Cykel+generator

Berätta om dina pågående projekt.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Cykel+generator

Inlägg av henketobbe »

Hej!

Har länge funderat på att bygga om en vanlig cykel till en träningscykel som levererar ström. har några frågor som jag skulle vilja veta svaret på så jag vet om det är någon vits att börja på det här projektet.

vad ska jag ha för generator? bilgenerator?
behöver axeln på en bilgenerator snurra fort och lätt eller sakta och tungt?
ska jag koppla så att generatorn levererar ström direkt till saken eller så att den laddar ett bilbatteri som jag sedan tar ström ifrån?

det kanske är någon som har gjort det här redan eller hittar nån sida med nån som gjort det, berätta/länka gärna i sådana fall!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Generatorn är ju byggd för att snurra i minst 1000varv per minut. Så det ska vara ganska bra snurr på den. Det går nog att köra den direkt mot en förbrukare. Men du behöver nog en ganska stor kondensatorbank om laddnings regulatorn ska funka.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

finns det nån annan generator jag kan använda, som inte behöver snurra lika många varv?
sen undrar jag: är det spänningen eller strömmen eller båda, som blir högre vid fler varv?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Du får vell ha någon form av utväxling, vilket borde vara enkelt att fixa med olika stora hjul/kuggar & anpassa detta till en normal cyklings takt.
Och en sjusterbar strömbegränsare så du kan sjustera belastningen!.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

"Och en sjusterbar strömbegränsare så du kan sjustera belastningen!. "
vad menar du?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Späningen regleras med laddnings regulatorn. Vid högre varvtal kan du ta ut mer ström. Hur många varv den snurrar beror på hur länge du cyklar.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

är spänningen den samma vid lågvarv som vid högvarv?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om varvtalet är tillräcklig ger den ca14.4V med regulatorn.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Rätta mig om jag har fel men en människa (normal) kan avge en effekt på maximalt cirka en hästkraft. Tränade atleter ligger givetvis aningen högre.

Alltså kan man inte räkna med att driva några större saker med en träningscykel+generator.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

1 Hp = 746 Watt
stämmer det du säger så kan man teoretistk kunna driva tja en dator,
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Räkna med att man kan avge ca: 480W över en längre tidsperiod.

gOry: är det inte 726W = 1 hp???
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Ha ha... jag kommer med tredje budet 1 Hp = 736 W.
En oreglerad generator ger en utspänning som är proportionell mot varvtalet, vridmomentet är proportionellt mot strömuttaget vid ett givet varvtal.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Jag kikade precis i min formelsamling för att kolla var det exakta talet var.

735,5 Watt = 1Hk.

Där har ni det exakta, men man säger generellt att 736 watt = 1Hk.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hm, kanske inte är rätt person att svara på frågan, för skulle jag bygga en cykeldriven generator skulle jag kolla efter en påhängsmotor dagen efter :twisted:

mitt allternativ är en bilgenerator,hög utväxling med kuggrem för minsta förlust på utväxlingen och sedan ta bort regulatorn och ersätta det med en reglerbar spänning från batteriet, då kan du reglera strömmen om du trampar rimligt fort
och om du reglera strömmen reglerar du momentet samtidigt, eller rättare sagt man reglerar effekten manuellt för att passa mot det man har ork att leverera
fördelen är att du kan välja vilket varvtal och moment du vill ha, inte det som batteri/regulator skulle ge, naturligtvis får man hålla koll så man inte överladdar batteriet

en enkel pulskvots reglering till magnetiseringen är både lätt att bygga och energieffektiv
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Jag hjälpte min gamla lärare från mellanstadiet med ett sånt projekt för http://www.tanknik.com.
Generatorn drevs med rem från svänghjulet på en träningscykel och det räckte fint för att driva en liten 12V TV och videokamera. Inget batteri eller kondensator, men vi fick starta magnetiseringslindningen med ett 9V batteri.
Skriv svar