Projektarbete datorstyrd truck
Projektarbete datorstyrd truck
Vi har nu kommit igång med vårt projektarbete! Tror ni att denna kretsen skulle fungera till att styra 2 st motorer oberoende av varandra?
Kan R2 & R4 utelämnas? (kretsen fungerade inte i multisim då)
Fler kommentaren m.m. är välkommna
här ligger bilden om den inte visas:
http://hem.passagen.se/bose87/
Edit: Mina webbhosts fungerar inte så ni får gå in på adressen istället.
Kan R2 & R4 utelämnas? (kretsen fungerade inte i multisim då)
Fler kommentaren m.m. är välkommna
här ligger bilden om den inte visas:
http://hem.passagen.se/bose87/
Edit: Mina webbhosts fungerar inte så ni får gå in på adressen istället.
Senast redigerad av bose 28 november 2005, 20:30:50, redigerad totalt 4 gånger.
R2 och R4 kan absolut inte utelämnas, men de borde definitivt vara starkare!
R1 och R3 kan däremot utelämnas.
Har du inget seriemotstånd till 547B? Har du koll på vilka toppströmmar som flyter genom dessa?
Vad har du för motorer? Hur mycket ström drar de?
Kan du få upp gaten på IRL540 som tidsvarierande spänning i simuleringen? Kolla isåfall den när du matar med PWM!
R1 och R3 kan däremot utelämnas.
Har du inget seriemotstånd till 547B? Har du koll på vilka toppströmmar som flyter genom dessa?
Vad har du för motorer? Hur mycket ström drar de?
Kan du få upp gaten på IRL540 som tidsvarierande spänning i simuleringen? Kolla isåfall den när du matar med PWM!
Okej. Hur starka typ 5W? 10W?
Seriemotstånd? du menar på basen? Jag tar strömmen från en lysdiodsmatning så det sitter ett motstånd redan på 1K där.
I multisim kunde jag inte lägga in IRL540 så jag la in en symbol som liknade symbolen för IRL540.
Jag har motorer från borrmaskiner. De drar top 10A och kanske 2A utan last.
Seriemotstånd? du menar på basen? Jag tar strömmen från en lysdiodsmatning så det sitter ett motstånd redan på 1K där.
I multisim kunde jag inte lägga in IRL540 så jag la in en symbol som liknade symbolen för IRL540.
Jag har motorer från borrmaskiner. De drar top 10A och kanske 2A utan last.
Okej. De FETarna jag använder har ju L i betäckningen (logiskt styrbar) då räcker väl utgången från en microProcessor? Det är en PIC som sitter på ett experimentkort man kan köpa på kjell och co. Velleman k8055 heter det. Då tänkte jag använda signalen från den till att driva basen på mina 547B. Skulle detta fungera tro? Eller vad behövs ändras i mitt schema? Shottky dioderna är inte ditritade på schemat men de kommer i verkligheten.
Tack på förhand! /bose
Tack på förhand! /bose
Jag vet inte hur mycket jag ska stirra upp dig. Jag har experimenterat "en del" med H-bryggor och redovisat här på forumet.
Hur hög frekvens har du på PWM-signalen?
Som du kanske vet, är gaten på en FET kapacitiv, vilket ställer till med besvär om man vill switcha snabbt. Med den princip du ritat går det bra att switcha upp till sisådär 10 kHz om du sätter R2 till ett starkt motstånd som snabbt kan ladda ur FETen när du släpper draget från styrtransistorerna (547:orna).
Oavsett hur hög switchfrekvensn är, är det alltid bättre att ha en bastant gatedrivare åt båda hållen (både mot hög och låg). Då minimerar man förlusterna i fälteffekttransistorn.
Det bästa du kan göra är ju att prova. Du märker om du lyckas skjuta en FET...
Hur hög frekvens har du på PWM-signalen?
Som du kanske vet, är gaten på en FET kapacitiv, vilket ställer till med besvär om man vill switcha snabbt. Med den princip du ritat går det bra att switcha upp till sisådär 10 kHz om du sätter R2 till ett starkt motstånd som snabbt kan ladda ur FETen när du släpper draget från styrtransistorerna (547:orna).
Oavsett hur hög switchfrekvensn är, är det alltid bättre att ha en bastant gatedrivare åt båda hållen (både mot hög och låg). Då minimerar man förlusterna i fälteffekttransistorn.
Det bästa du kan göra är ju att prova. Du märker om du lyckas skjuta en FET...
Jo jag har läst ditt projektarbete. Mycket bra måste jag säga.
Frekvensen ligger på 23kHz tror jag det var.
Jo så med ett motsånd med lägre värde så kan man switcha snabbare. Så långt är jag med.
Men men en gatedrivare åt båda hållen förstår jag inte riktigt. Hur bygger man en sån? Kanske ett schema?
Hehe ja det är alltid bra att prova =D Men eftersom FETarna inte var de billigaste så vågar jag inte satsa för mycket. Men jag kanske kan testa det med mina IRL510 som jag beställde samtidigt till ett par mindre motorer.
Ska kanske tillägga att H-bryggan jag har för att riktningsbestämma motorerna är uppbyggd av växlande relä har kopplat de så de kortsluter när ingen signal ges (och då bromsar). Detta blir väl ett problem för FETarna? lite för hög effekt utveckling. Men räcker det att man sänker PWM till 0% för att inte få fetarna att brinna då?
Frekvensen ligger på 23kHz tror jag det var.
Jo så med ett motsånd med lägre värde så kan man switcha snabbare. Så långt är jag med.
Men men en gatedrivare åt båda hållen förstår jag inte riktigt. Hur bygger man en sån? Kanske ett schema?
Hehe ja det är alltid bra att prova =D Men eftersom FETarna inte var de billigaste så vågar jag inte satsa för mycket. Men jag kanske kan testa det med mina IRL510 som jag beställde samtidigt till ett par mindre motorer.
Ska kanske tillägga att H-bryggan jag har för att riktningsbestämma motorerna är uppbyggd av växlande relä har kopplat de så de kortsluter när ingen signal ges (och då bromsar). Detta blir väl ett problem för FETarna? lite för hög effekt utveckling. Men räcker det att man sänker PWM till 0% för att inte få fetarna att brinna då?
Med gatedrivare på "båda hållen" menade jag helt enkelt två trissor, en som drar mot låg och en som drar mot hög (dock ej samtidigt, så klart). Då slipper man en slö upp-/urladdning genom en resistans. Att bygga ett sånt steg är så klart jobbigt, så man skaffar gärna en krets som gör det åt en; En "gate driver".
Så du har en relä-Hbrygga med FETar som PWM-switchar alltså?
FETarna borde inte ta mer stryk när du bromsar än vad de får när du startar motorerna med belastning eller byter riktning i full hastighet. Att lägga på en PWM med låg pulskvot kan vara en bra idé om du vill bromsa försiktigt eller inte alls. Se till att ha bra skyddsdioder rättkopplade så att inte trissorna stryker med av spänningsspikarna som uppstår!
Så du har en relä-Hbrygga med FETar som PWM-switchar alltså?
FETarna borde inte ta mer stryk när du bromsar än vad de får när du startar motorerna med belastning eller byter riktning i full hastighet. Att lägga på en PWM med låg pulskvot kan vara en bra idé om du vill bromsa försiktigt eller inte alls. Se till att ha bra skyddsdioder rättkopplade så att inte trissorna stryker med av spänningsspikarna som uppstår!
Okej. Jag ska försöka leta upp något som kanske passar i ELFA =)
Japp precis relä-Hbrygga med FETar som PWM-switchar..
Jag har SR504 shottky dioder till skyddet. De duger väl?
Jag tänkte nog lite fel när jag skrev igår, var lite stressad, Jag kortsluter ju bara motorns + och - sida och inte hela kretsen så fetarna ska det inte vara något problem med.
Tack för hjälpen. Jag återkommer med ritningar och sånt när jag fått upp en riktig webbsida.
Japp precis relä-Hbrygga med FETar som PWM-switchar..
Jag har SR504 shottky dioder till skyddet. De duger väl?
Jag tänkte nog lite fel när jag skrev igår, var lite stressad, Jag kortsluter ju bara motorns + och - sida och inte hela kretsen så fetarna ska det inte vara något problem med.
Tack för hjälpen. Jag återkommer med ritningar och sånt när jag fått upp en riktig webbsida.