Liten effektförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Efter lite test så verkar det som att stärkaren inte riktigt tycker om utgången på md spelaren (det är en bärbar sak med hörlursutgång), om jag kopplar ingången till jord så blir det vara det vanliga startbrummet som man hör på alla stärkare utan relä på utgången, men med mdn inkopplad så fräser den till som en sur katt.

Utöver det så funkar den perfa, otroligt tempstabil trots en tejpad biastrissa (har inge termopasta) och massor med kraft trots bara hälften av spänningen den egentligen skall gå på.

Med 10 ohm på ingången så fräser den inte med mdn inkopplad.

Har fortfarande funderingar på ett andra par sluttrissor, samt att bygga en liten smps nätdel som tillåter drift i bil utan tunga nätdelar å växelriktare.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Problemet med MD'n är att utgången är gjord för att driva ett par hörlurar med låg impedans (omkring 32 ohm). En linjeingång har mycket högre impedans (> 10k) vilket gör att "slutsteget" i MD'n inte jobbar rätt och därmed ger biljud. Tricket med motståndet bekräftar detta.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Inte så konstigt då, men ett annat slutsget jag har beter sej som vanligt oavsett vad man kopplart in.

Monosteget har enb inresistans på hela 120k.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Så va stärkaren paj, med 2 extra trissor. Dra på lite volym å man hör lite dist, å sen *bummm**PIUP**buumm**PIUP* Alla 4 sluttrissorna som ska tåla 15A konstant dc packade ihop med kanske 1A konstant dc.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

???

Kanske började oscillera? Det ska inte göra nån skillnad att parallella ett par extra, om du kopplade allt rätt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Nu funkar den igen! Filade fram benet som gått av på en av trissorna jag fick stärkaren med, en TIP147 och en TIP142. Samt att jag nu använder orginal 1ohm resistorerna.

Nya bilder:
Bild
Bild
Bild
Skriv svar