Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Baksidan ser inte så spektakulär ut.
IMG_0183.JPG
I något hörn ska jag sätta ett enkelt nätaggregat men kan inte riktigt bestämma mig hur det ska se ut. Modulerna kör med +/-12V resp +/-15V. Många moduler har ett par LM78/xx/79xx på korten. Tanken var att dra fram råspänningar till kontakter på baksidan men frågan är vad jag ska ha för råspänning som passar både 12 och 15V.
Läser jag innantill ska LM7812 ha minst 14.6V för att kunna reglera och 7815 ha 17.7V. Alltså bör jag ha +/-18V på snörena. Men max inspänning är 35V och strömförbrukningen (till kretsarna) låg, så råspänning på +/-18V verkar väl OK. Det blir att laborera lite och se om de trafar jag har på 12-0-12 VAC fixar biffen. Jag tappar ju två diodspänningsfall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En slutrapport:

De flesta av mina fula plåtvinklar till modularen är borrade och jag har printat ut papper med text och symboler som ska klistras med sprejlim på plåtabitarna. Det blir dagens jobb. Sedan blir det att koppla ihop panelens rattar, knappar och kontakter med korten och testa dessa ett och ett. Det här kan bli ett evighetsjobb i takt med att jag får massa nya idéer om kul moduler jag kan lägga till. Jag har ju sekvensern att bygga klart med och alla små ljudmojänger som ligger spridda i rörorna (om det ändå var EN röra).
Det tickar sakta på; ledningselektronerna välla långsamt framt i ledningen, som man säger.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SYNTAR 101

Jag har givetvis sett till att glömma allt jag skrivit i tråden, men det kommer väl fram vad det lider. Kort om syntar, alltså.
Synten eller synthesizer, är ett musikinstrument som kan efterlikna, eller syntetisera andra instrument eller klanger på ett sätt som, t ex en elorgel inte kan. Priset för att kunna göra detta är att instrumentet bli monofoniskt, dvs kan bara spela en ton i taget - inga ackord. En övertonsrik originalsignal processas i olika filter och förstärkare för att få "rätt signatur", en process som bara kan klaras av med en eller ett fåtal oscillatorer och olika ljudbehandlare.
Lite schematiskt kan en synt beskrivas med detta blockschema:
analog_synth_101.gif
Om vi nu glömmer digitala syntar, de som spelar Gamle Svarten bara med ett knapptryck kan man generalisera och klumpa ihop syntar i tre kategorier.
Modulära syntar, där varje funktion hamnar på en aluminiumpanel som skruvas i ett träschassi (eller i en annan standardrack) och där man måste koppla signaler mellan modulerna med sladdar.

Bild

Prepatched, alltså alla tänkbara kopplingar finns bakom panelen och där ev specialare fixas med omkopplare. Prepatched kan väl kallas "förkopplade". Sladdarna i modularsynten kallas patchkablar.

Bild

Och så finns det en kombination - semipatched eller halvmodulära där man har modulerna löst hopkopplade men ändå med möjligheten att koppla ihop delarna med sladd.

Bild

Val av modell beror mycket på vad man tänkt sig göra med sin synt. Åker man på turné med bandet (som måste ha ett passande namn som Fields Of Oblivion, Mission Lost On Mars eller Temporära Vedermödor Mot Fjärran Horisonter, ju längre namn destu bättre och så ska man spela progressiv musik med 20 minuter långa låtar och massor av syntsolon ...som här, 6 minuter in - Il Rei Del Circo. Fast den här låten är definitivt för kort.) Ska man skapa stor musik i en studio kanske en modularsynt passar bättre. Här kan jag rekommendera Wendy Carlos (kanske mer känd som Walter Carlos) och hens Switched On Bach - Brandenburg concerto #3 - III Allégro.

Jag ska lite senare mer i detalj presentera de moduler jag tog fram (copycattade) för ett år sedan och som jag funderar på att copycatta igen om folk vill vara med på det tåget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det kanske vore bra med lite exempel!
Vad har Ralfh Lundsten i Andromeda, J M Jarre och Kitaro. För att inte tala om Kraftwerk!
Musik som jag tycker om men inte vet hur den tillkommer!

Nya vägar är alltid spännande, man kan ofta gå tillbaka om utsikten inte passar ens öga!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är rätt Lasp, det finns många vinklingar på detta med syntar. Talar vi om apparaterna har jag redan sållat bort de "syntar" som bara består av tangenter, några knappar och en blåskimrande displej och där man väljer komp, trummor och sedan låter apparaten, näst intill, spela själv. Jag intresserar mig för de analoga maskinerna uteslutande.
Med analog synt menar man egentligen en apparat som är uppbyggd av elektroniska komponenter, som inte kommer från den digitala domänen. Fast för att förenkla kretsar använder man emellanåt en och annan digital IC. Ray Wilson (Music From Outer Space) gillade t ex CD40106, med CD4013, CD4066, CD4011 m flera kretsar är vanliga och att bygga en sekvenser utan digitala kretsar är ... bara dumt. Det finns moduler byggda av PICar och ATmegor men "signalmässigt" befinner vi oss på basnivån.

