Styrenhet ROV

Berätta om dina pågående projekt.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

CAN-controllern är en MCP2515 och har inte JTAG enligt databladet.

Provar koppla in mig på pinnarna för ISP och håller tummarna för att ISP inte är disabled mha fuses då.
Annars blir det att försöka mecka ihop något för att läsa ut via JTAG.

//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Försökt mecka ihop ett slags JTAG-interface mha en 32u4 utan att lyckas. Hittade någon gammal mjukvara som stöds av OpenOCD, men gick bet.

Lyckades dock läsa ut Manufacturer ID och Chip ID (?) mha lite kod som körde lite basic JTAG instruktioner, så HELT död verkar inte CPU'n vara iaf... kanske :humm:

Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av Hedis »

För att CAN-controllern ska vara nöjd så behövs det till CAN-nod som kan skicka ACK på den frame som den försöker skicka.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Jo, läste mig till det häromkvällen mellan svordomarna när jag inte fick igång något JTAG-interface av det jag hade hemma... får väl bita i det sura o köpa ett, kan ju vara bra-o-ha ;)

.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Sakta men säkert går det framåt när tid finnes...

CPU-kortet sprutar ur sig CAN-paket så fort den får spänning, helt identiska paket. Inget skillnad när man drar på spakar eller brytare. Antar att den vill ha ngn sorts svar el bara en ACK?

Tapatalk'd with a OnePlus 6
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Skam den som ger sig, även om det går långsamt.

Jag hade min "CAN-läsare" först inställd på "ListenOnly" och då gav den aldrig någon ACK, vilket gav flodvågen av identiska CAN-paket. Väl konfigurerad som normal "CAN-nod" så tog den emot ett stycke CAN-paket, sen var det tyst.
Tog då och flyttade mig lite närmare MCU'n och sniffade SPI-trafiken till CAN-kontrollern och lyckades identifiera konfigurationen av CAN-kontrollern och kommandot för för det skickade paketet. I konfigurationen fanns Mask och Filter för vilka CAN-paket den lyssnar på.

Nästa steg blir nu alltså att skicka lite paket med rätt "SID" och se om ngt händer.
Samt titta lite på JTAG-biten igen.

Så mycket att göra, så lite tid ;)

//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Skakar liv i den här gamla tråden... eftersom den är min!

Det är ju samma pryl och samma mål, men ni har jag tänkt om lite (och fått lite energi att hugga tag i det!).

Istället för att försöka lösa ett okänt CAN-protokoll, och eftersom jag planerat använda typ ArduSub, så känns det enklare designa en liten Shield för en Arduino Pro Micro (som drop-in-replacement för original CPU-kortet) och sen nyttja Arduino Joystick Library för interface till datorn!
Börjar med ett shield, vill jag "levla upp" kan jag designa eget kort med en ATMEGA32U4 el. dylikt senare...

Hade ett KiCad-projekt från tidigare där jag mappat upp vilka signaler från kontrollerna som går till vilka pinnar på headern'a till CPU-kortet, så det tog bara några timmar :oops:
att sno ihop ett litet enkelt kort. (KiCad är inte min hemma-arena ännu).

Och eftersom det här är mitt ANDRA egendesignade mönsterkort, så kanske någon har något att säga om hur JAG tänkt och gjort.

Det är ju inte speciellt avancerat 8) men kommentarer mottages tacksamt, innan jag skickar det på tillverkning hos nån av de kända tillverkarna där borta i asien el. dylikt.

Tackar på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Fick liv i en gammal USBasp adapter med ny firmware och testade lite på ROV-kontrollens CPU-kort.

Lyckades till min förvåning läsa ur firmware, behövdes bara lite snoka i datablad för att veta hur man fick den i SP-läge, så nu har jag lite reverse engineering att utföra.

Inte för att det behövs egentligen då mitt adapterkort för att få kontrollen som en joystick i windows funkar prima...

//
Skriv svar