TGB 11

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Det som blev gjort igår:

- Nytt LED-backljus då glaset på original gick åt i skogen.

- Nya lås i alla dörrar, tre nycklar färre på knippan och extra bonus att ett av mina gamla lås och nyckel var samma som det nya settet, så jag har nu två extranycklar istället för en och en extra låskolv.

- Massor med torkat sediment städades ur bilen.

- Bytte olja och oljefilter i motorn, lite vatten fans där i trotts allt, oljan var lite grå men det var inte så mycket. Passade på att byta ventilkåpspackning och rengöra kåpan från gammalt sot och beläggningar.

- Monterat ihop insuget igen med nytt luftfilter.

- Monterade bort och tömde framlyktorna då de var 1/3 fyllda med vatten. -.-


Att göra:

- Byta olja och oljefilter i motorn igen så fort bilen kört lite för att få ut mer vatten.

- Byta olja i Växellåda/Fördelningslåda.

- Byta olja i Diffar.

- Byta olja i Portaler.

- Montera laddning för 12V. 24->12V Konverter och CTEK-laddare.

- Montera 12V-batteri.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: TGB 11

Inlägg av RoPa »

DW skrev:De TGB vi hade på förbandet när de var nya hade en "kokplatta" under batterierna.
Minns jag rätt så skulle denna värma batterierna vid viss kyla för att kunna ladda max.
Dessa fanns (finns?) på fler bilar och lastbilar (tgb30/40 bl.a) och dess syfte var (är) att möjliggöra kallstart vintertid då batterierna inte klarade startströmmen i norrländsk vinternatt. Före start värmdes batterierna av denna värmeplatta så de klarade att ge startström.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: TGB 11

Inlägg av ajje »

Även BV206 har dessa batterivärmare. Termostaten går in när det är kallare än +5C om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

I helgen blev det lite fixande av. Tjejjen slet på och bytte olja i växellåda, fördelningslåda, diffar och portaler! Själv sprang jag mest runt och fifflade med annat.


Vatten fans det i diffar och lådor, värst var det i lådorna. I portalerna kunde vi inte se något vatten.

tgb01.jpg

Jag visade hur man gjorde, sen var oljan plötsligt bytt överallt!

tgb02.jpg

Medan oljan byttes opererade jag bort en bit onödigt avgasrör:

tgb03.jpg

Kapade en bit efter böjen på röret och vred det sedan så det pekade utåt.

tgb04.jpg


Nu är det bara kopplingen som är dålig sen badet. Det blir ett försök att få rent där inne imorgon, då får jag även hjälp att köra ner de nya däcken till garaget, så ska de bara krängas på fälgarna också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: TGB 11

Inlägg av matsadona »

)ExecutoR( skrev:Anledningen att jag vill minimera risken för döda startbatterier är att det är så jobbigt med starthjälp på 24V, och inte minst om man är ute i skogen dit ingen annan kommer fram. ;).
Jo tack, råkade ut för detta en gång i lumpen när jag satt som signalist i en TGB11/12 en kall vinternatt. Slumrade till lite och när jag tittade till voltmätaren visade den ca 20V. Snabbt fram till förarhytten för att starta motorn, men möttes endast av ett kort gnäll från startmotorn sedan var det dött.
Snabbt in i tältet för att väcka fordonsföraren för att få reda på var "startkablarna" finns. Det finns ett stort tvåpoligt kontaktdon på dessa och naiv som jag var trodde jag att vi hade en passande kabel. Så var inte fallet. Fordonsförarna skakade på huvet och sa att de aldrig sett dessa kablar. Och inga vanliga startkablar fanns med ut i skogen.

Det slutade med att jag fick ta loss batterierna och sätta i ett i taget i en annan terrängbil (dvs rotera runt dem) för att få dem laddade. När vi höll på med sista batteriet kommer det naturligtvis order om "förflyttning" vilket inte direkt sänkte pulsen ;)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TGB 11

Inlägg av säter »

)ExecutoR( skrev:Nu är det bara kopplingen som är dålig
Jag vill minnas att kopplingen var en svag punkt på dessa bilar.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: TGB 11

Inlägg av zekkexavior »

Ganska stor vill-ha faktor på den här kärran :D
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: TGB 11

Inlägg av limpan4all »

Kopplingen är alldeles utmärkt, samma eller bättre än på Volvo 164. Sedan skall man komma ihåg att terrängkörning skall utföras som traktor eller lastbilskörning, aldrig slira på kopplingen utan se till att ha rätt växel i...
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: TGB 11

Inlägg av FormerMazda »

Har ägt en 11 och två 13. Inga kopplingsproblem på dom. Och av alla 11/13-åkare vi prata med på träffar med mera så hörde man inget om kopplingsbekymmer.
Trasiga damasker däremot, men det hör till. :)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Fick hjälp av brorsan i tisdags att köra ner däcken till garaget med hans Transporter. Inte dåligt med lastutrymme i 11:an heller, utan att fälla bänken kunde vi förvara alla fem däcken i bakluckan.


När vi var där skruvade vi bort plåten som sitter mellan tråget och sprängkåpan, redan när vi börjat lossa några bultar började vatten droppa, och när vi pillade undan metallpackningen som satt där forsade det ut.


Bilen har alltså stått med några centimeter vatten runt kopplingen i närmare två månader. Jag hoppas verkligen att lagren klarat sig så jag kan vara klar nu. Bilarna är verkligen gjorda för att vada, inte bada. De är nog inte sådär oövervinnliga i terrängen man gärna får känslan av när man är ute och kör. ;)
tgb06.jpg
Fick tips att försöka spola rent kopplingen med högtryck för att slippa ta ut den, det gick inte via den lilla springa vi fick upp när vi tog bort plåten då vi kom in på fel sida svänghjulet, så det var bara att skruva loss kardaner och börja slita i lådorna. Efter några timmar hade vi fått tillbaka lådorna så långt som går utan att sänka ner dom (fördelningslådan tar i balken/vacumtanken bak) vi kunde spola ur kopplingen med högtrycken tills geggvattnet var borta. Nu står allt isärplockat för att torka. Ska ge mig på urtappningsbulten som sitter under kopplingen också, den måste gå att lossa i framtiden för att slippa allt det här.
tgb07.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TGB 11

Inlägg av säter »

FormerMazda skrev:Och av alla 11/13-åkare vi prata med på träffar med mera så hörde man inget om kopplingsbekymmer.
I lumpen bytte jag många kopplingar på dessa.
Då hade beläggen släppt från centrumet.
Mestadels orsakat av bogsering.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: TGB 11

Inlägg av limpan4all »

På det bogserande eller på det bogserade fordonet?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TGB 11

Inlägg av säter »

Bogserade.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: TGB 11

Inlägg av limpan4all »

Hur fanken skulle det gå till?
Med växellådan i friläge och hög/låglådan i oinkopplat läge (mellanläget mellan låg och hög (vinchningsläget)) så torde belastningen på ingående axeln /kopplingen vara i stort sett obefintlig.
Förutsatt att ingen sitter och leker i det bogserade fordonet altså.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TGB 11

Inlägg av säter »

Startbogsering.
Skriv svar