Så varför då en synt? Jag gav ett svar ovan - för att efterlikna andra instrument och klanger på enklast möjliga sätt utan att släpa in en hel orkester i studion. Sedan har ju synten blivit ett instrument som fått en egen musikstil, progrockarna (inte de i Sverige) tog synten till sitt hjärta och, som Lasp nämner det finns de som komponerade och spelade seriös musik på syntar. Och eftersom Lasp är ihärdig ger jag lite Youtube-länkar till olika stilar.

Börjar med de seriösa (som om inte alla är seriösa :humf: ).
Ralph Lundsten - Hjärtat Brinner

Vangelis - Blade Runner Blues

Λένα Πλάτωνος - Μια άσκηση φυσικής άλυτη

Sedan var det syntarna:
Depeche Mode - Enjoy The Silence

O.M.D. (mina favoriter :tumupp: ) OMD - Metroland
(Både OMD och DM kör med digitala syntar och programmerar dessa att liksom göra det de ska.)

Proggmusikerna använder syntarna tillsammans med sina andra instrument men kör gärna lite solon på dem, bara för att.
Renaissance - Rajah Khan

PFM Impressioni di settembre

Curved Air - Not Quite The Same

Sedan kan man ju nämna en lång rad personer som man kan placera i vilken kategori man vill:
Wendy Carlos (Switched on Bach - en platta som jag starkt rekommenderar alla som lyssnar på klassiskt och synt)

Brian Eno

Laraaji

Rick Wakeman

Keith Emerson

Jean-Michel Jarre

Herbie Hancock

Gary Numan

Klaus Schulze/Tangerine Dream

Suzanne Ciani

Ars Nova (Japan)
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av carpelux »

Med risk att vara captain obvious, något som förtjänas att nämnas är att de byggstenar (moduler) som finns i synten är spänningsstyrda och på så sätt kan användas för att styra varandra genom att utgången från en kopplas till ingången på en annan modul.
T.ex kan man koppla (patcha) utgången från en LFO (Low Frequency Oscillator) till en VCA (Voltage Controlled Amplifier) för att få ett tremelo eller så kopplar man LFO:n till en VCO (Voltage Controlled Oscillator) för att få vibrato. Även filter (VCF) och andra moduler kan styras av spänningar vilket ger outtömliga och oanade möjligheter att skapa ljud.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kommer till det ... imorgon. :wink:

OK, då. Tittar man på översiktsschemat jag klistrade in ovan hittar man massa streck mellan blocken. De strecken är signalvägar och de är MYCKET speciella i en synt, och det gör också att synten är så otroligt fenomenal att skapa alla ljud.
Det Carpelux nämner särskilt är att man använder spänningar för att styra moduler. Oscillatorer, filter och förstärkare är alla spänningsstyrda, dvs en spänning på en kontrollingång styr oscillatorers frekvens, filters brytfrekvens och kanske tom Q-värde och förstärkarnas förstärkning. Just därför heter de modulerna VC - Voltage Controlled.
VCOn (oscillatorn) styrs först och främst av en likspänning som klaviaturen genererar (en strömgenerator matar en motståndskedja lagd över klaviaturens kontakter). Men matar man in en sakta oscillerande spänning får man ett tremolo. På samma sätt kan man mata en spänning från klaviaturet till filtret så det följer (trackar) oscillatorn och till förstärkaren skickar man (oftast) en spänning som ser ut så här:

Bild

Den signalen kommer från ADSR-modulen (Attack/Decay/Sustain/Release) Det ger en snabb attack som snabbt också klingar av, låter tonen ligga kvar för att sedan klinga av. Det här är också en typisk styrspänning, tillsammans med de som lågfrekvensoscillatorerna (LFO) och klaviaturet ger.

Sedan skapar vi givetvis en musiksignal, den vi senare ska lyssna på. Den processas i filter och förstärkare och kommer ut i en svart sladd som går till graververket som gör mastern till LP-fabriken ... typ.

Slutligen har vi trigg- eller gatesignaler. De kommer t ex också från klavituret och ser till ADSR-modulen och andra snarlika "tidsstyrda" moduler kör igång i rättan tid.

