Utväcklignsbräde för avr

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Hade du tänkt etsa kortet själv?
I sådana fall kan det bli kruxigt att få till genomgångarna (mellan layers)som är under tex mega32:an.

Har du rätt kapsel på motstånden, tycker de ser ovanligt stora ut.
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Tror inte det blir något problem med just de genomgångarna. Kretsen sitter ju en bit upp ifrån kortet och man löder ju naturligtvis viorna innan man löder fast den.

Dock så bör du tänka på att om du sätter AVR:en i en sockel så kommer du (om du inte har nån form av specialsockel) inte att kunna löda på ovansidan vilket kommer lämna den oansluten där, såvida du inte genomplätterar hålen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Vanliga socklar med svarvade ben brukar gå bra att löda även på ovansidan bara man har lite plats vid sidan av sockeln. Löd ovansidan först genom att värma snabbt från undersidan på benet och smalt tenn som skjuts in under sockeln på ovansidan. Fungerar bättre om man pläterar öarna först med lite tenn. Sedan löder man undersidan som vanligt.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

Troligen blir det väl till att etsa själv, dels för att det är kul och att man sparar några kronor...

jag tror att det blir som vfr säjer, att jag värmer på benet på undersidan och skjuter under tenn på ovansidan...

RDX* varför tror du de? jag tar ju hand om det innan jag löder på atmega32:an
Skriv svar