TGB 11

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TGB 11

Inlägg av säter »

Den utrustning du nämner finns väl i 24V-utförande?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: TGB 11

Inlägg av Nerre »

Det är ju därför han ska installera ett 12 V-system??
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

En hel del utrustning finns för 24V men ofta är utbudet mindre, största vinsten är dock att få ett helt separat system med egna batterier så inget man glömmer igång kan ladda ur startbatterierna. Anledningen att jag vill minimera risken för döda startbatterier är att det är så jobbigt med starthjälp på 24V, och inte minst om man är ute i skogen dit ingen annan kommer fram. ;)

skiss.png
Glömde såklart rita in ett relä som klipper 24V till konvertern om inte motorn är igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: TGB 11

Inlägg av qx5 »

Hur mycket bränsle per kilometer slukar denna motorsak?

Skulle för övrigt kontrollera om CTEK-laddaren får tillräcklig spänning för att ladda 12V batteriet.

Ska du fjärrstyra med aurdino (Atmel-AVR) så behöver du nog en till mikrokontroller vid reläerna för att kunna minska kabeldragningen på det sätt du önskade.

Ett tips är kanske även att proviantera med en switchad omvandlare som kan göra 24V DC från 12V batteri och klämma ur sig iaf 100 A för de där oväntade stunderna då iaf ett batteri fungerar men man får ingen 24V ;) Den behöver inte vara inkopplad men bör kanske finnas i fordonet.
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Re: TGB 11

Inlägg av AlterEgo »

Jag köpte ju FormerMazdas TGB13 för ett antal år sen och den sörplade i sig två liter milen på landsväg. 2.6 ton bil, sex hjul som inte har optimalt mönster för landsväg, en jäkla massa mekanik som skall snurra med och en motor som inte är känd för att vara snål gör ju sitt för förbrukningen. En 11 är väl lite snålare, men kanske inget man åker på långsemester med. Hur som helst är det otroliga bilar att ta sig fram.

Ett bra sätt att få dom lite tystare och därmed bekvämare är att montera en elfläkt istället för den som sitter där. Den gillar inte heller kontakt med för mycket vatten.

123-ignition gör underverk på den motorn.

Jag stoppade i en Waeco 24V->12V-omvandlare som fick driva alla 12v-grunkor. Då gick den ju förstås på startbatterierna och kunde teoritskt sett tömma dom även om det aldrig hände. Jag hade underhållsladdning på när den stod hemma (2 st 12V smartladdare som gick igång så fort dom fick ström).

Jag såg att du hade ritat in en LED-ramp, brukar dom inte klara upp till 30V? Dom brukar ha egen omformare och det känns onödigt att dra strömmen genom två steg. Du kan ju oftast utan problem köra 24V-förbrukare genom ett relä med 12V manöverspänning

Vet inte riktigt hur en omvandlare funkar som batteriladdare, men blybatterier fixar väl hyfsat att konstantspänningsladdas.

Kör man två seriekopplade 12V-batterier i en 24V-bil är det bra om dom är samkörda. Man byter bägge samtidigt och man sätter dit två likadana... Det är iofs ännu viktigare om man kör med parallellkopplade batterier
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: TGB 11

Inlägg av RADIOT »

http://www.klabbe.eu/manualer/manualer.html

Här finns mycket manualer att hämta som PDF.

/Tomas
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Grejjen med just CTEK D250S:en är att den klarar av att boosta spänningen om den är för låg för att ladda batteriet optimalt. Polaren har ett batteri direkt på sin konverter, men då laddas det aldrig över 13,7V och det är inte tillräckligt som jag förstått det om mamn vill ha bra livslängd på batteriet.

LED-ramperna jag kollat på klarar ofta 30V, men min CTEK 24V-laddare kan pulsa upp till 32V för att rekonda startbatterierna, sen har jag också läst om några vars LED-ramper brunnit av att laddningen strulat och spänningen skenat lite på just de här bilarna. Dessutom kanske jag vill ha belysningen som arbetsbelysning när motorn inte är igång och då är det återigen trevligt om det går på separat batteri.

Har inte kört så långt med min bil än men polarens 11:a drar nånstans mellan 1,5 och 2L/milen om man rullar fram på landsväg. Helt okej förbrukning om man räknar per person om man hittar sju personer som vågar åka i bilen. ;)

På terrängkörningen drog den förvånansvärt lite, trotts tre timmars sakta mak i skogen och resa totalt 6mil till och från området hade det bara gått åt ungefär en kvarts tank, eller runt 20L bensin. ;)

qx5
Ja, en till Arduino var planen, men vi får se om det är värt det, det gör hela systemet mycket mer komplext för ganska liten vinning. Ska räkna på hur många relän jag behöver styra och fundera på det.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: TGB 11

Inlägg av limpan4all »

Varför inte bygga om den rejält till 12V istället?
Bara Startmotor, generator och torkarmotorer samt fläkten att byta samt alla relän och glödlampor...

Jag har en C303 vilket var Volvos civila namn på TGB11 så den är 12V från början...
I Vattenfallutförande dvs Mekanisk winch, momentförstärkare (servostyrning), STORT tackräcke, extra värmepaket, bensinvärmare, handstrålkastare och Recarostolar samt verkstadsinredning.

Jag har en 123-ignition oanvänd som bara ligger, tänkte byta upp mig till den nya versionen men det har inte blivit av än...

Men roligare "bil" får man leta efter, när allt är skit så tar man sig ett varv eller två på "tomten" så blir allt mycket genast mycket bättre :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TGB 11

Inlägg av säter »

Jag har en C303 vilket var Volvos civila namn på TGB11
Fanns de civila bilarna någonsin med dieselmotor?
Jag vet att bandvagnarna fanns med diesel.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: TGB 11

Inlägg av 3uba296 »

Ingen diesel från fabrik, finns ett gäng ombyggda bilar dock. :)
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: TGB 11

Inlägg av FormerMazda »

Det har dryftats om att bygga om till 12V en del på terrängbil.net, och förmodligen skulle det gå rätt bra över lag.
Men, allt ska ju handlas och bytas, det kostar ändå en del och är en del jobb med. Sen är ju kablaget dimensionerat för 24V. Vid 12V går dubbla strömmen och kanske nåt kablage är för klent då?
Så vi hade tanken, men gav upp då det mesta finns för 24V som man kan behöva. Och det som måste ha 12V löses med en DC-DC.
Vinschen vi hade köptes också som 24V-variant, ett monster som drog loss oss på enkel lina i alla lägen.

Vi stod aldrig stilla på grund av urladdade starbatterier, så man behöver inte "panika" så mycket för det.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: TGB 11

Inlägg av qx5 »

Apropå LED ramperna så skydda all elektronik från vad startmotorn kan hiva ur sig. Det blir lätt transienter på 100V eller mer.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Det sker ju automatiskt om man har ett separat 12V-system. ;)
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: TGB 11

Inlägg av qx5 »

Vars konverteringsblock blåses igenom av transienter. :P
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: TGB 11

Inlägg av DW »

De TGB vi hade på förbandet när de var nya hade en "kokplatta" under batterierna.
Minns jag rätt så skulle denna värma batterierna vid viss kyla för att kunna ladda max. Dessa var inte alltid optimala
utan det hände efter att stått i förråd hängde sej ett relä som gjorde att batterierna blev totalt urladdade när fordonet stod still.
Avstängt för att förtydliga.

Det gällde inte alla bilar men ett antal.
Om man bortser från Unimogen o traktor så är nog TGB 11/13 den bästa hjulfordonet för terrängkörning i vår västgötska terräng.
Men som någon nämnde så gillar den inte leran runt Billingen i Skövde :dead:
Skriv svar