Utväcklignsbräde för avr

Berätta om dina pågående projekt.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Utväcklignsbräde för avr

Inlägg av Virr3 »

Tjenare...

Har börjat att skissa lite på ett utväcklingsbräde till min atmega32:a
Bild
STOR
jag undrar lite om vad ni tycker jag borde ändra osv.

som ni ser på bilden så ska de vara en del för en liten ledmatris(röda leds över allt såklart), en för en vanlig lcd, en för en lcd med lite knappar osv, en för några knappar med leds. sen är det en för programera kretsen.


tror ni att 2n222 trissorna kommer att klara sig eller behöver jag bättre?
har inte satt ut de men det kommer att bli en kopplingslist runt, en till varje port, för att slippa lödande så mycket som möjligt och snabbt kunna byta och testa.

Som ni kanske ser finns det ingen spänningskälla än men, det ska de bli, troligen använder jag en vanlig batterieliminator och en 7805a för att få 5v..

som sagt jag vet att schemat inte är komplett för att få avr:en att funka, men just nu är det bara för att kolla så att allt de andra är rätt...

Vilka kontakter tycker ni att man ska använda? IDC kontdonen verkar inte finnas 8pin så det blir nog inte sådanna. det är väl skit sak samma egenligen men...


och tillsist, är det något ni tror jag behöver läggatill som inte redan finns?

aja, jag tror att det var allt jag har att komma med denna gången.
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Ta 10-pins IDC till portarna och lägg till +5V och jord. Blir smidigare då ifall du vill kunna driva t.ex. ett extern kort.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Behöver du inte transistorer på raderna i din LED-matris också? Du trycker in en massa ström i kolumnerna och den kommer ut på raderna och sen? Rakt in i din AVR som inte tycker om 10x20mA eller vad du har tänkt för ström genom dioderna. 200mA som ska sänkas på en pinne kan funka men inte om du använder de andra pinnarna till något.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

jo, det har jag bara missat...

men, tack för att du påminner mig :)

men, tror ni att de transistorerna duger?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Borde inte behövas transistorer på mer än den ena sidan. Ofta (vet inte hur det är med AVR) så klarar mikrokontrollerna av att sänka ström bättre än att sourca. Kopplar man den sänkande sidan av matrisen direkt till AVR:en och sedan den matande sidan via transistorer till plusmatning räcker det. Man aktiverar bara en kolumn i taget för att kunna driva den kolumnens LED:ar via raderna. Sedan muxar man detta.

Kontentan blir att det bara är en LED för varje rad som kan vara tänd åt gången och du får bara höga strömmar på den ena sidan, i det här fallet kolumnerna.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

men, på katoden till alla ledsen ska det väl sitta transistorer? för avr:en kan väl inte vara gnd?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Virr3 skrev:för avr:en kan väl inte vara gnd?
Hur menar du ?

Nu har jag som sagt inte jobbat med just AVR:en, men det vore ju konstigt om den inte kan både driva och sänka ström på utgångarna. Mikrokontrollerna brukar faktiskt vara bättre på att sänka ström än att driva.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

jasså, det visste jag inte...

hur gör man då? bara sätta portarna som ingångar då eller? du kanske inte vet iom att du inte jobbat så mycke me avr men någon annan kanske vet...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Genom att sätta utgången till 0.

Att kunna sätta utgången till både 0 och 1 måste du väl vara med på ?
Eller missförstår jag dig helt och hållet ?
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

jo, men då är vi på samma sida:)

bra, då kan ja koppla som jag gjort på schemat alltså?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Dom två headerna (2x4pol) skall väl kopplas till varsin port på AVR:en antar jag. Det enda du bör kolla på transistorn är så att du inte överskrider max kollektor-emitterström. Jag har inte specen på den trissan, men kör du med 20mA ström ggr fem rader så skall ju trissan ha lite marginal till det. D.v.s den bör klara en del mer än 100mA.

I övrigt så kanske det är lite ovanligt att du lagt trissorna som emitterföljare och inte använt PNP-trissor istället. Visserligen spar du ett motstånd per trissa på det viset, men det vanligaste är att sätta PNP-trissor som drar när portbiten blir låg.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

jo, va lite osäker på hur jag skulle koppla, men de funkar som det är nu eller?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Följande kan man läsa i ATmega32:s datablad på sidan 285 och 286:
DC current per I/O pin: 40mA (under rubriken Absolute Maximum Ratings)
Senare står det i kommentarerna angående hur mycket ström som kan sänkas:
1) The sum of all IOL, for all ports, should not exceed 200 mA.
2) The sum of all IOL, for port A0 - A7, should not exceed 100 mA.
3) The sum of all IOL, for ports B0 - B7,C0 - C7, D0 - D7 and XTAL2, should not exceed 100 mA.
Det står även hur mycket som kan drivas:
1) The sum of all IOH, for all ports, should not exceed 200 mA.
2) The sum of all IOH, for port A0 - A7, should not exceed 100 mA.
3) The sum of all IOH, for ports B0 - B7,C0 - C7, D0 - D7 and XTAL2, should not exceed 100 mA.
Så om du skriver koden så att kolumnerna (där du har trnasistorer) bara är tända en i taget så att du bara kan få en diod per rad som någon sa tidigare så funkar det. Gör du fel och vänder på det så kommer du få ungefär 200mA på en pin. Jag skulle lägga till transistorer men det är ju bara jag. 8)
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

okej, men då kör ja på de :)

men ska jag göra som jag gör nu eller ska jag köra med pnp trissor? vad är det för skinad?
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

Hejsan...

Fick lite tid över i dag så jag tog å gjorde ett nytt schema i eagle istället och sen ett "board"

skulle vara kul att se vad ni tycker och tänker :) är det något som ser helt galet ut kanske?
Bild
Schema

Bild
Board
Skriv svar