I/O över nätverk

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av cjonash »

Nej, det finns ingen annan gemensam jordförbindelse. Det är möjligt att jag skulle kunna skapa en, genom att t.ex. plocka den från spänningsmatningen (DC), men det är inte önskvärt eftersom det skulle kräva ingrepp i installationen i de olika hallarna. I den anslutning som finns tillgänglig och avsedd för oss, finns ingen (dokumenterad) gemensam jord.

Ett av problemen är att jag får ingen support från tillverkaren av utrustningen. Så det jag har är ett gammalt dokument med protokollet (ej komplett), och där finns också pin-out för anslutningen. Men då bara med de två datasignalerna, inga andra signaler och ingen jord.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av Icecap »

Vid att montera dessa 3 st DC-bias motstånd skapar du ju ett virtuellt nollpunkt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av cjonash »

Jag får ju erkänna att jag befinner mig i utkanten av mitt kunskapsområde, det som nu har avhandlats. Min spetskompetens är ju egentligen tv-produktion och programmering :)

Men jag litar på Icecap, som jag hyser ett stort förtroende för baserat på det jag läst på forumet tidigare. Och hans teori stöds i detta konkreta fall också av mitt första test, där motstånden fanns monterade och just den här typen av fel inte visade sig. Åtminstone inte vad jag kunde se, även om en viss osäkerhet finns då de kan ha dolt sig bland de problem som uppstod p.g.a. avsaknaden av 9-bits läsning. Det testet gjordes också i en annan arena, så förutsättningarna var inte nödvändigtvis identiska.

Men hoppet är ju det sista man skall överge, så jag sätter min tilltro till att det fungerar med motstånden monterade. I värsta fall får man väl börja montera isär någon arenas klocka för att hitta vilket stift i kontakten det kan finnas en jordanslutning på...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av xxargs »

Angreppet på problemet är kanske att betrakta dessa som två friflytande signaler vars common-spänning svävar allt mellan 0 och 325 Volt i 50 Hz-takt mot dina bruksjordar i din utrustning. En galvanisk kopplad RS485-krets mellan logiksidan och dataledningssidan hanterar bara en begränsad sving på common-spänning med kanske max någon tiotal Volt innan det bottnar i endera läget.

Prova att angripa problemet med galvaniskt isolerad RS485-krets där denna på dataledningssidan bara bryr sig om ena ledaren är över eller under den andra dataledarens nivå i trådparet för att spegla sin utgång på logiksidan och utan hänsyn vilken potential din logik-jord ligger på.

tänk på vanlig tråd-telefon - den fungerar fast det bara är två trådar utan gemensam jord...

---

Det finns orsak till varför man skall designa system signalmässigt så att de kan arbeta AC-kopplat på transmissionssidan och därmed galvaniskt isolerat genom transformatorer för att just undvika den här typen av bekymmer och att man måste har jordar etc. mellan enheterna, vilket inte fungerar så fort det börja blir metrar mellan enheterna.

På ethernet så designade man rätt redan från början för att undvika dessa lägen med DC-neutral kodning (började med manchester-kodning) och med hastighet nog för att kunna transportera sig genom en väldigt liten ferrit-trafo. - och det är så man måste tänka hela tiden så fort man gör nätverk med längre sträcka än innanför ett stativ typ.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av cjonash »

Har du något tips på en sådan krets? När jag letade lite nu, så hittar jag både scheman och någon krets, men de har alla det gemensamt att de antingen skall ha en separat matning för varje "sida" av kretsen, eller skapar en intern andra matning med en dc/dc konverter. Men bortsett från att man isolerar de båda systemen från varandra (vilket visserligen oavsett kan vara en fördel) så förstår jag inte hur det löser problemet med att man inte har en gemensam jord? Internt verkar de ju vara kopplade på ett liknande sätt som Icecap förslår, med bias-motstånd och termineringsmotstånd.

Min nuvarande 5V matning är ju lika isolerad (trafo) gentemot systemet i hallen, som en som skapas med en dc/dc omvandlare i en krets eller ett modem.
Eller är det jag som helt missat något grundläggande här, och därför inte förstår skillnaden?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av lillahuset »

Det bästa är om man kan köra galvaniskt skilt som xxargs skrev. Men om du kan koppla din utrustning till samma uttag som den andra är kopplad till är det troligen överkurs.

Oavsett vad folk tycker och brukar göra och om det brukar funka ska du ALDRIG lita på att den differentiella signalen räcker utan ALLTID ha med signaljorden.

Bussavslutning (motstånden) ska finnas i båda ändar av bussen (kabeln) och (någorlunda) matcha kabelns impedans. Om kabeln är kort och hastigheten låg brukar man kunna fuska med det här men det är generellt sett ett utmärkt sätt att tigga om problem.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av xxargs »

"isolated RS485" i Google gav kretsar från både texas instrument och från maxim, både med trafo inbyggd och utan där man får lösa försörjningen på driversidan själv. - man får leta.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av Jan Almqvist »

Under förutsättning att terminering och bias är rätt blir det i princip aldrig några fel när man kör RS-485. Man kan köra trafik år ut och år in utan ett enda fel.

Dock är är mycket svårare att vara slav på seriell kommunikation än man kan tro. En baudrate på 57600 motsvarar c:a 200 us mellan varje tecken. Hinner mottagningen alltid med att läsa alla inkommande tecken?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av lillahuset »

~32000 instruktioner om man kör en STM32F4xx. :lol:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av sodjan »

Även 200-1000 instruktioner, som de flesta mindre PIC/AVR eller liknande
klarar på 200 us, är fullt tillräckligt för ett interrupt och att spara undan ett
tecken from UART till någon buffert.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av Jan Almqvist »

Men interrupt kanske är disablat ibland?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av lillahuset »

Helt riktig invändning. En stor del av jobbet när man använder interrupt är att prioritera rätt och slimma rutinerna. Jag har varit med om flera gånger att jag har tänkt lite för lite på den detaljen. Med märkliga fel som resultat.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av sodjan »

> Men interrupt kanske är disablat ibland?

Ja, del brukar det vara det under exekveringen av själva ISR'en.
Och sedan kan man ju stänga av det själv vid andra tillfällen. Men det
har ju ingen betydelse, det är helt vanliga design beslut som man som
konstruktör/programmerare alltid måste ta. Inget trolleri här... :-)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av lillahuset »

Helt riktigt men rätt ofta upphov till "tänkte inte på det".
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: I/O över nätverk (upd: fråga om seriell RX)

Inlägg av Jan Almqvist »

Vore jag TS skulle jag koppla in något annat för att lyssna på trafiken för att försöka se var i kedjan som felet finns. Är det skräp redan det som kommer eller är det TS mottagning som inte fungerar?
Skriv svar