TGB 11

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Update!

Nu känns det som jag äntligen kommit lite framåt sen badet.


Det visade sig att jag ändå var kass på att följa vajern och det var den till handbromsen som var spänd mest. Hur man lossar den från trumman vet jag inte, och kände inte för att ta reda på det heller, så lite dubbel mekarplanka fick lös andra änden istället. Hastighetsmätarvajern lossade vi från hastighetsmätaren och den lilla klämman som håller i den vid pedalerna. Sen var det bara att mata igenom så mycket som gick från kupén och då hade vi slack så det räckte att få lådan både ner och ut från under bilen.

koppling01.jpg

Med lite lätt våld gick lådorna att få isär. Är ju andra gången vi gör allt fram till detta moment så det gick ganska snabbt och smidigt. Att jag kapat och pekat om avgasröret så inte gick tvärs under och ivägen var ju inte heller helt dumt.

koppling02.jpg

En första indikation på att urtrampningslagret var på sista versen. Snygga spår på tryckplattan där det tydligen var mindre friktion att slira än i själva lagret. :S Rostigt värre!

koppling03.jpg

På tal om "Lagret".






Lamellen var inte heller så snygg. Tur att jag köpte en ny koppling när vi ändå skulle riva allt. Undrar hur många 18-åriga grabbar som övningskört med den här kopplingen, mycket till lamell var det inte kvar. Mitt lilla bad gjorde nog inte så mycket till eller från, bytas behövde det göras ändå även om vattnet blev dödsstöten.

koppling04.jpg

Lite lätt våld så lossnade den också.

koppling05.jpg

Man kan knappt tro att de från början sett likadana ut.

koppling06.jpg

129kr på Biltema för centreringsverktyg. Man får ungefär vad man betalar för, det glappar lite här och där men med ett enliters ögonmått till så blev det rakt nog. Om man ville hade man nog lika gärna kunnat använda en förlängning till 3/8" -spärrskaftet och samma ögonmått så mycket som vi ändå fipplade för hand för att få det perfekt. Vi var inte så sugna på att behöva lyfta lådorna upp och ner mer än nödvändigt.
koppling07.jpg

Mer remmar! Tänk vad smidigt det skulle vara om man hade ett riktigt spel. Hoppas jag inte behöver ta loss lådorna igen innan jag i framtiden kanske har ett.
koppling08.jpg
Nånstans här tog tidsbristen över och fotandet fick lida.

Startmotorn låter rätt ledsen även om den fungerar. Blir nog att montera isär och se om jag kan ge den lite behövlig kärlek, men prio just nu var att få bilen körbar, vilket jag tror vi lyckats med. Nu kanske jag kan få på de nya däcken och åka förbi bilprovningen så det blir överstökat innan jag har sönder något nytt. ;)


Allt är inte ihopskruvat ännu, det är fortfarande lite kåpor och sånt som ska tillbaka vi inte hann med. Fyra timmar i garaget på två personer gick jobbet på. Och smart som man är kom man på hur man ska montera ihop kardan för att det ska gå smidigt. Först bakre, lägger man någon låda i friläge så kan man rotera fritt i den änden. Sen främre, om man startar motorn och får vakuum så framhjulsdriften släpper så går det att rotera fritt vid fördelningslådan. Åh så mycket enklare det gick! Jag antar att precis samma fast i omvänd ordning fungerar ypperligt när man ska ta isär det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TGB 11

Inlägg av säter »

Bytte du svänghjulslagret medans allt var isärrivet?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Nej. Jag hade ett nytt men saknade helt verktyg eller koll på hur jag skulle få ut det gamla. Plockade bort den lilla spärrfjädern och brickan som skyddar lagret mot det värsta skitet och där bakom satt ett lager som var tätat även mot damm (med plast/gummitätning) det nya jag hade har bara en metalltätning. Det gamla stödlagret kändes helt okej så det fick sitta kvar.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Liten update:

Bilen har skruvats ihop och provkörts. Nya kopplingen fungerar fint, tycker till och med att växlingarna går bättre men det kanske bara är placebo.

Passade på när den var körbar att snabbt gå igenom grunderna och sen rulla till besiktningen. Åkte lite snopet därifrån med "Ej godkänt" på pappret. Enda nedslaget var på reflexerna bak som såhär efter 45 år hade gett upp helt, åtgärd krävs men behöver inte göra någon efterkontroll så det var inte så farligt. Nya reflexer är beställda från http://skyltar.se/ som tillverkat en modell som även försvaret använt vid byte.

Besiktningsmannen fick springa och leta upp varenda kloss de hade för att domkraften skulle nå upp till bilen. ;)
20160602_100528575_iOS.jpg
När bilen nu ändå var körduglig passades det på att kränga på nya gummin som legat och väntat. Det var ett jäkla jobb trotts riktiga verktyg. Tre timmar tog det för fem hjul. Liten miss att reserven blev så tjock att det inte går att hänga på bakluckan längre, ska se hur det går att lösa. Bilen blev betydligt högre och det är bra mycket grövre mönster i däcken. Ser fram mot nästa tur i skogen.
20160602_192426321_iOS.jpg
20160605_151717000_iOS.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: TGB 11

Inlägg av RoPa »

Väldigt fin!
Är det Alu kaross?

Vill ocxå ha en !!!
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: TGB 11

Inlägg av limpan4all »

Om du INTE ser ett insteg bakom förardörren så är det en modifierad dvs ALu karros.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Det är AluZink-behandlad kaross. Den är inte i Aluminium som många tror, det är bara ett ordentligt och mer påkostad rostskydd, men ja, det är en sådan kaross på bilen. :) Tak och lite andra delar av karossen är i aluminium, men det tror jag är standard på alla bilarna oavsett om de uppgraderats till aluzinkkaross eller inte.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: TGB 11

Inlägg av 3uba296 »

Stämmer, och det var ju därför originalkarosserna försvann så fort, galvanisk korrosion mellan dåligt rostskyddad plåt och aluminium. :)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

I lördags blev det en vända till i garaget. Vi tog bilen ut till midsommarfirandet och nån gång längs vägen gav bälgen på kardanaxeln till framaxeln upp.

Känns som att alla projekt påbörjades i lördags men få avslutades.

Magda hjälpte till att byta olja i fördelningslådan och montera bort främre kardanaxeln.
kardan.jpg
Tyvärr saknades ena yttre stödringen till bälgen helt (kanske därför den exploderat) så gick inte att montera ihop igen denna gång. Har beställt tre nya stödringar från Tatanka.
kardan2.jpg

När vi ändå hade skruvat bort mittplåten bak så testade jag att klistra på lite bitumenmatta. Det var något svart gegg till underredsmassa på redan. Använde bromsrengöring för att göra ytan ren och det löste delvis upp underredsmassan. Jag värmde även på allt med varmluftpistol innan jag tryckte dit bitumenen. Vi får se om det vill sitta kvar helt enkelt.
ljuddampning.jpg

Tänkte göra hytten mer öronvänlig också så jag rev innertaket. Tyvärr har tidigare ägare monterat tunn skumgummimatta i hela taket men ingen bitumen, så det är ingen vidare ljudisolering även om det säkert isolerar mot kyla bättre än original. Jag vet av erfarenhet att det är ett helvete att få bort denna typ av isolering så den får nog sitta kvar. Har lite planer på att montera solceller ovanpå taket. Blir det bra och en permanent lösning kanske man kan klistra bitumen på ovansidan av plåten under solcellerna om jag inte lyckas få ner ljudnivån på annat vis.
ljuddampning2.jpg
Började istället att titta på vattenläckaget mellan hytt och skåp.
skarv1.jpg
Det var tre olika lager med gegga. Någon har tidigare försökt lappa på skarven utan att rensa bort gammalt och det tätade helt enkelt inte längre.
skarv2.jpg
Nu blir det att rensa så gott som går. Släppte lite på alla bultar som håller taket mot hytten, det gjorde springan lite större och förhoppningsvis får vi bort nog av tätningsmassan för att kunna få i ordentligt med ny.

Fortsättning följer förhoppningsvis på söndag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

I helgen har det hänt lite mer!


I lördags tog vi en roadtrip till Nässjö och köpte lite nya leksaker.


Började med en vinch som monterats loss från en Galt. Vi får se vad det blir av den, har inga svetsmöjligheter själv, ska se om det går att lämna in till någon för att få ett fäste byggt utan att det kostar på tok för mycket.

Det är en Ramsey Patriot 15000lb (6,8t) 24V vinch.

vinch.jpg

Sen blev det ett takräcke

räcke.jpg

Har hittat ett stort vattenfallsräcke att köpa också, men det är 42 mil bort och jag vet inte riktigt hur jag ska få hem det till Stockholm.




I söndags fortsatte jag med tråkgörat, att få ihop taket igen. Magda har monterat nya bälgen och fått tillbaka kardanaxeln under bilen.

skarv3.jpg
skarv4.jpg

Tyvärr massa kladd och gegg runt om från tidigare så det blev inte så snyggt även om jag gjorde ett okej jobb. Det blåste i lite skräp i karossmassan när bilen stod ute (lite trångt att meka på taket inne i garaget) men det får vara. Bara det blir tätt.