Och för att kanske upprepa mig, det är detta SPÄNNINGSSTYRDA som är liksom styrkan hos syntarna, för har jag bara en analog spänning kan jag göra hur mycket som helst. Jag har en så kallad sekvenser på G (sedan länge). Det är en modul som taktar sig genom ett antal potentiometrar där potentiometervärdena summeras (spänningen från löparna i alla fall) och skickas in i synten, tillsammans med en triggsignal. På så sätt kan jag skapa en ljudslinga som upprepar sig och ligger i bakgrunden. Här skulle jag lagt in en länk till FRipp&Enos Swastica Girls, men den finns INTE på nätet kan jag säga.
Jag har en arpeggiatormodul (digital), som plockar en spänning från tangenterna och gör om dem till ett arpeggio.
Är man inte så duktig på att spela instrument är just dessa externa spänningskällor räddningen. Det finns tom moduler som skapar egna slingor ganska random, och här ska nämnas en annan viktig modul - brusgeneratorn, vilken skapar brus till 'percussion' - trummor, cymbaler. Genom att samla bruset, eller klocka det genom olika digitala och analoga kretsar får man också slumpvisa spänningar.

Sekvenser (mer avancerad sådan)

infiNite Melody

Turing Machine

Noise + Sample/Hold
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 13 november 2020, 23:30:26, redigerad totalt 1 gång.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av vaxfan »

Sen skulle jaq vilja påstå att det finns ytterligare en grupp syntar.
Det påminner en hel del om de du listade som typ 2, men där man inte bygger vågformer och filter på individuella moduler med diskreta komponenter.
Det är de digitala syntarna som producerades på 80 och 90-talet och var väldigt vanliga
Exempel är Yamaha's DX-serie, Roland, Casio CZ-serie med flera. https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... nthesizers

Jag har själv en Casio CZ-5000 och där genererar man ljuden digitalt men bygger med vågformer, filter och dyligt på samma sätt som en analog.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu svär du nästan i min tråd!!!!!! :humf:
Huggbävern skrev:Talar vi om apparaterna har jag redan sållat bort de "syntar" som bara består av tangenter, några knappar och en blåskimrande displej och där man väljer komp, trummor och sedan låter apparaten, näst intill, spela själv. Jag intresserar mig för de analoga maskinerna uteslutande.
:wink:


Det var en lång lista på Wiki och det finns ju syntar som möts på halva vägen. Jag undras om inte kompisen räddande en sådan Yamaha-maskin från att bli deponi.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

Tror vaxfan pratar om FM syntes.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jäpp, DX7an använde FM-synthes/modulering.
FM = Frekvens-Modulering, och det fungerar precis som namnet beskriver. Trevligt nog. :)
(Det *går* att göra analogt, men man blir inte lika gråhårig om man använder en IC-krets det står ”YM” på.)
Casio CZ-syntharna använde digitala oscillatorer med främst fas-distorsion som specialitet.

Och eftersom jag är djurvän så skonar jag trådskaparens få återstående nerver (tror de är tre den här veckan) genom att påminna om att tråden rör analoga synthar.
Dvs oscillatorer som drivs av en vev, dämpas av spänningstyrda cigarett-filter och slutligen kommer ur en tratt som är monterad på räls för att variera ljudstyrkan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en mejlgrupp, kallad SAS - Svenska AnalogSyntar eller nåt sånt. Den fyllde väl 25 år i år och är ganska avsomnad. Hur som helst, där är MIDI ett skällsord (MIDI är det digitala interface med vilket olika digitala musikinstrument "pratar" med varandra.
Det är som Jimmy skriver, digitalt går FETBORT, och den här tråden handlar ENBART om byggprojekt av ANALOGA syntar och ljudapparater. Så här we go ...

SPÄNNINGSSTYRD OSCILLATOR - VCO

Jag har valt en oscillator som den här:
vco_sch_132.gif
Själva kärnan består av U4, C8/Q1, U6b och U5. Funktionen är simpel: C8 laddas upp via U4 tills den får komparatorn att slå till och laddar ur kondingen via Q1. Uppladdningstiden bestäms av strömmen genom U4; högre ström, högre frekvens.
Men de analoga syntarna arbetar med styrspänning som har linjärt oktavförhållande - 1V per oktav. Men frekvenserna är exponentiella (förhållandet) varför vi får göra om vår linjära styrspänning mot en exponentiell styrström. Det gör U3a och U4 genom att utnyttja trissans exponentiella kurva. Inga bekymmer om det inte fanns en faktor T som i temperatur i den kurvan. Alltså måste kretsen kompenseras för temperaturdrift.
I det här fallet sitter det två trissor i en kapsel och vi får förutsätta att de har god termisk kontakt. Men vi sätter ett PTC-motstånd, T2, på transistorkåpan och kan därmed kompensera bort temperaturdriften.
Resten är pang på - U6a och U6d buffrar sågtandssignalen som genereras medan U6c genererar en fyrkantssignal med justerbar pulsbredd. Här har vi tom en krets för att generera sinus (och triangelvåg). Sinussignaler är i stort ointressanta då man inte kan filtrera fram några nya klanger ur dem.
Slutligen finns det en ingång för synkning med annan oscillator så man kan få två oscillatorer att svänga i synk men i multipler av frekvenser från varandra = fetare ljud.

I kretsen används stadardkretsar. TL071/2/4 är vanligt förekommande liksom dubbeltransistorn LM394- OPA2137 är säkert vald av speciella skäl (låg drift troligen).
I äldre syntar gödslades det med uA741 och LM301 och även om man kan anse de OPamparna som "dåliga" är det just detta som emellanåt gör dem attraktiva. Med sitt brus och sin distortion, tillför de något till ljudet och syntens karaktär.

De flesta (alla) oscillatorer bygger på principen med att en konding laddas upp av en ström, exponentiellt proportionerlig mot ingångsspänningen och laddas ur med en FET. Oftare ser konfigurationen ut så här:
VCO-integrator.jpg
Men det är liksom skit samma.
ETI/Maplin använde en "transistorugn" istället för PTC-motstånd. I den såg man till att hålla konstant chiptemperatur.
eti_vco.jpg
Det finns färdiga VCO-kretsar att köpa och CEM3340 är nog mest känd: https://www.thonk.co.uk/shop/curtis-cem ... -vco-chip/. Man kan bygga enkla men biffiga saker med sådana: https://www.lookmumnocomputer.com/cem-3340-diy-simple.

Varför använder man inte standardkretsar? Typ sådana som heter LM...nånting eller XR...nånting eller ICL...nånting?? Därför att de saknar termisk stabilitet, kan vara svåra att få att gå över 5-6 oktaver eller inte ger rätt sorts vågformer ut. Jag har sett varianter med CD4046 och XR2206 men de är på inget sätt enklare, nästan tvärtom.

:pics:

Markerat är integratorkondingen, som måste vara högstabil (styrol) och dubbeltrissan, an lite annan variant med PTC-motstånd.
IMG_1023.jpg
IMG_1024.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

CEM3340 är ju vad dom kallar "Reissued".
Man har typ återupptagit produktionen (med utlicensiering till ett annat företag).

Känner du till om man även har gjort detta med CEM3328 ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en firma i Lituaen som kör de här kretsarna med, men jag har för många bokmärken :oops: .
Jag såg något om någon krets som var baserad på denna

Kolla även:
https://www.coolaudio.com/prod-coolaudio-semi.php
http://www.alfarzpp.lv/eng/sc/application.php <---------------------Tillverkar kloner av CEM-kretsar!!!!!!!!!!!!
https://electricdruid.net/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Feta ljud, kräva dessa drycker ... filter i alla fall. Här en kort story om det SPÄNNINGSSTYRDA FILTER - VCF - jag valt.

Jag nämnde att en oscillator ska generera en vågform som är rik på övertoner. Tanken är att filtret ska gräva i denna sörjiga sörja av övertoner och producera en FET mix. Hur ett ljud är FETT är svårt att beskriva men ett annat ord kan vara svulstigt.
Filtren kan se lite olika ut men bygger på enkla RC-filter där man styr resistansen och därmed ändrar filterkaraktäristiken. Lägg till filtret i en återkopplingskedja med lite förstärkning och voila! nu kan vi spela flöjt, kyrkorgel, gitarr och munspel med trekant- och fyrkantvåg.
Populäraste filtret är ett så kallade ladder filter (MOOG) men ett otal varianter finns. Här är en kort beskrivning hur filtret, som ser lite märkligt ut, fungerar.
vcf-2.jpg
Här är schemat för det filter jag byggt/bygger:
vcf-1.gif
Och kretskort och panel (panelerna är mina "special" med en höjd på 7" och jämna multiplar av 1/2", fast ofta har det blivit som det blivit).
vcf-0.jpg
Filtret är ett LP-filter, men ute i stora syntvärlden finns et BP- och HP-filter, men lågpassfilter räcker väldigt långt. Brytfrekvensen (3dB-punkten) styrs, dels av en potentiometer och av en analog spänning. Dessutom kan man styra resonansen (eller Q-värdet) , dvs filtret kan fås att självsvänga, också styrt av en potentiometer eller med en extern spänning.
Här ska sägas att man kan ALDRIG ha för många lågfrekvensoscillatorer.
Bygger man det här filtret måste man ha två kretsar so sakta håller på att bli unobtainium (fast de har börjat tillverkas i Litauen - se ovan) - CA3046/3096.

Därmed kanske jag löder klart min VCO-modul (sladdarna) och funderar lite över var min andra VCO är, den med LM394 och tittar på en VCA-krets jag hittat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar