Core XY Printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Intressant med DC-servon, skulle göra sig fint i en EGEN tråd :roll:

Jag skulle själv behövt något starkare till min kulskruv på Z, motorn orkar inte vrida runt den. Spelar ingen roll om jag lossar allt för att försäkra mig om att det inte är för tight, jag tror helt enkelt hela plattformen är för tungflyttad.
Undrar om det skulle räcka med 1:2 utväxling med GT2 rem, och så kan jag ju köra helsteg på motorn med.
(Får testa med delarna till extrudern)

Bild

/Micke
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Z fungerade bra med remkoppling!

Bild

Det är ingen i Sthlm city som har en 120-150 mm GT2 rem (loop) liggandes som jag kan låna tills den jag beställt dyker upp :)

Jag får pyssla med att snygga till kabeldragningarna medans jag väntar.

/Micke
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Tada!

Bild

Nu skall det bara finkalibreras hit och dit, många parametrar är det.

Jag har reagerat på att det tar sjukt lång tid att värma byggytan, visserligen bara 12v man 10 min/c känns lite väl... Jag är lite osäker på lödningarna på plattan, kanske borde slänga in den i ugnen ett tag och göra om dem.

/Micke
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Core XY Printer

Inlägg av stenD »

Du får mäta vilken resistans du har i hotbed. Själv har jag 1 ohm och 12v så det blir 144w resulterar in nån minuts uppvärmingstid
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Core XY Printer

Inlägg av Bonehead »

Jag hade samma värmeproblem med en mk2 när jag missat lite och kopplat den som 24V, extremt lång uppvärmningstid p.g.a det högre motståndet.
Går ju även mata heatbed med ett annat aggregat så du kan trycka in 24V eller liknande, då börjar det gå riktigt fort.
Så det är nog första stället att kolla.

Edit: Förövrigt riiiiiiktigt snyggt bygge!
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

Jag har bytt till ett 400W nätagg nu, men det tar ändå 1 min/c upp till ca 40 c då säkringen verkar klippa strömen till bädden.
Tyvärr är jag ingen mästare på att använda min multimeter, men jag har sett att alukärnan verkar vara -11,9 nånting v och jag läst något om möjlig kortis med alubäddar och skruvhål. skall den verkligen vara ledande?

/Micke
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Core XY Printer

Inlägg av Bonehead »

Ställ in multimetern på att mäta motstånd/ohm. Brukar se ut ungefär som bifogad bild om du har en billigare variant.
Ställ det på lägsta värdet och mät där du kopplat + och - kabeln på heatbeden.
Då borde du få ett hum hur motståndet är.

Du kan även mäta från en av paddarna mot själva heatbeden för att se om dom har kontakt med varandra.
713Qq8ehHKL._SL1500_.jpg
Låter helt klart som att något är fel, ditt 400W aggregat borde med lätthet värma upp både hotend och heatbed samtidigt.
Edit: Vad jag kan hitta på nätet så borde motståndet vara cirka 1.2ohm över 12V paddarna, kan säkert skilja sig lite eftersom det verkar vara någon sorts "specialvariant" men bör nog ligga runt där ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

2,1 ohm mellan + och de två ihopkopplade - paddarna

...d.v.s när jag lagat lödningen till den ena - padden som jag märkte släppt. Nu värmde den upp till 49 c i hyfsad fart, tills det stannade upp, och mycket riktigt hade min skitlödning släppt igen.

Fick ihop det lite bättre när bädden fortfarande var varm, men vid 54 c verkar det stanna upp och inte bli så mycket varmare :(

/M
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Core XY Printer

Inlägg av netrunner »

Man kan spara lite tid på att låta G-coden börja med att slå på värmen för heatbed och extruder ... så kör den homing ... och sen kollar den om den har kommit upp i temp.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Core XY Printer

Inlägg av XYZanta »

E3D tyckte det lät som den var paj med så högt motstånd så jag fick igen slantarna för den. Frågan är om jag skall beställa en ny MK2B/MK3 eller köpa en siliconmatta och smacka upp under den befintliga bädden.

/Micke
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Core XY Printer

Inlägg av Bonehead »

Det finns även kaptontejp med värmeslingor, reprapworld har en 23x23cm som ska leverera 120W vid 12V. Blir lite mer pill med silikon/kapton dock jämfört mot att 'bara montera' en mk2b/mk3.
Skriv svar