Fjädrande stift- bleck kontakt/koppling

Berätta om dina pågående projekt.
thuning
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 oktober 2015, 13:21:28

Fjädrande stift- bleck kontakt/koppling

Inlägg av thuning »

Hej!

Håller just nu på med ett projekt där vi ska ta fram två snabbkopplingar.

I koppling nummer (1) ska vi sammankoppla två olika kontakter till en med sammanlagt 8st sladdar. Har letat som en galning efter en stiftkontakt/don med fjädrande "stift" mot bleck utan några som helst resultat.

Tanken är att när vi tillverkat en ny fästanordning så ska dessa glida ihop och stiften (8st ingående) ska komma i kontakt med blecken (8st utgående),,, ( tänk hur ett mobilbatteri får kontakt med telefonen )

http://www.teknikdelar.se/images/normal/g850fbatterikontakt.png ( typ av stift )

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8964885381150.jpg ( Den enda bilden på bleck jag kunde hitta )

Då till själva frågan; :?: :?: :?:

Är det någon som vet var man kan hitta en sådan stift- bleck koppling/kontakt? Har letat igenom Elfas sortiment efter denna typ av koppling utan resultat. I koppling (1) och (2) kommer det att användas olika sladdtyper (12v,VGA,USB,TP etc..)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fjädrande stift- bleck kontakt/koppling

Inlägg av Glenn »

inte riktigt vad man ser på bilden, men annars kan man använda pogopins till sånt, brukar inte vara helt billigt iofs.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Fjädrande stift- bleck kontakt/koppling

Inlägg av AndLi »

Eller en simkortskontakt som du själv är inne på. Finns att köpa utan korthållare...
thuning
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 oktober 2015, 13:21:28

Re: Fjädrande stift- bleck kontakt/koppling

Inlägg av thuning »

Tack för svaren! :)

Har kollat lite närmare på vad som så fint på engelska heter "modular contacts". Är det någon här som har erfarenhet av just dessa? Låt oss säga att jag vill skala en USB kabel och med en 4pins MC överföra signalen. Det borde bara gå att löda fast en sladd i varje pin/bleck på hona/hane?


Ursäktar för mina dumfrågor. Vi är en projektgrupp som alla är totala nybörjare på detta :doh:

ps. Det är bara lågvoltssladdar vi ska göra detta på. 12v, USB, VGA, TP etc.. Har en GPS också men vad jag har förstått måste man använda smb push on eller likande där..
Skriv svar