Fordonslogger (med bilder) (klar för denna gången)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Fordonslogger (med bilder) (klar för denna gången)

Inlägg av Göran Nilsson »

Med denna utrustningen registrerar jag fordon som kommer på min väg och om de ringer på min dörr.

Som bas har jag en logger som jag inte själv har konstruerat, jag är bara en nöjd kund. Jag köpte två bara för de var så fräcka.
Till loggern har jag en IR-barriär ca 230m från huset. Det var mycket arbeta med att gräva ner kablen och jag har ett visst spänningsfall som gör att reläet fladdrar.
IR-barriären är normalt dold av granris

Bild

Det tog sin tid att knöka in allt i den lilla lådan

Bild

Men jag tycket det blev rätt snyggt

Bild

Den där detaljen " I5" på displayern är fixad

Här är den monterad på sin plats i trapphuset ner till källaren

Bild


Till fordonsloggern har jag en piezo högtalare som piper 4x1sekund när en bil passerar IR-barriären. Microswitchen aktiverar displayern när jag öppnar källardörren. På så det viset är displayern släckt i normalläge och när jag vill kolla om det har varit någon aktivitet på vägen eller på dörren när jag har varit borta öppnar jag bara källardörren och kollar.

Bild

Detta lilla projekt har naturligtvis tagit mycket längre tid, mer arbete, och större kostnader än jag trodde från början. När jag började var planen "Om jag bara hade en sån där logger " sen tänkte jag inte längre, jag bara jobbade på. Och nu är det gjort.

Givetvis har jag fått mersmak och har en del planer på hur jag ska bygga ut systemet med mer funktioner men det får nog vänta till tjälen har gått ur jorden

Göran
Senast redigerad av Göran Nilsson 13 februari 2006, 22:34:27, redigerad totalt 2 gånger.
hogge
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:43:03
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

objudna gäster eller ? :D
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Nä, som tur är. Men jag är jäkligt nyfiken.
Nu hinner jag få på mig byxorna, om jag inte har tagit på dem tidigare, innan det knackar på dörren.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Är det oled displayer från fractronics du har användt?

Snygg displayenhet iallafall, om jag ska vara uppriktig så tyckte jag inte att den röda sensorn var så värst snygg, men det är ju funktionen som räknas :wink:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Om du målar IR grunkan på trädet i en lite mindre uppsendeväckande färg så kanske du inte behöver dölja den av granris... :wink:
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Ja, det är en oled från fractronics.

Nä, man kan tycka att IR gunkan inte är snygg och den var mycket snyggare innan jag sprutade på den röda färgen.
Eftersom IR grunkan var vit från början så var den lätt att upptäcka så det fick bli lite kamoflage, matt brun-röd och granris.
Senast redigerad av Göran Nilsson 29 november 2005, 12:42:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tycker allt ser jävligt bra ut!
Kul med projekt som kommer nån vart.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Tack Jack
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Du får smyga fast en RfID-tag på alla fordon som cirkulerar i området, och läsa den så vet du vem som passerar också :)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

När jag nämnde att jag hade planer på att bygga ut anläggningen med mer funktioner så tänkte jag på att installera en kamera som tog en bild/filmsnutt på varje fordon som passerade.
Men nu inser jag att det skulle bli många bilder på egna bilar för naturligtvis är det vi själva som kör mest på vägen.

Men du karlstedt gav mig en idé. Om man nu hade en en kamera på plats så skulle den inte fotografera/filma kända fordon alltså de med RfID-tag, smart va !

Skulle det funka med en Rfid-tag på en bil som passerar? Hur funkar det ?
Var lär jag mig om Rfid ?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det bör väl fungera om man kan komma tillräckligt nära fordonet.. Sådana system används inom logistik och liknande för att hålla koll på bilar och transporter om jag inte missminner mig helt?
...och google är nog ett bra ställe att börja på om man vill lära sig nåt om RfID
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Jodå, jag har googlat en del men det verkar vara ganska komplicerade system om man inte pratar om överföringar på några cm. Det finns system som klarar både dm och många meter men då antar jag att de är rätt dyra, för dyra för mig. Rfid var ändå en bra idé
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Inlägg av LasseLucidor »

Det är ju lite samma teknik som ska användas för trängselavgifterna i Stockholm.

Där ska det ju fungera så att de som har en transponder i bilen kommer automatiskt debiteras med hjälp av information ifrån transpondern.
Om en bil utan transponder kör förbi fotograferas och registreras den.

Transpondrarna för detta ska väl dessutom vara gratis så du kanske skulle kunna använda samma. Jag har dock ingen aning om hur lösningen ser ut tekniskt sett. :roll:

/Lasse
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Ja, det har du rätt i LasseLucidor. Å likadant är det på öresundsbron när jag tänker efter. Jag ska kolla det
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Har hört att transpondrarna för trängselavgiften skulle "kosta" ca 250kr i pant.
Skriv svar