R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

R8/D8/S8/16mm Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Nu börjar det likna ett projekt, faktiskt, och det skall bli riktigt spännande och kul.

Tanken är ungefär så här (i embryosteget fortfarande).

Fotografera av varje enskild bildruta med lämplig digitalkamera.
Ladda upp bilden i fråga till dator och spara den på disk.
Sätta samman bilderna till en video. (h262/h264)
Sampla upp den med Telecine från 16b/s till 24b/s för DVD/BR.
Klart, enkelt och behändigt.

Hitintills har jag flummat runt för att skaffa mig kunskaper som jag börjat sjösätta.
Det första var en lämplig kamera, och jag fastnade för en Nikon D5000, vilken jag nu köpt (begagnad på tradden).

Nikon är så trevliga att de tillhandahåller ett mycket väldokumenterat SDK till de fleta av sina kameror.
Nackdelen är att det är skrivet i C++ (WIN32), dock hittade jag en wrapper för C# på sourceforge, vilket naturligtvis är väldigt lovande, dessutom, för en gångs skull så är den också rätt bra dokumenterad.

Så, nu har lite mer detaljplanering börjat ta form.

Programvaran:
Fullständig styrning av kamerans alla funktioner via USB.
De funktioner som behövs är att ställa bländare och exponeringstid.
Ta fotot och ladda hem det från bufferten i kameran.
Därefter skall det lagras på disk med lämpligt namn.

Tänker använda Nikons rå-format för alla bilder.

Kameran har en 11,2 MPx sensor så upplösningen borde räcka till, effektivt färgdjup är tydligen 22,7 bitar, vilket uppenbarligen är rätt bra.
Skall troligen använda exposure-bracketing, dvs ta ett antal bilder på varje bildruta med olika exponering och sedan stoppa ihop dem i lämpligt HDR-program.

Därefter skall något annat lämpligt program sätta samman bilderna och sampla upp dem till en färdig video.

Med lite aretmetik får man fram att det är 960 filmrutor per minut film, med 5 exponeringar per ruta blir det 4800 bilder per minut och med en bildstorlek på runt 11MB per bild blir det runt 52GB per minut, vilket inte är så farligt egentligen, får väl iofs skaffa lite mer disk, men det kostar ju inget.

PC-programmet skall också sätta samman den Batch-fil som HDR-programvaran kommer att behöva, samt om det behövs en batchfil för att bygga filmen.
Det skall även via USB/Comport styra den mekaniska apparaten som nödvändig, dvs filmframmatning osv.

Det mekaniska:
Den blir förmodligen liggande för stabilitetens skull.
Ta 2 st 120mm rullar.
"Dubbel kapstan" dvs två tandhjul, ett på var sida om exponeringsområdet med 120 graders anläggning.
Framdrivning kommer att ske med servomotor och dubbla läsgafflar på tandhjulen.
Tandhjulen kopplade med tandrem.
Motorer för fram och återspolning av filmen.
Motorn för filmupptagning skall styras via en arm och brytare/läsgaffel som känner av filmens spänning på upptagningssidan.

En hållare för kameran, 3-D-printad i kamerans form, för att kunna fixera kameran så bra som möjligt.
Justeringsmöjligheter för kameran i X, Y, Z och Theta.

Kommer förmodligen att använda mig av ett förstoringsobjektiv och projjicera bilden på kamerans sensor, då slipper jag vikten för kameraobjektivet.
Skall skaffa några omvändningsringar också för säkerhets skull.

Förstoringsobjektivet skall vara justerbart på alla axlar.
Bildstorleken avgörs då, precis som på en förstoringsapparat med avståndet mellan sensor och objektiv, samt skärpan mellan objektivet och filmen.

Belysningen blir sannolikt en halogenlampa via en spegel (för värmens skull) samt en opal-skiva (slipper då kondensorlins).
Naturligtvis blir det fläktkylning av lampan.

Filmen kommer att pasera en kolfiberborste för att stryka av eventuellt damm (samma typ som man har till vinylskivor).

Elektroniken blir förmodligen en PIC32 med USB (jag vet, våldsamt overkill, men jag har en bunt sådana).
Den skall då styra motorer och lampa (förmodligen blir det en variabel spänningsförsörjning till lampan, eventuellt med någon form av återkoppling).

Tja, det var nog allt i nuläget.

Nu börjar det snart bli dags att sparka igång Inventor för själva konstruktionen.

Några frågor kvarstår fortfarande dock:
1: Kolfiberborste för vinylskivor, går det köpa sådana i dag tro.
2: Hur man praktiskt skall justera in kamera och optik så de blir fullständigt planparallella mot varandra och filmen, rent praktiskt är det ju enkellt, en bunt justerskruvar, men hur kontrollerar man resultatet, typ.

Tandhjul har jag hittat i USA, både för R8/D8 och S8, så det problemet är också löst.

Edit: ändrat trådens namn
Senast redigerad av TomasL 14 augusti 2016, 18:23:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av anders_bzn »

Kul projekt!

1. Det finns borstar. Till exempel: https://www.hifiklubben.se/tillbehor/sk ... kivborste/ jag gissar att det finns likande på Ebay.
2. Jag gissar på att ett känt mål, utskivet i bra kvalitet med ett geometriskt mönster skulle kunna funka. Ta bild, justera, och så vidare tills allt är klart.

Jag funderar på två saker. Det första är valet av optik på kameran. Man vill ju ha ett objektiv som som tecknar helt rakt så man inte får någon distrotion. Har du hittat något bra?

Sen funderar jag på hur i vida man skulle kunna använda bildanalys när man staplar bilderna ovanpå varandra till en film för att ta bort skakningar. Bildstablilisering i efterhand. Normalt så har man ju ett gyro till detta men google gör ju bildstablilisering på Youtube i efterhand. Man får ju tyvärr croppa en del men det kanske det kan vara värt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

När det gäller optik så är tanken att använda ett EL-Nikkor förstoringsobjektiv, vilka jag förstått skall vara rätt bra.

Maskinen är tänkt att vara såpas stabil så det inte skall kunna bli några nämnvärda vibrationer.

Har också funderat på någon geometrisk figur, men har inte kommit på något bra sätt än att göra ett med storleken 4x7 mm, med tillräckligt hög upplösning.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av anders_bzn »

"Maskinen är tänkt att vara såpas stabil så det inte skall kunna bli några nämnvärda vibrationer."

Jag tänkte snarare att man kunde ta bort skakningar från själva filmningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Det lär ju inte bli några skakningar vid avfotograferingen, om du menar det som ev finns i källan, så är det inte mycket att göra åt. Snarare lite hemtrevligt, sas, ungefär som skivknaster.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Var nere i förrådet och hämtade upp förstoringsoptiken.
Har 2 gluggar, ett EL.Nikkor 1:4/50mm samt ett PZO JANPOL Colour 1:5,6/80mm.
Nikonobjektivet har en 39 mm gänga och PZO't har 42 mm gänga (eller vad det nu är i verkligheten)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Har funderat lite på vilka motorer jag skall använda för upptagningshjul och returspolning.
I dag slog det mig att jag har perfekta motorer till just detta.
Har ett antal skrotade DLT-bandare, i dessa sitter det naturligtvis helt perfekta motorer.
Dock måste jag reversa styrningen av dem.
Vad jag konstaterat hittils är att det sitter en MP6403 Driver, vilket är en 3-fas driver, motorerna är tydligen 3-fas BLDC-motorer och matningsspänningen borde rimligtvis vara 12V.
Bryggan klarar tydligen 5 A, datablad följer:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av MiaM »

En såndär "bricka" som är tunnare än brickor brukar vara kan kanske fungera som "provmotiv" för att kontrollera fokusering med? Men annars så med någon film som har hygglig skärpa så märker du väl om mittläget mellan börjar-bli-suddigt-åt-ena-hållet och börjar-bli-suddigt-åt-andra-hållet på fokusratten inte hamnar på samma ställe för samtliga delar av bilden. Om optiken har ställbar bländare så kan du ju använda klassikern att ha största bländare när du justerar och sen blända ner en hel del. Läs för övrigt på vilket bländarsteg som optiken presterar bäst vid.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Det där med fokusering får lösa sig framöver.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Så här ser motorerna jag skall använda för upptagning resp återspolning ut:
Motorn är en Y-kopplad 3-fas BLDC-motor, på kortet ser man bl.a. 3 st hallgivare vilka sitter med vad jag tror 60 graders vinkel.
Nu handlar det om att reversera kortet så jag får ett schema på det, nackdelen är att det verkar sitta 3 st OEM-kretsar på det.
Den ena, en 16-pinnars, verkar hantera Hallgivarna, den är märkt NEC C1246G 9910G315
Den andra, en 8-pinnars är märkt 555 9003D JRC
och den tredje, likaså 8-pin 2903 8146K JRC
Tre trissor märkta LY och en märkt KL60 eller KL09.
Hallgivarna är 3 pinnar märkta 512 WC9.
6 dioder GW 9D
En diod märkt 14 93
samt en diod på kortet märkt ZD1 märkt 47Y.
I övrigt sitter de en 74LS00 och en 74LS07 samt drivkretsen MP6403.
Kortet är tillverkat 25 Maj 1999
WP_20160304_15_31_34_Pro.jpg
WP_20160304_15_31_41_Pro.jpg
WP_20160304_15_34_30_Pro.jpg
WP_20160304_15_34_42_Pro.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av MiaM »

Det där kretskortet ser ut att ha levt ett hårt liv, dessutom verkar en elektrolyt ha jäst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Det du ser är resterna av en självhäftande skyddstape/platta som jag tagit bort, innan jag tvättade bort kvarvarande lim, samt lite damm.
Kondingen ser lite svullen ut, ja.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Så då har jag fått hem min D5000 jag köpte på tradden, måste bara skaffa en USB-kabel till den, men tydligen har klas-i-sjön för en 70-peng eller så.
Efter det kan jag börja leka med programvara till systemet, finns många bra exempel med i SDKet, samt framför allt i C#-wrappern.
Dessutom måste jag cadda in kameran så jag får en hyffsat korrekt 3-D modell av den.
Gissar att jag måste köpa mig en 3-D skrivare också för att kunna tillverka ett tillräckligt bra kamerafäste. (gissar att det kommer att gå åt ett par försök innan det blir bra).
Kameran måste vara vriden 90 grader i förhållande till filmen.

I mitt huvud har jag börjat forma en lösning på hela apparujten, kommer att använda två st DLT-motorer för drift av filmspolarna, automatisk film-spänning via en rulle på hävarmar, vilka i sin tur påverkar analoga vinkelgivare typ MLX90316, lite förstärkning och signalanpassning så får de styra den befintliga motorstyrningen, vilken lämnas opåverkad (möjligtvis att jag plockar ut en "inhibit-signal" via en av 7400orna på styrkortet.

Jag har hittat en tillverkare av tandhjul på andra sidan pölen, så det skall jag också beställa.
Tandhjulen kommer att drivas av ett servo, med läsgafflar på tandhjulens tänder.
Funderar på om man skulle leta reda på en gammal Durst förstoringsapparat och använda belysningsdelen i den, alternativt en halogenlampa spegel och någon form av kondensorlins/opalskiva.
Logiken i apparujten får styras en PIC32MX795 med USB anslutning.
Troligen kommer jag att bygga in det hela i en Al-väska (typ kameraväska) och eventuellt stoppar jag in PC'n och en bildskärm i den också, så blir det en fullt funktionell fristående skanner, som dessutom blir synnerligen portabel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Börjat leka med kameran nu, och håller på att skriva styrprogrammet.
Har aldrig gjort ett WPF-program tidigare, så det är en del att lära sig.

Det intressant skall bli hur man implementerar USB-kommunikation i C# (dvs kommunikationen med styrkortet för filmmataren sas.), dock har jag inte kommit så långt än, börjar med att få kamerafunktionerna och filskrivning först.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Första programförsöket, lyckas hämta en bild från kameran :D

Nu skall jag också försöka spara bilden.
Måste också komma på hur man skall kunna låsa spegeln i uppfällt läge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar