Ledmatris

Berätta om dina pågående projekt.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Ledmatris

Inlägg av B1n4ry »

Hallå!

Tänkte passa på att lägga upp några bilder från ett projekt jag håller på med just nu!
Bild

Bild

Bild

Bilden visar första modulen av sju.
Eftersom det är fusk med krestkort i ett bygge som detta så är alla led:ar monterade i en svartmålad plexiglasskiva...
Varje modul är 30x20cm och består av 7x5 pixlar som vardera består av 4st blåa LEDar på ca 2000mcd.
Den totala matrisen blir alltså 35 x 7 pixlar = 980 lysdioder, 1,4m lång och 30 cm hög.
Kolumnerna drivs av 4 st (3,5) UCN5810 och varje rad sänks av 1st BD135.
De fyra dioderna i varje pixel är seriekopplade och jag kör helt utan motstånd men har istället bra koll på inspänningen.

Hela "skylten" kommer att drivas av en pic 16F874. Antingen blir det meddelandetext i ett eeprom eller så blir det RS232 till en PC.

1:a modulen är helt klar, 2 st är borrade och skall målas i morgon.
Det som tar tid är borrandet, lödandet gick förvånandsvärt fort. 8)
Mer bilder kommer under projektets gång, under tiden kan ni ju kika lite på mina tidigare byggen på www.mohr.se

//B1n4ry
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag fastnade för termometern, så jädrans snygg :shock: :tumupp:
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Måste bara säga att du har mycket bra smak vad gäller scopet (visst är det en pm97?) samt strömtången och lödstationen :D

snygga byggen för den delen oxå :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

B1n4ry:

Håller med Fagge, temometern var riktigt snygg!

Jag gillade det blåa ljuset i NixieKlocka #3. Jag har använt sådana lådor, men aldrig tänkt på att man kan modifiera dem på det sättet... Smart!

Snygga byggen över huvudtaget, förresten! 8)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Myser när jag ser dina andra projekt :D
Vill ha!!!!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Rören i Nixie Clock #2 såg förvånandsvärt bekanta ut - väldigt snygga byggen. Termometern är som sagt riktigt snygg. Compis-datorerna kommer jag ihåg - det var de första datortypen jag använde (hade dessa i skolan).
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tjohoj!

Ni andra fastnade för temometrar, nixieklockor och whatnot! Jag fastnade för den fina 303'an. Du ser ut att ha fått tag på ett fint exemplar. Underbart att se att du vågar använda den också! Du får skava upp till Tommy i Brändåsen vid nästa träff, så kommer du garanterat få använda winchen igen! :wink:

Ok, dina elektronikbyggen verkar ju hålla hög klass också. Och snygg website förresten!

/Magnus
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag såg inga synthar på hans sida (tänkte på Roland TB 303) men när jag såg Valpen så fattade jag... Den har han dock inte byggt själv - det är vad man skapar själv som räknas här :wink:
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Du har alltså fått tag i B-7971or. Sweet!
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Tackar för kommentarerna killar! Trevligt med någon som uppskattar ens projekt! =)

PaNiC: Japp, och jag har 6 st till som skall bli ytterligare en klocka när jag får "feeling". EBay är ett bra ställe om man vill ha tag på 7971:or eller andra nixierör.

Illuwatar: *hehe* Om jag lagar mer rost och anndra saker på 303:an så har jag nästan byggt den själv... ;-) Den kommer nog snart få en fin digital PIC-baserad varvräknare som jag planerar att bygga iaf...

Snabelost: Jag var i skogen i lördags och körde, kanade av en sten så visst blev det winchning! =) Annars åker man ju inte så långt i en 303:a frivilligt.

JimmyAndersson: Från början var plexiskivan bara till för att montera rören och elektroniken på rätt höjd i lådan men så kom jag på det där med led:arna. Pimp My Nixieclock... Jag har en hel hög med sådana lådor så jag kommer nog att använda den tekniken igen men då med RGB-dioder... =)

DeeJayPA: Skåpet är en Scopemeter 97:a, den kanske hette PM97?! Fräckast är ju ändå mitt nätaggregat, den fina Nordstedts likriktarkuben med hembyggd skalbelysning. En trotjänare som jag fick av en lärare i skolan 1990 och sedan lagade (bytte säkring)... Kanske snart dax att köpa ett riktigt labbagg...


//B1n4ry
Skriv svar