Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Eftersom jag varit bortrest under julhelgen, har det varit ett litet uppehåll i byggandet. Men en del blev gjort innan jag reste, och nu i mellandagarna blev det lite mera gjort.

Innan jul blev bordsracket limmat och lackat, så det är färdigt nu:
Skrivbordsrack_3.jpg
Och i mellandagarna så påbörjades bygget av de två rack som skall stå i förrådet.

Först montering av själva racket:
Rackbygge_1.jpg
Tyvärr missade jag att ta en bild när delarna var hopsatta, men idag byggde jag skåpen som racken skall stå i (eller ramas in av):
Rackbygge_2.jpg
Rackbygge_3.jpg
Rackbygge_4.jpg
Bilderna visar ett rack - det skall stå ett likadant bredvid. Lite halvt beskuret på den ena bilden ses delarna till det som blir den bakre delen av racket.
Varje rackmodul består alltså av 2 st IKEA köksskåp och ett rack. Det ena skåpet är kapat så att det totala djupet blir 105 cm. De står rygg mot rygg, så att det senare blir möjligt att montera dörrar. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska göra det eller inte - det beror bl.a. på hur varmt det visar sig att det blir. Men det känns bra att ha möjligheten. Racket skruvas fast i skåpen dels i botten (och då även ned i golvet), dels med 35mm distansrör i sidorna. Ett hyllplan skruvat i toppen på racket och sidorna på skåpen kommer att fungera som extra stabilisering.

Tyvärr lyckades jag knäcka det ena skåpet vid monteringen, så nu får det bli en tur till IKEA och skaffa ett nytt. Tur att de är på rea... För säkerhetes skull var de ett av de kapade, så att jag måste göra nya kapningar också (det är inte min favoritsysselsättning).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Rackarns med racken!

Om du vill kunna stänga luckor men inte hindra så mycket värme så skulle du t.ex. kunna ha lite för korta dörrar så att det alltid är öppet överst och nederst, eller så skulle du kunna köpa "vitrinluckor" och montera in något trevligt metallgaller istället för glaset. Det blir antagligen enklast att tillverka sådana luckor själv av lämpliga brädor, kanske.

P.S. passa på att montera in bra belysning i racken när allt är tomt. Jag vet inte riktigt i vilken mån det kan tänkas behövas för din del men generellt verkar det vara en bra idé.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Tack vare IKEA's produktutbud, så blir eventuella dörrar automatiskt lite kortare än skåpen... I alla fall om jag inte skall bygga dem själv. Även om det går att få högskåp med höjden 224 cm, så är de högsta dörrarna bara 200 cm. Det är också anledningen till att jag måste kapa skåpen; skåp i höjden 200 cm kan fås antingen 60 cm djupa eller 37 cm djupa (som hade passat perfekt). Men de är för korta för mig. Och 224 skåpen finns bara med 60 cm djup...

Så den, ännu väldigt vaga, planen är att ta dörrar med höjden 200 cm, och sedan sätta ventilationsgaller över och under.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Det har varit lite dåligt med uppdateringar på det här projektet ett tag... Det beror till viss del på att inte så mycket har hänt - det har varit mycket jobb som har gjort att det har varit begränsat med tid att jobba vidare med bygget. Men nu har det i alla fall blivit en del framsteg gjorda.

Skåpen till racken är färdigbyggda, och hål i golvet för kablarna är uppsågade (även om det på bilderna inte är färdigsågat):
Rackbygge_5.jpg
Här återstår att skruva ihop det andra racket, och skruva fast dem i golvet och i en hylla i överkant. Samt att montera kabelstegar i bakkant av skåpen.

Nätverkskablar är dragna mellan rummen i för ändamålet uppskruvade kabelkanaler. Här saknas bilder, men det sitter ett dubbeluttag där inkommande internet kommer in (i det som skall bli labbrum), och ett dubbeluttag där printern skall stå. Andra änden av dessa fyra kablar slutar i två dubbeluttag som sitter vid väggen in till racken - där skrivbordet senare skall stå. Därifrån drar jag löskabel, tillsammans med kablarna från skrivbordet, in i racken via datagolvet. På så sätt behöver jag inte skruva ner kabelkanaler och uttag den dag jag ska lämna lokalen, eller den dag jag eventuellt vill bygga om något.

Idag monterades bordet i det som blir labb och verkstad, och skenorna skall hålla uppe konsolerna till hyllorna är uppskruvade. De senare efter en del extra arbete, då de första två 6x75mm skruvar som skulle hålla skenorna på plats gick av efter att skruvats in ca 20 mm. Så det fick bli en tur till järnhandeln för att köpa nya skruvar av en bättre modell. Nu sitter de ordentligt fast! Så här blev bordet:
Elektroniklabb_1.jpg
Elektroniklabb_2.jpg
Den exakta placeringen av hurtsarna är inte klar, och hyllorna kommer också upp lite senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Det blir fint!

Lite synd egentligen att det där trefas CEE-uttaget sitter vad jag kan se relativt lågt. Den här typen av lokal är kanske undantagen, men generellt gäller i t.ex. "bostadsmiljöer" å sånt att uttag utan petskydd ska sitta minst 170cm över golv.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Ja, här sitter uttaget bara ca 1 meter över golvet. Å andra sidan så sitter de flesta 3-fas uttag som jag har sett på ungefär den höjden. Nu är jag visserligen mest i olika studios, sporthallar och teatrar, men reglerna borde väl vara de samma?

Igår blev det första labbet genomfört i lokalen! Det handlade om en 4K test av vår grafikmaskin, och än så länge ser det bra ut. Den klarar 2160p25, och så fort UPS lyckas att leverera det nya videokortet så skall det testas om den klarar 2160p50 också.

Först ett test med Blackmagic's egen mjukvara, för att testa dator och videokort:
Elektroniklabb_3.jpg
Sedan ett test från våran egen mjukvara:
Elektroniklabb_4.jpg
Att hitta en TV som stödjer 4K 2160p50 visade sig inte vara helt enkelt, speciellt inte om man vill ha en som är platt. Men till slut hittade jag en Samsung, och den verkar fungera bra.

Idag monterade jag ihop skrivbordet, och hängde upp TV'n på sin plats på väggen:
Kontor_1.jpg
Det återstår en del montering av möbler och hyllor, sedan kan installationen av utrustningen påbörjas på riktigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Jag har en kollega från Tyskland som är på besök och arbetar med mig i Göteborg den här veckan. Utöver jobbet, så har han också hjälpt till lite med lokalen.
Igår fick vi skruvat upp alla monitorerna på skrivbordet, och det kändes bra att få se att det fungerar i verkligheten också, och inte bara på mina kladdiga skisser:
Kontor_2.jpg
Ett bakslag kom dock när vi, som en del av vårat ordinarie arbete, skulle testa att kompilera för OSX från Delphi. Då krävs en Mac, och jag har en Mac Mini för just det ändamålet. Den har inte varit använd på två år, och när vi skulle starta den så visade den sig vara helt död. Jag har också en annan Mac Mini med Windows på. Vi provade att byta nätaggregat mellan dem, fortfarande utan att det fungerade. Så en styck dött Mac Mini moderkort är slutsatsen av det... :evil: Den tillfälliga lösningen blev att byta hårddiskar mellan dem, så får jag se hur jag ska gå vidare. Ett nytt moderkort kostar ju nästan lika mycket som att köpa en ny dator av samma modell.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Dagen har, förutom lite experiment med OSX-programmering, bjudit på montering av IKEA-lådor till hurtsarna i labbrummet. 20 st för att vara noga. Dessutom är hurtsarna nu placerade (sånär som en, som fortfarande inte fått sin riktiga plats) och fastskruvade i bordsskivorna:
Elektroniklabb_5.jpg
Mellan de två högra hurtsarna satte vi upp rackskenor, så där finns nu utrymme för att placera en nätverksswitch, en labbdator (skulle ha varit den ena Mac Mini'n, men nu får jag se hur det blir) och så småningom ett Power Supply för fasta +5V, +/-12V och +/-15V som jag har (preliminära) planer på att bygga.

Sedan målade jag kabelgenomföringar till hålen i rackgolven. Några ventilationsdelar fick ett nytt användningsområde:
Rackbygge_6.jpg
Rackbygge_7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:

Tips: Om ni inte redan gjort det: Rundfila nedre kanterna på rackskenorna mellan hurtsarna, eller sätt dit något nedanför (rundad kloss av trä). Annars kommer någon förr eller senare sätta sig där med benen under bänkskivan och sedan riva sig på nedre yttre hörnet på rackskenorna. Ja, detta givetvis endast om det inte redan börjar bli fullproppat.


Förresten; nu minns jag inte riktigt hur skisserna såg ut men blir det skåp/hyllor ovanför bänken i elektroniklabbdelen? Det är bra++. Min erfarenhet är att det är faktiskt inte särskilt bra med mycket bänkyta, den blir ändå bara fylld med "projekt" som sen ligger där i sju år till man får psykbryt och bestämmer sig för att möblera om, och när man då ska flytta grejerna så har skruvarna till sakerna rullat iväg och blandats ihop med andra projekt. Om man däremot har många hyllor så är det lättare att ställa undan ett projekt innan man river fram nästa. Visst går det att ha flera projekt på gång samtidigt även på en begränsad bordsyta men den inbjuder ju till att hålla bättre ordning. Givetvis är det en fråga om hur man är som person, men jag har märkt att jag inte är ensam inom elektroniknörderiet att ha extremt svårt för att hålla nån slags ordning :wink:
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Bra tips för rackskenorna, MiaM! Jag hör själv till den kategorin av människor som alltid lyckas hitta en vass kant att skrapa ben, knä eller armar mot...

Det är tanken att det skall bli hyllor ovanför bänkskivorna. Det sitter en skena där nu (fast den syns inte riktigt på bilderna) för att hänga skenor till Lundbergs-konsoler (typ samma som ELFA-konsollerna). Dessa går nästan ned till bordskanten (ca 30 cm över), så beroende på vad man väljer för avstånd får man in 3-5 hyllor på höjden. Där är planen att placera sortimentskåp, en del instrument och så projektlådor.

Det där med att låta projekten bli liggande om man bara har ytan till det, är nog också något som händer hos mig ( ibland... :vissla: )
Men det är ju aldrig försent att förändra sig :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Efter att UPS inte lyckats att leverera mitt paket fick jag åka och hämta det själv hos UPS (annars hade jag fått vänta till nästa vecka). Men det var det värt, för nu är mitt egenbyggda och egenprogrammerade grafiksystem testat med 4K 50p. Och det fungerade! Samtidigt fick jag bekräftat att TV'n faktiskt klarade den upplösningen, och att min 7.5 meter långa HDMI kabel också fungerade då. Eftersom konvertern från HD-SDI till HDMI har en fläkt som låter lika mycket som en normal rackserver, så var det viktigt att den kan sitta i racket även om TV'n hänger på väggen i rummet bredvid.

Här är det efterlängtade paketet:
Elektroniklabb_6.jpg
Med dess innehåll:
Elektroniklabb_7.jpg
Beviset på att allt fungerade:
Elektroniklabb_8.jpg
Idag har jag dessutom fortsatt arbetet med racken. De bakre dörrarna är monterade, likaså kabelstegarna. Dessutom monterade jag den intelligenta strömdistributionen (eller vad man nu skall kalla en PDU på svenska):
Rackbygge_8.jpg
Rackbygge_9.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

En PDU kan ju vara vad som helst från en enkel grendosa till en lång list med 20x nätverksanslutna övervakade och reläkopplade seriellt tidsfördröjda uttag.
Direktöversatt blir det kraftdistributionsenhet. Men jag är tveksam till att man använder något annat ord än PDU. Vare sig det är en helt vanlig 19"-list med schuko-uttag eller en som du har där i skåpet. :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Nerre »

MSO, Multiple Socket Outlet, använder man väl för en vanlig grendosa?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Dagens insats: En tur till IKEA för att inhandla glasdörrar till framsidan av racket.
En mental notering är gjord; jag ska aldrig mera åka till IKEA på en lönehelg!

Samtidigt inhandlade jag ett par LED-lister att sätta i skåpen. Som ni tipsade om innan, så är det ju enklare att montera innan racket är fyllt med innehåll.
Och en dörrmatta - det borde köpts för länge sedan, men bättre sent än aldrig...

En avstickare till Bauhaus blev det också, då det visade sig att det andra racket (som ännu inte är monterat) levererades utan skruvar! Det är åtgärdat nu.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Glasdörrar är snyggt på rackskåp!
Mitt skåp har dock en plåtdörr med glasfönster, där det är ca 10cm plåt runt.
Med spegelsolfilm på. Valde mellan det och rök/svart film. Tycker det är riktigt snyggt med mörka glasdörrar på dylikt. Något du funderat på?

Nerre: MSO har jag aldrig hört någon använda faktiskt.
PDUs vary from simple and inexpensive rack-mounted power strips to larger floor-mounted PDUs with multiple functions including power filtering to improve power quality, intelligent load balancing, and remote monitoring and control by LAN or SNMP
Skriv svar