Sparkcube XL (3d skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Efter ett tags caddande och klurande i en annan tråd (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=77126) så bestämmde jag mig tillslut för att bygga denna skrivare
sparki300-1024x821.jpg
http://the-sparklab.de/sneak-preview-sparkcube-v1-1-xl/

Jag gillar designen med 3punktsbädd, är inte lika överlycklig över att den drivs av 3st stegmotorer, blir kanske en remkonvertering där så småningom.
Original Sparkcube XL har 300x300x200 XYZ i utskriftsvolym, funderar på att öka på Z-axeln till 300 (därav XXL), köpte med profiler för att göra z-axeln 400 men det kanske blir lite väl i längd på trapetsskruvarna när bädden är långt ner och det är ~350mm skruv som svajar olagrat ovanför bädden.

En rätt spännande feature är filamet tracking systemet som jag köpte med, det ska (förhoppningsvis) pausa utskriften om det blir stop i hotend eller slut på plast.
Elektroniken blir RADDS 1.5 på en Arduino DUE 32 bit, RAPS128 drivare, grafisk display, dubbla nätagg, ett 24v för bädden och ett 12v för övrig elektronik. Det går att köra allt på 24V men jag är helt enkelt för osäker för att hålla på och löda på de komponenter som behövs för att fixa det.

I nuläget har jag beställt elektronik, de nedre plåtarna (borstad alu-dibond)och filament tracking systemet från the-sparklab.de och ett ramkit med profiler, vinklar + div från motedis.se.

Planerar att börja skriva ut delarna i helgen på min Mendel 90.

Sjukt peppad!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av StefanR 30 september 2015, 11:04:15, redigerad totalt 1 gång.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Sparkcube XXL (3d skrivare)

Inlägg av qx5 »

Varför är remdrivning att föredra över stegmotorer?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sparkcube XXL (3d skrivare)

Inlägg av Henry »

Inget glapp, i alla fall i dessa storlekar, och bra billigare än med tex kulskruvar.

Det är förstås inga glapp som sådant utan det är det att en rem alltid (får man väl säga) flexar om än så lite vilket kan ge problem i vissa fall. Är det små massor som flyttas så är sannolikheten mindre än om det är stora massor men remmen anpassas förstås därefter och skall vara specialgjord för att minska detta.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XXL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

qx5 skrev:Varför är remdrivning att föredra över stegmotorer?
i det här fallet handlar det om att ersätta de 3 stegmotorerna till z-axeln med 1 stegmotor och en rem som driver de andra skruvarna. Helst skulle jag vilja ha remmar som lyfter bädden också av anledningen som henry skriver men jag tror att det får bli skruvar till och börja med. En annan anledning är att det verkar bli 7st stegmotoret i maskinen som det ser ut nu O_o
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XXL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Ramkit levererat, "Tack" postnord...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Sparkcube XXL (3d skrivare)

Inlägg av Eli »

Verkar dyrt och svårt att hitta lämplig rem längd för att driva 3 axlar, eller har du hittat bra sätt att skarva?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sparkcube XXL (3d skrivare)

Inlägg av tecno »

Ramkit levererat, "Tack" postnord...
Pack materialet ser inte ut att vara av bästa sort, reklamera hos avsändaren.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XXL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Eli skrev:Verkar dyrt och svårt att hitta lämplig rem längd för att driva 3 axlar, eller har du hittat bra sätt att skarva?
Finns rätt gott om lämpliga längder på ebay, tanken var att ersätta alla 3 motorerna med remhjul och sedan montera 1 motor med ett 4de remhjul som driver de andra 3. Den motorns fäste skulle kunna glida längs aluprofilen och på så sätt spänna remmen innan man låser fast den. Min största oro var att en av motorerna skull lägga av och de andra stukar någonting, enligt tillverkaren hände just det honom och allt som hände var att de andra två motorerna inte orkade. Inga skador så då känner jag mig lungnare med att ha kvar alla tre motorer.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Nu har det hänt lite iaf.
Skrivit ut de flesta delar samt fått elektroniken + det mesta av hårdvaran.
Har byggt ihop ramen och det var som jag befarade svårt att få att 100% vinkelrätt så nu står den och väger fram och tillbaka på 2 av benen diagonalt. Det känns dock ändå bra att det är på gång på riktigt! Sitter nu och väntar på att en butik i Tyskland ska få in färdigsvarvade trapetsgängstänger så jag kan beställa det (förhoppningsvis) sista av hårdvaran.
Lite bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Hänt lite mer nu :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nemo86
Inlägg: 73
Blev medlem: 7 november 2013, 17:11:20
Ort: Ronneby, Blekinge

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av Nemo86 »

Bra stabil ram blir det! :bravo:
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Liten update, väntar på lager till z-axeln och pinnar att löda fast på raddskortet till displayen på framsidan. Har fått aluplattan jag ska montera värmeplattan och glaset på, planfräst och fin :). Fattas bara att borra och gänga några hål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Gängstänger och lager har dykt upp. Dock verkade gängsyängerna vobbla en del så jag ritade och skrev ut en "mätvagga", det visar sig att den svarvade tappen kastar ganska precis en tiondel hela vägen från lagerläget till spetsen, misstänker dålig inspänning av den slovakiska svarvaren och därför ligger inte tappen koncentriskt med gängorna. Trodde att den bara var sned och skulle gå att rikta men så verkar inte vara fallet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av StefanR »

Funderar mer och mer på att skriva ut direkt på aluplattan istället för att krångla med en sandwichkonstruktion med

Glas
----------
värmeplatta
-----------
Korkisolering
-------------
Aluplatta
-------------


Funderar istället på:

Aluplatta
-----------
Värmeplatta
--------------
Korkisolering
---------------


Dvs skippa glaset helt.

Fördelarna är att den frästa aluplattan är rimligtvis väldigt plan och att skriva ut direkt på den ska inte vara något problem?
Nackdelarna som jag ser det är att uppvärmningstiden blir längre då hela 8mm plattan måste bli genomvarm innan utskriften kan starta.

Tankar på detta?
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Sparkcube XL (3d skrivare)

Inlägg av Ontop »

StefanR skrev:Gängstänger och lager har dykt upp. Dock verkade gängsyängerna vobbla en del så jag ritade och skrev ut en "mätvagga", det visar sig att den svarvade tappen kastar ganska precis en tiondel hela vägen från lagerläget till spetsen, misstänker dålig inspänning av den slovakiska svarvaren och därför ligger inte tappen koncentriskt med gängorna. Trodde att den bara var sned och skulle gå att rikta men så verkar inte vara fallet...
Hade lite bekymmer med offset på mina mendel90 M8 z-skruvar men löste det genom att fästa ena ändan av gängstången i en borrmaskin, trä på ett lager och helt sonika fila ner andra ändan till 5 mm. En svarv hade underlättat men resultatet blev obefintligt z-vobbel.
Skriv svar