Hjälp med "Fordonsbygge"
Hjälp med "Fordonsbygge"
Jag håller på och bygger ett låt oss säga fordon:P Detta ska gå drivas av en elmotor på 3,2kW. För att den inte ska ge fullt direkt behöver jag ha ett motstånd men där kommer problemet. Vart få man tag på ett motstånd som klarar av ungefär 3300W? Jag tänkte ju först på en steglös gas som skulle bygga på en potentiometer men det blir antagligen mycket dyrt. Därför nöjer jag mig nu med en "växel" som man startar på och när man fått upp farten ger man full effekt. Fråga är alltså: Vet någon var man kan få tag på motsånd som klarar av att sitta i en krets på ungefär 3300W? Hoppas verkligen jag får svar annars får jag nog hitta på något annat att driva med, eller krångla med olika batterier och så.
Senast redigerad av Nemesis88 11 november 2005, 17:08:21, redigerad totalt 2 gånger.
>> Nemesis88
Rakt på sak: Du är ganska mycket ute och cyklar. Man bränner inte bort 3,3 upp till kW i ett motstånd bara för att man vill kunna variera motorns strömtillförsel, och man använder definitivt inte en potentiometer till det.
(Ett undantag är dock mjukvarustarter på trefasmotorer, där bränner man faktist bort en stor effekt i motstånd för att undvika slitage på både motorn och elnätet.)
Har du läst på om någon sorts kraftelektronik? Vet du vad en fälteffekttransistor är? Känner du till begreppet pulsbreddsmodulering (PWM)? Vad har du för motor som slukar 3,3 kW? Vad har du för energikälla till denna? Har motorn någon befintlig styrelektronik?
Rakt på sak: Du är ganska mycket ute och cyklar. Man bränner inte bort 3,3 upp till kW i ett motstånd bara för att man vill kunna variera motorns strömtillförsel, och man använder definitivt inte en potentiometer till det.
(Ett undantag är dock mjukvarustarter på trefasmotorer, där bränner man faktist bort en stor effekt i motstånd för att undvika slitage på både motorn och elnätet.)
Har du läst på om någon sorts kraftelektronik? Vet du vad en fälteffekttransistor är? Känner du till begreppet pulsbreddsmodulering (PWM)? Vad har du för motor som slukar 3,3 kW? Vad har du för energikälla till denna? Har motorn någon befintlig styrelektronik?
Det är en startmotor från en traktor och jag börjar inse att det inte kommer att gå att få bort effekten bara sådär... Allt jag har att backa upp min elektronik med är fysikA Vad jag ska driva den med får väll bli bilbatterier, och ni behöver inte tala om för mig att om det fungerar så gör det inte det länge, det fattar jag med. Men det är känslan att den fungerar alls:D Men finns det NÅT sätt att lösa det här på?
Den drar 275A för att vara exakt, som om ni inte kan räkna ut det själva Med risk för att få ett SÖÖÖÖK upp i ansiktet frågar jag lite försynt vad en PWM styrning är och vad en sån "FEEEEET" kostar. Jag skulle också vilja ha en BRA sida om sådant om någon vet en sådant. Alltså jag vet principen, av på av på, men inte hur det ska tillämpas. Antagligen om jag vill ha en jämmnare drift kommer jag behöva någon slags kondensator men det kanske är "overkill"?
Att skaffa olika celler pallar jag inte med, orkar inte typ slakta batterier... Om det är möjligt att satsa på PWM (och ja danei, jag vet vad det står för) så är det bäst men jag skulle vilja ha ett humm om vad det kostar Och givetvis är det inte så att den "drar" 275A hela tiden, men vad jag har förstått så är det vad den ska matas med som mest.
Edit: stavfel
Edit: stavfel
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
- Inlägg: 542
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
- Ort: GBG
Det låter nästan som att det lättaste vore att skaffa en annan motor, som kräver mindre av styrningen.
Kan nästan inget om motorstyrning, men:
PWM -> [En hel jävla hög med parallellkopplade FET:ar]
Antagligen kommer inte alla transistorer att belastas lika mycket eftersom alla inte är exakt likadana, men vad fan.
Kan nästan inget om motorstyrning, men:
PWM -> [En hel jävla hög med parallellkopplade FET:ar]
Antagligen kommer inte alla transistorer att belastas lika mycket eftersom alla inte är exakt likadana, men vad fan.
Även om man får den att klara dom 3-400A som troligtvis kommer behövas så kommer du få en EMK som kan ta död på det mesta.
Det är ett jätteroligt bygge. Men man bör vara beredd på att bara transistorerna kommer gå på ganska mycket pengar.
Några klasskompisar byggde en elgokart som projektarbete.
En uppsättning trissor till den (10st parallella hex-fetar IRFP3710) kostar 495:- + moms om man köper över 25st. (Elfa´s pris)
Kan meddela att vi skjöt sådanna på löpande band....
Då klarar dom ändå 57A/st. (det var iofs. troligtvis EMK´n som dödade dom)
Dom negativa spikarna tog dioder hand om. Men dom positiva blev för stora.
Det är inte lätt, men skoj och dyrt. Så att lägga utt några tusen för att prova i 2min känns kanske inte så jätteroligt.
Gokarten gick fint att köra på 12v, men när man gav den 24v som motorn var gjord för så small det......
Det är ett jätteroligt bygge. Men man bör vara beredd på att bara transistorerna kommer gå på ganska mycket pengar.
Några klasskompisar byggde en elgokart som projektarbete.
En uppsättning trissor till den (10st parallella hex-fetar IRFP3710) kostar 495:- + moms om man köper över 25st. (Elfa´s pris)
Kan meddela att vi skjöt sådanna på löpande band....
Då klarar dom ändå 57A/st. (det var iofs. troligtvis EMK´n som dödade dom)
Dom negativa spikarna tog dioder hand om. Men dom positiva blev för stora.
Det är inte lätt, men skoj och dyrt. Så att lägga utt några tusen för att prova i 2min känns kanske inte så jätteroligt.
Gokarten gick fint att köra på 12v, men när man gav den 24v som motorn var gjord för så small det......
Senast redigerad av Hedis 12 november 2005, 12:27:49, redigerad totalt 1 gång.