Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av vaxfan »

Lite fritt tänkande här...

Det är väl så att det många syntmoduler är byggda med obskyra kretsar för dess specifika karaktär.
Men jag undrar vad man skulle kunna mecka ihop med dagens ytmonterade komponenter...?
Sannolikt kan man inte göra kopior/replicas av kända moduler/syntar utan att tappa karaktären.
Men å andra sidan skulle man kunna göra en ganska komplex synt utan att storleken på bygget blir ohanterbart stort.
Det är väl patchkontakter och reglage som då styr hur stort bygget blir.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Faktiskt inte. Tittar man på gamla scheman hittar man oerhört massa uA741 (givetvis), ett gäng CA3046/86/89 vilka alla var transistornät och användes i framför allt oscillatorer. I förstärkarkretsar kunde man hitta LM1495/95, multiplikatorkretsar.
Practival Electronics använde en lite halvudda 3402 som ringmodulator och MFC6040 i förstärkarkretsarna.

Sedan kom Curtis nånting med kretsar som hade allt - CEMXXXX. Det var oscillatorer, filter, förstärkare, enveloppgeneratorer .... Dessa kretsar finns knappt längre (i original) men nytillverkning sker i Litauen idag. Många gamla maskiner använder kretsarna så de behövs verkligen.

Utöver dessa har det används mycket udda här och där. I min MOOG sitter en toppoktavgenerator och speciella neddelare till den. Generatorn har jag fått tag i men neddelarkretsarna hade gått till historien men någon hade snidat ihop små pinkompatibla moduler med SMD-kretsar.

SGS-ATES gjorde många orgelkretsar men hitta dem idag ... :vissla:

Slutligen, här t ex är ett bra tips hur man kommer runt den förfärliga unobtainable-kretsen till Polivoksen:
k118ud1 assembly.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ytterligare ett svar till Vaxfan: Behringer klonar gamla fina syntar. Titta på deras MS-1 (hette tidigare MS-101), Odyssey eller Poly D.

Det finns de som ogillar att Behringer klonar klassiska syntar till höger och vänster men vem 17 hostar upp 20-30,000 för att köpa en originalsynt?? Jag tycker tanken är god - mer syntar till folket!

Kolla förresten vad originalet till den här bassynten kan kosta idag:

Bild


Det där med att dubbel och trippelkolla sina mönsterkortlayouter innan man skeppar filerna till KIna ... Jag har upptäckt hur man fixar riktiga jordplan och gör det jobbet lite för bra ibland.
IMG_1567.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min MOOG har fått nättrafon och hela biten med nätintaget fixat. Förut var det en sladd som satt fjättrad i synten, en enpolig nätströmbrytare och en säkringshållare typ sådan där man ofta ser på kretskort. Nu har jag satt dit en riktig nätbrunn, dubbelpolig strömbrytare och en anständig säkringshållare. Jag ska bara krympa krympslangen.
PS. Jag hade ingen gröngul jordsladd så jag fick ta vad jag hade - gul. Kan ju skylla på att jag är färjeblind ... :vissla:

Jag bytte uttaget för hörlurar också.
MG1_psu.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu blev jag sur på mig själv.

Dels hittar jag ett par trådar till som beskriver både den amerikanska och den sovjetiska synten. Kunde jag inte skrivit i de trådarna?! :x

Sedan inser jag att jag borde sätta mig med manualen till MOOGen och felsöka. Troligen KAN någon av de switchar jag tryckte dit inte riktigt ha bra kontakt. Jag fick bända ut benen och då nådde de nätt och jämt ner i hålen. Det är billigaste sättet att komma vidare.

Sedan har jag suttit hela förmiddagen och grubblat över hur man ansluter en ON-ON-ON-switch. Jag har duckduckgo:at mig grön och lila men de kopplingsexempel jag hittar har inte handlat om 3 IN och 1 UT, utan hur in- och utgångar kopplas lite olika beroende på.
Så här ska det kopplas:
sp3t.png
Någon jag hade kontakt med körde med lite samma filosofi som jag; funkar det inte, riv allt och bygg nytt. Jag har jobbat mig igenom en mönsterkortdesign jag mumlat om förut men känner att jag ska kolla igenom NOGA och kanske göra om så jag får dit de förbenade ON-ON-ON-switcharna man kan köpa från Mouser och liknande.
Det är också inte helt svårt att fixa till en ny panel heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte vad jag ska ha den här grejen till, men har vissa funderingar.
En sekvenser (för syntar) genererar en rad spänningar, ställbara med potar. En trigg-sekvenser, om vi ska kalla den så, genererar ett pulståg, där pulståget ställs via omkopplare.
I min lilla lilla värld av syntar, tänker jag mig att den här skulle kunna starta en rad händelser som är helt pulsstyrda. Vissa moduler vill ha pulser som kommer lagom långsamt medan andra moduler vill ha snabbare klockpulser, därför låter jag oscillatorn vara omkopplingsbar. Notera att jag också tänker mig att ställer längden på pulserna ut från sekvensern.

Oscillatorn klockar en CD4017 (en tioräknare med avkodade utgångar), utgångarna går till en matris med 8 (från räknaren) ingångar och 4 utgångar (en 8x4-matris). I kryssen sitter omkopplare (med diod för att inte kortsluta). Med omkopplarna ställer jag hur varje rads pulståg ska se ut. Eftersom omkopplarna (vad jag förstår) har dubbla kontakter får andra kontakten stänga på och sätta av en lysdiod och så kan jag ju använda tvåfärgade lysdioder där andra dioden visar hur sekvensern tickar fram.

Utgångarna (de fyra) grindas med en gatesignal som borde göras justerbar - fortfarande bara på testbänken.

Skiss:
takt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

ON-ON-ON-pumpen har jag gått på en gång.
Blev hemskt förbryllad när jag fick hem den.
Den är ju inte on-on-on på önskat sätt som den är, utan man måste koppla på ett visst sätt, och då är den bara 1-polig. :doh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kanske tar hem ett nytt PCB till Moogen och köper då ett gäng ON-ON-ON-switchar. De kommer dock att vara i original (och något dyra). De är egentligen skjutomkopplare som fått en pinne.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

MadModder skrev: 5 maj 2021, 19:38:45 ON-ON-ON-pumpen har jag gått på en gång.
Blev hemskt förbryllad när jag fick hem den.
Den är ju inte on-on-on på önskat sätt som den är, utan man måste koppla på ett visst sätt, och då är den bara 1-polig. :doh:
Precis! Känner igen det där problemet. Man måste se till att den är tvåpolig!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaäääää .... beställer man ska man dock se till att den är fyrpolig, för on-on-on-kopplad blir den tvåpolig. Been there, done that :doh: .

(Jag ska strax skicka upp en skiss till, men nämner att jag nog beställer nya fräscha on-on och on-on-on switchar till min MOOG. Jag beställer nog ett nytt moderkort till densamma)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

Ja, det har du rätt i!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite slumpmässigt försöker jag med viss liten framgång ta itu med gamla projekt, och jag fann något medan jag skulle gräva fram länkarna nedan, men det får jag ta SEN ...

Nu handlade det om #ribbon controllers", där ribbon är en "resistiv planka som skickar ut en spänning om man trycker på den. Spänningen får sedan stöka till det i synt-racken. Här spelar Keith Emerson på en sådan "planka":

Bild

Jag har två plankor på G, den ena bygger på Spectra-Symbols Soft-Pot, en 50 cm lång historia (R = 20 kOhm) och en hemmagjord historia (kanske redan omnämnd någonstans). Men en lång "resistiv planka" behöver något som gör om motståndet man plockar upp från den (eller spänningen egentligen) och gör om det till något mer användbart, jämte en trigg/gate-puls till synten.
En tanke vara att använda kdb-controllern från MusicFromOuterSpace, men jag misstänker att den kan vara mer anpassad för klaviaturers lägre resistans, men fan vet. Jag måste nog prova ändå.

I annat fall har jag spanat på en design från Electronic Peasant: Electronic Peasant's controller och har tagit fram gerber-filer till ett passande kort (ännu inte beställt korten).
Men så dök den här varianten upp även om den är mer komplicerad med lite halvudda opampar och de strömstyrda förstärkarkretsarna.

Bild

En tredje variant är PAiAs ribbon controller. Den är lite speciell i och med att man kan samla ett låg- och ett högvärde till VC.

https://paia.com/dual-ribbon-howto/


Här är min hemkörda planka:

Bild
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

HUGGBÄVERN skrev: 20 mars 2021, 18:38:03Dessa kretsar finns knappt längre (i original) men nytillverkning sker i Litauen idag. Många gamla maskiner använder kretsarna så de behövs verkligen.
Det finns väl tre tillverkare av CEM chips varav en är så mycket "orginal" som man kan komma, då de produceras genom Curtis efterlevnaders goda minne och design. De andra två får kanske anses som "kloner", men den enda skillnad mot originalen är någon enstaka förbättring i vissa av chippen (någon modell brann om man inte applicerade positiv och negativ spänning samtidigt etc.)

Skall man vara korrekt är det kanske inte "kloner" eftersom patenten gått ut och man byggt enl. patentet.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

vaxfan skrev: 20 mars 2021, 18:22:31 Sannolikt kan man inte göra kopior/replicas av kända moduler/syntar utan att tappa karaktären.
Då de många patent gick ut förra året och intresset för analogt har tagit ny fart, så finns de flesta av de mest använda chippen (SSM & CEM) som "kloner" i dag.

Många i både DIP och SMD utförande.

Det där med att "tappa karraktären" är om du frågar mig ett sätt för oss gamlingar att hävda att våra "antika orginal" är unika och skall behålla sina extrema priser.
När musikskapare börjar tycka att "hålade komponenter" låter bättre än SMD och att gamla böjda banor på kretskorten låter annorlunda än raka, då drar jag öronen åt mig lite.

Det är även lite roligt att man kan påstå att saker inte låter "som originalet" utan att reflektera över om det låter bättre eller sämre än originalet.

Men om du frågar mig så kan man absolut bygga analoga synthar i dag som på många (de flesta) områden överträffar de gamla kändisarna.
Man kan kläda på en helt analog ljudkedja med betydligt fler och intressantare moduleringar än förr då man inte hade råd att gödsla med DA-omvandlare och processorkraft.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Najs! Följer tråden med intresse.
Skriv svar