R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Berätta om dina pågående projekt.
janno
Inlägg: 405
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av janno »

Kul projekt det här.
Såg det här http://www.sabulo.com/sb/category/8mm-film/, kanske finns något att plocka idéer från.

/J
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45323
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Så, har nu fått tummarna ut och caddat in den motorn jag tänkt använda för drivning av filmhjulen och filmtransporten.
Har ändrat mig en hel del när det gäller målet för scannern.
Jag tänker konstruera den för att kunna hantera R8, S8 och 16mm film.

Några funderingar jag har är just registreringen:
R8 har 0,1500" pitch på perforeringen.
S8 har 0,1667" pitch.
16mm har 0,3000 pitch.
Har hittat en tillverkare av tandhjul, men de är rätt dyra, runt $100 per hjul, typ.
Funderar om man kan använda läsgafflar i stället för att läsa av perforeringen.
Frågan är dock om det fungerar i alla lägen, är filmen lite ljusskadad så blir perforeringen exponerad också (inte helt ovanligt för R8 (D8)).
För att få tillräcklig noggrannhet så får man nog använda minst två läsgafflar, förmodligen flera.

Eftersom pitchen är lika på 16mm och R8, så går det att använda samma avstånd mellan gafflarna, med S8 måste man flytta ena gaffeln.

Dock borde inte det vara några problem, då jag kan använda den stegmotorn som styr läget för tonhuvudet i en DLT-bandare.
Detta är en Uni-polär stegmotor med 200 steg per varv (1, 8 grader per helsteg), axeln är en ledskruv med runt 1,32mm stigning per varv, vilket bör ge mig tillräcklig noggrannhet för att kunna justera läsgafflarna, tycker jag.

Behöver också få fram måtten på navet för ett 16mm filmhjul, R8 har jag, och det visade sig att några av de hjulen jag har är både för R8 och S8.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32820
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag som inte lusläst från början, måste fråga: du kör en spegelreflexkamera?! Skulle du kunna köra en spegellös kanske. Fast det blir en onödig och extra utgift.

Tänker du mata med ett tandhjul eller liknande och bara använda spolmoterna för att ta upp slack? Ungefär som man gör i en projektor?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av cosmox »

R8 har 0,1500" pitch på perforeringen.
S8 har 0,1667" pitch.
16mm har 0,3000 pitch.


Du borde kunna hitta en billig begagnad projektor/kamera som har dessa hjul i sig.
Det borde bli billigare än att köpa nya. Har sett projektorer på Blocket gå för en hundring eller två.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45323
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Projektorer har i regel inga tandhjul, utan en pigg matare som rör sig upp och ned i takt med projektorns bländare, vilket i mina ögon komplicerar det hela.

Nja, jag tänkte låta spol-motorerna få sköta hela frammatningen och kontroller spänningen på filmen, genom att bromsa ena motorn och driva den andra, ruta för ruta, och låta tandhjulen alternativt enbart perforeringen bli avläst via gafflar, typ.
För att känna av spänningen tänkte jag mig ett hjul på en fjäderbelastad arm med vinkelmätare.

Fokusering och bildstorlek via ytterligare två stegmotorer med ledskruv (hare en hel jäkla bunt med gamla DLTer liggande).
Bildstorlek beror på avståndet kamera/film samt fokus på objektivets avstånd från filmen. Precis samma som en förstoringsapparat.

En spegellös kamera vore naturligtvis det bästa, dock handlar det också om att hitta ett SDK för kameran i fråga, så man kan styra den programmatiskt.
Köpte en Nikon-hus, D5000 för en billig penning, inte det ultimata tydligen då det inte finns några customiserade mjukvaror till just denna modell, dock tillhandahåller Nikon SDK för den.
Nackdelen är att det inte går att fälla upp spegeln permanent. Dock duger den till initiala tester mm.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 921
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av kodar-holger »

Någonstans, någon gång, har jag sett ett projekt där någon använde en "vanlig" flatbäddsskanner för att scanna film. Han matade fram många bilder i taget och scannade sedan. Synkningen gjordes helt i programvara om jag minns rätt. Tyvärr var det en linux-baserad mjukvara om jag minns rätt.

Jag antar att den som "googlar" skola finna, oavsett om det sker med duckduckgo, altavista eller någon annan sökmotor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45323
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Jodå, har sett dessa varianter, enligt mitt sätt att se det så ger det på tok för dålig upplösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45323
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Funderar på upphängningen av kameran lite grand, måste kunna flytta den i Y och Z-led, kameran och optiken (tillsammans med bälgarna mellan kamera och optik samt lemman optik och filmplan behöver vila på en vagn, denna vagn måste jag kunna flytta i Z-led och Y-led. Vidare måste optiken vila på en egen vagn som kan flyttas i Y-Led.
Gissar att jag får implementera någon form av små ledvagnar på lämpliga skenor när det gäller y-ledet, i z-led misstänker jag att ett par axlar, med lämpliga glidlager, tillräckligt långa för att det inte skall bli någon "box-effekt", dock alla vettiga förslag mottages med tacksamhet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32820
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får nästan kolla med en kompis som gjorde nån sorts anordning för att fota av diabilder. Kan se vad han gjorde och hur det såg ut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45323
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Optikberäkningar, någon som är bra på detta?

Inlägg av TomasL »

Har blandat bort mig fullständigt nu.
SKall beräkna avståndet mellan objekt och lins samt lins till kamera.
En filmruta i R8 format är 3,3x4,5 mm, sensorn i kameran är en APC-C sensor, dvs 14,8x22.2 mm
Dvs en förstoring om ca 4,5 ggr.
Tänkte jag skulle använda ett EL-Nikkor f50 1/4 förstoringsglugg med en bälgliknande konstruktion
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Optikberäkningar, någon som är bra på detta?

Inlägg av Andax »

Förenklat är avståndet mellan objekt och lins 4.5 ggr avståndet mellan lins och kamera. Men det ska räknas från respektive principalplan. Se länk: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... iplan.html så förstår du bättre...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45323
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optikberäkningar, någon som är bra på detta?

Inlägg av TomasL »

Och hur fasiken räknar man ut det för en kameralins, vilken i sig består av 6 st linser?
Det är liksom där jag fastnat.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27042
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Optikberäkningar, någon som är bra på detta?

Inlägg av tecno »

Lås dig inte enbart till den gluggen, testa att rigga upp och använd olika optik 'rättvänt' liksom 'bakvänt'.

Enklast är en stor svart låda där du och dina prylar huserar och du har en öppning motsvarande ditt objekt = lek och lär.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45323
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Har börjat rita lite först ut är första idéen om kamerafästet:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27042
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av tecno »

Duger inte fingängade skruvar som nivå inställning? Måste ju bli 7 resor värre att fixera dessa skenorna.
Skriv svar