Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av Platis »


Det var ju riktigt coolt, men förstår inte varför det kallas "Turing machine"? :humm:
Hur är dom konstruerade? Mikrokontroller eller endast ttl/cmos-logik?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blandad teknik kan jag tänka mig.
Man kan väl tänka sig dem som en sorts (analog) slumpgenerator lite som ett skiftregister med återkoppling som skapar en pseudorandomgenerator:
http://sharetechnote.com/html/Handbook_ ... _LFSR.html

Den populäraste turingmaskinen finns presenterad här:
https://musicthing.co.uk/pages/turing.html
Den är ju inte överdrivet avancerad, inget schema men en bygginstruktion.

inFinite Melody ser ut så här - inga programmerbara kretsar:
https://www.elby-designs.com/webtek/cgs ... elody.html

Här är det analoga skiftregistret:
https://sdiy.info/wiki/CGS_analog_shift ... s_version)


Jag har fyra paket Gerberfiler som ska iväg till Kina om några veckor. Det ska resultera i en analog brusgenerator+S&H, VCF, VCO och ringmodulator.

(Måste fixa en låda att sätta modulerna i OCH ett nätaggregat (+/-12 resp 15V).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt kabinett är klart och så här ska det användas. Här finns ingen riktig standard, bredd (innermått) är 19" (ca) och den tänkta höjden är 7" (ca). Modulerna ska få ett lite skruvhål, eller en slits och fästas i tacken med små fina träskruvar - inget fancy.
Jag räknar med att racken ska klara av de moduler jag har klara idag, jämte några oscillatorer, filer, och några andra mer "vettiga" moduler. Dessutom tänkte jag mig göra plats för två kompletta syntar.
IMG_7716.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av kodar-holger »

Om du inte redan sett det så har alla E hamnat åt fel håll utom det i mode på ADSR-modulen...

Snyggt för övrigt. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är teckensnittet - Ebola - som gör så med E:na. Det ska vara så. 8)

Här har jag lite en del att tänka på, somliga moduler matas med +/-12V somliga med +/-15V ...
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av Platis »

Snyggt! :) Vad gör du modulerna i ? Plåt? Aluminium?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gratis är gott. Kör med 0.8mm aluzink-plåt från EX-jobbet. Visst hade det funkat bättre med 1,5-2mm aluplåt men jag kör lite egen standard. Ett blankt PCB till en modul kostar runt hundralappen och det får det vara värt för att slippa etsa själv medan paneler kostar100-150 och det är inte alltid man kan hitta dem i samma höjdenhet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag besökte en kompis igår och såg hans "skotfynd": en Korg Polysix och en Yamaha DX7, båda i behov av lite healing men ändå. En P6 går ju loss på runt 15.000 på eBay. Och nähä då, jag är inte avundsjuk alls ... INTE DET MINSTA, NÄÄÄÄÄ!!!!

Själva byggprojekten har gått i stå delvis för att "mitt beslut härom (V)eckan", planering inför kommande resa, och studiecirkeln i ryska jag leder och så DIY-träffen nästa lördag.

Men kort:
Fick till rätt plåtbockning för den infinita melodigeneratorn - inte borrad men ändå.
Försöker med en ny frontpanel till lilla Soundlab minska storleken lite. Jag får leta reda på mindre rattar, för det blir trängre på¨panelen.

Moogen då?! Usch ... jag kan köpa potar och omkopplare på eBay för 2000:- men det är lite för surt för mig, så jag får suga lite på den karamellen, samtidigt som jag:
a) börjat studera föreslagna modifieringar. En del enkla som att byta en trimpot mot en vanlig pot för att kunna variera duty-cycle på VCOernas kantvågsutgång. Mer komplicerat är en smärre ändring på EGn där en extra liten krets ger mig möjlighet att reglera Sustain. En del annat rör sig ändra komponentvärden i filtret, omkopplare med två kondingar för att justera LFOns frekvensområde maximalt.
b) bara sneglat på att bryta upp schemat i moduler vilket är en aning komplicerat då ALLT sitter ihop, och baklänges ingenjörsskap är svårt ...

Råkade kastade ett halvt öga på det som jag för något år sedan utsett till "ett riktigt estradsyntprojekt", dvs ETIs T2000. Huggbävern är tvehågsen, har svårt att besluta sig och är definitivt ambivalent - björk eller asp .... vilket är godast?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I princip har jag lött (INTE LÖDAT :evil: ) färdigt korten, dvs, jag har lött upp alla komponenter jag beställde. Det finns dock glipor och jag inser att jag kan ha klickat fel, räknat VCFen två gånger och VCOerna bara en. Jag fattas massa 1N4148 och inte minst 100nF och jag måste ha två OPA2134, och de var tydligen inte "halva reapriset". Nu måste jag också gå igenom potar och omkopplare. Jag tror att jag har beställt felande potar från Thailand men jag kan ju ha räknat fel .... IGEN.

Så här ser det i princip ut. Jag har sedan fotot togs tryckt i alla kretsar i socklarna för att se vad som fattas.
IMG_8257.JPG
LFO, VCA och ADSR är helt klara och kan testas. Måste till ett +/-12V ... 15V aggregat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Plockade med kretsarna ovan och har stoppat i en del fattade komponenter jämte stiftlister resp stift för att förenkla anslutning av sladdar.
I samma veva plockade jag fram ett äldre och lite udda men kul projekt - en enchipssynth, byggt på Texas gamla ljudkrets SN76477. Kortet har varit färdigbyggt i flera år men satt med Illustrator i gårkväll och försökt få panelen så kompakt som möjlig och idag åkte jag förbi jobbet och klippte mig en plåtbit som nu är borrad.
I gammal god stil printade jag ut panellayouten på passande papper och limmade det med sprejlim på plåtabiten och lade på ett rejält lager lack.
Kortet ska fästas på en plåtvinkel som fästs in med potarna i nederkanten.
IMG_8596.jpg
IMG_8597.jpg
Du är det fanimig hög tid att plocka ihop ett +/-15V-aggregat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av Klickmans »

Tack You!

En av dom mest triggande trådar jag läst på länge, underbara bilder dessutom.
Tänk att sitta med hörlurarna och få pilla på en sån rattbestyckad Syntapparat?
Om något är magiskt så är det ljud, men en sån här är omöjlig att bygga 4-me.

Men jag tittar gärna på bilderna/filmerna, och bara njuter av dom.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min fäbless för att plocka in så många projekt som möjligt i mina projekttrådar kan ju leda till bekymmer. Var ska det här delmomentet i ljuderiet hamna, här eller i Polivokstråden?
Nu är det här egentligen något som skulle kunna serva alla moduler, så det hamnar här. Jag kan dessutom ha nämnt något om mina klaviaturer förut.

Från en gammal orgel plockade jag två klaviaturer - 2+ resp 3+ oktaver. De har fina kontakter och är helt annorlunda än den plast alla dagens klaviaturer är gjorda av.
Det mindre fick en radda motstånd inlödda i en motståndskedja, vilken man matar med ström. Trycker man på en tangent får man ut en spänning på en 'bus-bar'. Spänningen behandlas efter alla konstens regler och används att styra oscillatorer, filter och ev annat. Dessutom genererar man efter ännu mer konstiga regler pulser kallade TRIG (kort spänningspuls) och GATE (puls som är aktiv så länge tangent trycks ner).
När jag för flera år sedan lött motstånden på plats insåg jag att något var galet och det hade med kontakterna att göra. Man kan tänka sig att varje kontakt block har två växlande kontakter och jag hade lött ihop NO och NC och fick signal hela tiden från ALLA tangenter.
Idag plockade jag bort motstånden. Och här ser man hur illa ställt det är.
IMG_8976.JPG
Med tennsug (plockad ur vandringslådan) sög jag bort maximalt med tenn och så värmde jag trådarna och delade med en skalpell. Så här ska det se ut.
IMG_8978.JPG
Motstånden ska tillbaka på detta vis och den andra kontaktgruppen används för att generera GATE och TRIG. Då slipper jag gräva fram små spänningsförändringar från tangentbordsspänningen med massa fipplig elektronik.
IMG_8978a.jpg
Det är 25 kontakter att rensa och jag är halvvägs. Det är pilligt och jag fixar resten imorgon. Ska kolla hur mitt 3-oktavers klaviatur ser ut sen.
IMG_8981.JPG
(Nu är det läggdags.)

PS. Min Behringersynth kommer imorgon ... :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Behringer är testad och funkar men jag har att fatta manualen (som är alldeles för kortfattad) och spana på Youtuber-filmer som visar HUR MAN GÖR.

När jag nu sitter här i egna tankar, får jag en sorts kul idé: TÄNK OM ....

Vi börjar i bokhyllan. Vad har han bävermannen för obskyr litteratur egentligen?
Synthbok-1.jpg
Aha, den boken. Den verkar lite i träigaste laget.
Synthbok-2.jpg
Va?! Det står inget i den ens en gång.
Synthbok-3.jpg
Nu skulle man hitta en liten, med betoning på LITEN byggsatssynth och jag har ett par tankar. Ray Wilsons Noise Toaster är ett bra förslag, Linuphonen ett annat. Kan MFOS SoundLab ver 1.0 få plats?? Ett litet klaviatur med tryckknappar kan ju också få plats.
Synthbok-4.jpg
Bara en tanke ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här har vi synten som skulle kunna få plats:
Sound_Generator_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Träbo(c)ken får vänta. Jag har klippt och bockat de fula frontplåtarna till(nästan) alla moduler nu. Övre radens moduler är lödda och klara att monteras på plåtarna - allt finns faktiskt på plats.
Det blir budgetpaneler: text printas ut på papper (gärna i färg/mönstrat) fästs på plåtarna med sprejlim och täcks med duktiga lager klarlack. Hela övre ragen kan nu göras klar. Inser dock och insåg det förut att jag kunde gjort racken ett snäpp högre för det ska in en sorts slumpgeneratormodul, en 8-stegs sekvenser, ett PSU och kanske en mikrosynth byggd på en IC (finns nog omnämnd tidigare - SN76477). Just det, jag har ju en MIDI -> CV/gate att stoppa in med.

Nämner i förbigående att jag ska ta itu med Moogen (modifiera allt som går att modifiera) och Polivoksen som egentligen bara ska snyggas upp. Alla plastpaneler är borta och jag ska nu ta fram ritningar i Illustrator för dessa.
IMG_0169.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar