Nätaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Nätaggregat

Inlägg av pheer »

Jag köpte en vridtrafo (1,5kVA, max 6A) för ett tag sedan som jag tänkte bygga ett nätagg av. Här kommer lite info om projektet.

Det började med att jag skulle testa trafon för att se att den fungerade. Då visade det sig att den har en stor startström. Se tråd.

Det första steget blev då att konstruera en mjukstart(och mjukstopp) och den är nu i stort sett färdig. Den baseras på en triac styrd av en liten PIC. Jag hade lite problem med triacen till att börja med. Se tråd.

Strömförsörjningen består av ett "transformerless power supply". Tagen från Microchips AN954. Medelströmmen är 2mA och spänningen hamnar då på ca 4,5V. PICen klarar sig på endast 2,0V så det är inga problem. Det man får tänka på i detta fall är att spänninge/strömmen till optokopplaren inte blir för liten.

Triacen är av typen "snubberless" och behöver således ingen snubberkrets. Optokopplaren tänkte jag pröva att köra utan snubber och se hur det går. Pajar den så lägger jag till en snubber.

Då DC+ = L1 så sker nollgenomgångsdetektering genom att koppla neutralledaren via ett motstånd till en ingång på PICens external interrupt pinne. Den är konfad för att ge interrupt vid falling edge. Den kommer då att ge interrupt strax före nollgenomgång. Ingångssteget är av typen schmitt-trigger som går låg då insignalen sjunker under Vdd*0,2. Det finns lite info om detta i MicrochipsAN236

Jag har använt en 40W-lampa som last under utvecklingen och har då kört med 3s för 0-100%. Någon som har något bättre förslag på tiden innan jag testar med trafon?

Det som återstår nu är nån visning av ström och spänning, cada ett kretskort, bygga en stabil låda till trafon. Fortsättning följer...

Schema
Bild
Prototyp
Bild
Senast redigerad av pheer 24 mars 2008, 19:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

bara undrar varför man ska krångla till det så :D

själv så tog jag ett lagom effektmotstånd och en tvåstegsströmbrytare
först slår man på strömmen till vridtrafon och nästa steg så kortsluter man motståndet

har fungerat klanderfritt i över tio år nu

fördelen är att om man vill köra med lite högre inre motstånd i trafon så slår man bara på steg ett, då får man se till att inte bränna bort mer än 200w i motståndet, denna koppling har sina fördelar om man inte vet hur saker beter sig
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Hehe, så kan man ju göra, MEN jag tycker om att programmera så därför fick det bli som det blev. Man skulle ju kunna köra din variant fast med MCU, relä och effektmotstånd. Men jag hade inget lämpligt motstånd hemma.
Skriv svar