste inte problemet (den blinkar när signaler mottages från båda av mina fjärrkontroller vilket också tyder på att dessa fungerar) vilket inte löste problemet så felet är INTE den inbyggda IR-mottagaren.

Jag har fått tipset att det fel jag observerat kan bero på att regionmoden pajat och tänker därför först och främst prova att ta bort denna och se om det löser problemet.

Trist nog verkar det inte helt enkelt att få tag på en tillräckligt lång flexkabel (se separat tråd) men fick tips om en säljare på ebay som kanske kan fixa det. Om det är detta fel finns det fortfarande regionmod att köpa på ett par ställen så då får det bli att beställa en ny - jag har material från minst tre eller fler regioner så en spelare utan regionmod är värdelös för mig...

Medan jag väntar på att få tag på en kabel skall jag prova att ta bort flexkablarna, spruta på lite kontaktsprej och sedan sätta tillbaka dem igen för att se om det kan ha blivit oxid / dålig kontakt.

Får se vart detta tar vägen... håller tummarna att det skall lösa sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.