Sparkcube XL (3d skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Bekymret för min del är att ändarna redan är bearbetade till rätt mått så det finns inget material att ta av för att rätta till problemet. Sketchen jag skickade till svarvaren innehöll inget f.o.l.krav på kast så jag vet inte riktigt om jag kan hävda något där heller.

Tror jag får prova och se om det vobblar och skulle det bli ett problem får jag köpa nya stänger.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av Nerre »

Går det inte att svarva änden till mindre diameter (rätt centrerad) och sen trycka på en hylsa? (Kanske blir för klent och håller inte?)
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Nerre skrev:Går det inte att svarva änden till mindre diameter (rätt centrerad) och sen trycka på en hylsa? (Kanske blir för klent och håller inte?)
Jo jag har funderat på det, bekymret är att om hylsan ska bli centrerad så behöver den värmas på och maskiner för att fixa de toleranser som behövs har jag inte tillgång till. Säg att hylsans väggar behöver vara 1mm tjocka, då är det bara 4mm axel kvar, med ett utstick (S på bilden) på 25mm tror jag det kan bli svårt att få den att inte bli sned av bearbetningen. För att få till en h7 tolerans kommer hylsan också att behöva bearbetas en gång till utvändigt (troligtvis) och då gäller det att den sitter fast. Tror det blir enklare och billigare att i slutändan köpa nya stänger och bearbeta själv om det visar sig att det kastar för mycket (vilket det känns som att det kommer göra)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Det rör på sig, chimeran monterad, display, RADDS och arduinon samt massa andra småsaker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Det går frammåt ☺
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Kom på att jag kommer vilja köra flexmaterial i denna skrivare och då känns inte bowden optimalt, har ritat en lättvikts nema14 dubbelextruder, ska skriva ut V2 nu. V1 hade en del clearanceproblem insåg jag när jag skulle montera, det gick men var VÄLDIGT pilligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

V1.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

V2 utskriven, (överexponerad p.g.a. sekretess)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av murta »

StefanR skrev:Funderar mer och mer på att skriva ut direkt på aluplattan istället för att krångla med en sandwichkonstruktion med

Glas
----------
värmeplatta
-----------
Korkisolering
-------------
Aluplatta
-------------


Funderar istället på:

Aluplatta
-----------
Värmeplatta
--------------
Korkisolering
---------------


Dvs skippa glaset helt.

Fördelarna är att den frästa aluplattan är rimligtvis väldigt plan och att skriva ut direkt på den ska inte vara något problem?
Nackdelarna som jag ser det är att uppvärmningstiden blir längre då hela 8mm plattan måste bli genomvarm innan utskriften kan starta.

Tankar på detta?
Jag kör denna setup på min deltaskrivare...

- Alu.platta, 10mm tjocklek, ca 20x20cm
- 400W 230V självhäftande värmeplatta 20x20cm (sök på oil-pan heater så ser du)
- 230V Solid-state-relä som drivs av MosFET-utgången från RAMPS-kortet (liknande det som man ser på en utav dina bilder).

Bädden värmer nästan upp snabbare än hot-end med denna setup :D . Som "klister" för första lagret sprayar jag sedan på ett tunt lager plast-primer (Biltema), detta förblir klibbigt vid >40grader men torkar sedan när bädden svalnar och utskriften lossnar hyffsat lätt.

/martin
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Skriver du direkt på aluplattan?
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av murta »

Japp! Jag hade en glasskiva i början tillsammans med en min 12V värmeplatta. Men efter ett litet missöde som resulterade i många glasbitar så bytte jag ut glasskivan mot alu för att unvika att den gick sönder igen. Jag tänkte även att detta skulle göra så att temperaturen på bädden höll sig mer stabil. Temperaturen blev mer stabil men dock så tog det alldeles för lång tid att värma upp bädden så efter det så bytte jag till 400W värmeplattan.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Aha, Falerar det med den lösning jag har nu så kanske jag bygger om med självhäftande värmeplatta.

Framsteg: Home'ade alla axlar idag :). Den skruv som jag tidigare sett är skev gör mycket riktigt att bädden vobblar fram och tillbaka i x-led när man kör z-axeln. Ska fundera på hur man på bästa sätt löser detta.
Är såhär i efterhand inte jätteimponerad över konstruktionen på Z-axeln, i teorin är ett 3-punktsbord fantastiskt stabilt (vilket det också är), i praktiken innebär det att det är mycket som måste vara väldigt rakt för att undvika vobbel, bearbetingen på trapetsstängerna är offcenter ca en tiondel och det resulterar i ett kast på flera mm på bädden. Kanske bara får bita i det sura äpplet och beställa nya trapetsstänger som inte kastar..
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Bet i det sura... 102euro + frakt för Hochpräzision spindeln (stavning).
Passade samtidigt på att köpa profiler och stänger för att höja maskinen 100mm så att utskriftsvolymen blir OCD-anpassade 300x300x300mm istället för 300x300x200 :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av stenD »

spindel till 3d skrivare?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Tyskarna kallar tydligen det för trapezspindel..
Skriv svar