Reseväske boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av gOry »

De första som som slog mig, hur man an ha sönder en sån där klenod, säkert inte helt gratis ifall man ska hett i bra skick!
De andra som slog mig var hur kan man ha sönder en sån där gammal skön väska!
De tredje var varför bygger man inte bara in dagens "smarthet" i sitt ursprungliga chassi, de hade varit en trevligare mod. tex bluetooth kopplad eller varför inte wifi i en gammal cool Hitachi bandare.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Oj, det var ett osedvanligt bittert svar :-)

Om du läst tråden så framkom det att bandspelaren gått sönder. För över tio år sedan började den äta band, och till sist så gav elektroniken inuti upp efter ett regn förra året.
Sedan så vägde bandspelaren ganska mycket, och batteriet hade inte fått plats inuti även om man hade försökt.
Plus. Jag har en bandspelare till i fungerande skick.
Dessutom är det inte nån "klenod". Det är en massproducerad konsumentprodukt från 1986, det är verkligen inget speciellt med Hitachibandspelarna. Hade det varit en från sent 70-tal hade det kanske varit lite synd.
Väskan är en pappväska. Från början skulle en kompis slänga den. Sedan funkade den i lite över tio år som fotoväska med kameror, objektiv och blixtar. Funderade på att slänga den, men istället fick den nytt liv, jag tycker det är bättre än att slänga.
Dessutom är ju inte väskan förstörd. Den är förfinad! :-)

Slängde en väska till på återvinningen idag för övrigt, superful svart konstläder...nääe, bara fult.
Man kan inte spara på allt. Speciellt inte när man bor i en etta.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reseväske boombox

Inlägg av MiaM »

Fast just dessa är lite speciella eftersom de var mer eller mindre först ut med mono-subwoofer i bärbara stereo. 3D7 var dessutom den första. Men det lär väl finnas rätt många sparade antar jag. Jag har två olika efterföljare, en mindre (3D5 eller kanske 3D50) som inte är sådär värst kul ljudmässigt men som vad jag vet funkar som den ska, och så har jag en större (typ 3D70, 3D80 eller vad det nu är för modell) som behöver en översyn av skallinan till radion men i övrigt fungerar fint. Dagens värdelösa vetande härmed förmedlat :wink:
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Jo det stämmer nog att den som hette 3D7 var den första.
Faktum var att jag hittade en gammal resväska till på vinden. Så kanske blir det en till :)
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Reseväske boombox

Inlägg av robertr81 »

Skrämmer liv i denna gamla tråden!
Trevligt projekt!
Lite nyfiken på 2.1 förstärkaren du använt. Hur upplever du att den presterar med dina högtalare?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Inser att jag glömde att svara på föregående inlägget.
Men. Med den förstärkare jag köpte och till högtalarna så är det verkligen perfekt matchning! Det är ju en klass-D förstärkare som är bryggad för att ge mer energi till basen, och så två till som sköter var sin kanal. Drar man på för fullt på absolut max så blir det lite distortion, men det handlar nog lite mer om att elementen i sig slår i botten än att elektroniken inte klarar av det. Elementen i sig är lättdrivna.
Har använt denna väska mycket! Just nu så finns två uppgraderingsplaner, den första är att sätta på en bättre antenn på blåtandsmodulen (för ja, mottagningen kan bli bätre, att bara kunna vara 3 meter från väskan är för dåligt faktiskt), och uppgradering två är nog att byta ut Litiumjärnfosfatbatteriet mot en bank av 18650-batterier för att få det lite lättare.
Det nuvarande batteriet är verkligen brutalt, kan köra hela väskan på full volym i 22 timmar. Det i kombination med att det finns ett 12-laddningsuttag är lite kul (har faktiskt kört en 3W laser på det nån timma med!), men samtidigt vore det lite skönt med ett par kilo lättare väska.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

HUGGBÄVERN skrev: skaffa galler till högtalarn så överlever de ett riktigt grillparty.
Jag måste säga ändå att såhär tre år senare, så har fortfarande inga skador skett....ja förutom skadan som blev när jag höll emot skruven och slant lite, men det var ganska litet jack i högtalaren och det reparerades med kontaktlim (som jag faktiskt använt förut för att reparera trasiga högtalare, det funkar över förväntan!). Och den har varit med lite överallt, utan skador.
Skriv svar