Hjälp med "Fordonsbygge"

Berätta om dina pågående projekt.
Nemesis88
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 november 2005, 14:43:50

Hjälp med "Fordonsbygge"

Inlägg av Nemesis88 »

Jag håller på och bygger ett låt oss säga fordon:P Detta ska gå drivas av en elmotor på 3,2kW. För att den inte ska ge fullt direkt behöver jag ha ett motstånd men där kommer problemet. Vart få man tag på ett motstånd som klarar av ungefär 3300W? Jag tänkte ju först på en steglös gas som skulle bygga på en potentiometer men det blir antagligen mycket dyrt. Därför nöjer jag mig nu med en "växel" som man startar på och när man fått upp farten ger man full effekt. Fråga är alltså: Vet någon var man kan få tag på motsånd som klarar av att sitta i en krets på ungefär 3300W? Hoppas verkligen jag får svar annars får jag nog hitta på något annat att driva med, eller krångla med olika batterier och så.
Senast redigerad av Nemesis88 11 november 2005, 17:08:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Vad har du för batteri som levererar 3300W ?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Nemesis88

Rakt på sak: Du är ganska mycket ute och cyklar. Man bränner inte bort 3,3 upp till kW i ett motstånd bara för att man vill kunna variera motorns strömtillförsel, och man använder definitivt inte en potentiometer till det.
(Ett undantag är dock mjukvarustarter på trefasmotorer, där bränner man faktist bort en stor effekt i motstånd för att undvika slitage på både motorn och elnätet.)
Har du läst på om någon sorts kraftelektronik? Vet du vad en fälteffekttransistor är? Känner du till begreppet pulsbreddsmodulering (PWM)? Vad har du för motor som slukar 3,3 kW? Vad har du för energikälla till denna? Har motorn någon befintlig styrelektronik?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jag skulle gissa på en stor sdc motor typ startmotor från en lastbil eller nått, de drar duktigt med ström, över 200A.
Nemesis88
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 november 2005, 14:43:50

Inlägg av Nemesis88 »

Det är en startmotor från en traktor och jag börjar inse att det inte kommer att gå att få bort effekten bara sådär... Allt jag har att backa upp min elektronik med är fysikA :) Vad jag ska driva den med får väll bli bilbatterier, och ni behöver inte tala om för mig att om det fungerar så gör det inte det länge, det fattar jag med. Men det är känslan att den fungerar alls:D Men finns det NÅT sätt att lösa det här på?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

En FEEEEET PWM styrning skulle kanske kunna funka, bara den klarar de 200+ A som en traktorstartmotor drar. Dock är dessa motorer inte avsedda för konternuelig drift utan bara för att gå i några sekunder under själva motorstarten.
Nemesis88
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 november 2005, 14:43:50

Inlägg av Nemesis88 »

Den drar 275A för att vara exakt, som om ni inte kan räkna ut det själva :lol: Med risk för att få ett SÖÖÖÖK upp i ansiktet frågar jag lite försynt vad en PWM styrning är och vad en sån "FEEEEET" :wink: kostar. Jag skulle också vilja ha en BRA sida om sådant om någon vet en sådant. Alltså jag vet principen, av på av på, men inte hur det ska tillämpas. Antagligen om jag vill ha en jämmnare drift kommer jag behöva någon slags kondensator men det kanske är "overkill"?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26413
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nemesis88 skrev:Den drar 275A för att vara exakt,
Det tror jag inte ett ögonblick på.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

danei, och varför det nudå ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26413
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Stömen varierar kraftigt med varvtal. Han har ingen aning om under vilka förutsättningar märkeffekten är mätt. Exakt är inte iallafall inte.

PWM => puls bredds modulering
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ett enklate alternativ är att skaffa 6st 2V batterier "celler" som seriekopplas & sedan så plockar du ut krämen mellan batterierna i steg. På så vis så får du en 6stegs styrning med hjälp av kraftiga reläer eller brytare !.
Nemesis88
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 november 2005, 14:43:50

Inlägg av Nemesis88 »

Att skaffa olika celler pallar jag inte med, orkar inte typ slakta batterier... Om det är möjligt att satsa på PWM (och ja danei, jag vet vad det står för) så är det bäst men jag skulle vilja ha ett humm om vad det kostar :? Och givetvis är det inte så att den "drar" 275A hela tiden, men vad jag har förstått så är det vad den ska matas med som mest.
Edit: stavfel
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Det låter nästan som att det lättaste vore att skaffa en annan motor, som kräver mindre av styrningen.

Kan nästan inget om motorstyrning, men:

PWM -> [En hel jävla hög med parallellkopplade FET:ar]

Antagligen kommer inte alla transistorer att belastas lika mycket eftersom alla inte är exakt likadana, men vad fan. :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Även om man får den att klara dom 3-400A som troligtvis kommer behövas så kommer du få en EMK som kan ta död på det mesta.

Det är ett jätteroligt bygge. Men man bör vara beredd på att bara transistorerna kommer gå på ganska mycket pengar.

Några klasskompisar byggde en elgokart som projektarbete.
En uppsättning trissor till den (10st parallella hex-fetar IRFP3710) kostar 495:- + moms om man köper över 25st. (Elfa´s pris)

Kan meddela att vi skjöt sådanna på löpande band....
Då klarar dom ändå 57A/st. (det var iofs. troligtvis EMK´n som dödade dom)
Dom negativa spikarna tog dioder hand om. Men dom positiva blev för stora.

Det är inte lätt, men skoj och dyrt. Så att lägga utt några tusen för att prova i 2min känns kanske inte så jätteroligt.

Gokarten gick fint att köra på 12v, men när man gav den 24v som motorn var gjord för så small det......

Bild
Senast redigerad av Hedis 12 november 2005, 12:27:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Bättre att gå över till bensinmotor. Energi som skulle rymmas i 5-6 seriekopplade bilbatterier har du i ett decilitermått
Skriv svar