Jag delade på nya takräcket. Vattenfallsplattformen går ju inte ut över hytten, så jag börjar med att montera det här räcket där.

räcke2.jpg

Vilket gjorde att jag fick nånstans att montera extraljuset.

ljus.jpg


Det var allt som blev gjort den här helgen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TGB 11

Inlägg av Glenn »

bitumenmattan är väl mer för att slippa skaller och liknande snarare än ljudisolering ? då är väl sånt där kompakt skum bättre ? ..helst vill man ju ha både och.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: TGB 11

Inlägg av FormerMazda »

Till den 11:a (och 13 för den delen) bror och jag hade byggde vi en platta för vinschen som passade till sprinten fram och kroken bak. På så vis kunde vi köra fast åt vilket håll vi ville och ändå ha vinsch att dra loss oss med. Plus att all annan tid var den trygg inne i bilen utan risk för stöld eller smuts.

Nackdelen var ju tyngden, 50kg vinsch i knädjup lera är .. intressant. Men det räddade oss så många gånger så det var det värt.

Tips är att spola om den med syntetlina. Det är guds gåva till alla vinschar! Stålvajern kan ni göra en lös långlina av. Ibland är ju träden långt bort. ;)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag har kollat lite på syntetlina, men det är nog inget jag investerar i innan vinchen är på plats och har använts minst en gång först. :)

Tror den här vinchen är för stor för löstagbart fäste. Vinchens torrvikt utan vajer är 54kg. Med vajer och fäste kommer den väga lika mycket som jag gör, det kommer jag inte kunna släpa runt i skogen. Kan antagligen inte lasta in den i bagaget själv ens utan fäste. :)

Planen som jag tänkt mig är att få en ny stötfångare byggd/omsvetsad så vinchen kan sitta bakom med vajerstyrare genom. Då blir den inte lika lättstulen heller. Platsen i bilen har jag gärna kvar för annan last.

Glenn:

Helt rätt, det är mer ljuddämpning än ljudisolering jag syftade på. Hela bilen är tunn plåt och det finns inget ljuddämpande material på original så det skallrar och fortplantar sig vibrationer typ överallt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: TGB 11

Inlägg av )ExecutoR( »

Nu har det hänt lite saker.

Magda har inte lagt sitt veto mot Terrängbilsträffen i helgen. Jag hade lite halvt bokat in den i kalendern men sen inte tänkt så mycket mer på det. Bilen hade vi mest rivit i och inte satt ihop igen. I hytten var hela innertaket nerrivet och det var massor med skit överallt, motorkåporna utanför bilen sen kardanfixandet och alla verktyg utspridda i bakluckan. Helt enkelt inte förberett för att ge sig ut på långtur som ju visade sig vara NU PÅ FREDAG efter jobbet...

Så jag fick åka dit igår kväll och förbereda.

innertak.jpg

Började med att montera tillbaka innertaket. Fy fan vilket jobb! Det var ju superenkelt att skruva ner för några veckor sen... :P

När jag ändå hade masonitskruvandet på topp så tog jag ett ryck med bitumenmattan.Höll mig längs sidorna och jobbade mig bakåt. Enda undantaget var brunnarna bakom stolarna fram som också fick sig lite matta då den plåten var riktigt burkig. Det är enkelt jobb men det tar rätt mycket tid även om det inte känns så.
ljuddämpning01.jpg
Överdelen på framdörrarna fattar jag inte hur man ska få bort, masoniten alltså, dörren vet jag hur man delar på. På bakdörrarna våldar man ju bara ut den, men fram är fönsterlåset i vägen.
ljuddämpning02.jpg
ljuddämpning03.jpg

Så här långt bak kom jag, ska bli spännande att se om man märker nån skillnad på komforten.


Klockan gick och jag insåg att det faktiskt blir mörkt på riktigt på kvällarna igen, så extraljuset kanske man borde koppla in...
fulel.jpg
Världens fulaste fulkoppling men det fungerar. Det gömmer sig ett relä bakom natokontakten som styrs från vanliga helljuset. I framtiden ska jag montera in en switch på signalkabeln så jag kan välja om jag vill ha extraljuset på med helljuset eller inte. Använde en CAT 6 nätverkskabel för relästyrningen. Jag hoppas det går igenom nog med kräm för att dra reläet ordentligt. Det verkade helt okej när jag testade.

När jag röjde undan alla verktyg bak hittade jag lite otippat en spadhållare i bagaget. Rotade lite i lådorna och fann en fin klämma som kunde säkra spaden, ser ju nästan original ut!

spadhållare.jpg


Magda följde inte med till garaget den här gången vilket resulterade i att jag kunde fippla runt mycket längre innan nån ville åka hem. Det resulterade i att klockan blev massor och jag tyckte det kändes olustigt att köra hem själv. Nu fick jag anledning att inviga ena båren. :D

sovplats.jpg
Hittade till och med lite frukost bland alla lådor... 8)
frukost.jpg
Fixade lite i bagaget och annat också, men inget jag fick nån bild på.

Ajuste! Det nästan viktigaste inför långresan, nu finns det provisoriskt installerad USB-laddare från Meduza med 4st uttag för telefoner tillika GPS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar