R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Har faktiskt funderat i de banorna också, då ledvagnar kanske inte är det helt optimala i detta läget, dessutom handlar det väl egentligen om +/-5 mm, eller så, max.
Skillnaden är ju den att 16mm film är dubbelt så bred som en 8mm, så kameran måste höjas vid 16 mm så den hamnar mitt i bilden.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av tecno »

Ja håll det hela KISS
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

:D He, He, men nu är det ju EF, då skall ju vi göra allt så komplicerat och överarbetat som bara möjligtvis går.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av MiaM »

Om jag hade varit dig så hade jag köpt en adapter för M42-objektiv, och då den billiga adaptertypen utan lins. För Nikon finns det två sorters M42-adaptrar, den enklare utan någon lins kan inte fokusera till oändlighet eftersom objektivet sitter för långt ut. Den mer komplicerade har någon lins för att kompensera för detta. Eftersom du ska ha väldigt mycket makro så behövs ju inte den funktionen. (Max avstånd utan lins i adaptern är vad jag minns fritt ur huvudet flera meter). Kombinera detta med ett billigt M42-objektiv och köp billiga mellanringar för M42.

Jag vet inte hur prisläget är idag men för några år sen kunde man hitta mellanringar för M42 för några tior. Ett objektiv typ 50/1.8 eller liknande borde inte kosta särskilt mycket.

Med tanke på att kameran har så oerhört mycket högre upplösning än vad åtminstone 8-filmerna har så gör det inget om du fotar en "för stor" yta. Om filmen löper slätt mot en bakomliggande mattskiva (för genomlysningen) så torde det inte behövas några justeringar när kameran väl är monterad, oavsett filmtyp. En fördel med att fota "för mycket" är att du fotar med hålremsan i filmen och kan känna av hålens exakta placering i mjukvaran, det borde ge bättre exakthet än att använda hårdvara.
Skriv svar