Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av highfive »

Hej

En låda där man bygger in saker har ju 6 ytor mot omvärlden, en av dem används för att placera lådan mot ett underlag.
Om man använder de 5 ytorna som är kvar och disponerar inpu/output jacks, omkopplare och potentiometrar på dessa på ett smart sätt, borde det att gå att få ner storleken eller så använder man ett klotformat hölje :humm:

Nu har jag bara spånat, men du kanske kan använda mitt spån till något konkret...

Med vänlig hälsning, highfive
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en liten plåtburk, egentligen en ytterkruka i plåt som ska få lite rattar och omkopplare här och där. Men det är mest en plojgrej.

Jag väntar på ett paket från England med lite sådant jag inte hittade häromkring och fyllde upp med sådant som fanns häromkring så PostNords rimliga administrativa avgift inte skulle bli så stor procentuellt sett.
Jag har resterande till några oscillatorer, filter och sekvensern i en varukorg hos Electrokit. Jag måste också måtta in sekvenserkortet i panelen och har ju massa motstånd att löda på plats på potarna till summerarna (sumererna).
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Om du använder ett klot så får du maximal volym relativt ytan. Då kan du ha pottar, ingångar m.m runt hela ytan. Blir ju lite som en hornmina eller rymdhjälm beroende på temat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast det blir lite svårmanövrerat: "Var har vi nu filtrets resonanspotentiometer???"

Men som kul mojäng till barnbarnen funkar det ju finfint.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Säger som Lorry. Tänkte inte på det!
Tänk då på hur du hittar rätt på detta klot
IMG_1569.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den vore nåt för Klickmans.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN

Säg inte för mycket, jag har ju fått ett kort av dig, som med rätt komponenter blir en kul synt.
Det börjar nu närma sig att jag blir man nog att faktiskt skaffa fram det som behövs på kortet.
Är inte riktigt där än, men när ljusorgeln är klar så tänkte jag fördjupa mig i ditt syntkretskort.

Får väl se om det går att se, :humm: såg smått ut vad jag minns.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har jag ett fungerande aggregat till de flesta av modulerna. Jag får bara dra ut ett par tåtar med filtrerade men oreglerade spänningar till de kort som har regulatorer ombord. Inga säkringar utlöstes när jag testade. Dessutom, funkade den här grunkan främst för en trafo på 12VAC (en lindning), men den jag hade eldade jag upp, så för att få det att fungera med den trafo jag hade (2x12VAC) fick jag sätta dit en helvågslikriktare istf de två dioder som stod för halvvågslikriktningen i original.
A10785_012.jpg
Och sekvenser #2 blir successivt mer och mer komplett. Summeringsmotstånden skulle jag satt på små kort med opampar men det är ju behändigare att ha bara EN (två egentligen) sladdar från potarna till utgångarna (via förstärkarna). Nu är det bara resten kvar.
Superseq_04.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kollar mina moduler en efter en för att se att de beter sig så illa som jag hoppas. Här har jag kopplat upp en LFO till Craves resonansingång (VC) på en Crave. Man hör hur vissa toner "spricker upp" där filtret börjar oscillera pga av triangelvågen jag matar in. Ingen kvalitativt test men jag tror Klickmans blir glad att få höra (o)ljud.

Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Skitfräcka ljud! (Du visste vilken knapp du skulle trycka på)

Den filmen ska jag se fler gånger, 8) precis så tokiga ljud som man aldrig hör i det tillrättalagda.
Själva ljudapparaten/modulen som du rattar fram ljuden med, hur lång tid tog det att bygga den?
Peka gärna var man kan läsa mer om den, är det inte för svårt kan jag tänka mig att bygga en sån.

Men Fan vad roligt att få höra vad den kan, :tumupp: tackar Mucho!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns väldigt lite om modulen som sådan men det är en enkel LFO, lågfrekvensoscillator med sinus-, triangel- och fyrkantvåg, ställbar frekvens (omkopplare till två områden + potentiometer).
Långa Länken Till MFOS

I det här fallet kör jag en slinga (Craves inbyggda sekvenser) som matas in i filtret. Filtret är ställt så det ligger ganska centralt i förhållande till frekvenserna som kommer från VCO (Craves). Triangelvågen från LFOn styr sedan resonansen i filtret och får filtret att självsvänga.
Halvvägs ner på denna sida finns detta med resonans förklarat ganska bra: http://synthesizeracademy.com/voltage-c ... ilter-vcf/
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Anade att det var en sequenser inblandad i ditt projekt, det eller en arpeggiator.

Tack för att du förklarade så bra, blir mycket lättare att förstå sammanhanget/principerna.

:tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att höra! :tumupp: :tumupp:
Heja heja :lurar: :tårta: :madmodder:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Oskar »

Roliga oljud, tack för dem :D

Jag kommer tänka på de stunder vi hade i labbet på universitet, när vi kopplade ihop ett flertal Kenwood FG-273 att trigga varandra, starta svep och föra oväsen ut i en högtalare. En del andra som faktiskt försökte jobba kastade onda blickar på oss.
Jag kan förstå dem :mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

VA??!! :x Låter det inte vackert?????? :doubt:
Skriv svar