Core XY Printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Jag dammat av ett gammalt 3D-skrivarprojekt som p.g.a. omständigheter blivit liggande i över ett år. Jag har fått massor av tips på STHLM-Makerspace forumet av Meduza men jag tänkte ta upp det på nytt här då detta forum verkar lite mer välbesökt.

Jag har en hel del hårdvara, fina MGN12-linjärlager, elektronik mm och det som i princip saknas är extruder/feeder och en hotbed.
Än så länge har jag inte bestämt om jag skall trycka in den i ett rack-skåp eller bygga en egen ram åt den ännu.

Bild

Det jag funderar närmast över är;

*Hur stadig byggplattformen blir om om jag skulle utnyttja hela möjliga byggytan på ca 28x28 cm. Fungerar det med de två linjärlagren i bakkant, eller behöver man fler runt om för att det skall bli stadigt nog? Vilka ramar och kalibreringslösningar förespråkar ni? Vilka heatbeds?

*Kan de här huvudena fungera?

/Micke
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Core XY Printer

Inlägg av netrunner »

Många andra bygger på den typen av Z så det bör väl rimligen fungera.

Fanns någon länk till en "orginal" extruder här på forumet som inte var så mycket dyrare. Kan vara värt att lägga en hundring till kanske?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Core XY Printer

Inlägg av Meduza »

Bespara dig en besvikelse och skaffa en riktig hotend från början... E3D har kommit ut med en ny som heter Lite6 som inte är så dyr: http://e3d-online.com/Lite6

Ang bädden kan den absolut bli stabil nog, men jag rekommenderar att du sätter någon form av triangulär stötta under för att inte få så stora böjkrafter på bädden.

Ang justering så förespråkar jag absolut trepunkts skruvjustering.
Senast redigerad av Meduza 23 juni 2015, 14:08:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Jag tackar för tipset, och tackar samtidigt alla som kommit fram till detta på egen hand så jag slipper göra om samma misstag :)

/Micke
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Vad är det för Bowden extruder som gäller så här års? Någon modell med utväxling som inte är för krånglig att bygga, eller matning direkt från motoraxeln?

/Micke
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Core XY Printer

Inlägg av Meduza »

Nu så blir det ju automatiskt 1.75mm filament som gäller om du kör Lite6, och då behövs egentligen inte så stor utväxling från motorn, jag tycker ju dock att utväxlade feeders har en rejäl fördel även om man inte behöver kraften, och det är att motoraxel och drivaxel blir termiskt avskiljda, direct-drive feeders lider ofta av problem att motoraxeln blir för varm och filamentet därför är onödigt mjukt när det matas vilket gör att det är lättare att grinda.

Jag hade nog helst valt en feeder med en liten (kanske 1:2) utväxling med remdrift, i huvudsak för att slippa det oljud som ofta hörs från kuggväxlade feeders vid retraction (pga backlash)
Typ som denna, men jag hade hellre valt en aningen lägre utväxling och köpt ett aluminiumhjul för det stora remhjulet, kanske ett 20T och ett 36T remjul för 1:1.8 utväxling, eller 20T + 40T för 1:2 utväxling (dom storlekarna är billiga på ebay): https://www.thingiverse.com/thing:791325 :)

Ett alternativ kan vara att titta på Flex3Drive, rätt dyrt men grym prestanda, speciellt vid retraction-tunga printar: http://mutley3d.com/Flex3Drive/
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Skitbra Thingiverse-länk! Skall genast beställa av kompisarna. Flexdrive är coolt, man just nu är budgeten lite tight och jag får se det som potentiell uppgradering :)

/Micke
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Core XY Printer

Inlägg av lond »

Annars kan man köra svensktillverkat: Bondtech v2

/// Marcus
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Core XY Printer

Inlägg av stenD »

synd bara att det inte är ett kina pris :)
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Jag har beställt lite GT2-rem och drev till extrudern.
Det som oroar mig mest med hela projektet just nu är hur jag skall lyckas få allt vinkelrätt...

/Micke
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Core XY Printer

Inlägg av tecno »

Tungan rätt i mun och inte stressa Micke så blir det nog så bra så.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Hoppas det... Nu lutar jag åt aluminiumram istället för tungt rackskåp. Här är den i 45 x 45 x45 cm med en MK3 Alu Heatbed som budgetalternativ.
Inte för svårt att bygga väggar och lock om jag vill ha det senare.

Bild

Fattar inte varför jag tyckte att 30 cm höjd vore bra att ha, ser onödigt mycket ut!

/Micke
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Är det någon här inne som använder kullager med fläns För 6 mm GT2-rem? Jag funderar vilka storlekar som funkar bäst.

Bild

Jag har beställt lite olika för att prova, bland annat de här.

/Micke
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Core XY Printer

Inlägg av zealotry »

Jag har använt F623ZZ lager tillsammans med 6mm GT2 rem. 2 st vända mot varandra, minns inte om jag kört med en liten bricka för att separera dom eller om det var direkt mot varandra men det funkar bra och remmen ligger fint iaf.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Bra! Körde du med "shoulder screw" eller vanlig skruv (kanske blir tillräckligt precist för idle pulliey)?

/Micke
Skriv svar