Mjuk starta kylskåps kompressor

Berätta om dina pågående projekt.
rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Re: Mjuk starta kylskåps kompressor

Inlägg av rs2_nisse »

Nu har jag äntligen fått lite tid över till att experimentera med party coolern och det med stor framgång. Från att invertern inte klarat att starta den alls till att starta den utan problem och invertern varnar inte ens för överbelastning. Det jag gjorde var att ta bort den tidigare start apparaten och kondensorn som var original (den var kortsluten över motståndet och fyllde ingen funktion i start ögonblicket) och ersatte den en på 6uf (orginal 3uf) och det verkar funka perfekt. Så tack för den värdefulla hjälp jag fått av speciellt xxargs.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mjuk starta kylskåps kompressor

Inlägg av xxargs »

Roligt att det fungerar för dig, att PTC-motståndet i startapparaten kortsluter start/driftkondingen precis i den känsliga startmomentet om man har vekt elnät som växelriktare, är verkligen irriterande då att avstå/ta bort PTC-motståndet helt, ger med driftkondingen mycket starkare start med i stort sett halva startströmmen och i många fall förmågan att återstarta kompressorn vid korta strömavbrott trots mottryck i systemet, vilket inte går med ren PTC-start utan konding till hjälp.

Men som sagt kolla att kompressorns temperatur efter en lång stunds körning inte blir mycket hetare än innan konverteringen (några grader upp eller ner har ingen betydelse men är det > 10 grader varmare så bör man fundera på varför)
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Mjuk starta kylskåps kompressor

Inlägg av exile »

Om man är orolig att kompressorn tar skada (vilket jag inte tror) kan man istället för att ha en 6µF, så ersätter man två 3µF var av ena är kopplad i serie med PTC.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mjuk starta kylskåps kompressor

Inlägg av xxargs »

Tveksamt om det går så mycket ström genom 3 µF att PTC blir så varm att den stryper, de är liksom designade att gå i spärr vid typ 5 Ampere ström , inte typ 0.216 ampere som det blir med 3 µF även om den skulle kopplas direkt över inkommande matning. Över motorn i driftläge så är det troligen närmast halverad i ström.

Det är inte värt ansträngningen IMHO. - bättre att kolla ut att se om 3 µF kondingen gör lika bra jobb som 6µF vid starten.

och är inte värmen på kompressorn högre efter modifieringen än innan när det körde med startapparat så skulle jag inte bry mig att jag kör på 6 µF ;-)
Skriv svar