frekvensomriktare bygge färdigt.

Berätta om dina pågående projekt.
Ghoetic
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 oktober 2012, 00:23:42

frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av Ghoetic »

Tjo!

Jag tänkte dela med mig av mitt personliga frekvensomriktare projekt.

drift:
Vågform:

Bild
Bild
Bild

Snabb bakgrund: Utbildad och arbetat som automationstekniker i 5 år.
Före bygget:
Ingen tidigare elektronik kunskap än de vanlig elektronik och kraftelektronik kursen man fick gå i gymnasiet.
Jag har "lekt" med arduino och som mest endast använt mig av ett starter kit samt ingen tidigare datorspråks kunskap
i lödningsväg har jag inte mer än lött en simpel transistor med en pot för en 24v datorfläkt.

En dag på arbetet så vart jag nyfiken hur en frekvensomriktare fungerar, och började forska på egen hand.
i och med detta väcktes ett enormt intresse för motorstyrning och jag bestämde mig för att bygga en som bevis på koncept.
Jag kollade Youtube, googlade och googlade för många gånger att nämnas, läste applikations exempel om diverse tre fas motorstyrning.

Bestämde mig för en PIC (18F4431) då de hade en bra applikations exempel (AN900) som grund.
Räknade lite på komponenter och beställde i tre omgångar, 2 från Digikey och en från ELFA (överdrivet dyrt då jag beställde delar som jag inte ens använde samt tullmoms :cry: ca 7-9k)
lödde ca 85% av bygget under min egna semester på jobbet vars jag lånade lödstationen.

Spenderat mest tid i att få i ordning C koden för MPLABX.
MÅNGA vändor av att skriva kod, testa och skriva kod igen.
tills jag fick ett resultat jag känner mig nöjd med!

Centrerad pulslängds modulering i 5 Khz
1:1 Volt/hertz profil (sämre upplösning på frekvens under 10hz)
mjukstart upp till 50hz vid påslag
mjukstop vid frånslag eller rotations vändning.
ramp av potentiometer värdet för styrningen.

Lagt ner hjärta och själ i detta och visualiserat kraftigt!

Slutsats: Det bästa jag någonsin gjort i personlig vinning, är sjukt imponerad över min bedrift och vilja!
Och den känslan när jag för första gången slog till switchen och hörde spol ljudet av switchfrekvensen, my god! :bravo:

Frågor?

Kör hårt!
Senast redigerad av Ghoetic 29 februari 2016, 23:50:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Imponerande bygge, särskilt med tanke på förkunskapen! :bravo:

Den naturliga frågan är ju, schema? :)
Och specifikationer, max uteffekt mm. Och klarar den "bara" upp till 50 Hz? Varför byggde du inte för högre, som man brukar ha i de flesta frekvensare?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av PeterH »

Ser riktigt snyggt ut, bra jobbat! :tumupp: Funderade också lite på maxfrekvensen (enligt videon) på "bara" 50Hz... CADa några kort och sälj byggsatser vettja 8)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av limpan4all »

Övertonshalten???
Bara ett tryck på högra knappen.
Ghoetic
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 oktober 2012, 00:23:42

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av Ghoetic »

Gjorde och följde aldrig ett schema, fast det är inte hela sanningen.
Schemat har jag i huvudet, och jag skulle kunna färdigställa det i något program eller paint.

Max effekt har jag ingen aning om, vill och ska försöka hitta en motor upp till 7 eller 10A.
Den jag testade var på 0,61kw.

IGBT's 600v 50A IRGP6650D.
Undersidan av kretskorten har jag lagt 1,5mm2 koppar längs banorna.
Vet ej heller vad kylflänsarna riktigt klarar av.

Angående frekvensen så begränsade jag mig eftersom jag ursprungligen tänkte använda en 20mhz kristall.
Men eftersom jag programmerade hemma utan kristall och kunde inte riktigt verifiera funktionen för än jag placerade den i kretskortet så valde jag den interna 8mhz kirstallen.
Samt att jag först placerade modulerings koden i vanliga program exkeveringen istället för ISR, vilket medförde lite konstiga fenomen när jag räknade ut den nya timer perioden osv.
och jag trodde även att det skulle bli bökigt att ha en högre frekvens än 50, p.g.a. maximala pwm perioden i uträkningen för v/h vilket hade medfört övermodulering, men det hade varit en bagatell att fixa.
Visst hade jag kunnat öka den idag, men såg inget behov att gå över 50.

Jag använder använder mig av en sinus tabell med en sjättedels tredje övertonen injekterad, och när jag mätt övertoner med fluken så ligger ja under 2% THD (10-50Hz) och närmare 10% när modulering blir dålig d.v.s. under 10Hz.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av Oskar »

Det är bara att gratulera till ett väldigt snyggt genomfört projekt!
Gillar verkligen dina prydliga veroboardkort :) Ett väldigt smidigt sätt att bygga prototyper tycker jag, speciellt om man behöver designa om under resans gång.

Det ser ju ut att fungera riktigt bra också. Även om du har designen i huvudet så vore det nog bra att rita upp det på schema, för din egen skull. I huvudet stannar det inte hur länge som helst! Det vore även kul for oss andra att se!
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av qx5 »

Häftigt bygge ;)

Med tanke på de relativt få kopplingarna och höga strömmarna så kanske koppling i fågelbostil är bättre?
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av RuneStone »

Kör du ren pwm ut, alltså pulsad likspänning eller kör du klass d?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: frekvensomriktare bygge färdigt.

Inlägg av ViktorSigg »

Fruktansvärt imponerande!! :bravo:

Förslag på saker att ha med:

Vektorstyrning för att kunna köra servodrift
Industriella ingångar (+-10v, 0-10v, step/dir)

Reläutgångar för olika ändamål (broms, run etc...)

Liten dispaly för att kunna ställa in data med ett par tryckknappar

Ett snyggt chassi (smidigt, visuellt tilltalande samt möjlighet till DIN skena

Riktiga kretskort

Om du skulle få slut på fortsatta förbättringar alltså. :D

Finns flera här som kan hjälpa till med fräsning, svarvning etc.
Skriv svar