Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Hur gör ni proffsvideopysslare med provlyssning av ljudet?

Kör ni färdiga filter för att simulera olika grader av halvruttna ljudåtgergivare som slutanvändaren kan tänkas använda, och/eller säger mjukvarorna till om frekvensspektrumet verkar dåligt för att passa både bra och dåliga ljudåtergivare?

Efter att jag för kanske något halvår-år sen börjat kolla rätt mycket på diverse Youtubekanaler i TV-soffan där jag har en rätt påkostad stereoanläggning för ljudet så har jag märkt att folk har inte alltid så bra koll, och även de riktigt stora kanalerna som torde ha råd att ha vettig utrustning missar buller och allmänt nivå på djupbasen.

Tänker att det kan kanske vara bra att ha nån anläggning med en rejäl basåtergivning och nära på audiofilmässigt ljud, och också ett par olika varianter av enklare anläggningar, för att kunna provköra. Eventuella inbyggda högtalare i TV:n torde väl iofs kunna utgöra en sån anläggning.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Jag ska nog börja med att säga att jag är ingen expert på ljud - när jag levererar tv-program där jag är ansvarig för helheten så låter jag alltid en ljudtekniker göra slutmixen (oftast på SVT). Men delvis samma problematik finns med bilden, eftersom de monitorer (och videocodecs) som vi använder ofta är bättre än det som man kan förvänta finns hos tv-tittarna. Min, och de flesta av de kollegor jag pratat med, filosofi är att man måste leverera något som ser (låter) så bra ut som möjligt. Det blir fel om man försöker kompensera för sämre utrustning. Den standard på bild och ljudnivåer som finns i kravspecifikationen från tv-kanalerna är väl tänkt att se till att det åtminstone finns rimliga förutsättningar för att det skal bli ok i slutändan om materialet i sig är ok.

Men ett problem är att nästan all kvalitetskontroll i dag är automatisk. Uppfyller man de tekniska kraven så släpps det igenom, men det är ingen garanti för att det varken låter eller ser bra ut. Det är ju egentligen lite för enkelt att göra tv idag - förr krävdes dyra tekniska investeringar och man bemannade då med erfaren och utbildad personal. Nu kan i princip vem som helst leverera färdiga sändningsmastrar tillverkade på en dator hemma i lägenheten, och utbildning och erfarenhet varierar kraftigt. Det återspeglar sig också i vad som hamnar i tv-rutan...

Med det sagt så lyssnar och tittar jag oftast igenom mina program på min vanliga tv innan jag levererar. Då får jag i alla fall en idé om hur det kan komma att se ut och låta hemma hos slutkonsumenten. Colorgrading och ljudbearbetning görs annars (normalt) i väl designad och kalibrerad miljö - och jag hyr alltid in mig på SVT eller bearbetningshus för dessa uppgifter (med kompetent personal). I egen regi gör jag klippningen, grafik och all annan grundbearbetning.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av BJ »

Många youtube-kanaler är ju som dom är.
Vissa har ingen eller nästan ingen diskant.
Vissa har för mycket bas.
Några har så låg ljudnivå så att man får vrida
upp ljudet 100 - 150 % mer än normalt.
En del har så ojämn volym så att det inte
går att lyssna över huvud taget.
Så youtube ser inte jag som särskilt seriöst -
även om många säkert är det med sina filmer.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

cjonash: Låter som att det är ungefär som jag tror det också är inom musikbranschen. Det märks att fram till protastudiona och dess lite mer påkostade efterföljare slog igenom så var det mer eller mindre alltid en kunnig ljudtekniker inblandad, medan sen kanske slutet av 80-talet / början av 90-talet så saknas ofta det. Sidospår på detta sidospår: Tror att detta kan vara en bidragande faktor till att folk gillar vinylskivor. De flesta vinylskivor skapades då det var ljudtekniker inblandade, och de flesta cd-skivor och onlinemusik har skapats när ljudtekniker oftast saknas.

BJ: Jag har inte märkt så mycket kring diskanten. Kanske tecken på att jag börjar bli döv? :o
De kanaler som har relativt få tittare, säg några hundra eller kanske några få tusen per video, går det väl inte att begära för mycket av.
Men de som har säg 100k visningar eller mer borde kunna kosta på sig antingen lyssning med nån fetare subwoofer eller helt enkelt köra spektrumanalysator och märka när det kommer med en massa oönskat buller.

Jag har halvnyligen verkligen omvärderat min syn på Youtube. Det må vara proffsigare och mer påkostade produktioner som går på vanlig TV, men det är oändligt mycket mer givande att se t.ex. Mustie1, Junkyard Digs, Hubnut med flera på Youtube än att se typ Top Gear, Wheeler Dealers eller liknande på vanlig TV.

Vissa saker finns ju över huvud taget mer eller mindre inte att se på vanlig TV. I någon mån visar vanlig TV hyggligt hantverk, men det är ofta paketerat ihop med något för att locka egentligen ointresserade att se programmet, och då blir det också mycket fokus på vad som är irrelevant för själva hantverket. Antingen ska nån businessnubbe tjäna pengar i Wheeler Dealers, eller så ska nån skälla ut folk till de börjar gråta i Arga Snickaren (och det ska dessutom alltid vara underklassafari och dessutom en gång per säsong så är det "första gången dörrklockan fungerar").

Det finns ju dock tyvärr en tendens att blaska till innehållet även på Youtube. Det verkar som att när kanaler blir tillräckligt stora så blir den/de som gör kanalen mer och mer fokuserade på att maximera antalet visningar, vilket tyvärr kortsiktigt ger prioritet till att locka de tittare som egentligen inte är så intresserade. Undrar dock hur länge det kommer vara så? Det verkar som att kanaler med typ en miljon prenumeranter kämpar hårt med att maximera sina intäkter och verkar ändå inte bli jätterika, medan t.ex. Mustie1 som jag nyss nämnt har 300k prenumeranter och som under alla år levererat liknande innehåll inriktat på de som verkligen är intresserade, och detta verkar pröjsa hans uppehälle och sen halvnyligen inflytt i en rejäl verkstadslokal där han har diverse maskiner, gaffeltruck för att flytta runt saker och allmänt sånt som inte precis är gratis.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av BJ »

eller så ska nån skälla ut folk till de börjar
gråta i Arga Snickaren


Det är du inte ensam om att ha reagerat på.
Men nu blev det kanske lite utanför ämnet...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Ja, sorry :oops:
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Kvällens och nattens insats blev att bygga ihop min redigerings-pc igen. Den blev slaktad för typ ett halvår sedan då själva lådan behövdes akut till en annan maskin (PostNord levererade inte företagspaketet med den nya i tid), och sen har det inte blivit av. En stor del av redigeringsarbetet gör jag trots allt på min laptop då jag reser så mycket. Men nu blev det akut behov av maskinen igen, då jag och en kollega ska jobba samtidigt med två projekt. Så det var tid att leta fram delarna och montera dem i det nya chassiet.

Den nya lådan, identisk med den förra förutom att de äntligen uppdaterad USB-kontakterna på fronten till USB3:
editpc_02.jpg
Det gamla moderkortet monterat. Upptäckte här att jag "lånat" en minnesmodul till den nya brandväggen jag byggde tidigare i år, så det får åtgärdas senare idag:
editpc_03.jpg
Modulen med enheterna till fronten. En hårddiskvagga för 4 stycken 2,5" SSD diskar, en vagga för en 3,5" disk (sitter normalt ingen disk här utan det är för att lätt kunna sätta in diskar med projektmaterial på för att kopiera till de interna), en BluRay brännare och längst ner en vagga för ytterligare en 2,5" SSD som är systemdisken:
editpc_04.jpg
Den sista vaggan, för systemdisken, har haft en tendens att låta kontakterna lossna, så jag använde lite superlim och satte fast dem permanent:
editpc_05.jpg
Här är frontmodulen monterad tillbaka i lådan. Än så länge ser det ju snyggt ut:
editpc_06.jpg
Lite SATA kablar till alla enheterna på plats, fortfarande relativt prydligt:
editpc_07.jpg
Det gamla grafikkortet (ett nVidia Quadro kort) har också blivit använt i en annan maskin, så sedan tidigare så låg ett nytt nVidia Quadro RTX 4000 och väntade på att monteras in:
editpc_08.jpg
Två stycken mekaniska 2TB diskar i RAID0 används som extra medialagring vid behov. I en redigeringsmaskin saknas alltid ledigt diskutrymme:
editpc_09.jpg
Nätaggregat monterat. Helt modulärt, vilket är trevligt (och snyggt) åtminstone fram tills alla kablar är inkopplade:
editpc_10.jpg
Men när kablarna väl är inkopplade så känns det som att det blir lika mycket kabelhärva som med icke-modulära nätaggregat:
editpc_11.jpg
När allt var monterat installerade jag Windows 10 (jag har tvingats ge upp, annars är Windows 7 fortfarande mitt föredragna OS). Efter lite strul med RAID-konfigureringen (jag hade satt några SATA kablar på fel portar, men den felsökningen tog löjligt lång tid) så fungerade det hela. På bilderna saknas de två M.2 diskarna på vardera 2TB som också är monterade, samt ett kort med Thunderbolt 3 och ett Blackmagic Videokort. Egentligen skulle det sitta 3 st M.2 diskar, men då videokortet ockuperar två kortplatser (men bara den ena använder kontakten) så fick det inte plats. Det är egentligen fel videokort som sitter där nu, så "problemet" löser sig när rätt kort kommer på plats. Sen hade batteriet till BIOS också tagit slut, så att så fort strömmen till datorn bryts så försvinner alla BIOS-inställningar...

Jag avslutade kvällen med att köra en hastighetskontroll på dels M.2 diskarna och dels de 4 SSD diskarna, för att se så att allt fungerade.

M.2 (båda hade samma hastighet):
editpc_12.jpg
Och de vanliga SSD-diskarna (alla 4 har ca samma hastighet):
editpc_13.jpg
Kvar att göra innan jobbet idag är då att köpa och sätta in både den saknade minnesmodulen och ett nytt BIOS-batteri.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Snyggt jobbat kan man få se en liten specifikation med rundade pengar också! Om man skulle bli sugen ;-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av säter »

cjonash skrev:redigeringsarbetet
Jag har inte läst hela tråden.
Vad är det för slags redigering du pysslar med?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Här är en lista med vad som sitter i maskinen, med ca priser inkl. moms vid inköpstillfället (en del är ju några år gammalt):

Chassie: Chieftec UNC-410S-B-U3-OP 2250:-
Nätaggregat: Corsair HX850i 1895:-
Moderkort: ASUS X99-DELUXE II 4799:-
CPU: Intel Core i7-6950X 18044:-
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 3200 MHZ/DDR4 (4x8 GB) 2398:-
SSD-Vagga: ICY DOCK MB994SP-4SB-1 842:-
HDD-Vagga: Okänd ca 400:-
SSD-Vagga: Okänd ca 300:-
BluRay Brännare: ASUS 16D1HT 899:-
Grafikkort: nVidia RTX4000 11532:-
Videokort: Blackmagic Decklink 4K Extreme 10380:-
Hårddisk RAID: 2x WD Red NAS HDD 2TB 2198:-
Hårddisk SSD: 4x Samsung SSD 750 EVO 500GB 6996:-
Hårddisk M.2: 2x Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2 10980:-
Hårddisk System: 1x Samsung SSD 750 EVO 250GB 1095:-

Så genom åren har maskinen, utan mjukvara, kostat i runda slängar 75.000 inkl moms. Det ska sägas att processorn inte köptes för att det behövdes för redigering, utan för att kunna testa prestanda i en grafikmjukvara som jag utvecklar. För normalt arbete var den absolut inte prisvärd (än mindre idag så klart, men den har en stor fördel jämfört med de processorer som är vanligast idag och det är att den tillåter 40 PCIe kanaler, mot de 16 som tycks vara standard på nästan alla Intel desktop CPU'er idag).
säter skrev:Jag har inte läst hela tråden. Vad är det för slags redigering du pysslar med?
Det är TV-program, främst olika varianter av scenproduktioner (teater, musik och opera).
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Nu är då det nya bordet "invigt", likaså den extremt breda Dell-monitorn. Efter några dagars användande av monitorn, så kan jag konstatera att det kommer att ta några dagar till att vänja sig. Men visst är den extra ytan att ha program och/eller dokument på väldigt praktisk i många lägen.

Nytt för mig var också att arbeta i DaVinci Resolve med colorgrading. De flesta som känner till programmet gör det i den form som Blackmagic Design släppt det i, eftersom de valde att göra en gratisversion (och en betalversion som kostar några tusenlappar). Men det är från början ett program, eller snarare system, som kostade en mindre förmögenhet och som under många år var en av de absolut bästa systemen för färgkorrigering (och är det fortfarande, men nu med lite mera konkurrenter på marknaden).

Trots att stora delar av innehållet i datorn har några år på nacken så hade den inga problem med att hantera allt vi gjorde i realtid - inklusive brusreducering upp till en viss nivå. Det var också premiär för den begagnade kontrollpanelen till DaVinci som jag köpte specifikt för det här jobbet (men som garanterat kommer få mer användning i framtiden).

En liten bild efter första dagens arbete, med den temporärt placerade Sony OLED monitorn och den nya kontrollpanelen:
Skrivbord v2 15.jpg
Närmast på den långa listan över saker att göra står att få upp högtalarna igen - jag måste dock ta ett beslut om jag ska uppgradera till 5.1 lyssning eller fortsätta i stereo. Ljudbearbetning är inget jag har för avsikt att göra här, men majoriteten av de produktioner jag arbetar med skall levereras med 5.1 ljud och det känns alltid en aning osäkert att inte ha lyssnat igenom det, även om en ljudtekniker gjort mixen färdig innan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Vad fint det blir! :tumupp:

Risk för torgskräck med den monitorn :D

Angående lyssningen så är det nog bra att lyssna både med 2.0 och 5.1.

Sidospår på detta: Mitt intryck är att många produktioner som görs i 5.1 låter inte så jättebra i 2.0. Typ verkar som att t.ex. TV-program och liknande görs med två separata mixar, och om man tar 5.1-ljudet och vid uppspelningen mixar ner till 2.0 så blir sånt som t.ex. dialogen otydligare. Kanske en fråga om inställningar i nedmixningen förstås, men ändå. Men ljudkvaliteten har ju ändå blivit oändligt mycket bättre än för några decennier sen.

För lyssningen är det nog bra att kunna lyssna både med "audiofilkvalitet" och med "sunkkvalitet" (typ tänk billigaste 5.1-anläggningen, inbyggda högtalare i en TV och rent av inbyggda högtalarna i en laptop). Vet inte om det finns bra mjukvara för att simulera sämre kvalitet om du enbart skaffar saker av toppkvalitet.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Nedmixning av 5.1 till stereo är en ständig källa till problem. Min erfarenhet i ämnet är begränsad till SVT, men jag misstänker att andra kanaler fungerar på ett liknande sätt. Jag är heller ingen ljudtekniker, så visst förbehåll för att jag kan ha missförstått någon detalj.

När man levererar program med 5.1 ljud till SVT så levererar man alltid 8 ljudkanaler. De 6 första är 5.1 mixen, och sedan är det en stereo mix på de två sista kanalerna. Fram tills för ca ett år sedan så levde jag i tron att alla 8 kanalerna skickades ut till tittarna, och att tittaren (eller deras utrustning) valde mellan stereo eller 5.1 beroende på hur man vill lyssna. Följaktligen så såg jag till att både 5.1 mixen och stereomixen lät bra i respektive högtalarkonfiguration.

Men en ljudtekniker på SVT förklarade, när jag undrade varför han inte fokuserade på stereomixen alls, att den aldrig används i deras sändningar. Program som har en 5.1 mix sänds ut med enbart den, och om en tittare lyssnar i stereo så görs den downmixen i mottagaren. Tyvärr innebär det att resultatet är helt beroende av dels hur väl mottagaren följer standard, dels att all metadata skickas ut korrekt, då den innehåller information som används av mottagaren för att styra downmixen. Det innebär också att samma 5.1 mix kan låta olika i stereo beroende på vilken mottagare som används (och hur den är inställd).

Sen har det också hänt att program som är mixade i 5.1 av misstag har sänts ut som stereo - och då alltså bara med ljudet från vänster och höger fram. Om man mixat enligt alla regler så ligger centrerad dialog i centerkanalen och inte fördelat lika starkt på vänster och höger kanal. Vad som händer om man då råkar sända i stereo istället är ju att all dialog i princip försvinner. Det har fått åtminstone vissa ljudtekniker att lägga mycket (eller all) centerinformation i vänster och höger kanal istället. Det kan nog påverka downmix en del, och tar också bort lite av vitsen med att ha en centerhögtalare. Men tar också bort en del av det problem som uppstår om programmet flaggas fel.

Det finns som synes alltså flera ställen där det kan bli fel, och som kan få en i grunden fantastisk ljudmix att låta dålig hos tittaren, oavsett hur bra anläggning denne har i övrigt...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Intressant!

Gäller detta även för "playtjänster"? Tänker att där borde det väl vara enklare att låta användarens utrustning berätta om den vill ha 5.1 eller 2.0.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

MiaM: Vet faktiskt inte hur playtjänsterna fungerar - annat än att de tar inte den stereomix som görs av oss, den används aldrig. Men om de får både en downmix och en 5.1 signal från sändningen eller om den gör en egen downmix vet jag inte.


Idag blev det jobbat lite på kontoret igen... Det var paketleverans!
Jag har bestämt mig för att minska antalet servrar och filservrar lite. Idag kör jag en QNAP filserver, en hemmabyggd filserver och två vmware-maskiner med virtuella maskiner på. Förutom QNAP'en så är alla hemmabyggda, och är inte byggda på server-CPU'er eller server-moderkort. Så jag har köpt dels två begagnade Dell-servrar, där den ena ska fungera som filserver och den andra som värd för de virtuella maskinerna. Dessa kommer i bästa fall imorgon, så de får jag återkomma till. Men idag kom chassiet som skall innehålla diskarna till filservern. Och historien får ta sin början i morse när jag blev väckt av att DHL ringde. Han ville försäkra sig om att jag var hemma, eftersom han hade ett "tungt paket som man måste vara två för att flytta". Redan här ett stort plus för att de ringde först! Och hemma var jag ju, men egentligen ska ju paketet till kontoret (men av olika skäl var det tvunget att skickas hem), men det hade DHL inga problem med - de lovade att ringa 15 minuter innan de kom till mitt kontor, så att jag slapp sitta där och vänta. Någon timma senare ringde de, och paketet levererades direkt till kontoret:
Storage_1.jpg

Och i det paketet fanns storage chassiet, som har plats för inte mindre än 45 diskar fördelat på framsidan:
Storage_2.jpg
Och baksidan:
Storage_3.jpg
Innehåller inte annat än två SAS-expanders kopplade till SAS-kontakter på utsidan:
Storage_4.jpg

Sedan var det ett paket till, från Kina, innehållande distansrör. Jag har irriterat mig på att ibland inte ha rätt längd, och dessutom tyckt att de varit allt för dyra att beställa på ELFA eller DigiKey. Och från AliExpress var de visserligen billiga men frakten blev löjligt dyr om man ville ha något annat än odefinierad leveranstid med PostNord inblandade. Så jag gjorde en RFQ på AliBaba, och fick lite blandade svar. Men fastnade för en leverantör som för $400 inkl. frakt kunde skicka alla storlekar mellan 2 och 20 mm (utom 17mm som av någon anledning inte fanns, såg det hos flera leverantörer) med mellan 2000 och 5000 per längd (totalt 45000). Det paketet kom idag:
Distanser_1.jpg
Snyggt packat i påsar:
Distanser_2.jpg
Det sorterade jag snabbt in i mitt sortimentskåp:
Distanser_3.jpg
Och när de lådorna var fyllda, så märktes det knappt i påsarna:
Distanser_4.jpg
Så nu har jag förhoppningsvis distansrör så det räcker för resten av mitt liv...

Edit: En bunt ur längderna runt 3-5 mm skulle kanske, tillsammans med ett urval av lämpliga färger, kunna användas till ett DIY-kit för pärlhalsband... Är övertygad om att min syster skulle uppskatta om hennes dotter fick några burkar färgspray och lite pärlor! 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar