Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av l2t »

Opppsss! verkade som om jag glömt en del länkar till hållarna, Fixat i första inlägget.
Ett tips är att kolla många säljare och räkna ut pris per st inkl eventuell frakt, kan skilja en del beroende på hur många man beställer.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av l2t »

En lite test med att löda ihop celler med nickelstrips.
solder_18650_1.jpg
solder_18650_3.jpg
solder_18650_4.jpg
solder_18650_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av bearing »

Är det verkligen ordentligt lött?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av xxargs »

Om man förtennar hålen innan lödning mot batteriet så bör det bli bra lödning även vid mycket kort uppvärmningstid, under förutsättning att lödpärlan är ordentligt vätt på batteriet innan.

Det är detta det handlar om - mycket korta uppvärmningstider och kan inte jobbet utföras på helst under 1 sekunds uppvärmningstid med het lödpenna både avseende vätning av lödpärlan på batteriet och sedan nickelremsan med förtennad hål i så får man fundera på andra metoder (dvs. punktsvets)
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av G-man »

Tack för denna tråd! Har inte skrivit men följer med intresse, jag har inte haft något projekt där jag har köpt nya batterier ännu, men jag är rätt flitig på att ta hand om laptopbatterier.

Nu har jag gjort en enklare urladdare med en Max b6 och en hållare där jag kan testa dem i, vet inte hur exakt den är men det ger mycket info om skicket och från din kurva så kan jag ju gissa hur många cykler de har gått med. Fler var fler gånger än jag trodde. Men framförallt så är det lättare att matcha dem bra och använda dem till lika saker... En del som bara har lite kräm kvar är ändå bra att ha till en del småsaker.

Har beställt detta idag

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 18400_6151

Och

http://www.aliexpress.com/item/18650-ba ... 18662.html

Så jag ska testa lite med, har lött ihop ett par små accar med en 100w lödkolv och jag värmer nog 3 sek men batteriet blir inte varmt som jag kan känna alls.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av bearing »

Hur kommer det sig att batteriet får mindre energi när det laddats med högre ström?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av xxargs »

Tröghet i kemi -det gäller åt båda hållen...

Det är joner av olika slag som fysiskt skall förflytta sig en sträcka mellan katod och anod, tas sig in och ut ur centrum av elektrodernas partiklar. - därför måste man ha stor yta på elektroden i batterier som skall kunna ge höga strömmar - men på bekostnaden av kapaciteten och cyklingståligheten istället.

Samma sak med blybatterier - att få i dom 5-10 sista % av batteriets totala kapacitet vid laddning kan ta upp till 48 timmar och det hjälper föga att höja laddspänningen för att skynda på, utan det sliter bara på batteriet i form av mer korrosion och mer gasutveckling.

Vid snabba urladdning av tex. blybatteri så är det bara ytan som omvandlas till blysulfat-gel och gelen tätar porerna och bromsar jontransporten till blyplattornas inre djupare delar samt syran utarmas till låg koncentration in vid plattytorna - därför kan man sällan få mer än 40-50% av totala kapaciteten vid snabb urladdning på 10-tal minuter som i UPS, medans är urladdningstiden 20 timmar och urladdningsströmmen C/20 så får man ut hela kapaciteten då plattorna urladdas ganska homogent genom hela plattjockleken samtidigt då diffusionen hela tiden hinner utjämna koncentrationsskillnad mellan olika djup på plattorna och i dess aktiva korn.

Samma skeende har man på NiMh och LiIon-batterier - det blir skiktningar och utarmningar när urladdningsströmmen är hög per yta, och motsvarande när det laddas hårt.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av bearing »

Intressant, tack. Men om man laddar CC/CV, borde inte batteriet få samma energimängd oavsett ström i CC-fasen?

Här har TS gjort en jämförelse med olika laddström:
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 14&t=73883

Står iofs inte om han bara kör CC eller CC/CV.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av l2t »

bearing skrev:Intressant, tack. Men om man laddar CC/CV, borde inte batteriet få samma energimängd oavsett ström i CC-fasen?

Här har TS gjort en jämförelse med olika laddström:
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 14&t=73883

Står iofs inte om han bara kör CC eller CC/CV.
Kör CC/CV.

Om du menar att där är skillnad i mah vid första cykeln så tror jag att där är skillnader i batteri och kanske oxå laddarna, ska dubbelkolla
justeringarna i laddarna när cykeltesten är färdig. Kanske du menade varför högre laddström försämrar cellen snabbare?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av bearing »

Så pass stor skillnad mellan ex av helt nya batterier? Eller är det olika modeller?
Ja, utrustningen/inställningar kan ju också vara en orsak, om den skiljer.

Att högre strömmar gör att cellen försämras snabbare i cykeltest kan jag förstå. Men inte att högre ström i CC skulle göra så stor skillnad för energin i första cyklerna. Det var en överraskning för mig. Om det nu nu inte är någon inställning som skiljer, som du säger.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av l2t »

Tror nog att jag gör någon komplementerande test av något slag efter att den pågående differens testen är avslutad.
Hmmmm... det måste faktiskt undersökas :humm:

Är samma 25R celler helt nya.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av xxargs »

finns en aspekt som kan påverka vid laddning med hög ström - batterierna blir varma och kemiska reaktionen går lite fortare, det kan också innebära att batterierna får högre kemisk laddstatus och kanske går väl nära gränsen för skadlig överladdning och risk för lithium-plätering även med standard laddtid (3 timmar).

Att köra batterier varma pga. höga ladd och urladdningsströmmar är sällan bra ur långtidshållbarhets-aspect och antal cykler.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av l2t »

860 cykler uppdaterat.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av l2t »

Gav upp tanken på att löda cellerna och istället så blir det punktsvetsat.
Började lite lätt med ett .......svets bygge.
......._svets.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R

Inlägg av LHelge »

Gjorde mina första svetsar idag, men fortfarande inga nickelband, så jag fick ta ett blad från en brytbladskniv. Tänkte lägga upp en projekttråd imorgon när jag orkar skriva lite mer. Sitter som berget i alla fall, men jag får nog gå ned lite i pulslängd på nickelbanden.
IMG_20160124_002628.jpg
IMG_20160124_002620.jpg
Har två extra elektroder i 10 mm koppar med 0,5 m mjuk 25 mm^2 svetskabel om du är intresserad.
IMG_20160113_214634.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar