Cykel+generator
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
- Ort: Östersund
Cykel+generator
Hej!
Har länge funderat på att bygga om en vanlig cykel till en träningscykel som levererar ström. har några frågor som jag skulle vilja veta svaret på så jag vet om det är någon vits att börja på det här projektet.
vad ska jag ha för generator? bilgenerator?
behöver axeln på en bilgenerator snurra fort och lätt eller sakta och tungt?
ska jag koppla så att generatorn levererar ström direkt till saken eller så att den laddar ett bilbatteri som jag sedan tar ström ifrån?
det kanske är någon som har gjort det här redan eller hittar nån sida med nån som gjort det, berätta/länka gärna i sådana fall!
Har länge funderat på att bygga om en vanlig cykel till en träningscykel som levererar ström. har några frågor som jag skulle vilja veta svaret på så jag vet om det är någon vits att börja på det här projektet.
vad ska jag ha för generator? bilgenerator?
behöver axeln på en bilgenerator snurra fort och lätt eller sakta och tungt?
ska jag koppla så att generatorn levererar ström direkt till saken eller så att den laddar ett bilbatteri som jag sedan tar ström ifrån?
det kanske är någon som har gjort det här redan eller hittar nån sida med nån som gjort det, berätta/länka gärna i sådana fall!
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
- Ort: Östersund
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
- Ort: Östersund
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
- Ort: Östersund
hm, kanske inte är rätt person att svara på frågan, för skulle jag bygga en cykeldriven generator skulle jag kolla efter en påhängsmotor dagen efter
mitt allternativ är en bilgenerator,hög utväxling med kuggrem för minsta förlust på utväxlingen och sedan ta bort regulatorn och ersätta det med en reglerbar spänning från batteriet, då kan du reglera strömmen om du trampar rimligt fort
och om du reglera strömmen reglerar du momentet samtidigt, eller rättare sagt man reglerar effekten manuellt för att passa mot det man har ork att leverera
fördelen är att du kan välja vilket varvtal och moment du vill ha, inte det som batteri/regulator skulle ge, naturligtvis får man hålla koll så man inte överladdar batteriet
en enkel pulskvots reglering till magnetiseringen är både lätt att bygga och energieffektiv
mitt allternativ är en bilgenerator,hög utväxling med kuggrem för minsta förlust på utväxlingen och sedan ta bort regulatorn och ersätta det med en reglerbar spänning från batteriet, då kan du reglera strömmen om du trampar rimligt fort
och om du reglera strömmen reglerar du momentet samtidigt, eller rättare sagt man reglerar effekten manuellt för att passa mot det man har ork att leverera
fördelen är att du kan välja vilket varvtal och moment du vill ha, inte det som batteri/regulator skulle ge, naturligtvis får man hålla koll så man inte överladdar batteriet
en enkel pulskvots reglering till magnetiseringen är både lätt att bygga och energieffektiv
Jag hjälpte min gamla lärare från mellanstadiet med ett sånt projekt för http://www.tanknik.com.
Generatorn drevs med rem från svänghjulet på en träningscykel och det räckte fint för att driva en liten 12V TV och videokamera. Inget batteri eller kondensator, men vi fick starta magnetiseringslindningen med ett 9V batteri.
Generatorn drevs med rem från svänghjulet på en träningscykel och det räckte fint för att driva en liten 12V TV och videokamera. Inget batteri eller kondensator, men vi fick starta magnetiseringslindningen med ett 9V batteri.